Laagspanningsverdelers in Nederland

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Pieter
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2019 14:27

Laagspanningsverdelers in Nederland

Bericht door Pieter » 08 jan 2020 17:58

Vooreerst iedereen hier een spannend jaar toegewest !
Ik zit met een vraag over de structuur van de Nederlandse energiesector in de goede oude tijd voor de vrijmaking van de energiemarkt. Over het algemeen stonden de provincies in voor productie en transport, maar vooral in Zuid-Holland had je sterk uit de kluiten gewassen gemeentebedrijven (Rotterdam, Dordrecht, Leiden, Delft, Den Haag). De vraag is : wie zorgde toen voor de laagspanningsnetten, cabines, tellers, facturatie, ... Waren de provinciebedrijven hier gaandeweg toe overgegaan ? Of lieten ze het links liggen ? Is hier litteratuur over ?
Dank bij voorbaat !
Pieter

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Laagspanningsverdelers in Nederland

Bericht door Johan » 09 jan 2020 11:04

In de tachtiger jaren moesten de kleine bedrijven door een regeringsbesluit opgegaan in de grotere bedrijven. De kleine bedrijven waren veelal gemeentebedrijven.
In Zuid Holland b.v. hadden Gorinchem, Leerdam, Vianen, Ridderkerk en Oud-Beijerland een eigen energiebedrijf en was dus de gemeente eigenaar van een eigen energiebedrijf. Ook de EMGO die het gehele eiland Goeree Overflakkee van energie voorzag was te klein om zelfstandig door te gaan. Al die bedrijven zijn toen overgenomen door het RED.

Al deze bedrijven, ook de grote als Rotterdam en Den Haag hadden een complete organisatie voor aanleg en onderhoud van het net, meters plaatsen en standen opnemen en afrekeningen naar de klanten. Voor de klanten was er geen keuze van energieleverancier.

De grote bedrijven hadden eigen centrales en de kleintjes moesten bij die bedrijven de stroom inkopen, veelal op middenspanningsniveau maar een aantal kocht op laagspanning in, dus in die gemeente lag een middenspanningsnet van de ene netbeheerder en een laagspanningsnet van de andere netbeheerder.

Johan

Pieter
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2019 14:27

Re: Laagspanningsverdelers in Nederland

Bericht door Pieter » 09 jan 2020 18:12

Hartelijk dank voor het antwoord Johan. Ik heb enkele boeken gelezen over elektriciteit in Nederland (Tweestromenland, Stroomopwaarts, Trotse Kastelen & Lichtende Hallen, Een bijzonder energiek ondernemer), maar daar kwam laag- en middenspanning nauwelijks aan bod waardoor mijn beeld niet echt compleet is. De voorbeelden van EMGO en RED tonen aan dat er hierrover ook veel te vertellen valt. Ik vroeg me af of de eerste grafiek in de PDF op onderstaande link niet interessant is. Kan het zijn dat de lichtjes omlijnde en genummerde regios deze zijn waar locale (gemeentelijke ?) bedrijven instaan voor de verdeling ? Terwijl het gros van de provincie verzorgd word door de provinciale bedrijven ?

https://www.kernenergieinnederland.nl/f ... er-SEP.pdf

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Laagspanningsverdelers in Nederland

Bericht door Johan » 10 jan 2020 09:54

Het klopt dat de kleine genummerde gebiedjes aparte energiebedrijfjes zijn, vooral in Zuid Holland zijn er heel veel.
Er zijn er al een aantal verdwenen, ik mis Gorinchem, Capelle a/d IJssel en Oud-Beijerland. Capelle a/d/ IJssel was naar het GEB Rotterdam gegaan de rest naar het RED.

Ik heb een tijdje geleden een eenvoudige uitleg gemaakt van diverse in Nederland gebruikte laag en middenspanningsnetten. Zie hier.

Johan

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Laagspanningsverdelers in Nederland

Bericht door Knarvel » 10 jan 2020 13:17

In de Wikipedia kan je volgend schema vinden die de weg van plm 50 verschillende energiebedrijven naar de uiteindelijke handvol netbeheerders laat zien. Al deze bedrijven (in paars) leverden energie aan consumenten, slechts een klein deel had ook grootschalige produktie (oranje lijnen). De rest spreekt voor zich.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Laagspanningsverdelers in Nederland

Bericht door Johan » 10 jan 2020 14:46

Mooi gevonden Knarvel!

De meeste hele kleintjes die op het plaatje van Pieter staan waren voor de tijdlijn al in een grotere netbeheerder opgegaan.
De ECK ( Capelle en Krimpen a/d IJsel), Gorinchem, Leerdam, Oud-Beijerland, EMGO (Goeree Overflakkee), Ridderkerk en Vianen waren al opgegaan in het RED.

Johan

Pieter
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2019 14:27

Re: Laagspanningsverdelers in Nederland

Bericht door Pieter » 14 jan 2020 08:41

Ik zie dat er ook veel gas- en waterverdelers tussenstaan. Maar soms dekt de naam de lading misschien niet en past een oud gasbdrijf haar naam niet aan terwijl ze al stroom verdeeld. Ik ben wel geïnteresseerd om hierover meer te weten. Wellicht bestaan er ergens wel oude lijsten van elektriciteitsverdelers...

Plaats reactie