Lijnverzwaring Stadskanaal
Lijnverzwaring Stadskanaal
Afgelopen mei werd in Stadskanaal zichtbaar begonnen met lijnwerkzaamheden om de verbinding Meeden - Stadskanaal - Musselkanaal te verzwaren.
De bestaande Ostrich geleiders zullen worden vervangen door de hoge temperatuur geleider, de Warsaw, dezelfde dus als in LLS-ENS.
Vanwege de opwaardering is een aantal masten verhoogd.
De foto's zijn van 10 juni.
Eerst nog even wat Zwolle - Meeden.
Mast 236 en 237. Bij mast 215.
In de richting Nieuwe Pekela, waar ze met een pijpleiding aan het werk waren. In de richting Stadskanaal.
Dan bij Stadskanaal.
Hier is door Qirion (Liandon) de lijnaanpassing in uitvoering.
De verhoogde en versterkte hoekmast 87, met hulp van een tijdelijke lijn kon de mast op een verhoging worden gezet. Het nieuwe gedeelte is duidelijk te zien aan de afwijkende kleur van de primer. Vanaf de andere kant. Het kleine circuitbordje is overgenomen. De isolatoren zijn al vernieuwd, de geleider zal binnenkort komen.
Mast 86 was al in de jaren negentig ook al verhoogd, maar nu nog verder. Het nieuwe onderstuk is zodanig dat deze past op dezelfde fundatie als voor de verhoging, wel zo makkelijk. Vanaf de oostkant. Mast 85 heeft V-ophanging gekregen voor de stabiliteit omdat mast 86 zo hoog is. Over niet al te lange tijd zullen ook 88 en 89 nog worden aangepast, en zal de nieuwe geleider erin komen.
De bestaande Ostrich geleiders zullen worden vervangen door de hoge temperatuur geleider, de Warsaw, dezelfde dus als in LLS-ENS.
Vanwege de opwaardering is een aantal masten verhoogd.
De foto's zijn van 10 juni.
Eerst nog even wat Zwolle - Meeden.
Mast 236 en 237. Bij mast 215.
In de richting Nieuwe Pekela, waar ze met een pijpleiding aan het werk waren. In de richting Stadskanaal.
Dan bij Stadskanaal.
Hier is door Qirion (Liandon) de lijnaanpassing in uitvoering.
De verhoogde en versterkte hoekmast 87, met hulp van een tijdelijke lijn kon de mast op een verhoging worden gezet. Het nieuwe gedeelte is duidelijk te zien aan de afwijkende kleur van de primer. Vanaf de andere kant. Het kleine circuitbordje is overgenomen. De isolatoren zijn al vernieuwd, de geleider zal binnenkort komen.
Mast 86 was al in de jaren negentig ook al verhoogd, maar nu nog verder. Het nieuwe onderstuk is zodanig dat deze past op dezelfde fundatie als voor de verhoging, wel zo makkelijk. Vanaf de oostkant. Mast 85 heeft V-ophanging gekregen voor de stabiliteit omdat mast 86 zo hoog is. Over niet al te lange tijd zullen ook 88 en 89 nog worden aangepast, en zal de nieuwe geleider erin komen.
Re: Lijnverzwaring Stadskanaal
Mooie reportage. Worden alleen de geleiders van de aftak vervangen?
Hoekmast 85 is er in elk geval op vooruit gegaan en ziet er met deze hogere toren veel beter uit! De kunststof-isolatoren zijn hier niet storend, de v-ophanging vind ik minder geslaagd.
Hoekmast 85 is er in elk geval op vooruit gegaan en ziet er met deze hogere toren veel beter uit! De kunststof-isolatoren zijn hier niet storend, de v-ophanging vind ik minder geslaagd.
Re: Lijnverzwaring Stadskanaal
Ja, op dit moment alleen de aftak die wordt voorzien van nieuwe geleiders. Op termijn zal misschien ook de 110 kV meelifter op ZL-MEE onder handen worden genomen net als al tussen Zwolle en de aftak Bargermeer het geval is.
Re: Lijnverzwaring Stadskanaal
Leuke foto's vanuit Stadskanaal! De hoekmast is zoals Peter ook al aangaf erop vooruit gegaan betreft het broekstuk betreft, Ook bij de verhoogde steunmast ziet het het goed uit Ook de kunststof isolatoren zijn hier niet zo storend als bij LLS-ENS het geval is.
Cheers Ruben.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Lijnverzwaring Stadskanaal
Ze gaan binnenkort de draden vervangen:
Re: Lijnverzwaring Stadskanaal
Ze zijn vandaag begonnen met de werkzaamheden van de aftak en het blauwe circuit is aan de beurt om de draden te vervangen
Mast 201 - april 2022: Mast 82: Mast 83: Mast 85: Mast 86: Mast 87 - april 2022:
Mast 201 - april 2022: Mast 82: Mast 83: Mast 85: Mast 86: Mast 87 - april 2022:
Re: Lijnverzwaring Stadskanaal
3 mei:
Ze hebben de bliksemdraad vervangen en een één geleider vervangen van het circuit.
4 mei:
6 mei:Ze hebben de bliksemdraad vervangen en een één geleider vervangen van het circuit.
Re: Lijnverzwaring Stadskanaal
Hierbij nog foto's van 9 mei:
En foto's van mast 86:
En foto's van mast 86:
Re: Lijnverzwaring Stadskanaal
10 mei:
11 mei:
Re: Lijnverzwaring Stadskanaal
14 mei: