ACDC in Almere

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

ACDC in Almere

Bericht door ElektroThriller » 30 mar 2019 13:55

Vorig jaar in oktober kon je over BBB380kV Diemen - Lelystad inspreken. De resultaten daarvan zijn inmiddels in een document gepubliceerd:
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... stad_1.pdf
Het volgende stukje inspraak van de Gemeente Almere heb ik even gescreenprint:
Schermafbeelding 2019-03-30 om 13.38.19.jpg
Detail uit het onderhavige document.
Schermafbeelding 2019-03-30 om 13.38.19.jpg (92.24 KiB) 7904 keer bekeken
Dus ergens bij hoekmast 44 een AC/DC-converter en ergens bij mast 79 een DC/AC-converter.
Ik weet eigenlijk niet of er aan een statisch magnetisch veld (hoort bij DC) een gezondheidsrisico is verbonden, maar mijn gezond verstand zegt mij dat dergelijke converters niet op water lopen.
Zeker een onderdeel van het koppelnet moet buitengewoon robuust en retestabiel zijn. Het koppelnet is geen Boeing 737 Max.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: ACDC in Almere

Bericht door BaDu » 31 mar 2019 09:00

Oei, dat is er weer een in de categorie Baudet: Klokje horen luiden maar geen idee hebben waar de klepel hangt. :DD
Wil je dat we hier echt serieus op in gaan of is dit bedoeld als 1 april grap?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: ACDC in Almere

Bericht door ElektroThriller » 31 mar 2019 11:58

Dit is geen 1-aprilgrap. Het is een suggestie namens Gemeente Almere. Ik herinner mij mijn bijdrage over Zuidelijk Flevoland als terra incognita, waardoor de 380kV-lijn liep en waarin onder verantwoordelijkheid van Gemeente Almere en haar rechtsvoorgangersde stad rond de 380kV-lijn is volgebouwd. Dat de gemeente nu een steile leercurve heeft neemt deze historische verantwoordelijkheid niet weg.
In het document is ook Zienswijze 0029 van Stichting Buurtschap Hakkelaarsbrug relevant. Ze hebben met gekochte of gehuurde apparatuur zelf metingen aan het magnetisch veld verricht. Ik was afgelopen vrijdag nog in de buurt voor het maken van foto's. Naast mast 22 staat een betrekkelijk nieuwe woning.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: ACDC in Almere

Bericht door ElektroThriller » 31 mar 2019 14:33

Hierbij twee via Topotijdreis verkregen stukjes kaart van Hakkelaarsbrug (1981 en 2018). Hieruit blijkt dat heel wat bebouwing is ontstaan nadat de 380kV-lijn werd aangelegd. Dan moet je nu niet meer zeuren over mogelijke gezondheidseffecten van magnetische straling.
Schermafbeelding 2019-03-31 om 14.26.16.jpg
Detail Topotijdreis.
Schermafbeelding 2019-03-31 om 14.26.16.jpg (214.79 KiB) 7825 keer bekeken
Schermafbeelding 2019-03-31 om 14.26.42.jpg
Detail Topotijdreis.
Schermafbeelding 2019-03-31 om 14.26.42.jpg (368.96 KiB) 7825 keer bekeken
Voor mijn argument maakt het niet zo veel uit, maar nu alsnog een versie met het vernieuwde knooppunt Muiderberg:
Schermafbeelding 2019-04-01 om 09.15.54.jpg
Detail Topotijdreis.
Schermafbeelding 2019-04-01 om 09.15.54.jpg (383.62 KiB) 7770 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: ACDC in Almere

Bericht door michel » 02 mei 2019 09:11

ElektroThriller schreef:
31 mar 2019 14:33
Hierbij twee via Topotijdreis verkregen stukjes kaart van Hakkelaarsbrug (1981 en 2018). Hieruit blijkt dat heel wat bebouwing is ontstaan nadat de 380kV-lijn werd aangelegd. Dan moet je nu niet meer zeuren over mogelijke gezondheidseffecten van magnetische straling.
Schermafbeelding 2019-03-31 om 14.26.16.jpg
Schermafbeelding 2019-03-31 om 14.26.42.jpg
Voor mijn argument maakt het niet zo veel uit, maar nu alsnog een versie met het vernieuwde knooppunt Muiderberg:
Schermafbeelding 2019-04-01 om 09.15.54.jpg
Die mening deel ik zeker.Maar het beleid tegenwoordig denkt dat ze het wiel hebben uitgevonden en er hoeft maar 1 broedkip met migraine te kakelen en men begint gelijk over verkabelen tot 150kv. Dat effect is helaas al te zien bij Beverwijk-Bleiswijk met her en der een vaag opstijgpunt uit het niets wat er erg rommelig uitziet.Gelukkig heeft gemeente Almere de ballen om te zeggen dat het niet mogelijk is.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: ACDC in Almere

Bericht door BaDu » 02 mei 2019 09:22

michel schreef:
02 mei 2019 09:11
Gelukkig heeft gemeente Almere de ballen om te zeggen dat het niet mogelijk is.
Zeker goed.
Als ik omwonende was zou ik me drukker maken over de luchtvervuiling afkomstig van de snelweg ipv de magnetische straling.
Die is vele malen gevaarlijker, het verband tussen luchtvervuiling afkomstig van snelwegen en gezondheid is meermalen met grote statistische relevantie aangetoond (in tegenstelling tot de gezondheidseffecten van elektromagnetische straling). Maar ja daar zal wel gelden dat de omwonenden dan een minder goede toegang krijgen tot het snelwegnetwerk en ze dus zichzelf in de voet schieten. Misschien moet er maar eens duidelijker gemaakt worden waarom we die masten eigenlijk bouwen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: ACDC in Almere

Bericht door ElektroThriller » 02 mei 2019 12:10

In Almere is het vooral het politieke klimaat dat ziekelijk is, getuige de overwinning van die Boreale Narcist en de activiteiten van de Partij van de Geblondeerde Onderbuikspreker. Fijnstof heerst er ongetwijfeld op de A6, maar diverse bedrijventerreinen vormen een buffer tussen de snelweg en de woonwijken. Er zijn mensen die uit principe niet meer per vliegtuig reizen naar Terra Allinclusivia. Ik denk dat de CO2-footprint van een half leeg vliegtuig niet veel verschilt van die van een vol vliegtuig. Laten die mensen die protesteren tegen die straling zich maar afsluiten van het elektriciteitsnet. Dan gaan ze weer terug naar die tijd in 1945 die wij zeer binnenkort gedenken, toen verzetskranten met fietskracht werden gedrukt.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie