Zuyderzon in mijn achtertuyn
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Zuyderzon in mijn achtertuyn
Onlangs kwam ik er via een foto in de krant achter dat er in Almere Buiten, in industrieterrein De Vaart 4 achter de voormalige P.I. Almere ('Almere Binnen') een zonnepark in aanbouw is. Zie Google voor alle details. Er werd niets verteld over de wijze waarop dit park op het net wordt aangesloten. Toen ben ik zelf maar op onderzoek gegaan. Afgelopen vrijdag heb ik de locatie bezocht. Op de terugweg naar huis ontwaarde ik stukken open ontgraving en een stuk waar mantelbuizen via een gestuurde boring de hoofdweg door De Vaart schuin ondersteken. Dat wees op de richting Station Almere De Vaart. Aldaar stonden binnen het hek wagens van Qirion en was er op het gewoon toegankelijke buitenterrein ook wel wat interessants te zien, te weten grote lege haspels voor de gestuurde mantelboringen, drie middenspanningshaspels 12/20 kV en een set bruine pvc-mantelbuizen met een diameter van ca. 20 cm. Zie verder de foto's.
De kabeldatasheet biedt voor de liefhebber zeer interessante informatie.
De kabeldatasheet biedt voor de liefhebber zeer interessante informatie.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn
Een P-laser isolatiemantel. Kijk aan, dat is het type mantel waar we recentelijk een email over ontvingen. Geen XLPE, maar een thermoplast die in theorie veel beter recyclebaar is aan het einde van de levensduur van de kabel.
Mooi stukje info in elk geval. Als ie op de kaart staat kunnen we in elk geval een boel dingen zeggen over deze kabel.
Mooi stukje info in elk geval. Als ie op de kaart staat kunnen we in elk geval een boel dingen zeggen over deze kabel.
Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn
Mooi stukje veldwerk, ik verwacht dat dit parkje zsm online gaat. Kan niet lang duren vooraleer ie de kaart op gaat.
KML-generator generator
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn
Inmiddels is er enige vordering in de werkzaamheden. Ik heb echter de indruk dat het waarschijnlijk tot ver in de herfst gaat duren voordat Zuyderzon operationeel is.
Op de compound, gemaakt van de moderne versie van stelconplaten, zie ik vooral personeelsbusjes met Duitse, Poolse, Roemeense en Bulgaarse kentekenplaten. Driewerf hoera voor de lokale werkgelegenheid!
In het gedeelte met voornamelijk open ontgraving liggen de 6 (2 x 3) eenfasekabels er al in. Bij de punt van het windpark, vlak achter een muur van de voormalige P.I. Almere, komen de kabels bovengronds.
De gestuurde boring, met telkens kleine boringen (200 - 300 meter) is gevorderd tot het knooppunt van de Grote Vaartweg met de Buitenring. Vermoedelijk gaan ze hier ook onder de Buitenring door, waarna een bocht in noordoostelijke richting richting Station De Vaart volgt.
Het laatste deel omvat 12 mantelbuizen. Ergens op de Damsluisweg wordt via een open ontgraving* een klantaansluiting gemaakt met twee circuits (6 eenfasekabels).
*Het graven geschiedt laagje voor laagje, heel voorzichtig. Heel wat leidingen zijn niet geregistreerd.
Op de compound, gemaakt van de moderne versie van stelconplaten, zie ik vooral personeelsbusjes met Duitse, Poolse, Roemeense en Bulgaarse kentekenplaten. Driewerf hoera voor de lokale werkgelegenheid!
In het gedeelte met voornamelijk open ontgraving liggen de 6 (2 x 3) eenfasekabels er al in. Bij de punt van het windpark, vlak achter een muur van de voormalige P.I. Almere, komen de kabels bovengronds.
De gestuurde boring, met telkens kleine boringen (200 - 300 meter) is gevorderd tot het knooppunt van de Grote Vaartweg met de Buitenring. Vermoedelijk gaan ze hier ook onder de Buitenring door, waarna een bocht in noordoostelijke richting richting Station De Vaart volgt.
Het laatste deel omvat 12 mantelbuizen. Ergens op de Damsluisweg wordt via een open ontgraving* een klantaansluiting gemaakt met twee circuits (6 eenfasekabels).
*Het graven geschiedt laagje voor laagje, heel voorzichtig. Heel wat leidingen zijn niet geregistreerd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn
Inmiddels zijn alle gestuurde boringen voltooid. Nu is het een kwestie van alles doorverbinden en natuurlijk de kabels trekken, plus een open ontgraving voor de laatste 300 meter naar het 150kV-station Almere De Vaart. Die open ontgraving bevat vier circuits in een driehoeksconfiguratie (twee kabels naast elkaar en de derde kabel daarbovenop, gefixeerd met grote tiewraps). Bij het station is een splitsing in twee smallere open ontgravingen, gaande naar twee verschillende zijden van het station.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn
Interessant ! In Nederland is men blijkbaar ook overgestapt van korte plastieken platen naar een lange rol plastiek als waarschuwingslaag boven de kabels.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn
Inmiddels zijn de nodige kabels getrokken, voor zowel de twee circuits van Zuyderzon als voor de twee circuits van de klantaansluiting aan de Damsluisweg. De laatste betreft een inpandig MS/LS-station van een uitbreiding van Summit Europe CV, een van de vele maakindustrieën in de Vaart. De vier circuits worden gekenmerkt door de kabels aan de uiteinden 1, 2, 3 of 4 gele ringen te geven.
Inmiddels is duidelijk dat het 150kV-station De Vaart van Liander gaat worden verbouwd. Als tijdelijke oplossing is op het terrein een soort 'cabine' geplaatst. Dit is de achtergrond van de splitsing in twee geulen nabij het station. Na de verbouwing gaan beide dubbelcircuits bij de splitsing gewoon rechtdoor (lange noordwestzijde van het station). Het dubbelcircuit van Zuyderzon wordt tijdelijk op de 'cabine' aangesloten. En het dubbelcircuit van de klantaansluiting ligt definitief goed en gaat gewoon rechtdoor.
De foto's zijn op 6 en 7 juni 2019 gemaakt.
Inmiddels is duidelijk dat het 150kV-station De Vaart van Liander gaat worden verbouwd. Als tijdelijke oplossing is op het terrein een soort 'cabine' geplaatst. Dit is de achtergrond van de splitsing in twee geulen nabij het station. Na de verbouwing gaan beide dubbelcircuits bij de splitsing gewoon rechtdoor (lange noordwestzijde van het station). Het dubbelcircuit van Zuyderzon wordt tijdelijk op de 'cabine' aangesloten. En het dubbelcircuit van de klantaansluiting ligt definitief goed en gaat gewoon rechtdoor.
De foto's zijn op 6 en 7 juni 2019 gemaakt.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 08 jun 2019 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn
Nooit eerder hebben we de bekabeling en aansluiting van een zonnepark (en hoe de kabels zijn samengebonden, wat voor geleider erin zit en tot en met de bloedgroep van de architect) in zoveel detail kunnen zien. En dat gewoon zoals het hoort vanaf openbaar terrein, zonder fotoverbod. Dank voor de fototripjes die je hebt gemaakt.
De aansluiting op het trafostation met de tijdelijke unit is wel interessant. Het zal ongetwijfeld een cabine zijn voor een simpel setje vermogensschakelaars en scheiders voor de kabel. Maar waarom hangt er dan een airco op de buitenkant? Dan zou je iets verwachten dat enige warmte afgeeft. Een trafo is in elk geval niet logisch. Dat de kabels 12 tot 20 kV kunnen transporteren wil niet per se zeggen dat ze dat ook doen. Op Almere De Vaart is momenteel geen 20 kV voorhanden en het lijkt me nogal een meerprijs als de investeerder voor het zonnepark een 20/10 kV step-down trafo erbij heeft bedongen om het zonnepark op 20 kV te kunnen bedrijven in een 10 kV-netdeel waar geen concreet zicht is op 20 kV in de komende paar jaar.
We blijven graag volgen hoe dit verder gaat en als men het park straks in dienst neemt.
De aansluiting op het trafostation met de tijdelijke unit is wel interessant. Het zal ongetwijfeld een cabine zijn voor een simpel setje vermogensschakelaars en scheiders voor de kabel. Maar waarom hangt er dan een airco op de buitenkant? Dan zou je iets verwachten dat enige warmte afgeeft. Een trafo is in elk geval niet logisch. Dat de kabels 12 tot 20 kV kunnen transporteren wil niet per se zeggen dat ze dat ook doen. Op Almere De Vaart is momenteel geen 20 kV voorhanden en het lijkt me nogal een meerprijs als de investeerder voor het zonnepark een 20/10 kV step-down trafo erbij heeft bedongen om het zonnepark op 20 kV te kunnen bedrijven in een 10 kV-netdeel waar geen concreet zicht is op 20 kV in de komende paar jaar.
We blijven graag volgen hoe dit verder gaat en als men het park straks in dienst neemt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn
Vanuit Flevoland en dus de Randstad gezien wonen er voorbij Amersfoort heel wat aardige mensen. (Dat geldt trouwens ook voor forumleden die aan die kwalificatie voldoen.) Maar ik bedoel ook die kabeljongens van Abel Tasman uit Putten. Je kunt ze gewoon iets vragen over hun werk en dan krijg je een vriendelijk en correct antwoord. Het komt erop neer dat je ook het werk van mensen die soms letterlijk met hun poten in de natte klei staan waardeert. Zo vroeg ik mij bijvoorbeeld af hoe het trekken van kabels van A naar B in zijn werk gaat. Dat gebeurt met een trekmachine bij punt B (ca. 10 mm dik staal). Aan de achterzijde is deze machine verbonden met een graafmachine, die als ballastblok dienst doet. Deze kabel van B naar A duwen is geen optie. De oplossing? Tijdens het maken van de gestuurde boring is een kunststof trekdraad van A naar B geperst. Die wordt gebruikt voor het van B naar A trekken van de staaldraad. Deze (blauwe) draad heeft een zeer gunstige verhouding tussen trekkracht en eigen gewicht. Je ziet ze in de foto's 2430 en 2431 uit mijn vorige bijdrage.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn
Het Almeerse bedrijf Alfen - dat zich op bedrijventerrein Almere De Vaart op enige steenworpen van Zuyderzon bevindt - is ook betrokken bij de elektrische/elektronische infrastructuur van Zuyderzon. Er zijn "9 speciale 800 V PV-transformatorstations", hetgeen vermoedelijk wijst op 9 secties waarop groepen zonnepanelen zijn aangesloten.
Edit 17 juni. Koppeling verwijderd. Dat krijg je als een informatieverzoek per e-mail kennelijk in de digitale Bermudadriehoek is beland.
Edit 17 juni. Koppeling verwijderd. Dat krijg je als een informatieverzoek per e-mail kennelijk in de digitale Bermudadriehoek is beland.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 17 jun 2019 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013