Namen en rugnummers
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
De enige Almeerse hoekmast
Dat is mast 44. Hier eindigt boven circuit Wit de speciale vogelvriendelijke antibliksemlijn. Mast 45 is een aparte mast, want hij staat op een plek waar je niet dood gevonden wilt worden, achter een reeds voorbereid fietstunneltje onder de Hogering.
Dat is mast 44. Hier eindigt boven circuit Wit de speciale vogelvriendelijke antibliksemlijn. Mast 45 is een aparte mast, want hij staat op een plek waar je niet dood gevonden wilt worden, achter een reeds voorbereid fietstunneltje onder de Hogering.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Eindhoven-Zuid
Vanmiddag het eerste deel van de 150kV lijn Eindhoven-Zuid wezen fotograferen. Het idee was het hele lijntje te doen, maar aangezien er een file stond op de A67 richting Venlo, ben ik niet verder gekomen dan hoekmast 10 vlak voor knooppunt Leenderheide.
Station Eindhoven-Zuid met opstijgpunt en mast #1
Aan de andere kant van het station begint de 150kV lijn Eindhoven-Zuid - Hapert
Maar we volgen de lijn Eindhoven-Zuid.
Mast #2
Mast #3 is dan ineens van een ander type met kortere midden-traverse.
Mast #4, een zéér fraaie mast vind ik persoonlijk. Doet mij een beetje denken aan het Engelse type.
Mast #5 (en de fraaie hoekmast 4 op de achtergrond)
Mast #6
De masten 7 t/m 10 zijn van hetzelfde type als mast #3.
Mast #7
Mast #8
Mast #9
Mast #10
En gezien bij de brandweerkazerne van Waalre: restant oude mast?
Eindhoven-Noord
Daarna doorgereden naar station Eindhoven-Noord.
Station Eindhoven-Noord met het opstijgpunt en mast #1 van de 150kV naar Best en tilburg
Tot aan Best horen daar drievlaksmasten bij van dit type:
Nogmaals station Eindhoven-Noord, nu met het opstijgpunt en mast #1 van de 150kV lijn door Woensel naar Eindhoven-Oost
Het eerste deel van deze lijn bestaat uit deze Donaumasten:
Als je het zo allemaal bij elkaar ziet kent Eindhoven véél verschillende type masten!
Vanmiddag het eerste deel van de 150kV lijn Eindhoven-Zuid wezen fotograferen. Het idee was het hele lijntje te doen, maar aangezien er een file stond op de A67 richting Venlo, ben ik niet verder gekomen dan hoekmast 10 vlak voor knooppunt Leenderheide.
Station Eindhoven-Zuid met opstijgpunt en mast #1
Aan de andere kant van het station begint de 150kV lijn Eindhoven-Zuid - Hapert
Maar we volgen de lijn Eindhoven-Zuid.
Mast #2
Mast #3 is dan ineens van een ander type met kortere midden-traverse.
Mast #4, een zéér fraaie mast vind ik persoonlijk. Doet mij een beetje denken aan het Engelse type.
Mast #5 (en de fraaie hoekmast 4 op de achtergrond)
Mast #6
De masten 7 t/m 10 zijn van hetzelfde type als mast #3.
Mast #7
Mast #8
Mast #9
Mast #10
En gezien bij de brandweerkazerne van Waalre: restant oude mast?
Eindhoven-Noord
Daarna doorgereden naar station Eindhoven-Noord.
Station Eindhoven-Noord met het opstijgpunt en mast #1 van de 150kV naar Best en tilburg
Tot aan Best horen daar drievlaksmasten bij van dit type:
Nogmaals station Eindhoven-Noord, nu met het opstijgpunt en mast #1 van de 150kV lijn door Woensel naar Eindhoven-Oost
Het eerste deel van deze lijn bestaat uit deze Donaumasten:
Als je het zo allemaal bij elkaar ziet kent Eindhoven véél verschillende type masten!
Re: Namen en rugnummers
Mooie opnames,Matthijs.Die Tonmasten zijn uniek en komen ook echt alleen in Eindoven voor.Een aantal masten zijn vervangen ivm met de snelweg.De masten van de verbinding naar Best toe lijken erg op het lijntje in Moerdijk die in 1997 aangelegd is.
Re: Namen en rugnummers
Dankjewel Michel
De vervangen masten zouden dan die van het "afwijkende" type moeten zijn met de ingekorte midden-traverse neem ik aan? Ik ga i.i.g. proberen het restant van de lijn tot aan het koppelingsportaal met de lijn Eindhoven-Oost-Maarheeze binnenkort ook te fotograferen. Dan wil ik ook de lijn Eindhoven-Oost en de de lijn door Woensel doen zodat het rondje compleet is. Daar zal ik dan weer hier verslag van doen.
Weet jij of iemand anders wellicht iets meer te vertellen over dat masttopje dat ik bij de brandweer zag staan? Zou dat een restant van één van de vervangen masten kunnen zijn soms?
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Het kleine mastje bij het Regionaal Opleidingscentrum Brandweer, aan het eind van de Roostenlaan (tunneltje onder A2/A67, komt mij zeer bekend voor. Vroeger zat hier de BB (Bescherming Bevolking) en als student met drie oudere broers die in dienst waren geweest werd ik opgeroepen. De BB is mij bespaard gebleven.
Ik kom in het kader van familiebezoek nog regelmatig in Veldhoven en heb per fiets heel wat foto's in de regio gemaakt. Zie Namen en Rugnummers. Onder meer het knooppunt Heeze heb ik gefotografeerd. Dit is niet per auto bereikbaar, tenzij je een eindje wilt lopen.
De lijn Heeze-Ehv Zuid (vroeger Waalre) is 6,0 km lang, heeft met 2x32/185 mm-kwadraat (staal & aluminium) een capaciteit van 278 MVA. De lijn loopt deels over heidegebied.
Ik zou altijd nog eens dit mastje fotograferen, maar dat hoeft nu niet meer.
Twee opnamen uit juli 2013, met de toenmalige fotokwaliteit. De lijn is in 1963 in gebruik genomen, getuige het PNEM-jaarverslag 1963.
Ik kom in het kader van familiebezoek nog regelmatig in Veldhoven en heb per fiets heel wat foto's in de regio gemaakt. Zie Namen en Rugnummers. Onder meer het knooppunt Heeze heb ik gefotografeerd. Dit is niet per auto bereikbaar, tenzij je een eindje wilt lopen.
De lijn Heeze-Ehv Zuid (vroeger Waalre) is 6,0 km lang, heeft met 2x32/185 mm-kwadraat (staal & aluminium) een capaciteit van 278 MVA. De lijn loopt deels over heidegebied.
Ik zou altijd nog eens dit mastje fotograferen, maar dat hoeft nu niet meer.
Twee opnamen uit juli 2013, met de toenmalige fotokwaliteit. De lijn is in 1963 in gebruik genomen, getuige het PNEM-jaarverslag 1963.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Mooie reportage Matthijs van dit toch wel apart vormgegeven masttype in de mooie omgeving ten zuiden van Eindhoven.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Nazomermasten 1 van 2
De meeste masten zijn op 16 oktober 2018 gefotografeerd. Een week geleden dus was het nog nazomer!
EDIT Het is er qua software allemaal niet beter op geworden. In de tekst voor het aanmaken zijn de coderegels voor de foto's niet langer te zien. Ik vraag me dus af hoe je een afzonderlijke foto moet verwijderen.
Meestal plaats ik foto's in de volgorde waarin ze zijn gemaakt. Daar schuilt een zekere logica in. Nu is dat dus precies andersom.
Conclusie: ik kan me de moeite van het stuk voor stuk plaatsen van de foto's helemaal besparen. De software is immers een ongeleid projectiel.
Bij het bewerken van fotobijschriften is nog altijd één regel te zien.
Omdat ik van tevoren zorgvuldig fotoaantekeningen heb gemaakt is dat in ieder geval goed gegaan.
Sinds de EXIF-toevoeging is de software onherstelbaar verbeterd.
De meeste masten zijn op 16 oktober 2018 gefotografeerd. Een week geleden dus was het nog nazomer!
EDIT Het is er qua software allemaal niet beter op geworden. In de tekst voor het aanmaken zijn de coderegels voor de foto's niet langer te zien. Ik vraag me dus af hoe je een afzonderlijke foto moet verwijderen.
Meestal plaats ik foto's in de volgorde waarin ze zijn gemaakt. Daar schuilt een zekere logica in. Nu is dat dus precies andersom.
Conclusie: ik kan me de moeite van het stuk voor stuk plaatsen van de foto's helemaal besparen. De software is immers een ongeleid projectiel.
Bij het bewerken van fotobijschriften is nog altijd één regel te zien.
Omdat ik van tevoren zorgvuldig fotoaantekeningen heb gemaakt is dat in ieder geval goed gegaan.
Sinds de EXIF-toevoeging is de software onherstelbaar verbeterd.
- Bijlagen
-
- 16 oktober 2018. Op de voorgrond mast 19, die na SAA wegens de kleine lijnhoek V-ophanging heeft gekregen.
- DSC_2178B kopie.JPG (1.88 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Op de voorgrond mast 20.
- DSC_2177B kopie.JPG (1.8 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Hoekmast 21.
- DSC_2175B kopie.JPG (1.51 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. In oostelijke richting naar 's-Graveland.
- DSC_2173B kopie.JPG (1.79 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Mastbord 14.
- DSC_2172B kopie.JPG (1.32 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Mast 14 van Diemen - 's-Graveland..
- DSC_2171B kopie.JPG (1.8 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Uitzicht richting Zandhazenbrug, met de portalenstraat.
- DSC_2170B kopie.JPG (1.21 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Op de voorgrond mast 33.
- DSC_2169B kopie.JPG (1.76 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Op de voorgrond mast 37 (eerste Almeerse mast).
- DSC_2168B kopie.JPG (1.68 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Mast 38 meer van opzij.
- DSC_2166B kopie.JPG (1.55 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Op de voorgrond mast 38.
- DSC_2165B kopie.JPG (2.02 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Op het eilandje mast 38.
- DSC_2163B kopie.JPG (1.72 MiB) 10631 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Mast 39.
- DSC_2161B kopie.JPG (1.66 MiB) 10631 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 23 okt 2018 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Nazomermasten 2 van 2
- Bijlagen
-
- 16 oktober 2016. Mastbord 37;
- DSC_2199B kopie.JPG (957.02 KiB) 10609 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Mast 37, op een landtong en de eerste Almeerse mast.
- DSC_2196B kopie.JPG (1.33 MiB) 10609 keer bekeken
-
- 18 oktober 2018. Terugblik op mast 38 (eilandje).
- DSC_2200B kopie.JPG (1.65 MiB) 10617 keer bekeken
-
- 18 oktober 2018. Mast 36, aan de overzijde van de vaargeul en op Noord-Hollands gebied.
- DSC_2198B kopie.JPG (1.34 MiB) 10617 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Mast 42.
- DSC_2193B kopie.JPG (1.98 MiB) 10617 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Mast 41.
- DSC_2191B kopie.JPG (1.73 MiB) 10617 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Op de voorgrond portaal 25.
- DSC_2189B kopie.JPG (2.03 MiB) 10617 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Mastbord 24.
- DSC_2188B kopie.JPG (1.14 MiB) 10617 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Portaal 24.
- DSC_2187B kopie.JPG (1.94 MiB) 10617 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Hoekmast 22.
- DSC_2185B kopie.JPG (1.44 MiB) 10617 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Portaal 23.
- DSC_2184B kopie.JPG (1.88 MiB) 10617 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Portaal 23 en hoekmast 22.
- DSC_2183B kopie.JPG (1.55 MiB) 10617 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Op de voorgrond hoekmast 21.
- DSC_2182B kopie.JPG (1.45 MiB) 10617 keer bekeken
-
- 16 oktober 2018. Hoekmast 22 van opzij.
- DSC_2180B kopie.JPG (1.59 MiB) 10617 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Foto's met mooi licht in de herfst, houd ik wel van!
Leuk dat je de portalen ook eens van dichtbij erop hebt gezet.
Die mast 22 mag je gerust een eindmast noemen naar het portaal toe.
Leuk dat je de portalen ook eens van dichtbij erop hebt gezet.
Die mast 22 mag je gerust een eindmast noemen naar het portaal toe.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Mast 81 bij Wijster
Herfstvakantie in de buurt, dus een paar km erheen rijden. Het gaat om de 220kV-verbinding tussen Zeyerveen en Hessenweg. Vroeger werd één circuit op 110 kV bedreven, maar nu is het 2x220 kV. Via Streetview kun je nog het oude aftakgebeuren zien. Er wordt een nieuw 110kV-station gebouwd.
Het is de vraag of de top van deze mast hoger is dan het naburige 'Dak van Drenthe', dat onlangs voor wielrenners en MTB'ers is geopend.
Herfstvakantie in de buurt, dus een paar km erheen rijden. Het gaat om de 220kV-verbinding tussen Zeyerveen en Hessenweg. Vroeger werd één circuit op 110 kV bedreven, maar nu is het 2x220 kV. Via Streetview kun je nog het oude aftakgebeuren zien. Er wordt een nieuw 110kV-station gebouwd.
Het is de vraag of de top van deze mast hoger is dan het naburige 'Dak van Drenthe', dat onlangs voor wielrenners en MTB'ers is geopend.
- Bijlagen
-
- Vroeger (StreetView).
- Schermafbeelding 2018-10-29 om 17.06.42.jpg (219.72 KiB) 10679 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013