Boucle du Hainaut
Boucle du Hainaut
Stevin, Ventilus, Brabo waren al mooie 380kV-projecten, maar er komt nog:
Om alle op zee geproduceerde elektriciteit uit West-Vlaanderen weg te krijgen komt er tussen Avelgem en Courcelles een 80km lange 380kV-lijn, genaamd Boucle du Hainaut (vertaald: de lus van Henegouwen).
Het is net als Stevin vrij ver weg voor mij, maar ik ga toch proberen af en toe eens te gaan kijken.
Er is in ieder geval al een mooie projectsite: https://www.boucleduhainaut.be/?locale=nl
Om alle op zee geproduceerde elektriciteit uit West-Vlaanderen weg te krijgen komt er tussen Avelgem en Courcelles een 80km lange 380kV-lijn, genaamd Boucle du Hainaut (vertaald: de lus van Henegouwen).
Het is net als Stevin vrij ver weg voor mij, maar ik ga toch proberen af en toe eens te gaan kijken.
Er is in ieder geval al een mooie projectsite: https://www.boucleduhainaut.be/?locale=nl
Re: Boucle du Hainaut
Het 90km lange traject van dit gigantische 380kV-project is inmiddels bekend. Elia voorziet wel 3 jaar van procedures, de bouw zou tegen 2025 moeten starten.
Hierbij alvast de .kmz van het beoogde tracé. Het is alvast duidelijk dat er redelijk wat 150kV gaat sneuvelen.
Hierbij alvast de .kmz van het beoogde tracé. Het is alvast duidelijk dat er redelijk wat 150kV gaat sneuvelen.
- Bijlagen
-
- boucleduhainaut.kmz
- (5.61 KiB) 284 keer gedownload
Re: Boucle du Hainaut
Ik vraag mij vooral af of ze er niet weer een groot stuk van de nieuwe lijn ondergronds willen brengen.
Ik heb wel het idee dat het een heel erg bochtig parcours geworden is, voor een 380kV lijn dan toch, maar dat is niet onverwacht in die regio.
Nu nog een paar strevige HVDC verbindingen bijleggen naar plaatsen waar het waait wanneer er bij ons geen wind is en we gaan effectief kerncentrales kunnen sluiten zonder bakken CO2 in de plaats te moeten uitstoten
Ik heb wel het idee dat het een heel erg bochtig parcours geworden is, voor een 380kV lijn dan toch, maar dat is niet onverwacht in die regio.
Nu nog een paar strevige HVDC verbindingen bijleggen naar plaatsen waar het waait wanneer er bij ons geen wind is en we gaan effectief kerncentrales kunnen sluiten zonder bakken CO2 in de plaats te moeten uitstoten
Re: Boucle du Hainaut
Ondergronds brengen zie ik niet meteen gebeuren. Voor Stevin lukte het net omdat daar maar 3GVA doorheen moet. Hier wil men effectief 6GVA hebben, wat ondergronds bij mijn weten nog nergens bestaat.
Re: Boucle du Hainaut
hmm nu ben ik niet volledig meer mee
Bij Stevin is het toch 3GW + 3GW redundant, waardoor de totale verbinding max 3 GW belast mag worden?
Of is het ondergrondse deel slechts 4 GW (1GW per kabel)?
Ik was in de (mss foute) veronderstelling dat zodra Ventilus klaar is, er 6GW redundant beschikbaar zou zijn tussen de kust en het binnenland, maar als het ondergronds tracé minder vermogen aankan, is dat wel een serieuze operationele beperking.
Bij Stevin is het toch 3GW + 3GW redundant, waardoor de totale verbinding max 3 GW belast mag worden?
Of is het ondergrondse deel slechts 4 GW (1GW per kabel)?
Ik was in de (mss foute) veronderstelling dat zodra Ventilus klaar is, er 6GW redundant beschikbaar zou zijn tussen de kust en het binnenland, maar als het ondergronds tracé minder vermogen aankan, is dat wel een serieuze operationele beperking.
Re: Boucle du Hainaut
Het ondergrondse gedeelte van Stevin is inderdaad slechts 4x1000MVA. Op de boucle du Hainaut zou dat dus 6x1000MVA moeten zijn.
Re: Boucle du Hainaut
In de randstad ring is het ook 2*2*2000A dus 2 x 4000 A
Re: Boucle du Hainaut
Ondergrondse verbindingen op dergelijk verbindingen worden zo weinig mogelijk toegepast.
- De kans op een beschadiging is véél te groot, en de risico´s voor derden die hierbij zouden ontstaan zijn zeer hoog.
- Het transportvermogen ligt drastisch lager voor dezelfde sectie als bij een luchtlijn (voornamelijk koeling is hier belangrijk)
- Onmogelijk om de staat van de kabel periodiek te controleren over zijn volledig traject.
- hersteltijd bij een defect is veel moeilijker, net als het bepalen van de fout locatie
- Complexe aardingssystemen met cross bounding om de zoveel afstand
- veel duurder en complexer in aanleg
- kabeltechnologie bied geen garanties op lange termijn qua bedrjfszekerheid aangezien het een relatief nieuwe ontwikkeling is op dergelijke spanningsniveau´s die nog maar weinig is toegepast.
- De kans op een beschadiging is véél te groot, en de risico´s voor derden die hierbij zouden ontstaan zijn zeer hoog.
- Het transportvermogen ligt drastisch lager voor dezelfde sectie als bij een luchtlijn (voornamelijk koeling is hier belangrijk)
- Onmogelijk om de staat van de kabel periodiek te controleren over zijn volledig traject.
- hersteltijd bij een defect is veel moeilijker, net als het bepalen van de fout locatie
- Complexe aardingssystemen met cross bounding om de zoveel afstand
- veel duurder en complexer in aanleg
- kabeltechnologie bied geen garanties op lange termijn qua bedrjfszekerheid aangezien het een relatief nieuwe ontwikkeling is op dergelijke spanningsniveau´s die nog maar weinig is toegepast.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.
Re: Boucle du Hainaut
Tenzij het natuurlijk de eindsluiting is die ontploft zoals ze in NL hebben laten zien. Ook die eindsluitingen zijn gevaarlijke dingen op zo'n spanningen en moeten heel precies gebouwd worden.
Re: Boucle du Hainaut
Eigenlijk had dat ondergrondse gedeelte dus nooit mogen gebouwd worden.
Een ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel en hier heeft men in een superbelangrijke verbinding er moedwillig een zwakke schakel ingestoken... die dan nog eens zo duur is dat je bijna denkt dat er goud in de grond zit.
Op technisch vlak is dit toch onbegrijpelijk.