Sint Niklaas

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2073
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Sint Niklaas

Load door Shrek » 18 okt 2020 16:48

Neen, hier geen topic over een goedheilig man, maar wel over een klein stadje in Oost-Vlaanderen ;)

Eerst een stukje historie: sinds de jaren '30 werd Sint-Niklaas gevoed door de 70kV-lijn uit Baasrode via Hamme. Een decennium later kwam de lijn Langerbrugge-Schelle gereed en hielp deze met een de voeding via een aftak in de buurt van Heimolen -geen idee hoe het toen geschakeld was.
In de jaren '60 volstond het ene oerlijntje niet meer en werd een nieuwe lijn, gepland voor 150kV, aangelegd tussen Heimolen en Sint-Niklaas. Deze werd dan rechtstreeks aangesloten op Schelle-Langerbrugge zodat er meer stroom van deze lijn kon afgenomen worden dan wat er via het oude lijntje mogelijk was. In Sint-Niklaas stonden toen 2 transfos van 20MVA.
Later werd het tweede draadstel van deze nieuwe lijn gebruikt om op 70kV de hulpvoeding naar de post van Sint-Pauwels te voorzien.
Begin jaren '00 was 20 MVA niet langer voldoende en werd het tweede draadstel tussen op zowel Heimolen-St.Pauwels en Heimolen-St.Niklaas omgebouwd naar 150kV en aangesloten op de bestaande 150kV lijnen die daar langskomen. Een nieuwe 40MVA 150/10 transfo werd toen de hoofdvoeding van Sint-Niklaas, de 2x20MVA 70/10 transfo's werden hulpvoeding. De laatste ontwikkeling is de vereenvoudiging van het 70kV-net in de hele omgeving waardoor er nog maar één draadstel, gevoed uit Schelle, overblijft. Dit ene draadstel vormt de hoofdvoeding van Zele en de hulpvoeding van Sint-Niklaas. Dit is nu aangesloten op de 70kV van de lijn uit Heimolen en voedt één nieuwe 40MVA transfo. De oerlijn richting Sint-Niklaas werd hierdoor overbodig en wordt momenteel afgebroken.

Op de eerste foto zien we het onderstation van Sint-Niklaas. Links de 150/10 transfo van begin jaren '00 en rechts de nieuwe transfo 70/10. Merk op dat rechts alle andere toestellen al voorzien zijn op 150kV, zodat in de toekomst relatief makkelijk kan omgeschakeld worden naar 150kV.
P_20201017_171719.jpg
P_20201017_171719.jpg (1.67 MiB) 1615 keer geschouwd
Een mooie dubbelvlag eindmast leidt de geleiders de post binnen, rechts vand eze mast stond tot enkele weken terug nog een oud 70kV dubbelvlagje.
P_20201017_171925.jpg
P_20201017_171925.jpg (1.46 MiB) 1615 keer geschouwd
De werken hier zijn nog maar pas beëindigd, het werfmateriaal ligt nog terplaatse.
P_20201017_172132.jpg
P_20201017_172132.jpg (2.74 MiB) 1615 keer geschouwd
Ook de houten portieken, gebruikt voor de ontmanteling van de oude 70kV-lijn liggen er nog.
P_20201017_172217.jpg
P_20201017_172217.jpg (2.03 MiB) 1615 keer geschouwd
Een beetje verderop zien we deze gekke struik op het voetpad.
P_20201017_172336.jpg
P_20201017_172336.jpg (2.34 MiB) 1615 keer geschouwd
Een nadere inspectie verraadt wat hierin schuilgaat.
P_20201017_172347.jpg
P_20201017_172347.jpg (2.55 MiB) 1615 keer geschouwd
Een drietal masten zijn dus al gesloopt, de anderen staan voorlopig nog recht.
P_20201017_172558.jpg
P_20201017_172558.jpg (932.65 KiB) 1615 keer geschouwd
P_20201017_172701.jpg
P_20201017_172701.jpg (1.37 MiB) 1615 keer geschouwd
P_20201017_173205.jpg
P_20201017_173205.jpg (1.37 MiB) 1615 keer geschouwd
P_20201017_173212.jpg
P_20201017_173212.jpg (1.01 MiB) 1615 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2073
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Sint Niklaas

Load door Shrek » 18 okt 2020 17:05

De jaren '60 lijn tussen Sint-Niklaas en Heimolen splitst net voor de post Heimolen in een 70kV-gedeelte richting de lijn Schelle-Langerbrugge en een gedeelte richting de post Heimolen.
P_20201017_181550.jpg
P_20201017_181550.jpg (1.36 MiB) 1612 keer geschouwd
Aan de volgende mast splitst het 150kV draadstel in een gedeelte richting Mercator, van waaruit de voeding komt en een gedeelte richting Sint-Pauwels en de transfo in Heimolen.
P_20201017_175629.jpg
P_20201017_175629.jpg (1.49 MiB) 1612 keer geschouwd
Een driehoeksmast in buivorm verbindt de lijnen richting Sint-Niklaas en Sint-Pauwels met elkaar.
P_20201017_175653.jpg
P_20201017_175653.jpg (1.66 MiB) 1612 keer geschouwd
Vervolgens een zicht op de post Heimolen, 2 40MVA 150/10 transfos maken hier de dienst uit. De ene wordt gevoed via de bovengrondse lijnen, de andere zit aangesloten op het GIS in het grijze gebouwtje.
P_20201017_175758.jpg
P_20201017_175758.jpg (1.49 MiB) 1612 keer geschouwd
Het veld naast de post is bezaaid met transitiemasten (opstijgpunten). De ingewikkelde configuratie hier kan je bijna niet op een betrouwbare manier bouwen met enkel bovengrondse kruisingen.
P_20201017_175815.jpg
P_20201017_175815.jpg (1.66 MiB) 1612 keer geschouwd
Paaltjes tonen aan waar de verschillende ondergrondse kabels zitten.
P_20201017_175850.jpg
P_20201017_175850.jpg (2.65 MiB) 1612 keer geschouwd
De oude 70kV-lijn passeerde midden tussen het 150kV-geweld.
P_20201017_175906.jpg
P_20201017_175906.jpg (1.59 MiB) 1612 keer geschouwd
Een blik richting Mercator, links de 2 150kV-lijnen, rechts de recent vernieuwde Mercator-Horta.
P_20201017_180158.jpg
P_20201017_180158.jpg (1.37 MiB) 1612 keer geschouwd
Deze hoekmast van Mercator-Horta is niet afgebroken maar wel serieus verstevigd met extra funderingen en een dichter vakwerk.
P_20201017_180224.jpg
P_20201017_180224.jpg (1.49 MiB) 1612 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2073
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Sint Niklaas

Load door Shrek » 18 okt 2020 17:28

Sorry trouwens voor de slechte fotokwaliteit. Toen ik in Sint Niklaas aankwam zag ik plots dat de batterij van de camera leeg was, het is dus smartphone kwaliteit :oops:

De nieuwe fundering van de 380kV-lijn ziet er impressionant uit.
P_20201017_180832.jpg
P_20201017_180832.jpg (1.68 MiB) 1607 keer geschouwd
P_20201017_180942.jpg
P_20201017_180942.jpg (1.63 MiB) 1607 keer geschouwd
Mast EV219-40A is één van de vele transitiemasten.
P_20201017_180316.jpg
P_20201017_180316.jpg (1.69 MiB) 1607 keer geschouwd
Hier is de fundering ook niet zo heel lang geleden vernieuwd.
Merk ook op dat slechts één van de twee draadstellen op de ondergrondse kabel is aangesloten, het andere voedt immers Sint-Niklaas en Sint-Pauwels.
P_20201017_180642.jpg
P_20201017_180642.jpg (1.76 MiB) 1607 keer geschouwd
Te midden van dit alles staat het oude mastje 38.
P_20201017_180521.jpg
P_20201017_180521.jpg (2.51 MiB) 1607 keer geschouwd
P_20201017_180525.jpg
P_20201017_180525.jpg (1.61 MiB) 1607 keer geschouwd
Donaumasten in het 150kV-net zijn zeldzaam, maar ze bestaan wel ! Hier duit de lijn richting Aalst-Noord onder de 380kV door.
P_20201017_181115.jpg
P_20201017_181115.jpg (1.65 MiB) 1607 keer geschouwd
Nog een overzichtje van de 3 transitiemasten.
P_20201017_181705.jpg
P_20201017_181705.jpg (1.31 MiB) 1607 keer geschouwd
Mast EV220-28 was oorspronkelijk een caravellemast die de lijn richting Aalst-Noord liet aftakken van Mercator-Rodenhuize.
Nu moet ik ook toegeven dat ik niet helemaal de waarheid verteld heb. In België zijn er nergens wisselmasten op 1/3 van de lijn om die verwaarloosbare impedantieverschillen te verkleinen, maar op de uiteindes moeten de fasen wel overeenkomen. Meestal wordt dit opgelost door de bovenste geleider links dan wel rechts op het stationsportaal te laten aankomen, maar heel af en toe moeten op een andere plaats fasen 4/8/12 op hun juiste plaats gebracht worden. Deze mast is daarom gebouwd als wisselmast. Ze bestaan dus wel in België ;)
P_20201017_181933.jpg
P_20201017_181933.jpg (1.23 MiB) 1607 keer geschouwd
Dan nog een blik op mast 2 van de lijn richting Sint-Pauwels
P_20201017_183036.jpg
P_20201017_183036.jpg (1.05 MiB) 1607 keer geschouwd
Tenslotte een blik op de te slopen masten, het blijft een dystopisch beeld.
P_20201017_182040.jpg
P_20201017_182040.jpg (1.33 MiB) 1607 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
kevelek
110 kV
Loads: 117
Aangesloten op: 05 jun 2019 20:00
Dichtstbijzijnde trafo: Hoeilaart 36/11kV

Re: Sint Niklaas

Load door kevelek » 18 okt 2020 18:09

Mooi, toch weer een historische lijn vereeuwigd op foto alvorens definitief te verdwijnen onder de sloophamer.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3387
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Sint Niklaas

Load door Hans » 18 okt 2020 21:30

Enerzijds is het enige goeie hoogspanningsnet een net dat altijd in beweging is. Anderzijds blijft het keer op keer sneu als die geinige oermastjes het veld moeten ruimen voor rationalisatie. De eeuwige clash waar we in zitten.
Sint Niklaas (Heimolen eigenlijk) had ik eerlijk gezegd nog nooit in detail bekeken op de netkaart . Een verrassing was het. Wat is dat een ingewikkeld gebeuren met al die korte stukjes grondkabel en de oude 70 kV-lijn die tot voor kort totaal onverschillig rechtdoor stapte, onaangedaan door de bochten waarin de 150 kV zich moest wringen. Als het een cartoon was had je de 70 kV-lijn een zonnebrilletje op moeten zetten: wie heeft hier nou de juiste swag, 70 of 150.

De fundatie van de 380 kV-lijn is een beetje kolderiek gezicht, zo met die tetraëdrische blokken beton.

Er is nog iets dat de aandacht trekt. Een hoekijzer in de torenwand van oermastje 38. Is die nou doorgeslepen en vervangen door een lat die onder een iets andere hoek is vastgelast? :uhokee:


Afbeelding

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2073
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Sint Niklaas

Load door Shrek » 21 okt 2020 10:26

Hans voegde de load toe:
18 okt 2020 21:30
Er is nog iets dat de aandacht trekt. Een hoekijzer in de torenwand van oermastje 38. Is die nou doorgeslepen en vervangen door een lat die onder een iets andere hoek is vastgelast? :uhokee:


Afbeelding
inderdaad, dat gebeurt. Dat soort masten van 90 jaar oud zit vol reparaties en aanpassingen die door de jaren uitgevoerd zijn.

Plaats reactie