Mast van messing

Is een hoogspanningsmast voor jou meccano next level? Kan je goed masttekeningen, computermodellen of stations maken? Welkom bij de modelbouwers
Plaats load
TomBorger
380 kV
Load: 1884
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Mast van messing

Load door TomBorger » 22 jan 2018 20:37

Een nieuw project waar ik mee ga beginnen is het in elkaar zetten van een model van een hoogspanningsmast uit messing hoekprofielen. De keuze hiervoor is ingegeven vanuit de overweging om een relatief klein model te maken, die toch natuurgetrouw oogt. Het eerste is eenvoudig te bereiken door de schaal voldoende klein te nemen, het tweede is moeilijker. Beneden de 10 mm wordt het namelijk lastig om aluminium hoek of gezet staal te gebruiken. En beneden de 5 mm wordt het helemaal moeilijk want de dikte van het profiel wordt dan zo groot dat het ook niet meer mooi is, laat staan dat je er nog een gat in kunt boren. Als uitweg zijn er dan die messing modelbouwprofielen, maar ja, de kosten :( . Er zijn ook wat kunststof profielen in de handel maar dat stond me ook tegen. Uiteindelijk heb ik toch de keuze op het messing laten vallen. De schaal heb ik verkleind van 1:20 naar 1:25 wat enigszins scheelde en de keuze viel op een minimaal steunmastje uit het 110 kV-gebied (jullie mogen nog even raden, misschien dat de foto's iets laten doorschemeren).

Inmiddels zijn de profielen besteld. De afmetingen zijn 2,2,5, 3 en 4 mm hoek. Kosten: reken op een kleine 10 euro per meter :oops: . Maar bij deze mast is het met een 20 meter profiel en een beetje plaatmateriaal wel bekeken. In tegenstelling tot de 1:10 masten waar tientallen meters aluminium en honderden boutjes doorheen gingen. Kosten voor de verbindingen zijn gering, want er komt geen boutje bij kijken: de profielen worden aan elkaar gesoldeerd. Messing is uitstekend te solderen. Mogelijk ga ik enkel voor de sier de belangrijkste knoopplaten van een aantal miniscule 1 mm klinknageltjes voorzien.

Op dit moment heb ik een proefstukje gemaakt.
DSCJ1627-b1.jpg
DSCJ1627-b1.jpg (292.21 KiB) 207 keer bekeken
DSCJ1629-b1.jpg
DSCJ1629-b1.jpg (222.86 KiB) 207 keer bekeken
Een close-up lijkt te tonen dat de profielen zijn ontstaan door een massief stukje uit te frezen. Wat een schandalige verspilling van materiaal!
DSCJ1632-b1.jpg
DSCJ1632-b1.jpg (164.57 KiB) 207 keer bekeken
Als gereedschap is er niet veel nodig, maar een krachtige soldeerbout, tin en vloeimiddel is wel handig. Dat geldt ook voor een kleine flex, want met de gewone metaalzaag krijg je niet zo'n nette snede.
DSCJ1635-b1.jpg
DSCJ1635-b1.jpg (329.17 KiB) 207 keer bekeken

Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Load: 2891
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Mast van messing

Load door Hans » 24 jan 2018 15:03

Da's nou leuk, er wordt aan 110 kV gewerkt in het 150 kV-gebied. :)

Messing profielen... Dat blijft een beetje de verboden vrucht. Ze hebben niet het probleem van het ronde ruggetje bij koudzetten, De profielen die ik van het bedrijf in Veenendaal betrek hebben dat euvel wel en dat is een licht bezwaar, maar geen breekpunt omdat de prijs voor 6 mm hoeklijnen ermee wordt teruggebracht naar een 'schamele' drie euro per meter. Op de hele mast scheelt dat nogal wat. Zeker bij de monsters van 1:15 of bij mastmodellen waar gewoon heel veel latten in zitten. (Zwolle-Meeden 1:30 staat er nu voor ongeveer € 450,- maar die had wel € 1200,- meer gekost als die volledig in messing was uitgevoerd. Geen kijk op dus.) Maar voor een betrekkelijk klein projectje is de schade nog te overzien en kan het erg interessant zijn om eens te proberen.

Dit soort precisieprofielen laten het wel toe om een ongekend nauwkeurig schaalmodel te maken. Dat tilt ook de vereisten aan de nauwkeurigheid naar een hoger niveau, zoals de acceptabele dikte van de soldeerresten. Is het niet beter om in deze toepassing te gaan vlamsolderen in plaats van solderen met een bout? Tin met harskern als vloeimiddel en een hete vlam in plaats van een bout liet het tin veel beter vloeien en leverde bij mij een strakke en sterke soldeerverbinding op voor de voeten van de IJC 220-dennenboom. Het bereikte resultaat was met een soldeerbout bijna onmogelijk geweest.

IMG_20180105_212314.jpg
Vlamsolderen van de voetplaten op messing hoeklijnen
IMG_20180105_212314.jpg (860.44 KiB) 180 keer bekeken
TomBorger voegde de load toe:
22 jan 2018 20:37
De schaal heb ik verkleind van 1:20 naar 1:25 wat enigszins scheelde en de keuze viel op een minimaal steunmastje uit het 110 kV-gebied (jullie mogen nog even raden, misschien dat de foto's iets laten doorschemeren).
Pfff... De netkaart erbij en dan maar zitten kijken en zoeken. Maar de stukjes tekeningen met de positie van de schemalijnen, het verschil tussen het getekende broekstuk en het gesoldeerde proefstukje, en het ontbreken van een knik tussen het broekstuk en het vervolg van de toren maken het er niet makkelijk op. Een broekstuk(je) van deze mini-omvang zonder knik deed me denken aan oude EGD- of Friese hamerkoppen, maar toch kloppen er dan weer dingen niet aan de hoogte en het aantal slingers in dit pootje.

Het wordt tijd om The Ruben erbij te roepen.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

TomBorger
380 kV
Load: 1884
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mast van messing

Load door TomBorger » 25 jan 2018 19:52

Let eens goed op de verschillen tussen de zijvlakken en voorvlakken van jouw kandidaat-mastje :) .

Met de vlam kan inderdaad ook, is wel iets gevaarlijker en omslachtiger. Zeker gezien de houten ondergrond met de ingetekende schematische lijnen :overleden: . Het proefstukje ging met de bout erg makkelijk, de dikte van het messing is ook maar 0,4 mm. Dat is zo warmgestookt als een Ostrich-geleidertje onder een paar honderd ampere belasting ;) .

Ziet er mooi uit trouwens met die voetjes en het is net alsof die verbinding in de hoekstijl daar ook hoort te zitten.

Plaats load