Netkaartproject PL

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Hans » 19 jul 2018 09:46

Versie 7 van de Netkaartbijbel verschilt deerlijk met de operationele versie die van toepassing is op release cycle 6. Op dit moment zweven we er een beetje tussenin, maar de belangrijkste verschillen zitten niet zozeer in het intekenen zelf. De mappenboom wordt efficiënter, we krijgen de hoofdgroep productie erbij en polygonen verliezen hun aanklikbaarheid. Die informatie belandt straks ook in de pictogrammen.

Die grote 750 kV powerlines (die overigens ondanks hun enorm hoge spanning maar de helft van het vermogen kunnen verstouwen van een moderne 380 kV-lijn :DD ) zijn vooral toegepast vanwege de grote afstanden in de gebieden waar ze staan. Maar zoals dat Wikipedia-artikel al aangeeft, een aantal van deze zware jongens liggen momenteel op hun gat vanwege het schuiven met de grenzen van gesynchroniseerde netten. Het lijkt me sterk dat hij in gebruik is. Als het goed is moeten ook de 400 kV-lijn van Elk naar Alytus (Litouwen) en de 220 kV-lijn van Zamosc naar Dobrovitska (Wit Rusland) er om diezelfde reden af liggen. Zonder Back 2 Back converter (zoals op Vyborgskara tussen Finland en Rusland) kan je ze niet weer in dienst nemen.

Overigens zijn er meer van zulke locaties. Soms zie je dat productiecapaciteiten (of juist trafostations) over de grens van een land met een anders gesynchroniseerd net worden aangesloten vanuit praktische overwegingen. De Russische stuwdam van Svetogorskaya heeft een vreemde 110 kV-aansluiting op het Finse station Imatra zonder zichtbare B2B converter. Die kan niet zomaar worden gebruikt zonder synchronisatieproblemen. Vermoedelijk is de lijn het grootste deel van de tijd spanningsloos en wordt deze alleen bij onderhoud of calamiteiten aan de afgaande verbindingen naar Rusland zelf gebruikt. Ook iets noordelijker tussen Ivala en Kaitakosi zien we eenzelfde constructie. En tussen Nikel (Rusland) en Kirkenes (Noorwegen) staat een 150 kV-lijn zonder B2B doodleuk de Russische grens over te steken. Het lijkt erop dat die eveneens spanningsloos moet zijn en alleen voor calamiteiten in gebruik kan. Toch hebben we ervoor gekozen om beiden aan te geven als actief, omdat ze te vergelijken zijn met een netopening op steroïden. Met een zorgvuldige druk op de knop zijn ze direct weer in dienst.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 19 jul 2018 22:07

Update.

Ben gisteren met gebied B gestart, en heb de stations Krajnik, Morzyczyn en Dobrzen ingetekend.
Met de lijnen
Pasikurowice - Dobrzen,
Plewiska - krajnik (een behoorlijk lange lijn, 200km) en
Krajnik - Morzyczyn.

In theorie kan ik zo de 220 kV lijn met Vierraden intekenen.

Oja, een beheerdersaccount zou geen slecht idee voor me zijn, kan ik zelfstandig de lijntjes in de kaart zetten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netkaartproject PL

Bericht door BaDu » 19 jul 2018 23:35

Dave schreef:
19 jul 2018 22:07
Oja, een beheerdersaccount zou geen slecht idee voor me zijn, kan ik zelfstandig de lijntjes in de kaart zetten.
Goed bezig!!
Ik ga zorgen voor een beheerder account, ik stuur je een dezer dagen een persoonlijk bericht.

Het belangrijkste met betrekking tot de import is dat een bestand wat je het geïmporteerd niet nogmaals moet worden gebruikt. Als je die stelregel vasthoudt kan het bijna niet mis gaan. Tenzij het format van het bestand niet helemaal juist is (KMZ ipv KML of een verkeerde boomopbouw).
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 20 jul 2018 14:57

Tijd voor een feestje,

Het eerste deel van polen staat op de netkaart, nu ga ik verder met deel B. :feestje:
Laatst gewijzigd door Dave op 20 jul 2018 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netkaartproject PL

Bericht door BaDu » 20 jul 2018 17:28

Whooot idd.
We zijn de grens met Polen overgestoken
Divisie Dave is bij Mikolow binnengevallen
Bijlagen
Screenshot from 2018-07-20 17-27-23.jpg
Screenshot from 2018-07-20 17-27-23.jpg (47.49 KiB) 13694 keer bekeken
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 20 jul 2018 19:56

Intussen ben ik er ook achter gekomen wat de middenspanning in polen is.
Volgens Deze website is de spanning 15 kV.
Dit is bruikbare info voor als ik het 110 kV gedeelte ga intekenen, maar ik teken eerst het 400 kV koppelnet in.
Toevoeging: Inmiddels heb ik het tweede deel ook ingeklopt

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netkaartproject PL

Bericht door BaDu » 21 jul 2018 12:32

MODBREAK: Tenzij er iemand bezwaar heeft wil ik dit onderwerp verplaatsen naar een publiek gedeelte van het forum.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 21 jul 2018 13:49

BaDu schreef:
21 jul 2018 12:32
MODBREAK: Tenzij er iemand bezwaar heeft wil ik dit onderwerp verplaatsen naar een publiek gedeelte van het forum.
Ik heb er geen bezwaar tegen

Toevoeging: Zojuist het derde deel geimporteert, tsjechie is ook aangesloten

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netkaartproject PL

Bericht door BaDu » 21 jul 2018 16:14

Dave schreef:
21 jul 2018 13:49
BaDu schreef:
21 jul 2018 12:32
MODBREAK: Tenzij er iemand bezwaar heeft wil ik dit onderwerp verplaatsen naar een publiek gedeelte van het forum.
Ik heb er geen bezwaar tegen
En zo geschiedde, Polen is openbaar gezet.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 21 jul 2018 18:33

Kijk mooi zo, i.i.g zoals eerder vermeld, heb ik ook de interconnect met tsjechie ingetekend, en meteen mijn derde import gedaan.

Waar ik intussen ook ben achtergekomen is dat het koppelnet (400/220 kV) geen trafo's hebben voor de middenspanning, en alleen de 110 kV lijnen zijn aangesloten op de middenspannings trafo's.
Interessante opstelling

Plaats reactie