Een doorsnede door Nederland
Een doorsnede door Nederland
Een fietstocht dwars door Nederland, en dan alle hoogspanningsmasten onderweg op de foto zetten . Leuk plan, afgelopen zondag vanuit Lochem naar Roosendaal over 185 kilometer. Om acht uur vertrokken, mooi weer, droog warm uiteraard het begint te vervelen.
Bij Zutphen de 380 kV en 150 kV lijn naar Doetinchem. De 150 kV-lijn heeft hier een hangende afspanning gekregen. Ten zuiden van Zutphen over de IJssel nu een klein stroompje. Bij Leuvenheim richting Laag Soeren en dan rij je de bossen van de Veluwezoom in. Het gaat gestaag heuvelop en bij Terlet kom je dan bij de A50. Daarvoor uiteraard de 150 kV-lijn van Kattenberg naar Apeldoorn. Juist daarvoor was met wat fantasie aan de bosrand het oude tracé van de voormalige 50 kV-lijn te zien.
Prachtige tijdloze masten zijn dit. De kruising over de A50 staat er inmiddels ook al een 30 jaar. Door de Betuwe in de buurt van Hemmen en Dodewaard is natuurlijk ook genoeg te zien. Direct vanaf de brug van Heteren zie je in de verte de 380 kV-lijn vanuit Doetinchem naar Dodewaard, in het westen de kruisingsmasten bij Wageningen. De foto is gemaakt bij Hemmen. De verhoogde mast waar ooit de 50 kV-lijn onderdoor ging. Niet ver daarvandaan ten zuiden van Dodewaard kwam ik bij de Waalkruisingsmasten. Het was toch een ander aangezicht dan met de storm in januari. Hoge masten met een in vergelijking tot de Ketelmeerkruising breed uitlopend onderstuk. De verhoogde afspanmast aan de noordkant mag er ook wel wezen. einde 1/3
Bij Zutphen de 380 kV en 150 kV lijn naar Doetinchem. De 150 kV-lijn heeft hier een hangende afspanning gekregen. Ten zuiden van Zutphen over de IJssel nu een klein stroompje. Bij Leuvenheim richting Laag Soeren en dan rij je de bossen van de Veluwezoom in. Het gaat gestaag heuvelop en bij Terlet kom je dan bij de A50. Daarvoor uiteraard de 150 kV-lijn van Kattenberg naar Apeldoorn. Juist daarvoor was met wat fantasie aan de bosrand het oude tracé van de voormalige 50 kV-lijn te zien.
Prachtige tijdloze masten zijn dit. De kruising over de A50 staat er inmiddels ook al een 30 jaar. Door de Betuwe in de buurt van Hemmen en Dodewaard is natuurlijk ook genoeg te zien. Direct vanaf de brug van Heteren zie je in de verte de 380 kV-lijn vanuit Doetinchem naar Dodewaard, in het westen de kruisingsmasten bij Wageningen. De foto is gemaakt bij Hemmen. De verhoogde mast waar ooit de 50 kV-lijn onderdoor ging. Niet ver daarvandaan ten zuiden van Dodewaard kwam ik bij de Waalkruisingsmasten. Het was toch een ander aangezicht dan met de storm in januari. Hoge masten met een in vergelijking tot de Ketelmeerkruising breed uitlopend onderstuk. De verhoogde afspanmast aan de noordkant mag er ook wel wezen. einde 1/3
Re: Een doorsnede door Nederland
Bij Druten nam ik het fietsveer en als spoedig zag ik het einde van de wat treurige enkelcircuitverbinding vanuit Nijmegen die in Wamel eindigt. De fotokwaliteit is niet optimaal, in plaats van de Fuji had ik slechts een wat oude compact om mijn nek hangen, maar wel altijd paraat .
Na een kleine twintig kilometer kwamen de grote kruisingsmasten van de Waalkruising bij Hurwenen in beeld. De masten met een onfortuinlijke historie, jarenlang vertraagde aanleg begin jaren tachtig, en in 2007 beschadigd door de Apache helikopter.
Na de lunch in Rossum er zit inmiddels 104 kilometer op, kruis ik het vervolg van de 150 kV-lijn vanuit Tiel, ten zuiden van de Waal uitgevoerd met buismasten van het PGEM-type.
Behalve de eindmast, die is van het klassieke vakwerkmodel. Het station is geheel door begroeiing aan het oog onttrokken.
Dan kom je een tijdje geen masten tegen, want langs de grens tussen Gelderland en Brabant kruis je geen verbindingen. Ten zuiden van de Maas is wel de kaarsrechte verbinding bij Waalwijk te zien en natuurlijk in de verte de hoge schoorstenen en koeltoren van de Amercentrale. Inmiddels is het aardig heet overigens.
Bij Keizersveer passeer ik de Bergse Maas. In Raamsdonksveer staan nog enkele van de klassieke naoorlogse PNEM-donaumasten. Ze zijn vanwege het vooruitzicht op het ondergronds brengen blijven staan. Terwijl het vervolg van de lijn in de jaren negentig werd vernieuwd met de huidige Maas-Waalmasten. Langs de weg is er nog wel een interessante hoekmast te zien.
Aan de andere kant is op de achtergrond de centrale niet te missen.
De haven van Geertruidenberg met de twee kruisingsmasten.
Na een kleine twintig kilometer kwamen de grote kruisingsmasten van de Waalkruising bij Hurwenen in beeld. De masten met een onfortuinlijke historie, jarenlang vertraagde aanleg begin jaren tachtig, en in 2007 beschadigd door de Apache helikopter.
Na de lunch in Rossum er zit inmiddels 104 kilometer op, kruis ik het vervolg van de 150 kV-lijn vanuit Tiel, ten zuiden van de Waal uitgevoerd met buismasten van het PGEM-type.
Behalve de eindmast, die is van het klassieke vakwerkmodel. Het station is geheel door begroeiing aan het oog onttrokken.
Dan kom je een tijdje geen masten tegen, want langs de grens tussen Gelderland en Brabant kruis je geen verbindingen. Ten zuiden van de Maas is wel de kaarsrechte verbinding bij Waalwijk te zien en natuurlijk in de verte de hoge schoorstenen en koeltoren van de Amercentrale. Inmiddels is het aardig heet overigens.
Bij Keizersveer passeer ik de Bergse Maas. In Raamsdonksveer staan nog enkele van de klassieke naoorlogse PNEM-donaumasten. Ze zijn vanwege het vooruitzicht op het ondergronds brengen blijven staan. Terwijl het vervolg van de lijn in de jaren negentig werd vernieuwd met de huidige Maas-Waalmasten. Langs de weg is er nog wel een interessante hoekmast te zien.
Aan de andere kant is op de achtergrond de centrale niet te missen.
De haven van Geertruidenberg met de twee kruisingsmasten.
Re: Een doorsnede door Nederland
Bij Geertruidenberg overwoog ik nog even om het weggetje in te fietsen naar de Centrale, maar zag daar toch vanaf, de wil om naar het einde te rijden stond het niet toe om een omweg te gaan maken. Dus we doen het met het klassieke plaatje van de mastenstraat. Een beetje stil zonder knetterende geluiden was het onder de draden wel, want zo veel is hier op dit moment niet in gebruik. Allereerst de bonkige masten van de drie-circuitlijn.
Vervolgens de 150 kV-masten met de wel erg Duits aandoende PNEM-masten met daartussen het klassieke Donaumast-model van de lijn naar Dordrecht. Er was toch nog wat kleur en groen na een boel gortdroge weilanden te hebben gezien.
De eindmast in de lijn naar Roosendaal met de wat merkwaardige verbrede boventraverse. De twee totaal verschillende masttypes naast elkaar. De linkermast verzorgt de verbinding met het 380 kV-station. Vanaf de brug over het tamelijk jonge kanaal dat de Dongemonding afsnijdt buiten Geertruidenberg om. De 150 kV-masten zijn in de jaren zeventig vervangen door hogere masten, de 380 kV-masten zijn waarschijnlijk direct als hoge mast gebouwd. Bij de brug is het nog ongeveer 40 kilometer door open landschappen met veel akkerbouw. Na Made in de richting van Hoge Zwaluwe de verhoogde 380 kV-masten voor de bocht in het tracé om de plaats heen. De suikerfabriek van Zevenbergen, op de achtergrond de twee kruisingsmasten over de Roode Vaart. Net als bij Standdaarbuiten zijn deze masten niet gelijk in hoogte. Een spoormomentje maar dan zonder trein ten zuiden van Zevenbergen met de klassieke betonportalen die we nog kunnen koesteren. Dan nadert de eindbestemming al, bij Standdaarbuiten de twee verhoogde masten over de Dintel. Nog 10 kilometer. En dan weer de 150 kV-lijn met de roestige wat Duits aandoende masten. Sinds een jaar of vijf kom je Roosendaal binnen bij een gigantisch logistek bedrijventerrein, naar verluidt noemen sommigen de plaats inmiddels "Dozendaal". Langs de mastenstraat is een nieuwe rondweg zodat het er behoorlijk veranderd is. Daar heb ik maar niet verder gekeken en ging richting de familie waar ik om half vijf arriveerde, mooi op tijd voor het voetbal .
Vervolgens de 150 kV-masten met de wel erg Duits aandoende PNEM-masten met daartussen het klassieke Donaumast-model van de lijn naar Dordrecht. Er was toch nog wat kleur en groen na een boel gortdroge weilanden te hebben gezien.
De eindmast in de lijn naar Roosendaal met de wat merkwaardige verbrede boventraverse. De twee totaal verschillende masttypes naast elkaar. De linkermast verzorgt de verbinding met het 380 kV-station. Vanaf de brug over het tamelijk jonge kanaal dat de Dongemonding afsnijdt buiten Geertruidenberg om. De 150 kV-masten zijn in de jaren zeventig vervangen door hogere masten, de 380 kV-masten zijn waarschijnlijk direct als hoge mast gebouwd. Bij de brug is het nog ongeveer 40 kilometer door open landschappen met veel akkerbouw. Na Made in de richting van Hoge Zwaluwe de verhoogde 380 kV-masten voor de bocht in het tracé om de plaats heen. De suikerfabriek van Zevenbergen, op de achtergrond de twee kruisingsmasten over de Roode Vaart. Net als bij Standdaarbuiten zijn deze masten niet gelijk in hoogte. Een spoormomentje maar dan zonder trein ten zuiden van Zevenbergen met de klassieke betonportalen die we nog kunnen koesteren. Dan nadert de eindbestemming al, bij Standdaarbuiten de twee verhoogde masten over de Dintel. Nog 10 kilometer. En dan weer de 150 kV-lijn met de roestige wat Duits aandoende masten. Sinds een jaar of vijf kom je Roosendaal binnen bij een gigantisch logistek bedrijventerrein, naar verluidt noemen sommigen de plaats inmiddels "Dozendaal". Langs de mastenstraat is een nieuwe rondweg zodat het er behoorlijk veranderd is. Daar heb ik maar niet verder gekeken en ging richting de familie waar ik om half vijf arriveerde, mooi op tijd voor het voetbal .
Re: Een doorsnede door Nederland
Prachtig! En een leuk idee!
Begin augustus een rit richting noord-oost DLD in de pijplijn, misschien maar eens hetzelfde doen
Begin augustus een rit richting noord-oost DLD in de pijplijn, misschien maar eens hetzelfde doen
KML-generator generator
Re: Een doorsnede door Nederland
Mooie fotoserie Tom, ik heb de meeste meteen maar even toegevoegd aan de netkaart.
Re: Een doorsnede door Nederland
Jeetje, en ik vond het vroeger al een best eind als ik een keer naar Zwolle fietste in plaats van de trein nam. Die tocht van jou is dik drie keer zo ver. (Mark, is er een modificatie voor PHPBB met een respectbutton?)
Op een goeie fiets en met een beetje wind uit het noorden zijn de omstandigheden natuurlijk beter dan op het NK Tegenwindfietsen, maar het blijft een flink waagstuk met zulk zonnig weer. Met zoveel zon moet je trouwens ook maar net je huidtype mee hebben, anders heb je een krokant randje aan het einde van de dag.
De eindmast met die breder gemaakte boventraverse heeft ook aan de ondertraverse een verbreding zitten. Het lijkt erop dat ze pal bij het trafostation ooit de circuits op een andere plek hebben aangesloten waardoor de hoekmast niet scherp genoeg was (of zoiets). Vervolgens heeft de PNEM daar even een stagiair op gezet en die kwam met dit idee. Mooi is anders, functioneel is het wel.
Overigens gaat de lijn door Geertruidenberg er over een paar jaar af. In het huidig tijdsgewricht verbaast dat niet, maar het betekent wel dat het laatste stuk met de originele masten in de lijn naar Waalwijk het loodje legt.
Op een goeie fiets en met een beetje wind uit het noorden zijn de omstandigheden natuurlijk beter dan op het NK Tegenwindfietsen, maar het blijft een flink waagstuk met zulk zonnig weer. Met zoveel zon moet je trouwens ook maar net je huidtype mee hebben, anders heb je een krokant randje aan het einde van de dag.
De eindmast met die breder gemaakte boventraverse heeft ook aan de ondertraverse een verbreding zitten. Het lijkt erop dat ze pal bij het trafostation ooit de circuits op een andere plek hebben aangesloten waardoor de hoekmast niet scherp genoeg was (of zoiets). Vervolgens heeft de PNEM daar even een stagiair op gezet en die kwam met dit idee. Mooi is anders, functioneel is het wel.
Overigens gaat de lijn door Geertruidenberg er over een paar jaar af. In het huidig tijdsgewricht verbaast dat niet, maar het betekent wel dat het laatste stuk met de originele masten in de lijn naar Waalwijk het loodje legt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Een doorsnede door Nederland
Nog een paar jaar tot uitvoering, dat nog wel.
Na het lezen realiseerde ik me dat ik eigenlijk maar twee provincies heb doorsneden .
Na het lezen realiseerde ik me dat ik eigenlijk maar twee provincies heb doorsneden .
Re: Een doorsnede door Nederland
Prachtige rapportage, zeer mooie platen.
En @hans als ik me niet vergis, bestaat er een like mod voor phpbb. Alleen weet ik niet of deze ook voor 3.2 beschikbaar is?
En @hans als ik me niet vergis, bestaat er een like mod voor phpbb. Alleen weet ik niet of deze ook voor 3.2 beschikbaar is?
Re: Een doorsnede door Nederland
Ik zou het met de auto al een onderneming hebben gevonden. Op de fiets, mijn complimenten. Natuurlijk ook voor de foto's, maar we wisten al dat je daar goed in bent.
Re: Een doorsnede door Nederland
mooie platen