Duitse GE netkaart project

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 21 dec 2018 16:24

Inmiddels is op deze donkerste dag (ook letterlijk) van het jaar het hele (bovengrondse) 110kV net in voormalig Oost-Duitsland ingetekend. De deelstaten Brandenburg en Berlijn zijn nu ook ingetekend waarmee voormalig Oost-Duitsland nu compleet is :DD

In Berlijn heb ik ook enkele grondkabels ingetekend aan de hand van de data in OSM. Dit zijn voornamelijk kabels die aansluiten op opstijgpunten in de stad. Ook de plaatsen met minder duidelijke beelden in Google Earth heb ik in kunnen tekenen aan de hand van OSM en een brochure van EON-Edis. Die gaf mij voor een groot gebied ten oosten van Berlijn ook mooi alle stationsnamen want die zijn niet altijd even goed te vinden, met name die van alle kleine tussenstationnetjes voor het invoeden van opgewekte elektriciteit uit duurzame bronnen zoals windmolens en zonnepanelen. Het is me trouwens opgevallen dat in voormalig Oost-Duitsland veel oude vliegvelden zijn omgetoverd tot grote zonneparken. De kleine tussenstationnetjes maakten het intekenen soms behoorlijk tijdrovend...

Nu maar eens kijken wat ik hierna ga doen :)

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 15 jan 2019 16:27

Ondertussen is ook het Duitse Bahnstrom net nagenoeg compleet ingetekend, als treinenliefhebber mag ik die natuurlijk niet vergeten ;) Ik heb daarbij ook enkele grensovergangen ingetekend met Oostenrijk en de grensovergang bij Singen naar Zwitserland (132 kV). De grensovergang bij Basel stond al op de kaart.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door BaDu » 04 mar 2019 10:30

Ook hier gaat het lekker, getuige mede het toenemende aantal bezoekers uit DLD.
We voorzien duidelijk in een behoefte daar
KML-generator generator

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door ElexTro » 10 mar 2019 21:45

Goeienavond

Vandaag ben ik de A61 langs gereden. De lijn Metternich-Niederstedem (2x 380 kV + 2x 110 kV Bahnstrom) is nu tussen Pkt. Metternich en Pkt. Pillig klaar, de oude dennenboommasten al verdwenen. Lijn is met 1x 220 kV in bedrijf. Er is ook een nieuwe aftakmast westelijk van de A61 bij de afrit Koblenz-Metternich.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door ElexTro » 05 mei 2019 23:19

Met de lijnen rondon Reutlingen is Baden-Württemberg nu klaar met 110 kV. Het mist alleen het stadsnet van Stuttgart.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 06 mei 2019 10:44

Dat is mooi om te horen! Ik denk dat onze netkaart inmiddels wel zo'n 95% van de Duitse 110kV lijnen in beeld heeft ;)

Zelf ben ik op de netkaart nog bezig met het toevoegen van mastbollen, met name in de gebieden vlak over de grens en het rechttrekken van sommige lijnen en natuurlijk het bijhouden van de actuele situatie. Zo bleek onlangs dat de inlussing van de 110kV lijnen bij Salzbergen waren veranderd in een harde aftak! Dit allemaal i.v.m. het nieuwe trafostation Öchtel. Verder vond ik afgelopen weekend in de buurt van Keulen nog twee steeklijntjes naar Anstel en Pulheim die we nog niet hadden, dus die heb ik ook meteen even meegenomen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Hans » 07 mei 2019 20:55

Daarover gesproken, vandaag ben ik van hot naar her gereden in Grafschaft Bentheim (scheerklanten) en ik heb eigenlijk iedere hoogspanningslijn tussen Lönne, Nordhorn, Emmelkamp en Twist gekruist... maar de agenda werkte niet mee. :s De eerste klant kostte een uur meer tijd dan begroot en het gevolg was dat ik de rest van de dag achter de feiten aan liep te rijden. Er was geen tijd over om te stoppen en de lijnnummers of twee opeenvolgende mastnummers te kunnen aflezen.

Maar het scheerseizoen is nog lang en er zitten daar nog meer klanten. Je houdt dat stukje veldwerk van me tegoed.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 06 aug 2019 20:59

Ik dacht dat we het Duitse 110kV net wel grotendeels hadden ingetekend, maar ik zag dat in Zuid Duitsland in het grensgebied van Baden-Württemberg en Beieren nog veel ontbreekt dus daar ben ik nu aan de slag. Ik heb onlangs een netkaart van de concessie Lechwerke gevonden inclusief stationsnamen dus dit deel neem ik nu voor mijn rekening :)

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Henk » 16 okt 2020 22:35

Op de website https://aachen-hat-energie.de/STAWAG/STAWAG.htm is een kaart van het 110 kV-net van de Stadwerke Aachen AG (STAWAG) te vinden.
In Aachen (Aken) ontbreken een aantal 110 kv-trafostations (Umspannwerk/ Unterwerk/ UW) op de GE-kaart.

- UW Goebellgasse (de trafo's + gebouw van Aachen-Soers zijn van STAWAG)
- UW West (hoek Henricistraße/Kühlwetterstraße)
- UW Minoritenstraße
- UW Borngasse
- UW Süd (Obere Drinnbornstraße), zie ook Streetview voor een duidelijke beeld van het STAWAG-UW
- UW Philips (Lilienthalstraße)
- Gasverdichterstation der Open Grid Europe GmbH op UW Verlautenheide, vermogen 50 MW, zie Geschäftsbericht 2019 (STAWAG), blz. 26

Ten noorden van Aachen zijn een aantal wijzigingen opgetreden.

De 110 kV HS-lijn Geilenkirchen Nord - Geilenkirchen Mitte - Palenberg - T-splitsing Buschhof (tussen Merkstein en Alsdorf-Busch) is opgeheven.
UW Geilenkirchen Mitte is ook vervallen.
UW Palenberg is aangesloten met een nieuwe hoogspanningsleiding (geen kabels !) van Baesweiler via Holthausen.
Bij Holthausen is zware trafo's te zien tussen de L225 en een LKW-Parkplatz. Dit onderstation lijkt aangelegd te zijn voor Chocoladefabriek (Solent GmbH & Co.), IJsfabriek (Bon Gelati) en/of Koekjesfabriek (Bonback), (zie de grote industriële gebouwen direct ten zuiden van de trafo's). In ieder geval Bon Gelati is nog nieuw (uit 2017) en maakt ijs voor o.a. Lidl.

UW Alsdorf-Schaufenberg ontbreekt op de kaart. Er is een aftakking van de 110 kV HS-lijn Alsdorf - Siersdorf.

UW Kohlschied werd in het verleden gevoed met een HS-lijn vanaf de lijn Alsdorf - Aachen-Soers. De is ingekort tot Alsdorf - Würselen Neustraße. Dit is te zien op topografische kaarten, zie topotijdreis.nl en kies 2005.

m.vr.gr. Henk

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door ElexTro » 16 okt 2020 22:49

Hallo,

Ik denk het is deze kaart (pdf!)

Plaats reactie