Mel Kroon

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2913
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Mel Kroon

Load door ElektroThriller » 23 jul 2018 11:51

Afgelopen weekend stond in NRC Handelsblad het afscheidsinterview van Mel Kroon, vertrekkend CEO van Tennet. (TenneT is trouwens een palindroom, dus van voren naar achteren of omgekeerd lees je hetzelfde. Tussen A en B kan zowel A als B stroomvoedend zijn.)
Op de foto zien we op de achtergrond zijn pet project.
Het argument vóór wintrackmasten is de smallere magneetveld-footprint. Het is echter sowieso niet wenselijk om onder hoogspanningslijnen woningen te bouwen. Welk pro-argument is er dan wél? Visuele schoonheid? Of: we willen geen vakwerk meer leveren?
Dit forum herbergt voor- en tegenstanders van windjackmasten. Ik zou zeggen: barst maar los.
Schermafbeelding 2018-07-22 om 17.34.17.jpg
NRC Handelsblad 21&22 luli 2018. "Nu elektriciteit spannender is dan ooit..." Sinds maart 2012 is er al een ElektroThriller op dit forum!!!
Schermafbeelding 2018-07-22 om 17.34.17.jpg (48.09 KiB) 841 keer geschouwd
Update woensdag 25 juli 2018: Inmiddels is er ook een interview van Mel Kroon in De Volkskrant. Zie https://www.volkskrant.nl/economie/tijd ... ~b782196a/
Op de krantenfoto zien we vakwerkmasten bij de Clauscentrale.
Verwijzing naar het artikel in NRC Handelsblad: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/20/st ... f-a1610737
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Nico uit Gouda
220 kV
Loads: 368
Aangesloten op: 13 jun 2014 14:05
Favoriete mastsoort: De torenmasten N van Kampen

Re: Mel Kroon

Load door Nico uit Gouda » 02 aug 2018 21:20

Lees nu ook https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... mel-kroon/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. :-)

Mastbeeld van deze aansluiting
michel
380 kV
Loads: 1302
Aangesloten op: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: SEP 380kv donaumast 69-72
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Mel Kroon

Load door michel » 03 aug 2018 22:53

:jahehheh: Ik vraag alleen af wie dit gaat overnemen.Ze hanteren zo erg het WV-norm(wintrack/verkabeling)dat de volgende kapitein onder bepaalde voorwaarden het roer mag overnemen.Dat de burger in de toekomst een eigen energiebedrijf gast worden is gewoon een bridge to far.Je bent afhankelijk van de klimaat en weersomstandigheden dus ze moeten wel een dozijn centrales behouden om de dalen op te vangen.We hebben dit jaar al moeten bedelen bij onze Oosterburen. En dat deze zomer qua zon het bizar goed doet is vrij zeldzaam.(ik geniet er met volle teugen van. 8-) )Dan zijn pet-project;Ik kom er open voor uit dat ik hier geen voorstander van ben.De palen zijn juist door hun 'minimale ontwerp' erg nadrukkelijk aanwezig in het landschap.Ze leunen zo erg op hun 'trackjes' dat ze letterlijk doorbuigen.En wat betreft redundantie;de draden hangen zo dicht tegen elkaar dat het mij onverstandig lijkt om 1-circuit onder spanning te houden tijdens een storing/onderhoud.Klimmen zit er al helemaal niet bij dus je bent gauw gebonden aan een hoogwerker of zo'n hilarisch step/trap systeem.En qua opwaardering is dit ontwerp een no-go.Dat men in de toekomst alleen maar ondergronds hoogspanningsverbindingen aanlegt,wekt bij mij zowieso vele vraagtekens op.Dit land was grotendeels moeras dus je heb last van bodemverzakking.Stroomstoring;jammer maar onder andere een weg moet helaas opengebroken worden.Ik ben van mening dat Nederland een beetje doorslaat op dat gebied.De pluspunten;SAA-project reconstructie Doetinchem-Dodewaard,Riland (bedoel ik die gave wisselaar ala GTB-Borselle).Het snel oplossen van stroomstoringen bij verdeelstations.Het regelmatige onderhoud(beschildering)van het vakwerk.(Met name het gedeelte Westerlee-Nieuwe-Waterweg ziet er fonkelnieuw uit.)Het behouden van de 220kv dennenbomen Zwolle-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten.Het behouden van mijn thuislijntje Albasserdam-Merwedehaven.(Word versterkt met een grondkabel)

BaDu
Globale moderator
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Mel Kroon

Load door BaDu » 04 aug 2018 13:09

Ik zou zeggen we sturen een kaartje, namens Hoogspanningsnet.com.

Hij heeft goed werk gedaan, we focussen vindt ik wel erg op punten die we minder vinden van hem, maar hoe je ook went of keert hij heeft van TenneT een toonaangevende en leidende TSO in Europa gemaakt en een die hard aan de weg timmert op gebied van de energietransitie en digitalisering (het kan natuurlijk altijd beter :) )
KML-generator generator

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2913
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mel Kroon

Load door ElektroThriller » 05 aug 2018 11:09

BaDu voegde de load toe:
04 aug 2018 13:09
(...)Hij heeft goed werk gedaan, we focussen vindt ik wel erg op punten die we minder vinden van hem, maar hoe je ook wendt of keert hij heeft van TenneT een toonaangevende en leidende TSO in Europa gemaakt en een die hard aan de weg timmert op gebied van de energietransitie en digitalisering (het kan natuurlijk altijd beter :) )
Af en toe reageer ik misschien ironisch, maar reaguurdersgedrag is verre van mij. Zijn immateriële verdiensten staan niet ter discussie, maar ik wilde gewoon een nuchtere discussie over zijn Kroonjuwelen (inkoppertje). Vakanties, warm weer - het zal allemaal wel, maar er zijn nauwelijks reacties. Ik denk aan een kosten-batenanalyse. Wat is goedkoper tussen Beverwijk en ergens in Zuid-Holland: wintrackmasten of vakwerk in de geest van de Mammoetlijn? Ikzelf heb het gevoel dat de geest uit de fles is en dat - ongeacht het resultaat van zo'n kosten-batenanalyse - in de perceptie van het publiek die ranke oplossing de voorkeur heeft. Let wel: onze voornamelijke voorkeur voor vakwerkmasten laat onverlet dat wij in het geheel een minderheidspositie innemen.
DSC_1986B kopie.JPG
380kV-Zaanruising te Zaandam, gezien van af de nieuwe Prins Bernhardbrug. Alle industrie is vervangen door apartementen. Ik heb de oude ET-mastenkruising ook nog meegemaakt. Ik kan me niets voorstellen bij een kruising met wintrackmasten. Opname 4 augustus 2018.
DSC_1986B kopie.JPG (1.29 MiB) 455 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:08:04 17:37:48
Image taken on:
04 aug 2018 15:37
Focus length:
34 mm
Shutter speed:
1/200 Sec
F-number:
f/10
ISO speed rating:
100
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire
Camera-manufacturer:
NIKON CORPORATION
Camera-model:
NIKON D3300
Exposure program:
Aperture priority
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

BaDu
Globale moderator
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Mel Kroon

Load door BaDu » 05 aug 2018 13:12

Inmiddels zijn in navolging van TenneT diverse TSO's gaan nadenken over andere mastvormen, het is de verdienste van TenneT/Mel Kroon dat ze als eerste deze stap aangedurft hebben (of we die masten nu mooi vinden of niet, dapper is het wel in de conservatieve wereld van de hoogspanning).

Het is volgens mij ook zeker niet de bedoeling om alle bestaande lijnen te vervangen door wintracks.
Wel zullen voorlopig alle nieuwe te bouwen lijnen 380kV hiermee uitgevoerd gaan worden, maar een grootschalige vervanging zie ik niet gebeuren.
Misschien dat er lokaal (bij magneetveld "problemen") enkele masten vervangen zouden kunnen worden voor wintracks, maar plannen daarvoor heb ik nog niet gezien.

Natuurlijk ligt wel het toekomstbeeld voor de liefhebber van vakwerkmasten in NL zeker onder vuur:
- 380kV nieuwbouw is wintrack
- 220kV nieuwbouw zie ik niet meer gebeuren (wordt 380kV)
- 110/150kV nieuwbouw en vervanging gaat ondergronds
- 50kV nieuwbouw gebeurt niet meer, vervanging gaat ondergronds

Blijft op lange termijn alleen 220/380kV bestaande bouw over, vervanging daarvan staat nog zo ver in de toekomst dat er wellicht tegen die tijd weer wat anders in de mode is (hopen en duimen :D )

Maar het is wel een signaal aan ons om het huidige masten-areaal te documenteren en archiveren voor alles verdwenen is. In het geschiedenis topic is een rijkdom aan foto's te vinden, maar ook heel veel verdwenen masten en lijnen hebben nooit netjes op de foto gestaan en zijn dus voor de eeuwingheid verdwenen.
KML-generator generator

Mastbeeld van deze aansluiting
michel
380 kV
Loads: 1302
Aangesloten op: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: SEP 380kv donaumast 69-72
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Mel Kroon

Load door michel » 06 aug 2018 17:20

Dan is het aan ons de taak om de uitstervende masttypes vast te leggen.Gebaseerd op jouw antwoord is TSO dus al aan het nadenken voor een alternatief van de palen.Ik zeg ook niet dat de netbeheerder alleen maar slecht werk heeft afgeleverd.Meerdere reconstructies zijn vakkundig verricht.Station Breukelen is daar 1 van.Ze hebben van de oude ET-masten echt gave,stoere 4-circuits gemaakt.Eemshaven bijvoorbeeld heeft ook mooie locale lijntjes erbij gekregen.Maar het gaat er mij gewoon om dat ze doen alsof ze de wereld aan het verbeteren zijn met de wintracks en de vele verkabelingen en het erfgoed aan vakwerk niet meer van deze tijd vinden.Als netbeheerder vind ik ook dat je ook wat meer informatie op de mainsite mag zetten(masttypes,transportvermogen enz)Ik denk dat het overgrote deel van de geïnteresseerden en werknemers de informatie hier vandaan halen dan bij Tennet.Ik moet zeggen dat er nog genoeg te zien valt,maar het is een onderbuikgevoelskwestie dat men een beetje doorslaat met 'we zijn zo goed bezig' en naar mijn mening teveel verkabelen in dit al zo kleine kikkerland.Vooralsnog blijf ik hopen op een andere windrichting anders zijn de landgrenzen vrij dichtbij. :phew:

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 2985
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Mel Kroon

Load door Hans » 06 aug 2018 21:44

BaDu voegde de load toe:
04 aug 2018 13:09
Ik zou zeggen we sturen een kaartje, namens Hoogspanningsnet.com.
We kunnen 'm ook een kalender sturen. Helaas staan daar nou gek genoeg net geen wintracks in. :engel:
Trots geboren in het 110 kV-gebied

BaDu
Globale moderator
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Mel Kroon

Load door BaDu » 07 aug 2018 14:21

Hans voegde de load toe:
06 aug 2018 21:44
BaDu voegde de load toe:
04 aug 2018 13:09
Ik zou zeggen we sturen een kaartje, namens Hoogspanningsnet.com.
We kunnen 'm ook een kalender sturen. Helaas staan daar nou gek genoeg net geen wintracks in. :engel:
Das misschien nog wel een leuker idee, doe er dan ook het periodiek masten systeem van NL bij :D
KML-generator generator

Dweep
middenspanning
Loads: 33
Aangesloten op: 16 mei 2017 02:48
Favoriete mastsoort: wintrack
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Mel Kroon

Load door Dweep » 15 aug 2018 20:44

Mel Kroon benoemd Dunkelflaute, maar zegt er over dat we dan beroep kunnen doen op buurlanden... maar als die daar ook of in mindere mate last van hebben hoe dan? Hij benoemd dat energie intensieve industrie even uitzetten? Makkelijk, echter dan zullen die bedrijven naar landen gaan waar ze minder moeilijk doen, precessen moeten draaien om geld binnen te harken. En sommige processen hebben geen aan en uit knop, die hebben uren soms dagen nodig om onspec te komen, geen fijne vooruitzichten.
Hij gaat mijn inziens ook makkelijk voorbij aan meer hoogspanningslijnen vanaf zee naar het achterland, wie wil die in zijn tuin of horizon? Mel noemt de zware verbruikers al aan zee staan, maar hoe krijgen we dan de stroom op wijknivo voor alle elektrisvhe auto’s? Hoogspanninglijnen ondergronds uit het zicht is duur en de blindlast die het opwekt moet je okk compenseren?

Leuk lees stuk zeker, wellicht zie ik te veel beren?

Plaats reactie