Nieuwe ontwikkelingen? Behalve het in gebruik nemen van wederom het grootste zonnepark van Nederland (maar dat gebeurt meerdere keren per jaar tegenwoordig) is er geen grote plottwist verschenen in de afgelopen negen maanden. Het groeit mooi door en de congestie ook, zou je kunnen zeggen. Als dit nog even zo doorgaat lopen de meelifters onder Zwolle - Meeden zo heet dat ze vanzelf alsnog dezelfde zeeg aannemen als de 380 erboven, zodat het buitengewoon lelijke effect van een combilijn met een verschil in zeeg zichzelf weer oplost, toch?
Zonnepark Sleen is in dienst gegaan. Ik zal er een fotootje van maken bij de volgende keer boodschappen doen. Een typisch fabrieksmodelletje, duidelijk te zien dat de techniek om zulke parken te zetten inmiddels uit de pioniersfase begint te klimmen.
In de buurt van Pesse wordt nog altijd gesteggeld over de volgende 'keramische kookplaat-akker'. Ook bij Hollandscheveld zijn de plannen naar de buitenwereld toe slapend, maar achter de schermen zal wellicht een en ander gebeurden dat alleen voor Enexis, voor belanghebbenden en zeer fanatieke vergunningspeurders inzichtelijk is. Interessanter is Vlagtwedde Harpel II. Dat plan staat nog steeds overeind, maar hoe ze op die plek nog eens 100 MWp extra willen slijten aan de geplaagde 20 kV en het al net zo geplaagde 110 kV-net? Op Musselkanaal duurt het nog jaren voordat het nieuwe 380/110 kV-station gereed is en zo lang zal men vast niet willen wachten met het tweede park.
Vandaar de gedachte dat men dit park best eens achter het stille maar (als het wordt gerealiseerd) spectaculaire Plan Avermieden zou kunnen hangen. Stel je voor: een commercieel 220/33 kV trafostation met 351 MVA capaciteit dat Enexis en ook 110 kV geheel overslaat en meteen als een grote klant op Meeden-220 wordt gehangen. Zo'n klantnet voor uitsluitend productie is nog niet eerder uitgeprobeerd in Nederland. Er is nog altijd weinig informatie voorhanden, al lijkt de naam Avermieden BV inmiddels uit te komen bij een
brievenbusfirma in Groningen-stad. We zien daar ook de naam van een aanzienlijk aantal andere zonneparken en bedrijven in die sector. Verder staat het er nog altijd
bol van de plannen, zodat Avermieden net zoiets lijkt als de Kleschkabel (Delfzijl - Emden): eerst knipper je een paar keer met de ogen, maar daarna komt het besef dat het inderdaad wel eens twee kanten op kan vallen en dat zowel het wel- als het niet doorgaan net zo waarschijnlijk is.
In ieder geval moeten er een paar parken en kabels bij op de netkaart.