Zuid-West 380 kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
User avatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Posts: 1687
Joined: 18 May 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Location: Boortmeerbeek

Re: Zuid-West 380 kV

Post by Shrek » 11 Sep 2018 21:54

Ik ben wel geïnteresseerd, ik moet wel zien of het nog in de planning past. Gaan er nog mensen?

User avatar
Johan
220 kV
Posts: 331
Joined: 12 Sep 2014 20:15
Favoriete mastsoort: Oude schakelinstallaties

Re: Zuid-West 380 kV

Post by Johan » 14 Sep 2018 14:31

Ik ga naar de open dag van 380kV Rilland.

Wegens afspraak later in de middag ga ik zo vroeg mogelijk.
Ik kan eventueel ophalen bij NS station Rilland tot ±12:00 uur en na de rondleiding weer terugbrengen!

Johan

User avatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Posts: 1687
Joined: 18 May 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Location: Boortmeerbeek

Re: Zuid-West 380 kV

Post by Shrek » 14 Sep 2018 15:57

Ik ga wat later gaan. Kan pas tegen 10u uit België vertrekken, dus zo rond 11u30 daar.

User avatar
Johan
220 kV
Posts: 331
Joined: 12 Sep 2014 20:15
Favoriete mastsoort: Oude schakelinstallaties

Re: Zuid-West 380 kV

Post by Johan » 16 Sep 2018 19:02

Bezoek open dag 380kV Rilland

Op 15-9-2018 heb ik een bezoek aan 380kV Rilland gebracht met Knarvel en Shrek.
Het was een prima georganiseerde dag door Spie en Tennet. Het station is al voor een groot gedeelte ingericht en is in het voorjaar van 2019 klaar. De donkere lucht gaat gelukkig langs ons heen.
380kV Rilland 01.JPG
380kV Rilland 01.JPG (575.45 KiB) Viewed 1829 times
Links op de foto een veldhuisje met door een scheidingswand twee aparte ruimtes voor de aanliggende velden waar de beveiligingsapparatuur is ondergebracht.
380kV Rilland 02.JPG
380kV Rilland 02.JPG (789.68 KiB) Viewed 1829 times
De beveiligingsapparatuur in het veldhuisje.
380kV Rilland 03.JPG
380kV Rilland 03.JPG (631.01 KiB) Viewed 1829 times
Een lijnveld met van links naar rechts de vermogenschakelaar, stroomtrafo, scheider met aardschakelaars en als laatst de spanningstrafo. Links ontbreekt de rail naar de pantograafscheiders nog.
380kV Rilland 04.JPG
380kV Rilland 04.JPG (888.44 KiB) Viewed 1829 times
De scheider met ingeschakelde aardschakelaar.
380kV Rilland 05.JPG
380kV Rilland 05.JPG (528.57 KiB) Viewed 1829 times
Naar het zuiden zijn de drie hoofdrails met de pantograafscheiders al klaar.
380kV Rilland 06.JPG
380kV Rilland 06.JPG (940.22 KiB) Viewed 1829 times
Kabelgoten met kabels die later afgedekt worden.
380kV Rilland 07.JPG
380kV Rilland 07.JPG (1.45 MiB) Viewed 1829 times
Veld rails met daarin stukke losse ader die dienst doen als trillingdemper, hoe gemakkelijk kan het zijn.
380kV Rilland 08.JPG
380kV Rilland 08.JPG (1.46 MiB) Viewed 1829 times
Hoofdrails, ook daarin gaan losse aders als trillingsdemper. Ik dacht twee per buis maar dat weet ik niet zeker.
380kV Rilland 09.JPG
380kV Rilland 09.JPG (1.05 MiB) Viewed 1829 times
Het bedieningsgebouw, nog in de steigers.
380kV Rilland 10.JPG
380kV Rilland 10.JPG (779.32 KiB) Viewed 1829 times
In het bedieningsgebouw komen alle gegevens uit de veldhuisjes samen, zijn de noodstroomvoorziening ondergebracht
380kV Rilland 11.JPG
380kV Rilland 11.JPG (691.67 KiB) Viewed 1829 times
Het noodaggregaat.
380kV Rilland 12.JPG
380kV Rilland 12.JPG (793.57 KiB) Viewed 1829 times
Hierbij laat ik het, Knarvel en Sherk hebben mogelijk nog meer foto's.
Johan

User avatar
Tom
380 kV
Posts: 1992
Joined: 24 Dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Location: Lochem

Re: Zuid-West 380 kV

Post by Tom » 17 Sep 2018 22:17

Bedankt voor het plaatsen, je kon alles goed bekijken zo te zien. De installaties zien er wel hoog uit van onderaf gezien.
Interessant van die draad binnenin de rail als trillingsdemper.

User avatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Posts: 884
Joined: 29 Apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Location: Waarderpolder

Re: Zuid-West 380 kV

Post by Knarvel » 19 Sep 2018 12:52

Er was ook namens Tennet/Spie een fotograaf aktief: haar fotoos vind je hier: https://opendag.babethogervorst.nl/#

User avatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Posts: 3064
Joined: 03 Dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Location: Veenoord en Wageningen

Re: Zuid-West 380 kV

Post by Hans » 21 Sep 2018 14:41

Het kan aan mij (of aan de ietwat afgelegen locatie) liggen, maar heel drukbezocht ziet het er niet uit. :s
Wat dan wel weer goed is gelukt is het beeld van de schakeltuin. Wit geverfde buizen in plaats van vakwerkkolommen. We zien duidelijk dezelfde aanpak als andere nieuwe 380 kV-stations in het kustgebied (zout) zoals Eemshaven Oudeschip en de Maasvlakte.

Heerlijk stukje engineering trouwens, gewoon een stuk geleider in de rail mikken en gefixt is het resonantieprobleem. Je kan er een heel blik studenten, stagiairs of ingenieurs tegenaan gooien, je kan er een helix strake omheen trekken, je kan de buis wokkelen, je kan zelfs de wanddikte van de buis asymmetrisch maken... maar je kan ook gewoon boerenverstand inzetten en een ritmische beweging vakkundig voorkomen door een los, enigszins star voorwerp dat niet rolt maar wel buigt in de buis te leggen. Hmm.. even rondkijken, wat hebben we voorhanden.. hee, waarom niet gewoon een stuk geleider? 8-)
Trots geboren in het 110 kV-gebied

User avatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Posts: 1687
Joined: 18 May 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Location: Boortmeerbeek

Re: Zuid-West 380 kV

Post by Shrek » 11 Oct 2018 23:39

Mooie reportage van Johan, ik heb maar enkele details aan te vullen.
Het hele LS-gedeelte is zeer goed afgeschermd van EMF-interferentie. De muren vormen een grote faradaykooi en zelfs de deuren zijn geaard.
IMG_6178.jpg
IMG_6178.jpg (356.97 KiB) Viewed 427 times
Pantograafscheiders:
IMG_6180.jpg
IMG_6180.jpg (581.53 KiB) Viewed 427 times
En dan een closeup van het "botje" dat onderaan de rail hangt en waarin de pantograaf zich vastgrijpt. De bedoeling van dit onderdeel is de vonken te laten aankomen op de kleine zijstaven, die vervolgens opzijdraaien waarna het definitieve contact op de hoofdstaaf komt. Dit om te vermijden dat vonken het definitieve contactoppervlak zouden kunnen beschadigen.
IMG_6182.jpg
IMG_6182.jpg (566.68 KiB) Viewed 427 times
Tenslotte een blik op de aankomstvelden aan de oostkant van Rilland. Vooraan de portalen van de lijn richting Geertruidenberg, achteraan die naar Zandvliet. De portalen voor de lijn richting Tilburg zullen later pas gebouwd worden.
IMG_6169.jpg
IMG_6169.jpg (450.93 KiB) Viewed 427 times

User avatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Posts: 1687
Joined: 18 May 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Location: Boortmeerbeek

Re: Zuid-West 380 kV

Post by Shrek » 12 Oct 2018 19:09

MIsschien niet helemaal on-topic voor Zuid-West 380, maar het leunt er toch bij aan.

De lijn Rilland-Zandvliet zal binnenkort, wanneer Rilland gereed is, geupgrade worden. De bedoeling is met nieuwe geleiders tot 4000A (3000MVA) per draadstel te komen. Zonder deze upgrade zou de verbindingslijn tussen Rilland en Zandvliet anders een belangrijke flessenhals worden, dat wil men uiteraard vermijden.
Attachments
IMG_6183.jpg
IMG_6183.jpg (358.02 KiB) Viewed 392 times

Dweep
middenspanning
Posts: 41
Joined: 16 May 2017 02:48
Favoriete mastsoort: wintrack
Location: Ridderkerk

Re: Zuid-West 380 kV

Post by Dweep » 15 Oct 2018 12:37


Post Reply