Namen en rugnummers
Re: Namen en rugnummers
Iets verder noordwaarts, een stop aan de Dijkstraat Zutendaal.
We gaan onder de lijnen staan, langs het kanaal.
Kaartje: .
.
Kijkend Zuidwaarts, zien we de 150Kv en 380KV lijn over het kanaal komen.
De 150KV masten zijn Herderen-Langerlo, nog ongenummerd
(of, bij aanklikken op de kaart: Langerlo-Sappi).
De 380KV lijn is Gramme-vanEyk.
In de verte, 500m S, zien we net de 380KV die vanaf "Andre Dumont" inkomt.
Herkenbaar aan de extra-zware mast met een rare zijvleugel.
De mastnummering van Gra-vnE op de kaart stopt bij 126,
maar als ik doortel dan is de invoegmast nr 127 (extra zwaar, zijvleugel)
en de mast juist voor het kanaal is dan 128.
Merk op dat 128 een "obstructieschildering" heeft: is Rood-Wit gemaakt.
We gaan onder de lijnen staan, langs het kanaal.
Kaartje: .
.
Kijkend Zuidwaarts, zien we de 150Kv en 380KV lijn over het kanaal komen.
De 150KV masten zijn Herderen-Langerlo, nog ongenummerd
(of, bij aanklikken op de kaart: Langerlo-Sappi).
De 380KV lijn is Gramme-vanEyk.
In de verte, 500m S, zien we net de 380KV die vanaf "Andre Dumont" inkomt.
Herkenbaar aan de extra-zware mast met een rare zijvleugel.
De mastnummering van Gra-vnE op de kaart stopt bij 126,
maar als ik doortel dan is de invoegmast nr 127 (extra zwaar, zijvleugel)
en de mast juist voor het kanaal is dan 128.
Merk op dat 128 een "obstructieschildering" heeft: is Rood-Wit gemaakt.
Re: Namen en rugnummers
Zelfde plek, kijkend Noordwaarts, staan 3 masten:
er komt een lijn Langerlo-Sappi bij.
Een foto van de 3 masten lukte niet goed...
Dus Eerst de twee lijnen die over het kanaal komen:
Rechts, East, de Mast Gra-VanE 129 (als ik doortel)
en Links, West, een (nog ongenummerde) mast Herderen-Langerlo.
.
Als men heel goed kijkt: in de 2e foto is de E-W lijn langerlo-sappi net zichtbaar in de bomen.
En dan zodoende, iets naar het W staat tussen het hout de Hoekmast die Langerlo-Sappi laat afbuigen:
er komt een lijn Langerlo-Sappi bij.
Een foto van de 3 masten lukte niet goed...
Dus Eerst de twee lijnen die over het kanaal komen:
Rechts, East, de Mast Gra-VanE 129 (als ik doortel)
en Links, West, een (nog ongenummerde) mast Herderen-Langerlo.
.
Als men heel goed kijkt: in de 2e foto is de E-W lijn langerlo-sappi net zichtbaar in de bomen.
En dan zodoende, iets naar het W staat tussen het hout de Hoekmast die Langerlo-Sappi laat afbuigen:
Re: Namen en rugnummers
Even verderop, vanaf 50.915514, 5.540817, kijkend N,
zien we de drie lijnen netjes samen optrekken richting Langerlo.
De 150KV lijnen (2x, Links of West in beeld) buigen straks W, richting Langerlo.
de 380KV lijn (Rechts, East in beeld) continueert N en gaat door naar VanEyk. Staat een mooi mastenwoud, maar helaas geen geschikte foto van gevangen.
(keertje terug met meer tijd en beter weer...) Drievlaksmasten, maar drie net-iets-verschillende mast-stijlen bij elkaar, rommelig of juist lekker divers ?
zien we de drie lijnen netjes samen optrekken richting Langerlo.
De 150KV lijnen (2x, Links of West in beeld) buigen straks W, richting Langerlo.
de 380KV lijn (Rechts, East in beeld) continueert N en gaat door naar VanEyk. Staat een mooi mastenwoud, maar helaas geen geschikte foto van gevangen.
(keertje terug met meer tijd en beter weer...) Drievlaksmasten, maar drie net-iets-verschillende mast-stijlen bij elkaar, rommelig of juist lekker divers ?
Re: Namen en rugnummers
Mast Gramme-VanEyk-Dumont-32:
Bij wegrijden nog een anomalie gevonden: deze hoekmast met maar 1 circuit.
Hoort bij de aftakking die van Gra-vanE naar Andre Dumont loopt.
Op de Kaart heeft deze mast de naam gramme-vanEyck-380-32.
Als ik zelf op de kaart tel, vanaf Andre-Dumont, is het mast 12.
Volgende keer zal ik nauwkeuriger naar het bordje kijken...
(vooruit: twee fotos dan, omdat het een bijzonder geval is)
Stevige hoekmast met een enkel 380KV circuit.
bij google-streetview-inspectie blijkt : andere masten van dit lijntje ook 3vlaks.
Maar bij dit examplaar maakt de lijn een redelijk scherpe knik.
Kan deze mast er eigenlijk nog wel een 2e circuit bij hebben ?
hm...
Scheve fotos..
heb ik mn GSM scheef gehouden, of leunt deze mast echt iets naar binnen.... ?
en hoe meer ik naar de fotos kijk (beter scherm hier), hoe triester de kwaliteit.
Al met al een mooi "mastgebied" daar rond Bilzen.
Lekker divers. Die vele masten staan daar natuurlijk vanwege de industriele geschiedenis aldaar.
*grinnikt* Jammer dat er zo veel bebouwing omheen staat.
Op dat gebied is bv Zuid-Beveland weer mooier om fotos te maken.
Bij wegrijden nog een anomalie gevonden: deze hoekmast met maar 1 circuit.
Hoort bij de aftakking die van Gra-vanE naar Andre Dumont loopt.
Op de Kaart heeft deze mast de naam gramme-vanEyck-380-32.
Als ik zelf op de kaart tel, vanaf Andre-Dumont, is het mast 12.
Volgende keer zal ik nauwkeuriger naar het bordje kijken...
(vooruit: twee fotos dan, omdat het een bijzonder geval is)
Stevige hoekmast met een enkel 380KV circuit.
bij google-streetview-inspectie blijkt : andere masten van dit lijntje ook 3vlaks.
Maar bij dit examplaar maakt de lijn een redelijk scherpe knik.
Kan deze mast er eigenlijk nog wel een 2e circuit bij hebben ?
hm...
Scheve fotos..
heb ik mn GSM scheef gehouden, of leunt deze mast echt iets naar binnen.... ?
en hoe meer ik naar de fotos kijk (beter scherm hier), hoe triester de kwaliteit.
Al met al een mooi "mastgebied" daar rond Bilzen.
Lekker divers. Die vele masten staan daar natuurlijk vanwege de industriele geschiedenis aldaar.
*grinnikt* Jammer dat er zo veel bebouwing omheen staat.
Op dat gebied is bv Zuid-Beveland weer mooier om fotos te maken.
Re: Namen en rugnummers
Op doortocht naar Luxemburg.
Aan de N62, kwam ik deze buis(?) mast tegen naast de spoorlijn Luik-Gouvy-Luxemburg
(elke 2 uur een trein als ik me goed herinner...)
Later op de middag nog even wat fotos gesnapped..
Mast Cierreux-MontLezHouffalize (327), nr 24
Foto vanaf hier: https://goo.gl/maps/FWtRUnWTjxT2
kijkend NNE, met excuses voor de scheve foto, zien we een betonnen driehoeksmast met 1 circuit van 70KV.
In mijn beleving, heel erg "Ardennen".
Aan de N62, kwam ik deze buis(?) mast tegen naast de spoorlijn Luik-Gouvy-Luxemburg
(elke 2 uur een trein als ik me goed herinner...)
Later op de middag nog even wat fotos gesnapped..
Mast Cierreux-MontLezHouffalize (327), nr 24
Foto vanaf hier: https://goo.gl/maps/FWtRUnWTjxT2
kijkend NNE, met excuses voor de scheve foto, zien we een betonnen driehoeksmast met 1 circuit van 70KV.
In mijn beleving, heel erg "Ardennen".
Re: Namen en rugnummers
Bij nader kijken op netkaart en IRL blijkt daar een complete installatie te staan,
waarvan Shrek zelfs wist te melden dat er behalve hydro- ook nog een oude straalmotor stond.
Leuk weetje.
Hier wat fotos van de site:
Gebouw, bordjes op deur en bordjes op hek ernaast.
waarvan Shrek zelfs wist te melden dat er behalve hydro- ook nog een oude straalmotor stond.
Leuk weetje.
Hier wat fotos van de site:
Gebouw, bordjes op deur en bordjes op hek ernaast.
Re: Namen en rugnummers
Mast Cierruex_MontLEzHouffalize(327)-01.
Een vakwerkmast waar twee circuits aan hangen.
Leuk, rank vakwerkmastje met twee circuits.
Zo te zien, maar niet heel duidelijk, zijn er 3 even lange traverses?
Beetje duits: smal, geen broek, top erop.
Groene verf.
Foto van bordje is jammerlijk mislukt..
Vraag: is dit nou een Denneboom of een 3 vlagsmast?
Een vakwerkmast waar twee circuits aan hangen.
Leuk, rank vakwerkmastje met twee circuits.
Zo te zien, maar niet heel duidelijk, zijn er 3 even lange traverses?
Beetje duits: smal, geen broek, top erop.
Groene verf.
Foto van bordje is jammerlijk mislukt..
Vraag: is dit nou een Denneboom of een 3 vlagsmast?
Re: Namen en rugnummers
Mast Cierruex_MontLEzHouffalize(327)-02.
Buismast als ik het goed zie, maar kan ook massief beton zijn.
(fotos zijn laat in middag genomen, wat haastig, ik moest op tijd zijn voor eetafspraak)
Hier scheiden de twee circuits:
Noordelijke circuit gaat naar St Vith,
met masten die straks de naam krijgen: Cherrieux-SanktVith (328), nummering 67, 66, etc..
Zuidelijke circuit gaat door als Cierreux-MontLezHouffalize (327), richting Houffalize.
nummering 1, 2, 3 vanaf Cierreux.
Op foto a is te zien dat het circuit naar StVith afbuigd met een lichte knik.
Op foto b zien we nog net mast nummer 3, betonnen driehoeksmast met 1-circuit, richting Houffalize.
foto c, gewoon omdat het kon, maar de trein was net iets eerder al langsgekomen, en ik had Haast.
foto d, een niet te ontcijferen poging tot "bordje"... meer oefenen.
.
.
Vragen, opm. suggesties:
- Op de netkaart staat de lijn naar StVith getekend alsof mast 67 direct aan het station hangt.
Maar physiek hangen de circuit nog samen aan masten 1 en 2. Scheiding pas bij mast 2 (Zie fotos).
- Spelling van Chierreux? Cierreux ?
- De nummers 327 en 328 zijn blijkbaar de lijn-aanduidingen ? Zijn lijnen in B genummerd ?
- Is mast 01 nu een 3vlags of een Denneboom ? (ik _denk_ te zien dat de traverses even lang zijn, dus.. 3vlags?)
Buismast als ik het goed zie, maar kan ook massief beton zijn.
(fotos zijn laat in middag genomen, wat haastig, ik moest op tijd zijn voor eetafspraak)
Hier scheiden de twee circuits:
Noordelijke circuit gaat naar St Vith,
met masten die straks de naam krijgen: Cherrieux-SanktVith (328), nummering 67, 66, etc..
Zuidelijke circuit gaat door als Cierreux-MontLezHouffalize (327), richting Houffalize.
nummering 1, 2, 3 vanaf Cierreux.
Op foto a is te zien dat het circuit naar StVith afbuigd met een lichte knik.
Op foto b zien we nog net mast nummer 3, betonnen driehoeksmast met 1-circuit, richting Houffalize.
foto c, gewoon omdat het kon, maar de trein was net iets eerder al langsgekomen, en ik had Haast.
foto d, een niet te ontcijferen poging tot "bordje"... meer oefenen.
.
.
Vragen, opm. suggesties:
- Op de netkaart staat de lijn naar StVith getekend alsof mast 67 direct aan het station hangt.
Maar physiek hangen de circuit nog samen aan masten 1 en 2. Scheiding pas bij mast 2 (Zie fotos).
- Spelling van Chierreux? Cierreux ?
- De nummers 327 en 328 zijn blijkbaar de lijn-aanduidingen ? Zijn lijnen in B genummerd ?
- Is mast 01 nu een 3vlags of een Denneboom ? (ik _denk_ te zien dat de traverses even lang zijn, dus.. 3vlags?)
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
150 kV Almere
(Verplaatst naar het topic Algemeen)
(Verplaatst naar het topic Algemeen)
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 10 apr 2018 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Dat mag altijd, veldwerk is soms het beste om correcte info te hebben
Vroeger was de lijn hier anders geconfigureerd en liep er een 150kV tussen Gramme en Langerlo. Op de kaart is misschien nog niet alles correct aangepast.
Dat is de voormalige communicatietoren van Elia. Vroeger stonden hier microgolfantennes op voor de telebediening van de post, tegenwoordig gaat dat allemaal via glasvezel.
Uiteraard kan er nog een tweede draadstel bij, in de post André Dumont is er ruimte vrijgehouden om dit tweede draadstel te ontvangen en er een transformator naar 150kV aan te koppelen. Dit zal nodig zijn als het verbruik in Limburg blijft stijgen.