Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3040
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Load door Peter » 28 jun 2018 21:36

Vandaag ben ik opnieuw langs station Öchtel gereden en inmiddels is men een heel stuk verder en er zijn nieuwe masten gebouwd! Vanaf de Autobahn zag ik dat mast 219 van Dörpen - Wesel inmiddels is gebouwd, vooruitlopend op de bouw van het vervolg naar het noorden. Zodoende ben ik in de middag even langs het station in aanbouw gereden om te kijken naar de stand van zaken en er waren een paar opvallende zaken ;)

Mast 219 van de nog te bouwen 380kV verbinding Dörpen - Wesel is inmiddels gebouwd en is een ton/caravellemast, duidelijk een zwaar exemplaar 8-) Het is de bedoeling dat station Öchtel uiteindelijk via deze verbinding wordt ingelust op het Duitse koppelnet. Voorlopig dient de mast echter alleen als "doorgeefluik" voor een tijdelijke aftakking van het 380kV circuit "Roxel Ost".
IMG_3863.jpg
IMG_3863.jpg (376.16 KiB) 509 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:06:28 15:10:32
Image taken on:
28 jun 2018 13:10
Focus length:
35 mm
Shutter speed:
1/500 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
Voor deze aftak is een tijdelijke? caravellemast ten oosten van de 380kV verbinding Hanekenfähr - Roxel/Uentrop gebouwd. Deze mast is aanzienlijk lichter dan mast 219. Hier komt voorlopig een harde aftak van circuit "Roxel Ost" en ook de 110kV aftak naar Maxhafen wordt via deze mast aangesloten op het station Öchtel.
IMG_3867.jpg
IMG_3867.jpg (369.3 KiB) 509 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:06:28 15:11:43
Image taken on:
28 jun 2018 13:11
Focus length:
53 mm
Shutter speed:
1/500 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
160
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
Het meest opvallende waren echter twee recent gebouwde hamerkopmasten die eruit zien als de exemplaren in voormalig Oost-Duitsland! Deze masten worden ook wel aangeduid als "Mecklenburger Bauform". Ook dit zijn flink zware masten, compleet met kattenoren 8-)
IMG_3876.jpg
IMG_3876.jpg (432.68 KiB) 509 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:06:28 15:14:48
Image taken on:
28 jun 2018 13:14
Focus length:
35 mm
Shutter speed:
1/500 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
160
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
Aan de westkant staat nog een hamerkopmast.
IMG_3870.jpg
IMG_3870.jpg (421.54 KiB) 509 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:06:28 15:12:33
Image taken on:
28 jun 2018 13:12
Focus length:
70 mm
Shutter speed:
1/500 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
125
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
Met het portaal aan de oostkant is men inmiddels ook vergevorderd en er hangen zelfs al 380kV vierbundels aan!
IMG_3877.jpg
IMG_3877.jpg (508.4 KiB) 509 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:06:28 15:15:29
Image taken on:
28 jun 2018 13:15
Focus length:
35 mm
Shutter speed:
1/500 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
160
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1973
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Load door Tom » 29 jun 2018 19:43

Indrukwekkende masten daar!
Typisch exemplaar inderdaad die hamerkop. Wel leuk vormgegeven kattenoren :) .

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3002
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Load door Hans » 02 jul 2018 10:47

Kijk Zwartsluis, zo had het ook gekund. :phew:
Je zou het bijna voorhamerkoppen moeten noemen. Een flink gespierde bink die desondanks weet te voorkomen dat hij too much raakt.

Die tijdelijke(?) caravelle is interessant. Ik ken de precieze projectplannen en volgorde van handelingen van dit project niet goed uit het hoofd, maar een tijdelijke caravelle zetten is niet goedkoop en het vereist een boel gedoe. Je zou eenvoudig kunnen denken dat hij voor permanent gebruik is bedoeld, maar de lichte constructie trekt dan de aandacht net iets teveel.

Het verbaast me telkens hoe kort de nieuwe 380 kV isolators tegenwoordig zijn. Eigenlijk ziet het er gewoon uit als een dik uitgevoerde 220 kV. Verder zijn ze natuurlijk een stuk dunner dan de bekende glaskappen en daardoor oogt het allemaal een beetje fragiel, zeker in contrast met de mastlichamen die daarentegen eerder steeds zwaarder en sterker lijken te worden uitgevoerd. Eén ding is zeker, Amprion zet niet in op een verhoogde uitnutting van de zware mastlichamen, want ondanks de dikkere vierbundels lijkt het per saldo wel of ze juist nog meer marge inbouwen. Met het oog op extreem weer en het zwaarder worden van de onweersbuien in een opwarmend klimaat is dat geen verkeerde keuze, want het laatste wat we willen is een valwind die een 380 kV-koppelnetlijn neermaait. Het zou een cascade en maatschappelijke onrust kunnen veroorzaken, nog los van de kosten. Wordt de zwakste schakel zometeen niet de mast maar de isolator?
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1634
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Load door Shrek » 02 jul 2018 11:28

Hans voegde de load toe:
02 jul 2018 10:47
Wordt de zwakste schakel zometeen niet de mast maar de isolator?
Dat lijkt mij de gewenste situatie. Als er toch iets moet breken dan liever een plastieken isolator die je snel vervangt dan een hele mast. In zowat elke constructie zitten voorziene breekpunten die de rest van de constructie moeten beschermen bij onheil.

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1973
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Load door Tom » 02 jul 2018 21:03

Klopt, in meerdere internationale normen is er aandacht voor de "sterkte-coordinatie". Om kosten voor herstel te beperken is er een gewenste volgorde van bezwijken, meestal van isolator naar traverse naar mast tot fundering.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3040
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Load door Peter » 30 aug 2018 20:48

De 380kV transformator is inmiddels aangekomen in Öchtel:
https://www.gn-online.de/schuettorf/sch ... 44855.html
Hier wordt de plaats overigens aangeduid als Samern. Toch maar eens een keer weer kijken daar...

Plaats reactie