Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 15 sep 2020 18:33

pietje schreef:
14 sep 2020 21:43
Ah gaan ze daar de digitale meter voor gebruiken?
Ik had het idee dat die vooral diende om, door middel van het capaciteitstarief en dergelijke, te zorgen dat de inkomsten van Fluvius mooi stabiel blijven en niet afhankelijk te maken van de grillen van groenestroomproductie. :twisted:

Ik wil je wel geloven dat de digitale meter ook ooit gaat gebruikt worden om andere dingen mogelijk te maken, maar aangezien er op dit moment zelfs nog geen proefproject aangekondigd is hierrond, lijkt het mij niet voor de komende 10 jaar te zijn.
Het feit dat mensen zelf ook op deze manier voordeel zouden kunnen halen uit de digitale meter, zou wel ineens voor draagvlak kunnen zorgen, maar daar zijn netbeheerders niet mee bezig. Een monopoliepositie zorgt er soms voor dat sommigen redeneren: we gaan het gewoonweg verplichten, want ze hebben toch geen alternatief...
België is 1 van de laatste regio´s in het Europese koppelnet dat de digitale meters invoert.
Het veilig stellen van de inkomsten voor Fluvius en andere DNB´s is van maatschappelijk belang. Er is vorig jaar voor 860 miljoen € geïnvesteerd in de Vlaamse netten.
Dat geld moet ergens vandaan komen. En dan hebben we het getal nog niet gezien dat noodzakelijk is om het net een jaar draaiende te houden.
Of er nu weinig of of veel "base load" door een distributienet vloeit, veranderd maar weinig aan de operationele kost. Maar als de inkomsten rechtstreeks afhankelijk blijven van het dalende getransporteerd volume met wel steeds grotere piekvolumes, dan dalen de inkomsten terwijl de investeringen stijgen om die pieken op te kunnen vangen en dat is niet logisch noch financieel haalbaar. Een privaat bedrijf gaat dan failliet.
Het vervangen van kabels die elektrisch nog prima zijn, maar de belasting niet meer aankunnen is een hééél dure aangelegenheid. Die kost van een nieuwe aanleg of sanering wordt typisch afgeschreven over een levensduur van 50 jaar.
In Vlaanderen ligt vandaag 86507km laagspanningsnet en 47161 middenspanningsnet.
Dus als we nu kabels gaan moeten vernieuwen aangelegd in bv 1990, dan is dat pure kapitaalsvernietiging met een zware maatschappelijke kost die nog decennia gaat doorwegen op ons factuur.
pietje schreef:
14 sep 2020 21:43
Is er ergens in Europa al een implementatie of ernstig project waarbij de tarieven variëren in de loop van de dag naargelang de beschikbaarheid van electriciteit (en dus de groothandelsprijs)?
Jep: https://www.nudge.nl/blog/2015/11/11/pi ... ishoudens/
Maar wat het resultaat is/was weet ik niet
Misschien kan er hier iemand anders wel iets over kwijt??
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 15 sep 2020 23:02

kevelek schreef:
15 sep 2020 18:33
België is 1 van de laatste regio´s in het Europese koppelnet dat de digitale meters invoert.
Het veilig stellen van de inkomsten voor Fluvius en andere DNB´s is van maatschappelijk belang. Er is vorig jaar voor 860 miljoen € geïnvesteerd in de Vlaamse netten.
Dat geld moet ergens vandaan komen. En dan hebben we het getal nog niet gezien dat noodzakelijk is om het net een jaar draaiende te houden.
Of er nu weinig of of veel "base load" door een distributienet vloeit, veranderd maar weinig aan de operationele kost. Maar als de inkomsten rechtstreeks afhankelijk blijven van het dalende getransporteerd volume met wel steeds grotere piekvolumes, dan dalen de inkomsten terwijl de investeringen stijgen om die pieken op te kunnen vangen en dat is niet logisch noch financieel haalbaar. Een privaat bedrijf gaat dan failliet.
Het vervangen van kabels die elektrisch nog prima zijn, maar de belasting niet meer aankunnen is een hééél dure aangelegenheid. Die kost van een nieuwe aanleg of sanering wordt typisch afgeschreven over een levensduur van 50 jaar.
In Vlaanderen ligt vandaag 86507km laagspanningsnet en 47161 middenspanningsnet.
Dus als we nu kabels gaan moeten vernieuwen aangelegd in bv 1990, dan is dat pure kapitaalsvernietiging met een zware maatschappelijke kost die nog decennia gaat doorwegen op ons factuur.
Als de inkomsten van Fluvius enkel zouden gebruikt worden om de netten aan te leggen en te onderhouden, hebben ze veel minder geld nodig dan wat ze nu binnenhalen.
Als je weet dat gemeentes er een handje van weghebben om bij wegenwerken te proberen zoveel mogelijk geld bij Fluvius (en andere nutsmaatschappijen) te halen, worden de kosten wle kunstmatig de hoogte in gejaagd.
Ik heb beroepshalve zo al een aantal zaken onder ogen gekregen, bv. gemeente X wil een verbindingsweg heraanleggen, inclusief versleten fietspaadje van minder dan 1 meter breed. bovengronds elektriciteits- en kabelTV netwerk moest ineens mee ondergronds.
Gemeente spreekt met Fluvius af dat zij de kost van het fietspad betalen, want als Fluvius hun net ondergronds wil leggen, moeten ze het fietspad eerst opbreken. En wat je opbreekt, moet je uiteraard ook herstellen achteraf.
Is blijkbaar een normale zaak, want Fluvius gaat hier blijkbaar gewoon mee akkoord.
Het enige dat zij nog proberen om de kosten wat te recupereren is om voor telecom operatoren als Proximus ineens mee glasvezels te laten ingraven.

Kort samengevat: Fluvius is nog steeds de melkkoe die de vroegere intercommunales altijd geweest zijn en gemeentes geven graag geld uit dat ze zelf niet via belastingen moeten bijeenharken. Via de elektriciteitsfactuur weten de meesten niet dat het geld ook voor andere zaken gebruikt wordt dan wat ze ons wijsmaken.

Weten jullie wat intern de slagzin van Fluvius is?
"Het voetpad is van ons"
Daarom dat ze zowel bezig houden met elektriciteit, gas, riolering, glasvezel, warmtenetten. kortom alles wat je onder een voetpad wegstopt. En de dingen die ze daar nu nog niet doen, zouden ze dolgraag erbij nemen.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door maarten » 17 sep 2020 10:46

kevelek schreef:
15 sep 2020 18:33
pietje schreef:
14 sep 2020 21:43
Is er ergens in Europa al een implementatie of ernstig project waarbij de tarieven variëren in de loop van de dag naargelang de beschikbaarheid van electriciteit (en dus de groothandelsprijs)?
Jep: https://www.nudge.nl/blog/2015/11/11/pi ... ishoudens/
Maar wat het resultaat is/was weet ik niet
Misschien kan er hier iemand anders wel iets over kwijt??
Ik ben het eens gaan navragen. Liander wil er niks van weten en stuurt me naar de energieleverancier "want het gaat om energieprijzen", Qurrent bestaat niet meer, is overgenomen door Greenchoice, daar heb ik een mailtje naar gestuurd maar ik verwacht er niets van.

Liander heeft een nieuwsoverzicht op hun website, dat gaat over meer dan alleen storingen, maar ik kan daar zo geen resultaten van deze proef vinden.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 15 okt 2020 20:10

kevelek schreef:
15 okt 2020 19:57
(Gaan we dat meemaken in Belgie, dat er iemand proactief een oplossing gaat aanbieden voor de sluiting van kerncentrales tegen 2025 :uunk: )
Kort gezegd: ja. In Dilsen, Seraing, Verbrande Brug en Seneffe zijn er projecten lopende van STEG's van minstens 600MW per stuk. De vorige regering heeft het principe van subsidies goedgekeurd, deze regering gaat ze effectief toekennen.
In Seraing is de bouw al gestart, de andere 3 zullen snel volgen.

De geplande STEG's in België:

http://www.dils-energie.be/projectinfo/

https://www.luminus.be/nl/corporate/ene ... g-seraing/

https://corporate.engie.be/nl/press/rel ... een-nieuwe

En dan Eneco die in Seneffe iets willen bouwen maar daar nog geen site voor hebben.
Laatst gewijzigd door Shrek op 15 okt 2020 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 15 okt 2020 20:20

Shrek schreef:
15 okt 2020 20:10
kevelek schreef:
15 okt 2020 19:57
(Gaan we dat meemaken in België, dat er iemand proactief een oplossing gaat aanbieden voor de sluiting van kerncentrales tegen 2025 :uunk: )
Kort gezegd: ja. In Dilsen, Seraing, Verbrande Brug en Seneffe zijn er projecten lopende van STEG's van minstens 600MW per stuk. De vorige regering heeft het principe van subsidies goedgekeurd, deze regering gaat ze effectief toekennen.
In Seraing is de bouw al gestart, de andere 3 zullen snel volgen.
Ja, van Verbrande brug was ik op de hoogte dat die er ook zal komen. Electrabel heeft die site teruggekocht van een Bulgaars bedrijf dat de huidige tot op de draad versleten centrale uitbaatte. Tot de nieuwe er staat zou de huidige centrale (385MW) in dienst blijven.
Hopelijk maken ze van die andere centrales geen eindeloos politiek spel als Europa alsnog beslist dat de door de overheid beloofde subsidies onwettig zijn (het arrest is nog niet bepaald) en dus komen te vervallen. Er zijn in het verleden nog centrales geweest die wel gebouwd maar amper enkele jaren hebben gedraaid als de subsidies wegvielen. Denk maar aan de biomassa centrales, die waren technisch gezien lang niet einde levensduur toen ze de deuren sloten wegens niet langer rendabel.
Maar er is in ieder geval al goede hoop zo te horen :phew:
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 16 okt 2020 10:46

Ik blijf het vreemd vinden dat politici uit milieu overwegingen het klimaat verder om zeep willen krijgen :?
Als je kijkt welke massale CO2 uitstoot we extra gaan produceren om de kerncentrales te kunnen uitschakelen, kunnen we maar beter stoppen met groene energie.
Om dan nog te zwijgen van hoeveel het ons allemaal gaat kosten...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 16 okt 2020 11:07

pietje schreef:
16 okt 2020 10:46
Ik blijf het vreemd vinden dat politici uit milieu overwegingen het klimaat verder om zeep willen krijgen :?
Als je kijkt welke massale CO2 uitstoot we extra gaan produceren om de kerncentrales te kunnen uitschakelen, kunnen we maar beter stoppen met groene energie.
Om dan nog te zwijgen van hoeveel het ons allemaal gaat kosten...
Jamaar veel keuze hebben ze niet he. 5 van de 7 kerncentrales zijn op de draad versleten en moeten er uit, dus moet er toch vervangcapaciteit gevonden worden. Nieuwe kerncentrales zijn compleet ridicuul, dus STEG's zijn de enige realistische oplossing.
Met die massale uitstoot ben ik het trouwens niet eens. Die gascentrales zullen immers meer niet dan wel moeten draaien voor het Belgische elektriciteitsverbruik te dekken. Zeker als er tegen 2025 nog wat extra opslagmogelijkheden komen zal de elektriciteit van die centrales niet zo heel vaak nodig zijn. Het is ook voorzien dat het aantal uren dat ze draaien met de tijd steeds daalt, dus laat maar gerust komen.

Dat het geld gaat kosten is zeker, maar een nieuwe kerncentrale zou nog 10x meer kosten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 16 okt 2020 12:01

Centrales plaatsen die je zo weinig mogelijk gaat activeren, is ook kapitaalvernietiging en het feit dat je het vooraf weet, is al helemaal onzinnig. Ik vermoed toch dat al die nieuwe gascentrales toch enkele duizenden vollasturen per jaar gaan draaien, dus er zal effectief massaal veel CO2 uitstoot bijkomen.

Je moet trouwens rekenen dat de gascentrales "snel" geregeld moeten kunnen worden, dus qua efficientie gaat dat ook nogal tegenvallen.

Het is trouwens een fabeltje dat de centrales tot de draad versleten zijn, maar de betrouwbaarheid zou veel hoger zijn als er aan de exploitant wat realistische vooruitzichten zou gegeven worden.
De kerncentrales moeten er op termijn uit, maar 2025 is toch minstens 10 jaar te vroeg voor een aantal.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 16 okt 2020 12:30

pietje schreef:
16 okt 2020 12:01
Centrales plaatsen die je zo weinig mogelijk gaat activeren, is ook kapitaalvernietiging en het feit dat je het vooraf weet, is al helemaal onzinnig. Ik vermoed toch dat al die nieuwe gascentrales toch enkele duizenden vollasturen per jaar gaan draaien, dus er zal effectief massaal veel CO2 uitstoot bijkomen.

Je moet trouwens rekenen dat de gascentrales "snel" geregeld moeten kunnen worden, dus qua efficientie gaat dat ook nogal tegenvallen.

Het is trouwens een fabeltje dat de centrales tot de draad versleten zijn, maar de betrouwbaarheid zou veel hoger zijn als er aan de exploitant wat realistische vooruitzichten zou gegeven worden.
De kerncentrales moeten er op termijn uit, maar 2025 is toch minstens 10 jaar te vroeg voor een aantal.
Je bent duidelijk niet zo goed bekend met het Belgische centralepark ;)
Investeren in piekcapaciteit is geen kapitaalvernietiging maar een heel normale gang van zaken. Dat is de prijs die we als maatschappij betalen om op een koude winteravond toch nog stroom te hebben. Vroeger bestond die piekcapaciteit in ons land uit overgedimensioneerde kolencentrales, in de jaren '60 werden er turbojets gebouwd en in de jaren 2020 worden dat STEG-centrales. En ja, piekcapaciteit is de duurste capaciteit, maar elk land heeft het en je kan niet zonder.

De STEG's zullen in het begin inderdaad enkele duizenden uren draaien, maar dat zal gestaag afnemen waardoor het over de hele levensduur van de centrales goed meevalt. Ik verwacht trouwens niet dat die STEG's de 40 jaar zullen halen, tegen 2050 zal centrale productie immers een marginaal verschijnsel zijn.

Wat de efficiëntie betreft zit je er ook naast. Vandaag worden die eerder vernoemde turbojets gebruikt voor de snelste pieken af te vlakken (samen met Coo uiteraard). Ik garandeer je 100% dat een STEG efficiënter is dan zo'n oude vliegtuigmotor zoals die in bijvoorbeeld Beerse of Aalter staan opgesteld.

Het is helemaal geen fabeltje dat de kerncentrales versleten zijn, de exploitant heeft immers zelf gezegd dat er een grondige -en dure- renovatie moet komen om die dingen draaiende te houden. Enkel de 2 nieuwste centrales zouden eventueel nog iets langer kunnen draaien zonder al te veel ingrepen. Daarvoor houdt de regering dan ook de deur op een kier, maar 5 van de 7 kernreactoren gaan er sowieso uit moeten.

Het lijkt me dat je vooral de politieke debatten gevolgd hebt en niet de technische achtergrond van de zaak.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 16 okt 2020 15:15

Als je denkt dat ik mijn info alleen uit politieke debatten haal, maak je zelf ook gebruik van "gekleurde" informatie: de kerncentrales zijn structureel in orde, maar als exploitant stem je het onderhoud van alle componenten af op de tijd dat ze nog moeten mee gaan. Door het feit dat de kernuitstap beslist is op een moment dat sommige centrales nog relatief jong waren, is het onderhoud niet afgestemd op een langere levensduur. Een levensduurverlenging zal dus uiteraard wel wat kosten meebrengen om bepaalde onderdelen te moderniseren, maar als een aantal centrales tot pakweg 2035-2040 zouden mogen openblijven zijn die investeringen perfect terug te verdienen.

Je maakt ook enkele redeneringsfouten, want je stelt eerst dat je als land niet zonder piekcapaciteit kunt, maar tegen 2050 kan dat plots op onverklaarbare wijze wel? Ik weet dat er tegen 2050 gedacht wordt aan andere oplossingen, maar dan had men die beter tegen 2025 gebouwd, dan was die zware investering in tijdelijke piekcapaciteit niet nodig geweest en hadden we ons bergen CO2 kunnen besparen.

Op dit moment is de electriciteitsmarkt helemaal verziekt, want er geraakt niks gebouwd zonder subsidie zodat binen 5 jaar het productieparkt bestaat uit gesubsidieerde windmolens, gesubsidieerde zonnepanelen en gesubsidieerde gascentrales...

Ik blijf het hallucinant vinden dat ecologisten geen probleem lijken te hebben met gascentrales, maar in kerncentrales de ondergang van de mensheid zien. Een geluk dat men in Frankrijk niet van hetzelfde idee is, want als ze daar alle kerncentrales uit dienst nemen en er bergen gascentrales in de plaats zetten in combinatie met groene energie, is alle inspanning van de laatste 20 jaar om in Europa minder CO2 uit te stoten, tevergeefs geweest.

Plaats reactie