Brand in Langerak, 380/150kV?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Peter_S
50 kV
Loads: 69
Aangesloten op: 01 sep 2014 21:40

Brand(je) in transformator in Hummelo

Load door Peter_S » 17 dec 2019 20:16

Volgens een verhaaltje in "De Gelderlander" is er een brandje https://www.gelderlander.nl/bronckhorst ... ~a53339b2/ in een transformator van TenneT in/bij Hummelo.

Weet niet of dit de goede plek is om dit te plaatsen, mag verplaatst worden indien noodzakelijk.

Mastbeeld van deze aansluiting
arie
150 kV
Loads: 172
Aangesloten op: 30 jan 2016 19:18
Favoriete mastsoort: concordemast alsbij Wateringen

Re: Brand(je) in transformator in Hummelo

Load door arie » 17 dec 2019 21:25

een echt probleem het lijkt dat een 380-150kv Travo in de brand staat op station Langerak

PJK
50 kV
Loads: 58
Aangesloten op: 31 mei 2019 17:18

Brand in Langerak, 380/150kV?

Load door PJK » 17 dec 2019 23:11

Dit bericht:
HUMMELO (ANP) - In het Gelderse plaatsje Hummelo woedt brand in een transformator. De brandweer moest uren wachten met blussen tot netbeheerder Tennet het terrein had vrijgegeven. Blussen met water is gevaarlijk vanwege de stroom. Volgens de veiligheidsregio kon de brandweer rond 22.00 uur alsnog het terrein op om de brand te blussen met schuim. De brand en de rook waren toen al aanzienlijk afgenomen.

Bij de brand kwam aanvankelijk veel rook vrij. Omwonenden werden met een NL-Alert gewaarschuwd voor de rook. Volgens Tennet veroorzaakt de brand geen stroomstoring.
Aan het adres te zien, Rouwenoordseweg, lijkt me dat het 380/150kV station Langerak.

Een circuit Lelystad-Ens ligt er al uit, nieuwe kabels. Volgens mij ook nog een nieuw circuit bij Vijfhuizen. Hoe bedrijfszeker is De 380kV ring nog?

(edit: Noodvermogen nodig.
https://www.tennet.org/bsmailfax/201912 ... ekort.html)

PJK
50 kV
Loads: 58
Aangesloten op: 31 mei 2019 17:18

Re: Brand in Langerak, 380/150kV?

Load door PJK » 18 dec 2019 11:48


Mastbeeld van deze aansluiting
thehognl
laagspanning
Loads: 5
Aangesloten op: 31 jul 2018 08:27
Favoriete mastsoort: grondkabel

Re: Brand in Langerak, 380/150kV?

Load door thehognl » 18 dec 2019 15:39

Gezien de bijschakelde noodvermogen en de plattegrond van langerak moet het haast wel zijn dat door het uitschakelen van langerak de nieuwe lijn naar duitsland afgeschakeld is (vandaar noodvermogen) en dat Doetinchem alleen nog via Ulft voeding had (via de niet afgeschakelde station bij de nieuwe mast net onder langerak). Ook de 380kV ring moet onderbroken zijn geweest en als Lelystad-Ens er ook uit lag dan was Nederland dus gesplitst.
Ben benieuwd naar een rapport van Tennet :)

PJK
50 kV
Loads: 58
Aangesloten op: 31 mei 2019 17:18

Re: Brand in Langerak, 380/150kV?

Load door PJK » 18 dec 2019 22:26

Ik ben er niet echt in thuis maar hier: https://www.tennet.org/bsmailfax/201912 ... rders.html

Lees ik dat alles in het noorden "downward" is en alles in het zuiden "upward".
01-Friesland
Downward ROP bids (GOPACS: buy orders)
02-Groningen, Drenthe, Flevoland Noord* en Overijssel Downward ROP bids (GOPACS: buy orders)
03-Flevoland Zuid* en Gelderland Upward ROP bids (GOPACS: sell orders)
04-Utrecht Upward ROP bids (GOPACS: sell orders)
05-Noord-Holland Upward ROP bids (GOPACS: sell orders)
06-Zuid-Holland Upward ROP bids (GOPACS: sell orders)
07-Zeeland Upward ROP bids (GOPACS: sell orders)
08-Brabant Upward ROP bids (GOPACS: sell orders)
09-Limburg Upward ROP bids (GOPACS: sell orders)
10-Eemshaven Downward ROP bids (GOPACS: buy orders)
11-Hemweg Upward ROP bids (GOPACS: sell orders)
12-Velsen Upward ROP bids (GOPACS: sell orders)
13-Eemshaven Oude Schip - Doekegat Downward ROP bids (GOPACS: buy orders)
Dat lijkt er op alsof er veel transportcapaciteit noord-zuid uit lag waardoor vermogen uit de Eemshaven uit de markt moest en er extra in het zuiden moest worden opgestart...? Alles moest langs één circuit Ens-Lelystad?

Peter_S
50 kV
Loads: 69
Aangesloten op: 01 sep 2014 21:40

Re: Brand in Langerak, 380/150kV?

Load door Peter_S » 18 dec 2019 23:11

Vermoedelijk heeft de uitgebrande trafo aanzienlijke schade opgelopen waarbij de vraag rijst of herstel technisch nog mogelijk is. Heeft iemand enig idee of TenneT snel over een reserve trafo kan beschikken. Van ProRail is algemeen bekend dat die van vitale onderdelen, denk aan speciale puntstukken en wisseltongen, te weinig voorraad houdt en daardoor soms langdurige hinder ontstaat als zo'n speciaal puntstuk of wisseltong kapot gaat.

Mastbeeld van deze aansluiting
thehognl
laagspanning
Loads: 5
Aangesloten op: 31 jul 2018 08:27
Favoriete mastsoort: grondkabel

Re: Brand in Langerak, 380/150kV?

Load door thehognl » 19 dec 2019 12:20

PJK voegde de load toe:
18 dec 2019 22:26

Dat lijkt er op alsof er veel transportcapaciteit noord-zuid uit lag waardoor vermogen uit de Eemshaven uit de markt moest en er extra in het zuiden moest worden opgestart...? Alles moest langs één circuit Ens-Lelystad?
Lijkt er wel op ja. Zou Langerak nog steeds plat liggen omdat ze nog onderzoek op het terrein doen?

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3289
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast

Re: Brand in Langerak, 380/150kV?

Load door Hans » 19 dec 2019 17:14

De 380 kV-ring is vrijwel zeker niet geheel onderbroken geweest. Tussen Ens en Lelystad is men inderdaad bezig met netverzwaringen, maar juist met het oog op robuustheid bij calamiteiten staat de netstrategie het niet toe om langere tijd een volledige koppelverbinding op beide circuits onbeschikbaar te houden. Het vervangen van draden en isolators zal waarschijnlijk per spanveld en daarbinnen per circuit gebeuren, steeds zwart en wit na elkaar, zodat 's nachts en buiten werkdagen altijd één circuit zo veel mogelijk in dienst is.

Waarschijnlijk is heel Doetinchem-380 losgenomen en was er tussen Lelystad en Ens maar één circuit beschikbaar. Binnen eigen land was er dan inderdaad nog maar één circuit dat fysiek het noordoosten met het zuidwesten verbond. Een griezelig idee, maar die kan nog altijd 1645 MVA capaciteit verzetten en we hangen met het koppelnet stevig ingebed in het ENTSO-E net over de grenzen. Vanwege de ringen die de Duitse grens oversteken was er in de praktijk allerminst sprake van een zijden draadje (okee, een driemaal drie ACSR 37/423 draadje).
Zoals op de voorpagina al geschreven, dat er door dit soort redundantie en ringvormen gewoon een totale 380/150 kV-koppellocatie spanningsloos kan worden gezet tijdens N-1 elders in het net en dan nog zonder dat er ook maar één lamp uit is gegaan, is m.i. een proeve van een stevige netstrategie. :logisch:

Peter_S voegde de load toe:
18 dec 2019 23:11
Vermoedelijk heeft de uitgebrande trafo aanzienlijke schade opgelopen waarbij de vraag rijst of herstel technisch nog mogelijk is. Heeft iemand enig idee of TenneT snel over een reserve trafo kan beschikken. Van ProRail is algemeen bekend dat die van vitale onderdelen, denk aan speciale puntstukken en wisseltongen, te weinig voorraad houdt en daardoor soms langdurige hinder ontstaat als zo'n speciaal puntstuk of wisseltong kapot gaat.

De gesneuvelde trafo is een Smit 380(400)/150/50 500 MVA driewikkelaar. Dat is een van de werkpaarden van het koppelnet. Als je op het netschema kijkt kan je er nog enkele tientallen van spotten in het net. Oneerbiedig gezegd gaat het hier dus gewoon om een catalogusmodelletje. Op Oostzaan hebben Frank en ik een keer opgepikt dat de nieuwprijs per stuk af-fabriek ergens tussen zes en zesenhalf miljoen euro ligt.

Tennet heeft voor vitale onderdelen die onder maatwerk vallen (en dus lange tijd kunnen vragen om te reproduceren) meestal wel voorzien in een reserve-exemplaar. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de HVDC-converters, waar vaak met éénfasetrafo's wordt gewerkt. Bij de NorNed- en BritNedconverterhal staat een reserve-exemplaar op het terrein.

Voor onderdelen die niet per sé maatwerk zijn (zoals deze trafo's) hebben ze een ander beleid, namelijk redundantie in het net. Op Doetinchem staan niet voor niets twee koppeltrafo's tegelijk. Uitval van één exemplaar betekent dat de andere machine deze winter even wat harder door moet werken, maar doordat ook het 150 kV-net van de Achterhoek zelf nog via zowel Zevenaar als Woudhuis - Zutphen verbonden is met de rest van het land, is het missen van een koppeltrafo gedurende enige tijd eigenlijk op te vatten als een luxeprobleem op steroïden. Doordat op bijna ieder koppelstation in principe één trafo "teveel staat" om het gebruikelijke vermogen aan te kunnen, hoeven er bij onderhoud of storing niet meteen drastische operationele maatregelen genomen te worden als er enige tijd eentje niet lekker in zijn vel zit.

Ik weet niet of Tennet een fysiek reserve-exemplaar van dit type koppeltrafo ergens in het land voorhanden heeft, maar men hoeft in elk geval niet met alle geweld noodmaatregelen te nemen. Ze kunnen gewoon op hun gemak de ravage opruimen, een deel van de bodem van de schakeltuin saneren en intussen eens kijken of er in de schuur nog een trafo staat. Zo niet, dan zal men informeren op welke termijn Smit er eentje kan leveren. Mogelijk door bijvoorbeeld een bestaande, geplande levering voor een netverzwaring eerst te gebruiken voor herstel van dit exemplaar. Op Boxmeer moet een tweede machine komen met dezelfde karakteristieken als het gesneuvelde exemplaar. Het zou best kunnen dat men de fabricage en levering van dat exemplaar gebruikt voor herstel in Doetinchem en dan de trafo voor Boxmeer wat later op de wachtlijst zet, maar dit is uiteraard slechts speculatie.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1934
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: Brand in Langerak, 380/150kV?

Load door Shrek » 19 dec 2019 19:53

Hans voegde de load toe:
19 dec 2019 17:14
Doordat op bijna ieder koppelstation in principe één trafo "teveel staat" om het gebruikelijke vermogen aan te kunnen, hoeven er bij onderhoud of storing niet meteen drastische operationele maatregelen genomen te worden als er enige tijd eentje niet lekker in zijn vel zit.
Nou, zo zit het niet helemaal ineen hoor.
Elke transfo is inderdaad redundant, waardoor één uitgevallen exemplaar geen probleem is. Die ene transfo die overblijft in Langerak zal een deel van de last overnemen, een ander deel zal door naburige transfo's (Dodewaard, Lelystad,..) worden overgenomen. Doordat Dodewaard nu harder dan normaal belast wordt zou het heel goed kunnen dat daar opeens alledrie de transfo's nodig zijn om de verhoogde belasting aan te kunnen.
Het is dus zeker niet zo dat er van de 8 transfo's die Gelderland/Utrecht voeden er permanent 4 "te veel" zijn. Men kan er van die 8 welgeteld 1 of hooguit 2 missen, niet meer.
Dus toch maar snel vervangen die handel ;) Elia heeft alvast een 380/150 op reserve voor dergelijke gevallen, misschien wilt Tennet die wel lenen?

Plaats reactie