Bedreigde lijnen in België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Bedreigde lijnen in België

Bericht door Shrek » 26 jun 2017 00:46

Wannes schreef:
26 jun 2017 00:37
Noordschote-Ieper (70kV) & Noordschote-Koksijde (70kV), zijn deze momenteel sowiezo "buiten gevaar" dan?

Wat betreft lijnen hierboven, zie ik maar een aantal redenen om die mogelijks te behouden:
- bouwaanvragen voor vervangende bovengrondse lijnen vereenvoudigen (70kV->150kV, 220kV of zelfs 380kV)
- extra capaciteit bieden voor toekomstig te verwachten productie.

Wat betreft dit laatste argument, lijkt een import van nucleaire energie uit Gravelines, bijvoorbeeld via een 220kV verbinding Kokzijde-Bray-Dunes, jullie interessant en een voldoende motivator? Mogelijks ook een extra koppeling van het windpark Borssele (1420MW) aan Zeebrugge, of een verbinding Zeebrugge-Doggersbank (220kV) waardoor er in Zeebrugge meer elektriciteit zou toekomen dan de 380kV aankan (max 2500MW)?

Noordschote-Izegem(70kV) kan mijns inziens momenteel blijven om mogelijks tot 150kV, 220kV of 380kV geupgrade te worden.
Noordschote-Beerst (70kV) lijkt me gezien het lage verbruik in de streek de eerste kandidaat om redundant te zijn.
En vooral eigenlijk Koksijde-Beerst lijkt me niet zo relevant, behalve om een redundante ringstructuur te hebben.
Noordschote-Ieper en verder naar Koksijde staat in het ontwikkelingsplan als "te upgraden naar 150kV". Dat kan in allerlei vormen, maar het wil wel zeggen dat er op die plaats een hoogspanningsverbinding zal blijven. Deze 2 lijnen zijn op 150kV nodig om een sterke lus te creëren in zuid-West-Vlaanderen.
Eens die er is kunnen die 2 andere lijntjes (Noordschote-Beerst en Noordschote-Izegem) volledig weg. Je hebt dan immers een stevige 150kV-lus Izegem-Koksijde-Ieper-Izegem die alle huidige en toekomstige belasting makkelijk aan kan.

Import uit Frankrijk naar Koksijde is sowieso niet haalbaar. Door op die plaats België en Frankrijk te verbinden zou je een hele hoop energietransport verplaatsen van Avelgem naar Koksijde waardoor Koksijde zwaar overbelast zou worden. De enige logische manier om meer energie uit Frankrijk in te voeren is via Avelgem. Er wordt daarom momenteel een studie gemaakt om Avelgem-Avelin te versterken.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Bedreigde lijnen in België

Bericht door Shrek » 30 dec 2017 13:25

Ik heb de eerste post een beetje geupdate omdat er inmiddels nog wat meer lijnen bij op de slooplijst staan en 2 lijnen intussen al verdwenen zijn.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Bedreigde lijnen in België

Bericht door Mark » 05 jan 2018 10:06

IMG_4946.JPG
IMG_4946.JPG (1011.46 KiB) 11185 keer bekeken
Shot vanuit de auto op de E19 bij Mechelen van afgelopen dinsdag. Dit was geloof ik de 70 kV lijn Schelle - Mechelen?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Bedreigde lijnen in België

Bericht door Shrek » 05 jan 2018 10:40

Ot schreef:
18 sep 2015 19:48
hoe kan het dat het in het verleden dan zomaar zonder echt diep nadenken is aangelegd, was het gewoon zo van "nou hier is meer vermogen nodig, leg maar 150 kV aan" en dan deden ze een aftak op de eerst volgende lijn, zonder dat daarna het te lichte 70 kV net werd weggehaald?

Het lijkt ook wel of er in Belgie veel meer bedreigd word dan in Nederland.
Het is niet echt zonder nadenken gebeurd, het was toen gewoon goedkoper. Als de distributie al aangesloten is op 70kV en je hebt een groot fabriek dat 150kV nodig heeft, dan kost het meer geld om ook een nieuwe 150kV-distributie transfo te plaatsen dan om enkel de industriële klant aan te sluiten op 150kV.
Als je daarentegen wacht met het vervangen van de 70-kV distributie transfo tot wanneer deze einde levensduur is (+- 50 jaar), dan heb je wel heel wat geld gewonnen. Waneer hij dan toch vervangen moet worden neem je uiteraard de 150kV en kan de hele 70kV infrastructuur afgebroken worden.
Gezien heel wat 70kV-transfos in België in de jaren '50 en '60 gebouwd zijn zien we dat fenomeen nu overal in België opduiken.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Bedreigde lijnen in België

Bericht door Shrek » 05 jan 2018 10:43

Mark schreef:
05 jan 2018 10:06
Shot vanuit de auto op de E19 bij Mechelen van afgelopen dinsdag. Dit was geloof ik de 70 kV lijn Schelle - Mechelen?
Inderdaad, de geleiders zijn al weg net als een deel van de masten. De rest van de masten zal spoedig ook verdwijnen.

Gebruikersavatar
pdv_moto
70 kV
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 jan 2018 20:25
Dichtstbijzijnde trafo: Spa

Re: Bedreigde lijnen in België

Bericht door pdv_moto » 08 jan 2018 12:29

Soiron - Berverce: ik heb in die omgeving veel gewandeld en ik ken de lijnen Beverce_polleur en Beverce-Remouchamps van "zien"
(wist ik toen veel dat er een pylon-forum bestond).

Die lijnen gaan flink op en neer, maar is zijn soms Mooi Rechtlijnig over flinke afstand.
Eens kijken of ik daar geen foto van kan schieten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Bedreigde lijnen in België

Bericht door BaDu » 08 jan 2018 14:04

pdv_moto schreef:
08 jan 2018 12:29
Soiron - Berverce: ik heb in die omgeving veel gewandeld en ik ken de lijnen Beverce_polleur en Beverce-Remouchamps van "zien"
(wist ik toen veel dat er een pylon-forum bestond).

Die lijnen gaan flink op en neer, maar is zijn soms Mooi Rechtlijnig over flinke afstand.
Eens kijken of ik daar geen foto van kan schieten.
Welkom op het forum, veel plezier met lezen en rondkijken :D
Fotos zijn altijd welkom, je kan ze gewoon in deze forumdraad plaatsen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Bedreigde lijnen in België

Bericht door Shrek » 25 jan 2018 20:12

Een zicht op de 150/70 kV post Mechelen. Links zie je de 2x150+1x70-lijn richting Leest. Deze zal binnenkort omgebouwd worden naar 3x150.
Rechts de 70kV-lijn naar Aarschot en in het midden de afgebroken 70kV-lijn naar Schelle.
Bijlagen
IMG_5727.jpg
IMG_5727.jpg (449.56 KiB) 11038 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Bedreigde lijnen in België

Bericht door Shrek » 04 mar 2018 20:02

Tussen Battice en Bellaire wordt momenteel de 70 kV-lijn afgebroken.
Bij de bouw van deze lijn in 1923, toen nog Bressoux-Petit Rechain, was deze lijn de enige voeding van het meest oostelijke stukje België. Later werd de belasting van Verviers en Eupen overgenomen door 150kV en door de retrofit van het stuk Petit-Rechain - Battice is deze stokoude lijn niet meer nodig.

Na 95 jaar trouwe dienst moet deze lijn de duimen leggen. Het is geen uniek masttype dat verloren gaat, maar het aantal klassieke 70kV-dubbelvlagjes gaat wel sterk achteruit...

foto (c) Princen
28161548_10156115422824035_4605105032435796076_o.jpg
28161548_10156115422824035_4605105032435796076_o.jpg (396.12 KiB) 10841 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bedreigde lijnen in België

Bericht door Hans » 05 mar 2018 12:58

Pfff, het blijft zonde, ook al is het op de netkaart strategisch wel uit te leggen dat deze nu verdwijnt. Maar het buitengewoon slanke mastje biedt een gemoederlijke aanblik, zeker in al het geweld van die grotere en veel plompere verbindingen iets naar het westen in de omgeving Luik.

Hoe zit het trouwens met de leeftijden? Met bouwjaar 1923 maakt het lijntje een goeie kans de oudste nog (net) bestaande luchtlijn van het hele land te zijn? Of zijn de verbindingen vanaf Schelle nog ouder?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie