Fool of Full Frame, Rauwe Data en zo

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Fool of Full Frame, Rauwe Data en zo

Bericht door ElektroThriller » 29 aug 2017 14:04

Maandag de 28ste hadden mijn fotomaatje (FM) Michel en ik weer eens een afspraak. Aangezien een probleem rond Michels fullframecamera om een vroege oplossing vroeg hebben we wat foto's in de buurt gemaakt (zie Namen & Rugnummers) en zijn we daarna naar een bekende fotozaak in Urk geweest. Zijn probleem is meer dan goed opgelost.
In de context van het bezoek aan die zaak en wegens de FF van Michel ben ik ook weer eens aan het nadenken over verbeteringen rond mijn fotograferen.
1. Van het keuzewiel van de D3300 zijn alleen M, A en S relevant. De rest is fastfoodfotografie.
2. Update je fotosoftware. Van Nikon View NX 2 versie 2.5.0 naar versie 2.10.3 is a giant step for mankind. In het infoscherm (verkennermodus) staat ook het type objectief vermeld. Ook is bewerken van RAW (NEF) mogelijk.
3. Ik heb mijn camera nu ook op RAW ingesteld. Als ik op een RAW-bestand dubbelklik opent View NX 2 automatisch. Het laden van de foto's gaat beduidend sneller sinds ik een retesnelle SSD-harde schijf bezit.
Er is een wetmatigheid die zegt dat na iedere omzetting, van RAW naar jpg of van jpg naar gewijzigd jpg, er info verloren gaat. Mijn vraag aan jullie is of een jpg die uit een bewerkte RAW is ontstaan, beter van kwaliteit is dan de jpg zoals ie door de camera is gemaakt en vervolgens is bewerkt. Graag jullie mening over dit gegeven. Ik heb de camera op RAW ingesteld en ga wat proefopnamen maken. Ook foto's die op dit forum worden geplaatst verliezen kwaliteit wegens het verkleinen (<2 MB en < 3500 pixels breed).
4. Veel duurdere camera's hebben features zoals uitklapbaar scherm, geografische whereabouts, wifi et cetera. Zaken die van het gewoon fotograferen afleiden.
Schermafbeelding 2017-08-29 om 13.30.07.png
Zie Namen & Rugnummers. Nikon View NX 2 versie 2.10.3 in combinatie met OS X 10.10.5 (Yosemite).
Schermafbeelding 2017-08-29 om 13.30.07.png (1.15 MiB) 13435 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Fool of Full Frame, Rauwe Data en zo

Bericht door BaDu » 29 aug 2017 14:37

Voor wat betreft het kwaliteitsverlies:
Misschien even beginnen met de eigenschappen van RAW en JPEG bestanden:
RAW: is een lossless bestandsformaat waarbij de data van de sensor onbewekrt wordt opgeslagen. RAW bestanden zijn dus erg groot.
JPEG: is een lossy bestandsformaat het beeld wordt gecomprimeerd volgens een instelbare waarde (vaak alleen een keuze Lage/Hoge kwaliteit). Iedere opslag in JPEG formaat betekend automatisch kwaliteitsverlies ook al kies je voor hele hoge kwaliteit.

RAW -> JPEG : Je gaat van lossless naar lossy, dus heb je altijd kwaliteitsverlies. Het kwaliteistverlies is afhankelijk van kwaliteit die je instelt wanneer je een JPEG bestand opslaat.
JPEG -> JPEG : Je gaat van een lossy naar een lossy formaat. Je hebt dus altijd twee keer kwaliteitsverlies, bijgevolg kost het bewerken van een JPEG en opslaan als een JPEG kwaliteit.
RAW->RAW: Geen verlies aan kwaliteit.

Als je erg prijsstelt op kwaliteit van het originele materiaal moet je de files van je camara als RAW op je harde schijf opslaan. Dit zijn dan je "negatieven" (als je het vergelijkt met de analoge camera). Het kost echter wel een boel opslag ruimte , maar met de prijs van de huidige hardeschijvenn zal dat geen groot probleem zijn.
Indien je een bewerking doet, kan je wellicht (afhankelijk van het type bewerking) de bewerkte plaat opslaan als JPEG.
Bewerkingen die de geometrie of de correctie van abberaties van je foto veranderen zou ik op slaan als RAW. Als je een sfeer verandert (ander kleur gebruik oid) heb je het over een visuele indruk en zou je in RAW kunnen bewerken en het resultaat naar JPEG kunnen opslaan.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Fool of Full Frame, Rauwe Data en zo

Bericht door Tom » 29 aug 2017 19:56

Hoewel sommigen zullen adviseren dat je altijd in RAW-formaat moet schieten, is het niet altijd even noodzakelijk. Mijn ervaring is dat de camera-jpg's vaak al behoorlijk goed zijn, zeker als je tijdens het fotograferen bewust omgaat met de contrasten, de kleurtemperatuur en de belichting. Niet iedereen wil dat doen, er zijn ook mensen die achteraf op de computer via bewerking van het RAW-bestand pas het plaatje creëren dat ze zoeken. De situaties dat je eigenlijk echt niet om het raw-formaat heen kunt zijn: bij tegelijk donkere schaduwen en te lichte luchten, bij weinig licht en 's nachts. Daarnaast kun je als de omstandigheden tegenvallen (gebrek aan zon) via het raw-bestand de kleurverzadiging nog wat opkrikken om toch nog een toonbaar resultaat te krijgen. Een ander voordeel van camera-jpg's, dat nog wel eens vergeten wordt is dat je foto's van een bepaalde sessie goed vergelijkbaar zijn, als je zelf bewerkt dat wil er nog wel eens wat variatie in zitten. Als je de serie dan achter elkaar bekijkt, merk je dat. Ik zou dus altijd als je raw wilt hebben ook een jpg erbij nemen.

Ik gebruik nu een twee jaar Lightroom van Adobe, hoewel ik weet dat er betere programma's zijn die nog meer uit een file kunnen halen, is de "workflow" van dit programma zo ingericht dat je het bewerken zeer efficiënt kunt doen. Je behoudt bij LR de originele raw-bestanden, het programma slaat alleen de bewerkingen op per foto. Als het resultaat naar wens is, exporteer je een jpg-je van het raw-bestand naar een fotomap van de betreffende dag. Aanrader dus.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Fool of Full Frame, Rauwe Data en zo

Bericht door ElektroThriller » 30 aug 2017 11:55

Mannen, bedankt voor de opbouwende reacties.
Laat ik beginnen met een URL:
http://downloadcenter.nikonimglib.com/n ... sw/20.html
View NX 2 is gratis verkrijgbaar, voor zowel Windows als Mac OS! Het is een ideale methode om allerlei bewerkingen uit te proberen zonder dat je een klauw geld in bewerkingssoftware steekt. In het geval RAW kun je ook de witbalans en kleurverzadiging instellen. Een en ander loopt via schuifregelaars, waarbij je real time de resulterende wijziging in het beeld ziet. Alle wijzigingen kunnen worden gereset. Trouwens, je kunt ook gewoon de wijzigingen niet opslaan. Kortom: foto's bewerken voor nul euro!
Gisteren heb ik rond de middag wat proefopnamen in de buurt genomen, in RAW (NEF). De mussen vielen van het dak vanwege de hitte, dus ik zou eigenlijk dode mussen moeten fotograferen :lol: De bewerkte RAWs zijn groter in bestandsgrootte dan de onbewerkte. De conversie naar jpg's kost rekenkracht (mijn 8 cores scoren een hoge %) en de chiptemperatuur stijgt dan snel. De vanuit RAW geconverteerde jpg's zijn ongeveer 12 MB groot, dus groter dan de jpg's op de SD-kaart in de camera. Alle bestanden zitten in dezelfde map, dus via een soort handmatige diashow zie ik verschillen tussen foto's.
Vooralsnog zijn meer opnamen nodig. Met name vergezichten bij hogere brandpunten.
Ik ben benieuwd of er veel van de veronderstelde kwaliteitswinst overblijft als ik de foto's voor plaatsing op het forum aanpas.
PS. De rode rechthoeken in de oorspronkelijke bijdrage zijn de (maximaal 11 voor de D3300) scherpstelpunten. Die kun je al dan niet weergeven.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Fool of Full Frame, Rauwe Data en zo

Bericht door ElektroThriller » 30 aug 2017 13:46

De zes testfoto's uit de vorige bijdrage:
DSC_1290B kopie.JPG
29 augustus 2017.
DSC_1290B kopie.JPG (1.53 MiB) 13384 keer bekeken
DSC_1291B kopie.JPG
29 augustus 2017.
DSC_1291B kopie.JPG (1.8 MiB) 13384 keer bekeken
DSC_1292B kopie.JPG
29 augustus 2017.
DSC_1292B kopie.JPG (1.94 MiB) 13384 keer bekeken
DSC_1293B kopie.JPG
29 augustus 2017.
DSC_1293B kopie.JPG (1.81 MiB) 13384 keer bekeken
DSC_1294B kopie.JPG
29 augustus 2017.
DSC_1294B kopie.JPG (1.74 MiB) 13384 keer bekeken
DSC_1295B kopie.JPG
29 augustus 2017.
DSC_1295B kopie.JPG (1.8 MiB) 13384 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Fool of Full Frame, Rauwe Data en zo

Bericht door BaDu » 31 aug 2017 13:18

Voor plaatsing op forum en alle andere schermweergaven zoals de webkaart is het beste gewoon JPEG te gebruiken, de compressie kan dan ook wel redelijk hoog ingesteld worden aangezien de scherm resolutie op normale beeldschermen zelden de 100dpi overschrijdt (telefoon schermen zijn tegenwoordig scherper maar dan weer veel kleiner).

Overigens vindt ik de voorbeeld weergaven uit de vorige post echt prachtig qua balans in licht/donker en scherpte.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Fool of Full Frame, Rauwe Data en zo

Bericht door ElektroThriller » 12 sep 2017 19:02

RAW vs JPG. Een vraagje aan de experts
Onlangs heb ik een aantal foto's gemaakt. Direct daarna volgden dezelfde foto's, maar nadat ik de instelling FINE had gewijzigd in RAW. Ik zag zo gauw geen verschillen. De vraag rijst of het oplossend vermogen van het weergavesysteem voldoende groot is. Stel dat je een officieel goed fotobewerkingsprogramma hebt. Kun je daarop het verschil zien tussen JPG en RAW? (Dezelfde foto in een kort tijdsbestek) Als het doel de weergave op dit forum is (< 2MB en < 3500 pixels breed), dan worden de verschillen helemaal irrelevant - zo lijkt het. Ik heb een 26 inch--monitor van Iyama. In View NX 2 zou RAW ondanks alles in een ietwat gecomprimeerde setting zijn weergegeven.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Fool of Full Frame, Rauwe Data en zo

Bericht door Tom » 12 sep 2017 20:16

De instelling "fine" of "normal" is een instelling van de hoeveelheid compressie die de camera op het jpg-bestand toepast. Het heeft geen invloed op het raw (nef) bestand. Verschil tussen normal en fine kun je het best zien bij de draden die door de lucht lopen. Als je ver inzoomt zie je bij normal wat artefacten. Of je normal of fine acceptabel vind moet je zelf bekijken. Fine geeft wel veel grotere bestanden, dat kan onhandig zijn.

Een raw-bestand kun je met het fotobewerkingsprogramma naar wens later nog verscherpen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Fool of Full Frame, Rauwe Data en zo

Bericht door Peter » 01 okt 2017 19:39

Ik zit voor een nieuwe camera toch te denken om gewoon weer voor een 1,6 crop te gaan. Ik wil graag voor mijn treinenfotografie graag een camera die 10 beelden per seconde schiet en op full frame kan dat wel, maar zo'n body is onbetaalbaar. Verder stelt full frame toch wel erg hoge eisen aan objectieven en je ziet dan ook duidelijk onscherpere hoeken plus op crop heb je meer scherptediepte. Dat laatste is natuurlijk afhankelijk van het type fotografie dat je doet of dat wel of niet gewenst is, ik wil juist graag veel scherptediepte dus ook daarin heeft full frame voor mij eigenlijk geen voordeel. Voor het verschil in prijs tussen een 1Dx Mark II en een 7D Mark II kan ik ruimschoots een goede groothoekzoom kopen die het verlies aan groothoek compenseert en dan hou ik nog veel geld over...

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Fool of Full Frame, Rauwe Data en zo

Bericht door Tom » 02 okt 2017 23:37

Die keuze kan ik me voorstellen, bij zo'n FF-body horen ook weer duurdere en zwaardere lenzen. Ik denk dat je met een 7D dan beter af bent. Mij spreekt de 80D meer aan, die is moderner maar haalt slechts 7fps.

Plaats reactie