@Tom, dank je! Dit is voor mij de derde keer dat ik dit stukje heb bezocht, maar dit zijn de beste foto's die ik heb van dat stukje door Apeldoorn Zuid heen. Niet alleen bij mast 18 is dat geval met de isolatorkettingen, bij mast 16 & 56 is precies hetzelfde aan de hand. Door die ophanging van de dubbele kettingen is Nijmegen - Apeldoorn al duidelijk te onderscheiden van Apeldoorn - Deventer & Nijmegen - Veenendaal.
@Hans, dat klopt dat mast 48 al eens mast van de maand is geweest. Het stuk van Apeldoorn naar Woudhuis is nog wel voorzien van een OPGW kabel, kijk maar eens naar de steunmasten die tussen Apeldoorn & Woudhuis staan, de hoekmasten daar in tegen zijn niet aangepast...
Het ontwerp van deze masten kan ik altijd waarderen! Ze stralen rust uit vind ik zelf. Dat is al één van de redenen dat dit mijn favoriete masten zijn.
Bij mast 57 bij Terwolde is duidelijk de overgang te zien van de jaren '50 naar de jaren '60. Zoals je zei hebben de tonmasten I & II een wat meer agressieve blik dan de vriendelijke dennenboommasten die in de drie lijnen voorkomen.
Na Apeldoorn - Deventer is het tijd voor de laatste lijn waar deze masten in voor komen. Nijmegen - Veenendaal.
De lijn is opgeleverd in 1953 en is net als Apeldoorn - Deventer een koppelnetlijn. Door deze lijn werden Gelderland & Utrecht met elkaar verbonden op 150kV.
De lijn naar Veenendaal begint naast al bestaande lijn naar Apeldoorn. Hiervoor werd een tweede set aan portalen gebouwd ten westen van de lijn naar Apeldoorn. Bij mast 3 die van het bijzondere type was maakt de lijn al zijn eerste hoek. Gevolgd door mast 4 waar wederom een hoek wordt gemaakt zodat de lijn begint aan zijn westelijke richting de Betuwe in. Mast 5 is ook nog een apart geval, het is een S+7 maar staat zelfs nog op een betonnen tafel. Het is ook de enige S+7 die dit heeft. Vlak hierna wordt Oosterhout doorkruist. Mast 14 is een afspanmast in de lange rechtstand tussen mast 4 & mast 24. Masten 20 & 21 zijn twee S+10, dit was omdat hier de 50kV-lijn tussen Lent & Hemmen gepasseerd moest worden. Bij mast 24 zien we de eerste wisselmast in de lijn. Valburg wordt zuidelijk gepasseerd. Bij mast 34 is de volgende hoek te vinden. Tussen deze mast & mast 35 wordt de Betuwelijn tussen Elst & Dordrecht overspannen. Dit wordt net zoals in de lijn naar Apeldoorn gedaan door twee hoekmasten die dicht op elkaar staan.
Hierna volgt een kleine rechtstand tot mast 39, aldaar maakt de lijn een hoek om een westelijke koers aan te houden richting Hemmen. Ten tijde van de bouw van de lijn in 1953 is Zetten nog een stuk kleiner & wordt het dorp zuidelijk gepasseerd. Bij mast 48 maakt de lijn nog een kleine hoek. Mast 54 is weer een S+10, de reden daarvoor was vanwege dat de 50kV-lijn naar Ede nu gepasseerd moest worden. Hoekmast 55 is ook een verhoogde mast. Hier maakt de lijn een hoek van ongeveer 45 graden om een noordwestelijke richting aan te houden in de richting van de Neder-Rijn. Bij mast 66 maakt de lijn een hoek en begint de crossing over de eerder genoemde rivier. Bij mast 69 maakt de lijn een hoek om een meer noordelijke richting aan te houden. Aldaar veranderd het masttype van de PGEM dennenboommasten naar de PUEM donaumasten.
De lijn kende na een jaar al zijn eerste verandering. In 1954 werd de lijn naar Doetinchem gebouwd, hiervoor moesten de lijnen naar Apeldoorn & Veenendaal een plaatsje opschuiven, voor de lijn naar Veenendaal moest zelfs een nieuw paar aan portalen gebouwd worden ten westen van zijn originele portalen die nu gebruikt werden voor de lijn naar Apeldoorn. Hoekmast 3 bleef op dezelfde plek staan. In 1955 kwam de tweede aanpassing, de lijn werd namelijk in tweeën geknipt bij Hemmen, dit was omdat vanaf hier de lijn naar Ede ging vertrekken. Mast 56 bleef staan, er werden twee nieuwe eindmasten gebouwd. Hiervoor werd mast 57 vervangen. Mast 56A kwam als eindmast te staan aan de kant van Nijmegen.
In de jaren '70 werden masten 16, 17, 29 & 30 vervangen door de snelwegmasten toen bij masten 16 & 17 de A15 werd aangelegd & bij masten 29 & 30 de A50. De volgende aanpassing kwam in 1990 toen de 380kV-lijn tussen Dodewaard & Doetinchem werd gebouwd. Mast 18 werd vervangen door twee portalen omdat de 380kV masten niet zo hoog werden gebouwd zoals bij de lijn naar Apeldoorn. Zo'n 10 jaar later kwam de eerste en enige verkabeling voor deze lijn. Dit kwam door de bouw van de Betuweroute tussen Zevenaar & Rotterdam Kijfhoek. Masten 20 & 19 werden afgebroken, mast 20 werd vervangen door een portaal. De twee portalen die in 1990 zijn gebouwd bleven staan. Het portaal die pal onder de 380kV-lijn staat werd verbouwd tot eindportaal en kreeg nummer 19. In 2005 werden de geleiders en isolatoren vervangen tussen Dodewaard & Veenendaal. De transportcapaciteit op dit stuk ging omhoog. Mast 57 bij het station werd zelfs versterkt.
Nu komen de beelden aan bod van de laatste lijn van de PGEM Dennenbomen.
- Portalen 1 aan de kant van de centrale. De linker portaal is de huidige mast 1 voor de lijn naar Dodewaard
- Mast 1.jpg (1.05 MiB) 8976 keer bekeken
- De portalen 1 gezien vanaf de andere kant van de Waal. Met ook Centrale Gelderland erbij op de foto.
- Mast 1b.jpg (856.85 KiB) 8976 keer bekeken
- Portalen 2 in het lentezonnetje. Het voorste portaal is voor de lijn naar Dodewaard.
- Mast 2.jpg (768.58 KiB) 8976 keer bekeken
- De portalen van onderen gezien, het blijven fascinerende constructies!
- Mast 2b.jpg (743.29 KiB) 8976 keer bekeken
- De portalen vanuit een ander standpunt gezien. Links zien we ook al mast 3.
- Mast 2c.jpg (861.4 KiB) 8976 keer bekeken
- Portaal twee van voren gezien. Duidelijk is te zien dat de middelste toren veel smaller is dan de twee buitenste torens.
- Mast 2d.jpg (862.32 KiB) 8976 keer bekeken
- Links het huidige portaal voor de lijn naar Veenendaal & rechts de originele.
- Mast 2e.jpg (766.92 KiB) 8976 keer bekeken
- De portalen wat meer van de zijkant gezien. Ze lopen zo best breed uit!
- Mast 2f.jpg (1.03 MiB) 8976 keer bekeken
- Portalen 2 & 1 samen op de foto. Ze blijven een icoon voor Nijmegen!
- Mast 2g.jpg (836.27 KiB) 8976 keer bekeken
- De balk van onderen gezien. Duidelijk is te zien dat aan de kant van de masten 3 de isolatoren in een schuine rij zijn opgehangen.
- Mast 2h.jpg (549 KiB) 8976 keer bekeken
- Hoekmast 3 samen met hoekmast 4. Hier is ook al duidelijk het verschil te zien met de normale hoekmast.
- Mast 3.jpg (807.42 KiB) 8976 keer bekeken
- Masten 3 van alle drie de lijnen bij elkaar. De lijn naar Dodewaard heeft als enige de originele mast nog.
- Mast 3a.jpg (622.54 KiB) 8976 keer bekeken
- De hele bocht vanaf mast 3 tot aan mast 5.
- Mast 3b.jpg (673.01 KiB) 8976 keer bekeken
- Hoekmast 3 van onderen gezien. Duidelijk is te zien dat de mast langere traversen heeft vanwege de aanloop naar de Waalportalen.
- Mast 3c.jpg (659.6 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast voor de laatste keer maar nu in de fraaie lentezon!
- Mast 3d.jpg (678.04 KiB) 8976 keer bekeken
- Hoekmast 4 is een normale hoekmast op een betonnen tafel waar er nog een paar van zijn.
- Mast 4.jpg (995.54 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 4 meer van de zijkant gezien met recht mast 4 van de lijn naar Doetinchem.
- Mast 4a.jpg (655.94 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 5 samen met mast 4. Apart om te zien dat een S+7 op een betonnen tafel staat!
- Mast 5.jpg (1.01 MiB) 8976 keer bekeken
- Mast 6 kijkend richting Oosterhout.
- Mast 6.jpg (808.19 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 7 meer van de zijkant gezien, de masten hier hebben een jaar geleden een schilderbeurt gehad en de fundamenten hebben een opknapbeurt gehad.
- Mast 7.jpg (932.46 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 8 staat midden op een recreatiepark in Oosterhout.
- Mast 8.jpg (878.66 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 9 daar in tegen staat midden in de woonwijken van Oosterhout. De spelende kinderen trekken zich niks aan van de grote mast.
- Mast 9.jpg (894.66 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 10 is wederom een S+7 en staat ook wederom midden in Oosterhout.
- Mast 10.jpg (1.07 MiB) 8976 keer bekeken
- Mast 11 is de laatste mast in Oosterhout en is ook van het type S+7.
- Mast 11.jpg (699.17 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 12 staat net buiten de bebouwde kom.
- Mast 12.jpg (689.74 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 13 kijkend richting mast 24. Duidelijk is de onderbreking te zien bij de 380kV-lijn & de Betuweroute.
- Mast 13.jpg (671.84 KiB) 8976 keer bekeken
- Afspanmast 14 is helaas voorzien van een antenne & staat hedendaags in een bouwput.
- Mast 14.jpg (663.66 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 15 is net als mast 95 in de lijn naar Apeldoorn op dezelfde voorzien van een nieuw broekstuk met een halve ruit erbij.
- Mast 15.jpg (614.12 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 16 is de eerste van de vier snelwegmasten die we in deze lijn tegen zullen komen.
- Mast 16.jpg (654.09 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 17 staat aan de andere kant van de A15.
- Mast 17.jpg (665.4 KiB) 8976 keer bekeken
- Afspanportaal 18 is gebouwd in 1990 met de komst van de 380kv-lijn naar Doetinchem.
- Mast 18.jpg (1.01 MiB) 8976 keer bekeken
- Portaal 19 is ongeveer in 2001 omgebouwd naar een eindportaal voor de bouw van de Betuweroute.
- Mast 19.jpg (928.01 KiB) 8976 keer bekeken
- Links zien we portaal 20 wat een S+10 heeft vervangen. Op de plek waar de fotograaf staat liep ongeveer de oude 50kV-lijn naar Hemmen.
- Mast 20.jpg (809.85 KiB) 8976 keer bekeken
- Portaal 20 van voren gezien. Mast 21 steekt er duidelijk bovenuit!
- Mast 20a.jpg (794.94 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 21 is een van de twee S+10 die hier stond om de lijn naar Hemmen te overspannen.
- Mast 21.jpg (739.78 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 22 kijkend richting Nijmegen. De fotograaf heeft de situatie voor de verkabeling niet meer gezien.
- Mast 22.jpg (759.58 KiB) 8976 keer bekeken
- Mast 23 samen met hoekmast 24 & steunmast 25.
- Mast 23.jpg (746.45 KiB) 8976 keer bekeken
- Hoekmast 24 met het begin van de rechtstand richting mast 34.
- Mast 24.jpg (847.29 KiB) 8976 keer bekeken
- Hoekmast 24 is duidelijk een wisselmast en volgens mij ook de enige wisselmast in het PGEM gedeelte van de lijn naar Veenendaal. Op de achtergrond is wisselmast 22 te zien van de lijn naar Apeldoorn.
- Mast 24a.jpg (649.66 KiB) 8976 keer bekeken
Dit was het eerste deel van Nijmegen - Veenendaal.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.