BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3289
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Load door Hans » 21 apr 2020 22:50

Ruben voegde de load toe:
21 apr 2020 14:08
@Hans, misschien een nieuw spreekwoord gevonden: alles went, behalve kunstorfisolatoren. :lol:
Ruben, wat doe je me aan. Nu krijg ik een heel foute flashback naar mijn tijd lang geleden als nachtpompbediende op een snelwegtankstation, toen die soms nog 24/7 open waren. Stond je dan, saucijzenbroodjes warm te houden met op de radio van de shop een obscure show die tussen twaalf en drie werd uitgezonden. Een van de spellen: je kreeg de naam van een bekende (vrouwelijke) persoon met daarbij de vraag: zijn ze gewoon, of zijn ze silicoon. SMS je antwoord en win een T-shirt van Radio 538. :hamer:

Misschien wel een concept dat kan worden gebruikt bij toekomstige reconstructies. Blijven ze gewoon, of wordt het silicoon.
Er komen tenslotte nog heel wat meer verzwaringen aan, waarbij telkens opnieuw de vraag tussen AMS-620 of HTLS zal worden gesteld, en ook of men glaskappen handhaven wil of kunststof gaat gebruiken.

Het is wel een heel ander gezicht aan het worden. De HTLS-draden vallen niet op als zijnde anders, maar de dunne kunststof isolators geven de hele verbinding toch een wat minder potente indruk in plaats van de werkelijkheid die juist andersom is. Het is van dat fragiele spul waarvan de lengte doet suggereren dat we opeens 320 kV hebben gekozen in plaats van 400 (ja ja ja, 380 heet dat). In tegenstelling tot BaDu word ik er niet zo gelukkig van, hoewel de dubbele ketting aan de steunmasten er met deze twee bruggen niet per sé slecht uitziet. Het had zelfs mooi kunnen zijn als die kunststof stengeltjes maar gewoon net ietsje dikker waren geweest of zelfs maar waren geleverd in donkergroen. Bij de Ketelkruising gaan straks vanaf een afstandje die isolators helemaal wegvallen zodat visueel de draden welhaast zullen lijken te zweven.

Gelukkig dat ze daar in halfverankering hangen. En halfverankering is net als appelmoes: het kan overal bij en komt altijd goed.

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 3120
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Load door ElektroThriller » 22 mei 2020 15:32

Bijna klaar
Op de laatste masten bij station Lelystad na zijn alle masten van de upgrade voltooid. Wegens problemen met ViewNX-i van Nikon (niet meer het concept van bewerkte foto's opslaan), zijn schermafbeeldingen van de bewerkte foto's gebruikt. Van de resterende masten moet meestal maar één geleider worden afgehangen.
Update. Inmiddels is het nieuwe concept van bewerkte foto's bewaren (via Conversie) doorgrond.
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.41.34.png
21 mei 2020. DSC3102.jpg. Zicht op hoekmast 156, vóór de oversteek over de A6 naar het juk van het 380kV-station Lelystad.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.41.34.png (1.3 MiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.40.01.png
21 mei 2020. DSC_3099.jpg. Oude ophanging.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.40.01.png (1.87 MiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.39.00.png
21 mei 2020. DSC_3098.jpg. Nieuwe ophanging.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.39.00.png (1.48 MiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.36.59.png
21 mei 2020. DSC_3092.jpg. Bij hoekmast 163 beginnen de resterende werkzaamheden.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.36.59.png (1.87 MiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.34.39.png
21 mei 2020. DSC_3090.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.34.39.png (982.4 KiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.32.36.png
21 mei 2020. DSC_3086.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.32.36.png (1.43 MiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.30.15.png
21 mei 2020. DSC_3081.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.30.15.png (648.65 KiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.27.32.png
21 mei 2020. DSC_3077.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.27.32.png (847.51 KiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.26.10.png
21 mei 2020. DSC_3074.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.26.10.png (1.63 MiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.24.53.png
21 mei 2020. DSC_3071.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.24.53.png (1018.46 KiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.23.53.png
21 mei 2020. DSC_3067.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.23.53.png (580.78 KiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.22.09.png
21 mei 2020. DCS_3065.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.22.09.png (847.63 KiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.20.18.png
21 mei 2020. DSC_3059.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 14.20.18.png (960.92 KiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 13.57.14.png
21 mei 2020. DSC_3055.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 13.57.14.png (873.9 KiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 13.56.22.png
21 mei 2020. DSC_3054.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 13.56.22.png (1.81 MiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 13.55.18.png
21 mei 2020. DSC_3052.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 13.55.18.png (1.75 MiB) 346 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-22 om 13.54.40.png
21 mei 2020. DSC_3050.jpg.
Schermafbeelding 2020-05-22 om 13.54.40.png (919.74 KiB) 346 keer geschouwd
Laatst gewijzigd door 5 op ElektroThriller, in totaal 23 keer gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2185
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Load door Tom » 22 mei 2020 22:10

Altijd vervelend computerproblemen, hoop dat je het snel weer werkend krijgt.

Mooie omstandigheden natuurlijk.
Mij valt op hoe de nieuwe isolatoren nog blinken in de zon.
De zichtbaarheid van de verzwaring van de kruisingsmasten valt naar mijn mening mee ten opzichte van wat ik verwachtte (vreesde).
Waren er nog coronageluiden te horen :DD ?

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1934
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Load door Shrek » 22 mei 2020 22:26

Tom voegde de load toe:
15 apr 2020 20:43
Voor de oplettende kijker is te zien dat de benodigde fasewisseling op plaatsvindt doordat de bovenste geleider nu niet meer op het midden uitkomt op het portaal maar aan de buitenkant. Daardoor was er geen wisseling op de mast nodig, wel een subtiele onderlinge aanpassing van de zegen.
Dat is trouwens hoe in België alle fasewissels worden uitgevoerd. Halverwege de lijn is dit compleet nutteloos, maar op de eindpunten moet het natuurlijk wel juist uitkomen met de klokgetallen.

Weer een leuke fotoserie trouwens. Wel een vraagje: waarom gebruiken de de kortere isolatoren niet om de kabels hoger boven de grond te hangen? Nu hangt er zo'n stukje staal tussen dat geen nuttige functie lijkt te hebben waardoor de kabels op dezelfde hoogte blijven.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3205
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Load door Peter » 22 mei 2020 22:42

Ik vraag me nog altijd af, waarom geen langere isolatorkettingen? Vind het nog steeds geen vooruitgang zo. Hopelijk gaan ze dat bij vervolgprojecten wel doen, of weer gewoon met old-school glaskapisolatoren 8-)

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2185
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Load door Tom » 22 mei 2020 23:35

Wel een vraagje: waarom gebruiken de de kortere isolatoren niet om de kabels hoger boven de grond te hangen? Nu hangt er zo'n stukje staal tussen dat geen nuttige functie lijkt te hebben waardoor de kabels op dezelfde hoogte blijven.
Dat lijkt inderdaad zo, maar de lengte is er voor om de overslagafstand van de geleider in het horizontale deel binnen de twee ophangpunten naar het dichtsbij zijnde niet onder spanning staande deel van de ketting (bovenste strip) voldoende groot te houden. De kunststof isolatoren hebben in tegenstelling tot de glaskap-isolatoren veldstuurringen, waardoor er net wat minder afstand is. Want dan komen we bij:
Ik vraag me nog altijd af, waarom geen langere isolatorkettingen?
De lengte van de isolatoren kan bij kunststof verkort worden vanwege de grotere kruipweglengte die bij de kunststof uitvoering mogelijk is ten opzichte van glas, er zijn simpelweg meer ribbels. Maar om onder alle condities waaronder uitzwaai door wind voldoende afstand te houden, horizontaal tot de mast en verticaal tot de traverse, zijn de verlengstrippen nodig. Dit luistert allemaal erg nauw.
De afweging glas-kunststof wordt voor ieder project opnieuw gemaakt, wie weet is er een andere keuze in de vervolgprojecten of een andere uitvoering van de strippen :) .

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 3120
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40

Re: BBB380kVv - Goed nieuws voor Michel

Load door ElektroThriller » 25 mei 2020 09:49

Vier extra foto's
Waaronder de laatste rechtstand in de Noordoostpolder vóór de Ketelmeerkruising.
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.35.18.png
Hemelvaartsdag 2020. DSC_3061.
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.35.18.png (1.71 MiB) 144 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.37.49.png
Hemelvaartsdag 2020. DSC_3069.
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.37.49.png (902.04 KiB) 144 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.39.51.png
Hemelvaartsdag 2020. DSC_3069.
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.39.51.png (1.75 MiB) 144 keer geschouwd
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.42.50.png
Hemelvaartsdag 2020. DSC_3080.
Schermafbeelding 2020-05-25 om 09.42.50.png (1.12 MiB) 144 keer geschouwd
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie