Het algemene weertopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 18 jul 2017 15:41

Tja, dan val ik toch uit de toon hier. Qua onweer is dit jaar om te janken, maar agrarisch is het geen slecht seizoen. Eerder wat aan de droge en zonnige kant hier in Drenthe (inderdaad kwamen we beter weg dan Twente) en vooral tussen half mei en laat juni ook duidelijk aan de warme kant. Verder sinds die dagen nu een vrij normaal beeld zoals we dat maar al te goed kennen van een zeeklimaat-light: onbestendig, maar weinig extremen in welke richting dan ook. Enigszins 2009-achtig, met als verschol dat de timing en locatie van de onweersituaties toen keer op keer perfect vielen (topseizoen) terwijl dat dit jaar juist telkens precies verkeerd uitvalt voor dit gebied.

Maar we moeten nog wel even, en ach, de belangrijkste weken zijn nog ophanden. De scholen in noordelijk Nederland hebben immers nog steeds geen zomervakantie. (Het is een grof schandaal en een gotspe dit jaar .:censuur: , pas op 22 juli. Zo laat kan ik me niet herinneren zelf ooit vakantie gekregen te hebben en ik kan me zeker met het mooie weer van deze week de woede van de scholieren zoals al eerder genoemd maar al te goed voorstellen.)

We zullen eens zien wat augustus gaat doen. In elk geval is de zee nog niet te heet aangelopen, dus de kans op een Europese Moessonaugustus is niet groter dan normaal.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 25 jul 2017 07:54

Qua onweer en zonneschijn valt het tegen hier in Twente. We hebben de afgelopen dagen wel een paar onweersbuien gehad maar veel was het niet, al had vorige week woensdag een stevige bui nog wel valwinden bij zich waardoor er in de buurt bij een containerterminal een paar (lege) zeecontainers zijn omgewaaid.

Ik heb wel het idee dat stabiel zomerweer steeds zeldzamer wordt in dit deel van Europa. Het is gewoon frustrerend om te zien dat grote delen van Europa wel zomerweer hebben en dat wij weer onder die kloterige depressies vanuit het noordwesten liggen. Het is eigenlijk sinds de zonnewende niks meer met de zomer voor mijn gevoel. Of erg nat, of erg onstabiel en vochtig warm. Juli kunnen we dit jaar alweer als verloren beschouwen voor standvastig zomerweer. Maar goed, vorig jaar kwam augustus met een fraaie tweede helft. Hopelijk knapt het dit jaar ook nog een beetje op want het is telkens het hoogseizoen dat het laat afweten.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Mark » 05 aug 2017 10:35

Qua zon valt het wat tegen, maar ik ben er eerlijk gezegd niet rouwig om dat er geen tropische temperaturen zijn. Zeker als je vergelijk met zuid- en oost-Europa :o .

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 05 aug 2017 22:53

Het is gewoon raar verdeeld in Europa momenteel. In Zuid- en Oost-Europa de hitte en hier weer de gebruikelijke "zomermoesson", al is het dit jaar niet zo erg als in 2011, die zomer was legendarisch slecht. Wel valt het ondanks het volledig ontbreken van stabiel zomerweer het onweer wederom tegen in onze regio. Als het dan toch niet stabiel wil worden mag het wel een keer lekker knetteren. Maar het is gewoon jammer dat telkens in de vakantieperiode de zomer in het slob raakt. Gelukkig heb ik dan juist nu even geen vakantie en zo langzamerhand vind ik het niet erg om juist in de hoogzomer te werken aangezien het mooie weer de laatste jaren toch vaak in het voor- en najaar zit.

Verder tonen nu ook de cijfers aan dat juli gewoon een slechte zomermaand was. De temperatuur was op zich redelijk maar het algemene weerbeeld niet. Te nat en te weinig zon. Verder zien we nog steeds weinig verbetering, komende week weer een koude put boven ons hoofd en het is nog steeds alle dagen half tot zwaar bewolkt, alle dagen kans op regen of een bui en aan de frisse kant. En dat noemen ze hier dan zomer...

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 01 okt 2017 19:52

Inmiddels zitten we in oktober en sinds eind juni is er eigenlijk van de zomer dit jaar niet veel meer terecht gekomen. Juli en augustus waren waardeloos en in september was ons dit jaar geen nazomertje gegund. Die paar wat warmere dagen met een vieze dampige heiige lucht vond ik ook niet echt fraai om met de camera op pad te gaan. Ondanks dat september volgens het KNMI zonnig was heb ik het niet zo ervaren. Cijfermatig was september verder ook te koel en te nat dus dat zegt genoeg.

Mijn treinen fotografeerhobby is eigenlijk zo goed als ingestort en september heeft gewoon 0 foto's opgeleverd. Eigenlijk valt al het hele jaar tegen. Alleen maart, mei en juni hadden een paar perioden met mooi zonnig weer maar april was dit jaar ook erg slecht. Na een mooie maartmaand kwam het voorjaar in april bijna helemaal stil te liggen door langdurige koelte. Het valt me echt op dat we dit jaar weinig stabiliserende hogedrukgebieden hebben gehad, en als ze er waren lagen ze op de verkeerde plaats of te ver weg (zoals de afgelopen week).

Verder lijkt oktober voorlopig ook met niet veel goeds te komen. Ook de komende week kunnen we weer afschrijven voor een paar leuke zonnige dagen.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Tom » 01 okt 2017 20:31

Eens over de voorbije anderhalve week met stabiel weer: de lucht was bijzonder vochtig, wat het plezier van het heldere weer een stuk minder maakte. Zo'n dag gaat dan als zonnig de boeken in, maar eigenlijk is het dat niet helemaal.

Zoals ik het ervaren heb is dat de zomer dit jaar tussen 15 mei en 20 juli was. Daarna was het een komen en gaan van wisselvalligheid. Toch was het naar mijn ervaring nooit echt slecht met ook lage temps en een koude noordwester, mijn meest verafschuwde weertype. In de septembermaand vind ik wel dat er te veel verregende dagen. Maar dat hoort er wel een beetje bij, terug in de tijd weet ik nog van september en oktober 1998, september 2001 die ook verschrikkelijk nat waren. Gelukkig zat er ook nog wel eens een meevallertje in, daar klamp ik me maar aan vast ;) 8-) .

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 03 okt 2017 12:04

Tom heeft het al behoorlijk goed omschreven.
Totdat de zomervakantie schandalig laat begon, was het agrarisch best een mooie zomer. Ook qua weerbeeld kon het er tot half juli uitstekend mee door. Er was zelfs droogte, dat lijkt nu een lang vervlogen herinnering. Daarna werd het vrij Hollands, aardig onbestendig en opvallend weinig onweer. Eind augustus ging ie wel weer aardig, maar september was dit jaar een slecht exemplaar. Noordwestenwind is leuk als je van die grote gure wolkenkastelen het land op ziet trekken: de CB Gurus Noordwestus was een gevreesde wolk als je op je fiets van of naar school zat, maar ze zijn een genoegen om naar te mogen kijken terwijl ze traag hun wil opleggen aan het landschap, voor niets of niemand opzij gaan en met hun trotse witte kuiven boven een aardedonkere onderzijde schouder aan schouder elk hun plek weten in het strakke verband van opencelconvectie.

Maar noordwest is niet voor niets de windrichting met de meeste gezichten van allemaal. Koude massa geeft dikke gure buien, warme massa geeft stratus en visbakmist, en dan heb je ook nog de rol van de luchtdruk. Als alles tegenzit (en dat zat het) wordt je echter getrakteerd op een koudeput in de bovenlucht en een wekenlang komen en gaan van buien en sleepfronten die visueel niet om aan te zien zijn, die behoorlijk wat kou, regen, wind en donker weer brengen en die boeren met gewassen op het land tot op de rand van krankzinnigheid kunnen brengen. En dat gebeurde in september.

Met andere woorden: het perfecte moment om het dak er eens af te gooien. Uitgerekend in de slechtste drie weken van het hele jaar. Hoe krijg je het weer voor elkaar. :jaleuk

het dak gaat eraf.JPG
het dak gaat eraf.JPG (25.16 KiB) 13245 keer bekeken

Verder kan ik me geen jaar herinneren met zo weinig serieus onweer. Jazeker waren er wel dagen met een losse klap of zelfs een redelijke bui ergens in het land, maar echte knallers van situaties waren er dit jaar in het geheel niet. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt sinds ik bij een zekere vereniging in de onweerredactie zit en dat is al een tijdje. Nul grote situaties - zelfs vorig jaar was een stuk beter. Het is buitengewoon schraal als je voor de editie van augustus noodgedwongen moet besluiten deze te combineren met september omdat er anders te weinig content is om een zichzelf respecterende editie van de rubriek te schrijven.
Bij de jaarlijkse chaser convergence in Heusden zal de term getweeduizendzeventiend waarschijnlijk wel op enkele T-shirts staan. :lol:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 05 okt 2017 23:44

Bij ons thuis hebben we net een carport gebouwd, ook wij hadden het niet beroerder kunnen treffen voor wat betreft het weer. Het heeft weken in de vertraging gelegen door alle regen en de platen hebben we steeds maar moeten afdekken met zeil totdat het dakleer erop kon... :evil:

Eigenlijk kwam na de langste dag er al een kentering in het weer en aan het begin van de week begreep ik het KNMI ook eigenlijk niet die zei dat we aan het begin van een wisselvallige periode stonden... We staan niet aan het begin maar zitten er al maanden in! Die paar dagen met een waterig zonnetje tussendoor stelden niet veel voor.

Noordwestenwind is wat mij betreft de slechtste windrichting die we in Nederland kunnen hebben vanwege de lange afstand die de wind af kan leggen over zee en dus veel vocht kan oppikken. Als de dag stralend begint en er staat een noordwestenwind weet je dat de lucht ook binnen de kortste keren volloopt met vervelend dikke stapelwolken die afhankelijk van de weerssituatie wel of niet het buienstadium bereiken of binnendrijven vanaf de Noordzee, door sommigen ook wel "visbak" genoemd.

Maar naast het al maanden ontbreken van echt fraaie zonnige dagen is het inderdaad met onweer dit jaar ook droevig gesteld.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Shrek » 09 okt 2017 23:38

Het klimaat is naar de kl*ten, zeg maar dat ik het gezegd heb.
De afgelopen weken zagen we op tv genoeg beelden van orkaanverwoestingen op tropische eilanden en aan de kust van de golf van Mexico. Hoewel het natuurlijk rampzalig is voor de mensen daar, is het voor ons toch allemaal ver weg.
Totdat ik vanmiddag even keek op de website van de amerikaanse weerdienst. Is er weer zo'n tropische storm ontstaan, maar deze keer (door het warmere zeewater) veel noordelijker dan normaal, slechts 1500km van de Azoren verwijderd.
Vervolgens bekeek ik wat weermodellen om eens te zien wat zij denken dat die tropische storm gaat doen. De meeste weermodellen laten de orkaan-in-wording uitrazen boven de oceaan, geen probleem dus. Maar de ECMWF dacht er anders over. Die laat de orkaan voor de kust van Portugal passeren en aan land gaan in Zuid-Engeland :shock:
De kans dat dit uitkomt is natuurlijk heel klein, maar het feit dat de weermodellen het niet meer als onmogelijk beschouwen dat west-Europa ook zulke orkanen gaat krijgen toont toch aan dat er iets grondig mis is met ons klimaat.
ECMOPEU12_168_1.png
ECMOPEU12_168_1.png (64.54 KiB) 13178 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Hans » 10 okt 2017 15:21

Tja, wat ik daar als meteostudent op zeggen moet?
Dat er geen houden meer aan is en dat alles is verpest, daar wil ik niet aan. Het klimaat verandert altijd en nu dus ook - maar de wijze waardoor en de snelheid waarmee, dat is het zorgwekkende stuk. Het meest problematisch zijn niet de veranderende stormtracks of het verdwijnen van gletsjers in de Alpen. Dat zijn slechts lokale ongemakken. Het zijn de langzame, positieve feedbacks die in gang worden gezet en die steeds lastiger tot staan te brengen zijn. Zee-ijs is wit, zeewater is zwart, om er eens eentje te noemen die met het albedo van doen heeft. Of, om het anders te zeggen, als we zo doorgaan heeft de aarde ons mensen straks niet eens meer nodig om vrolijk verder op te warmen op eigen houtje. :wtvnnks:

In seizoen 2005 raakten we door de orkaannamen heen in het Atlantisch bassin. Toen kregen we ook Alpha, Beta, enzovoort. Delta of Ipsilon (uit het hoofd weet ik het niet meer) ontstond toen op dezelfde plek als waar EC nu een nieuwe extratropische depri projecteert. Nieuw is het dus niet dat er soms, als alles meezit (of tegen zit) ook zulke storingen kunnen ontstaan tussen de Canarische eilanden en de Azoren in, die vervolgens strak noordoostwaarts bewegen. En zorgwekkend vind ik het ook niet, het zijn er simpelweg nog te weinig om ook maar iets van een trend aan te kunnen geven.

Deze vrij bekende afbeelding die in meerdere vormen bestaat toont waar je op het strand beter even je parasol kan inklappen als het donker weg trekt op zee. We zien dat de stormtracks grootschalig prima logische plekken vormen, maar dat met name het Atlantisch bassin gekenmerkt wordt door een hoog gehalte aan freaks die de toeristische route volgen.

Afbeelding

In west Europa hebben we eigenlijk weinig bijzonders beleefd dit jaar. Mooi voorseizoen maar niet recordwaardig. Slechte tweede zomerhelft, maar evenmin recordwaardig of zelfs daar maar in de buurt. Nergens extremen over een opvallend groot gebied. Dit jaar komen we er dus vrij goed mee weg. Maar de afgelopen jaren hebben we gezien dat zowel Duitsland als Engeland grote waterproblemen hadden. Hoe kan dat nou?
Een vuistregeltje voor de meteomensen: bij iedere graad temperatuurstijging kan je successievelijk ongeveer 7% meer vocht kwijt in een kubieke meter lucht. Dat gaat dus veel harder en ook veel eerder in de papieren lopen dan de effecten van de ruwe temperatuurtoename zelf. Meer vocht in de lucht maakt buien natter, maar ook agressiever: ga maar eens rekenen aan warmtecapaciteit die vrij komt in een depressie of een bui.

Toch moet je ook in het achterhoofd houden dat een Köppen Cfb'tje (een gematigd zeeklimaat, koele variant) een opvallend robuust klimaattype is en van alle klimaattypes met actief weer relatief goed tegen een stootje kan. Een Cfb kenmerkt zich namelijk door een betrekkelijk breed interval van seizoensgang en weertypes die ook jaarlijks grote variatie vertonen: droge zomer, natte zomer, koude winter, warme winter, we zijn het allemaal gewend en het gaat in dit klimaattype standaard zo. Dat is onze vloek en tegelijk ook ons geluk, want juist doordat we de sterke variatie zijn gewend maakt het niet zoveel uit of er een paar honderd millimeter regen extra zal vallen per jaar en of het jaargemiddelde een graad of twee, drie omhoog gaat: de bandbreedte van wat dit klimaat verdraagt geeft ons wat genade. Wij in westelijk Europa komen er dus tot nader order gewoon mee weg dat de buien wat dikker uitpakken en de winters van sneeuw en ijs worden ontdaan. Er zal hier deze eeuw geen allesveranderende shift in vegetatietype of jaarkarakteristiek ontstaan. Grafweer was er, is er en blijft er. Hetzelfde voor hogedrukblokkades en af en toe een bizarre storm.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie