Tijdelijk Tennet Station Eemshaven Het Hogeland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Tijdelijk Tennet Station Eemshaven Het Hogeland

Bericht door BaDu » 01 jul 2020 12:41

Via twitter.
TenneT bouwt dus een tijdelijk 380/220kV station om de Eemshaven te gaan voeden.

Heeft iemand hier misschien meer info?
Op mijn vraag om meer info heeft TenneT tot op moment van schrijven (nog) niet gereageerd.
KML-generator generator


Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tijdelijk Tennet Station Eemshaven Het Hogeland

Bericht door Hans » 01 jul 2020 20:33

Zo blijkt maar weer, zelfs hardcore pylon geeks die de investeringsplannen, netkaarten en projecten kunnen dromen kunnen dus toch nog out of the blue totaal verrast worden met een nieuw station. :uhokee: :uhokee:

Gisteren pas, bij een standaard rondje satellietdataportaal langs enkele bekende plekken, was me die bouwsite ook opgevallen. Ywee portalen, een paar fundamenten en wat grondverzet. Maar ik had het afgedaan als een of ander nieuw klantstation voor het Googlecomplex. Omdat op stationnetje Google Saturn een vierde trafo was verschenen (lees: station is vol) dacht ik dat die nieuwe locatie wellicht een nieuw 220 kV-station zou worden in bezit van Google, voor de uitbreiding van het datacenter. En dan verbonden met een interne 220 kV-kabel of zoiets. Paar extra trafocellen, GIS-bak in een gebouwtje, jeweetwel... In elk geval iets interns waar Google niets over los zou laten en waarnaar het over enige tijd een speurtocht zou kunnen worden.

Blijkt het een project van Tennet te zijn, voor een 380/220 kV-provisorium waar we niets vanaf wisten.
Het 380 kV-rood staat me op de wangen (en het station staat op de kaart als project).

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Tijdelijk Tennet Station Eemshaven Het Hogeland

Bericht door arie » 01 jul 2020 20:58

wat ik niet begrijp normaal moeten uitgebreiden procedures worden doorlopen om uitbreidingen te doen aan het hoogspanning net
en worden gemeld op site TenneT
maar nu ook weer een nieuw station (vorige keer noodlijn 380kv) bij Eemshaven wordt zo gebouwd ?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tijdelijk Tennet Station Eemshaven Het Hogeland

Bericht door Shrek » 01 jul 2020 21:42

Op zich zijn de procedures niet zo heel uitgebreid, maar de netbeheerders doen graag veel overleg op voorhand zodat iedereen op dezelfde lijn zit en er geen rechtzaken of politiek gedoe van komen. Op plaatsen waar de kans daarop quasi onbestaande is kan men het absolute minimum aan inspraak voorzien en het risico lopen dat bij klachten alles stilgelegd moet worden.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Tijdelijk Tennet Station Eemshaven Het Hogeland

Bericht door Knarvel » 02 jul 2020 09:20

Tja, volgens de RVO-website vallen projekten van 220 kV en hoger automatisch onder de Rijksoördinatie-regeling. Maar voor "tijdelijke" stations en lijnen schijnt daar toch een achterdeur te bestaan. Beetje raar.
Ook werd er een jaar of 2 geleden door Tennet groot rondverteld dat er op Eemshaven echt geen mogelijkheid voor verdere transformatoren bestond, en daarom Vierverlaten naar 380 kV opgewaardeerd zal worden. Nou die plek is dan ineens wel gevonden... Beetje jammer dat in de vaart der volkeren met de opwaardering van Vierverlaten de mooie vakwerklijn moet sneuvelen, en dat is ook een behoorlijke kapitaalvernietiging.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Tijdelijk Tennet Station Eemshaven Het Hogeland

Bericht door BaDu » 02 jul 2020 18:22

Hans schreef:
01 jul 2020 20:33
Gisteren pas, bij een standaard rondje satellietdataportaal langs enkele bekende plekken, was me die bouwsite ook opgevallen. Ywee portalen, een paar fundamenten en wat grondverzet. Maar ik had het afgedaan als een of ander nieuw klantstation voor het Googlecomplex. Omdat op stationnetje Google Saturn een vierde trafo was verschenen (lees: station is vol) dacht ik dat die nieuwe locatie wellicht een nieuw 220 kV-station zou worden in bezit van Google, voor de uitbreiding van het datacenter. En dan verbonden met een interne 220 kV-kabel of zoiets. Paar extra trafocellen, GIS-bak in een gebouwtje, jeweetwel... In elk geval iets interns waar Google niets over los zou laten en waarnaar het over enige tijd een speurtocht zou kunnen worden.

Blijkt het een project van Tennet te zijn, voor een 380/220 kV-provisorium waar we niets vanaf wisten.
Het 380 kV-rood staat me op de wangen (en het station staat op de kaart als project).
Screenshot from 2020-07-02 18-17-41.png
Screenshot from 2020-07-02 18-17-41.png (387.58 KiB) 8030 keer bekeken
Dit is een screenshot van satellietdataportaal.nl in het midden mast 4 van Zwolle-Eemshaven (met 2 circuits 380 en 2 circuits 220kV)
Daaronder de bouwplaats met het trafoblok in het midden en fundaties voor de schakelinstallaties links (380kV) en rechts (220kV).
Net boven de fundatie zie je fundaties voor twee afspanportalen, lijkt erop dat 380kV zijde een dircte harde aftak op een circuit in de mastgaat worden.
Aan de 220kV zijde zou hetzelfde kunnen gebeuren, maar ook een kableindsluiting voor 220kV kunnen worden.
KML-generator generator

Plaats reactie