Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Het eerste deel van de lijn is inmiddels in dienst. Voor mij is het een beetje te ver weg om even langs te gaan, maar Elia heeft er wel een fotoreportage van kunnen maken.
http://www.elia.be/~/media/images/Elia/ ... lation.pdf
http://www.elia.be/~/media/images/Elia/ ... lation.pdf
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Kijk aan, plastic hoogspanningsmasten. Het doet allemaal wel een beetje denken aan de 1-aprilgrap van 2014 op de mainsite, waarbij we plastic wintracks in de markt hadden gezet. Hoe dan ook, we zullen eens zien hoe ze zich houden en of ze bij een hittegolf niet al te thermoplastisch worden.
Staat er ook al 110 kV op of wordt de zaak nog op 70 kV bedreven? Als ze op 110 worden benut moeten we het even aanpassen op de netkaart en (uiteraard) op de voorpagina melden: je krijgt er niet elke dag een nieuwe netspanning bij in je land.
Staat er ook al 110 kV op of wordt de zaak nog op 70 kV bedreven? Als ze op 110 worden benut moeten we het even aanpassen op de netkaart en (uiteraard) op de voorpagina melden: je krijgt er niet elke dag een nieuwe netspanning bij in je land.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Neen, de 110kV is pas in een latere fase, ten vroegste 2022. Wat nu belangrijk was waren de dikkere geleiders, 2 draadstellen en palen die niet vol betonrot zitten. Pas wanneer ook de lijn Bévercé-Brume is geüpgrade kan er 110kV opgezet worden.Hans schreef: ↑10 okt 2017 15:31Kijk aan, plastic hoogspanningsmasten. Het doet allemaal wel een beetje denken aan de 1-aprilgrap van 2014 op de mainsite, waarbij we plastic wintracks in de markt hadden gezet. Hoe dan ook, we zullen eens zien hoe ze zich houden en of ze bij een hittegolf niet al te thermoplastisch worden.
Staat er ook al 110 kV op of wordt de zaak nog op 70 kV bedreven? Als ze op 110 worden benut moeten we het even aanpassen op de netkaart en (uiteraard) op de voorpagina melden: je krijgt er niet elke dag een nieuwe netspanning bij in je land.
Door deze upgrade is de bottleneck nu weg van het stuk Bütgenbach-Bévercé, maar is er een nieuwe (iets kleinere) bottleneck op Bévercé-Romsée en Bévercé-Brume. De volgende fase in het project is dus nodig om alle geplande windmolens te kunnen bouwen in Oost-België.
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Volgende week verblijf ik in dit gebeid, dus zal ik eens kunnen kijken .
Ik vind het interessant ontwerp wat betreft materiaalgebruik. Wat betreft de vormgeving vind ik het mastbeeld wat "houterig" vanwege de rechtlijnige plaatsing van de fasen boven elkaar, in plaats van een wat meer elegante dennenboomvorm. De traverses zouden verder naar mijn smaak misschien nog van een kleurtje mogen worden voorzien om het gebruik van verzinkt staal wat te camoufleren.
Ik vind het interessant ontwerp wat betreft materiaalgebruik. Wat betreft de vormgeving vind ik het mastbeeld wat "houterig" vanwege de rechtlijnige plaatsing van de fasen boven elkaar, in plaats van een wat meer elegante dennenboomvorm. De traverses zouden verder naar mijn smaak misschien nog van een kleurtje mogen worden voorzien om het gebruik van verzinkt staal wat te camoufleren.
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Hierbij een verslag van een bezoek aan deze lijn. Vanwege een korte vakantie was ik in de gelegenheid om te gaan kijken. de zon scheen zelfs zodat het een leuke reportage werd.
Als eerst een stukje met de meer traditionele betonnen masten.
Als eerst een stukje met de meer traditionele betonnen masten.
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Dan het deel met de kunststof masten, hoewel het er maar drie zijn uiteindelijk .
- Bijlagen
-
- Leverancies is blijkbaar RS-poles uit Canada.
- DSCJ0354-b1.jpg (598.53 KiB) 9459 keer bekeken
-
- Plaatje van een van de drie. Ze zijn niet echt gemakkelijk geplaatst, hoewel gelegen op een glooiing goed zichtbaar.
De mast is opgebouwd uit drie secties die door hun conische vorm over elkaar heen zijn geschoven. - DSCJ0352-b1.jpg (485.51 KiB) 9459 keer bekeken
- Plaatje van een van de drie. Ze zijn niet echt gemakkelijk geplaatst, hoewel gelegen op een glooiing goed zichtbaar.
-
- Mastbeeld. De twee palen zijn gekoppeld via een kruisverband, het doet me wel wat denken aan de kruizen die je nog wel eens ziet in de 10 kV mastjes in Frankrijk.
De isolatoren zijn uitgevoerd als v-steun als bij wintrack. - DSCJ0349-b1.jpg (299.35 KiB) 9459 keer bekeken
- Mastbeeld. De twee palen zijn gekoppeld via een kruisverband, het doet me wel wat denken aan de kruizen die je nog wel eens ziet in de 10 kV mastjes in Frankrijk.
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
ze zien er toch best robuust uit. passen wel mooi in het herfstlandschap
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
wauw, prachtig !
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Mooie fotoserie van deze bijzondere masten! Vergeet de mastfoto's niet op de netkaart te zetten
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
@ Tom,
Mooie foto's in een mooi landschap met herfstkleuren.
Op foto 366-B1 is volgens mij te zien dat de linkse aarddraad er een is met een glasvezel. Deze komen langs de mast naar beneden.
Weet iemand waarvoor zijn de veren om deze aarddraad en wat is het doel van het zonnepaneel.
Johan
Mooie foto's in een mooi landschap met herfstkleuren.
Op foto 366-B1 is volgens mij te zien dat de linkse aarddraad er een is met een glasvezel. Deze komen langs de mast naar beneden.
Weet iemand waarvoor zijn de veren om deze aarddraad en wat is het doel van het zonnepaneel.
Johan