Ontwerpmethode: 'Sag Template'

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FJ
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2020 18:03

Ontwerpmethode: 'Sag Template'

Bericht door FJ » 30 jan 2020 19:18

Op het Internet vond ik het zogenaamde ”Sag Template”.
Dit is een ontwerpmethode om in een eerste fase hoogspanningslijnen uit te zetten op een terrein.
Eerst wordt de kettinglijn van de gekozen geleider voor een maximum- en minimumtemperatuur getekend. Parallel aan de laatste wordt een derde kettinglijn getekend die rekening houdt met vrije doorgangshoogte onder de geleider. Vervolgens wordt daaraan nog vierde parallelle kettinglijn getekend op een afstand gelijk aan de voorziene hoogte van de pylonen.
Daarna wordt aan de hand van deze lijnen, op een terreinsnede de afstand en positie van elke volgende pyloon bepaald.
Mijn vraag is of er iemand bekend is met deze ontwerpmethode, of deze ook in België, Nederland of Frankrijk werd toegepast, en of hierover literatuur terug te vinden is in het Nederlands?

Meer info over Sag Template, via deze link

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwerpmethode: 'Sag Template'

Bericht door Tom » 31 jan 2020 21:50

Deze methode werd in het verleden zeker toegepast, tot in de jaren negentig. Tegenwoordig in digitale vorm. Er is verschillende software in omloop waarin je de terreinkenmerken kunt laden en vervolgens de "towers" kunt "spotten". Een van de programma's is de Amerikaanse software van Powerline systems. Het programma PLS-CADD bevat de mogelijkheid die je hierboven beschrijft. Zie voor een leuke video hoe het vroeger ging deze link:
https://youtu.be/_pGbLXu6YWQ

Gebruikersavatar
FJ
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2020 18:03

Re: Ontwerpmethode: 'Sag Template'

Bericht door FJ » 15 feb 2020 20:54

Hartelijk dank voor uw reactie Tom, mooi filmpje! Ik heb aardig wat over de methode teruggevonden in het Engels; ondermeer de Transmision Line Manual (1959), uitgegeven door het Amerikaanse Rural Electrification Administration geeft een goede beschrijving. Maar voorlopig heb ik nog geen beschrijvingen van de methode kunnen terugvinden in Nederlandstalige of Franse handboeken.

Plaats reactie