Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
-
Shrek
- Berichten: 2496
- Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
- Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar
Bericht
door Shrek » 06 mar 2017 19:06
Knarvel schreef:@Shrek: Dat denk ik niet... Bovenaan zie je (met enige moeite) 2x 2 isolatoren, dat is duidelijk Bahnstrom... Je ziet ook dat er geen draden meer aanzitten, wat mij tot de veronderstelling brengt dat dit stationnetje intussen buiten gebruik is gegaan. Op onbderstaaande GE-screendump uit 2007 zie je nog een mast naar het bovenleidingsinvoedingspunt (3x woordwaarde, als ie op het bord past).
Zoals Elextro betoogt is deze BS-lijn ussen 2003 en 2013 volledig hernieuwd, daarbij is dit stationnetje vermoedelijk buiten bedrijf gegaan... Je vind het op GE bij 48.529884° 9.932323°
Zulke stationnetjes zie je idd regelmatig ook als 20 of 10kKv naar laagspanningsstation, echter, dan staan ze meestal middenin het betreffende dorpje om de ls-lijnen naar alle kanten kort te houden.
transformatorhuisje-Lonsee-Halzhausen.jpg
Ik zie bovenaan links 2 isolatoren en rechts 1, dat was vroeger een aankomstpunt van een klassieke bovengrondse MS-lijn. De paal op je foto is deel van een MS-lijn die naar links langs het waterzuiveringsstation liep.
Zo'n gebouwtje is trouwens veel te klein om de omvormers (50 -> 16,7 Hz) te plaatsen die de Duitse bovenleidingen nodig hebben.
-
Shrek
- Berichten: 2496
- Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
- Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar
Bericht
door Shrek » 06 mar 2017 19:07
ElexTro schreef:Gewone middenspanning in Baden-Württemberg is 20 kV, behalve stadsnet Stuttgart met 10 kV. Die spoorlijn er heeft een eigen 110-kV-lijn (Stuttgart-Plochingen-Neu Ulm-Augsburg-Karlsfeld/München) die overigens al 1933 in gebruik is genomen maar tussen 2003 en 2013 volledig hernieuwd.
Oeps inderdaad, even verward met Duitstalig België
-
Knarvel
- Berichten: 1185
- Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
- Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder
Bericht
door Knarvel » 06 mar 2017 19:55
Shrek schreef:Ik zie bovenaan links 2 isolatoren en rechts 1, dat was vroeger een aankomstpunt van een klassieke bovengrondse MS-lijn. De paal op je foto is deel van een MS-lijn die naar links langs het waterzuiveringsstation liep.
Misschien heb je idd toch gelijk, de foto is te onduidelijk om dit goed te onderscheiden... en 110 kV zal idd niet passen... Als ik er langs rij, zal ik een betere foto maken.
Zo'n gebouwtje is trouwens veel te klein om de omvormers (50 -> 16,7 Hz) te plaatsen die de Duitse bovenleidingen nodig hebben.
De Bahnstrom distributie met 110 kV is dan al met 16,7 Hz, (vandaar het eigen net) een extra omvormer is dus hier niet nodig. Zie:
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrom
-
Peter
- Berichten: 3410
- Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
- Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld
Bericht
door Peter » 03 jun 2017 11:36
Afgelopen donderdagmorgen was ik in de buurt van Osnabrück om treinen te fotograferen. Vanaf de A30 was goed te zien dat men inmiddels behoorlijk gevorderd is met de ombouw van het noordelijke circuit van de verbinding Westerkappeln - Lüstringen. Alleen ter hoogte van Nahne was men nog bezig met het trekken van de geleiders en moesten er nog afstandhouders worden geplaatst. Aan het zuidelijke circuit was nog bijna niets gedaan. Bij Lüstringen heb ik in de verte ook de nieuwe 380kV eindmast zien staan, een tonmast die sterk lijkt op het exemplaar bij het opstijgpunt aan de zuidkant van Raesfeld.
Op mijn fotoplek stond ik dichtbij de oude 220kV verbinding Lüstringen - Wehrendorf die nog gedeeltelijk bestaat uit de oude klassieke 220kV dennenboommasten uit de jaren '20/'30. Vlakbij de overweg waar ik stond te fotograferen passeert deze verbinding de spoorlijn Osnabrück - Bad Oeynhausen. Wat opviel was dat er aan de noordkant een verhoogde steunmast stond i.p.v. een afspanmast zoals gebruikelijk bij spoorlijnen in die tijd. Bij de hoekmast zag ik op het mastbord staan 2312 (lijnnummer) - M23. Van deze lijn kunnen de mastnummers dus ook op de netkaart, inclusief enkele foto's
-
Bijlagen
-
- Mast 2312-24 is een verhoogde steunmast i.v.m. de overspanning van de spoorlijn Osnabrück - Bad Oeynhausen.
- 2312-24.jpg (252.99 KiB) 9386 keer bekeken
-
- Mast 2312-23 is een hoekmast met een redelijk scherpe hoek, vandaar dat enkele bretels een extra fixatie hebben gekregen. Op de achtergrond zien we de Bahnstrom lijn DB-UW Osnabrück - DB-UW Löhne en op de voorgrond zelfs nog een enkelcircuits middenspannings lijntje (10kV?).
- 2312-23.jpg (268.28 KiB) 9386 keer bekeken
-
ElexTro
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
- Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald
Bericht
door ElexTro » 03 jun 2017 13:22
Die lijn 2312 was vroeger de verbinding Lüstringen-Bierde, maar tussen Lübbecke en Bierde in 2002 gesloopt. Er was ook en lijn van Bierde naar Lehrte. Dus was die lijn de eerste verbinding tussen de netregios van RWE en PreußenElektra. Beankt voor die foto's!
Staat eigenlijk de oude 110 kV lijn door Voxtrup nog?
-
Peter
- Berichten: 3410
- Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
- Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld
Bericht
door Peter » 03 jun 2017 15:39
Voor zover ik het heb kunnen zien was de 110kV verbinding door Voxtrup er nog maar door de geluidsschermen op de A30 is het bijna niet te zien
Op de terugweg ben ik via de Mindener Strasse en de A33 terug gereden om even te kijken hoe het er nu bij station Lüstringen uit ziet.
Overigens heb ik vanmiddag het vervolg van de verbinding naar Lübbecke (dat nu met 110kV in bedrijf is) ook op de netkaart ingetekend, inclusief aftakken.
-
ElexTro
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
- Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald
Bericht
door ElexTro » 13 jun 2017 21:01
Gauw word in mijn buurt begonnen met de bouw van een nieuwe 380-kV-verbinding (Kriftel-Eschborn). Het wordt een enkelcircuit-aftak van een TenneT-lijn tot een Amprion-station en daardoor de eerste ringsluiting in het zuiden van Hessen.
https://www.amprion.net/Presse/Presse-D ... _9216.html
Mogelijk dat ik in de naarste maanden foto's van de bouwplaats kun maken.
-
Peter
- Berichten: 3410
- Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
- Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld
Bericht
door Peter » 13 jun 2017 23:01
Altijd leuk om foto's van dergelijke projecten te zien
Mocht je overigens netkaartmateriaal van die omgeving hebben houden we ons aanbevolen, er moet rondom Frankfurt nog e.e.a. worden ingetekend op onze netkaart.
-
ElexTro
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
- Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald
Bericht
door ElexTro » 12 jul 2017 18:51
Mocht je overigens netkaartmateriaal van die omgeving hebben houden we ons aanbevolen, er moet rondom Frankfurt nog e.e.a. worden ingetekend op onze netkaart.
Bezoek van de Umspannanlage Bischofsheim in 2017 - mijn laatste was 2 jaren geleden en er wordt veel verandert!
De 380-kV-lijnen naar zuiden (richting Griesheim/Pfungstadt): links een ANK-circuit (wat betekent dat? vroeger was dit "220 kV Marxheim Ost"), dan de 380 kV Ried West-circuit en een 380-kV-circuit met verwijderde naam
- 2017 Bischofsheim 1.png (2.62 MiB) 9119 keer bekeken
- 2017 Bischofsheim 2.jpg (1.3 MiB) 9119 keer bekeken
- 2017 Bischofsheim 3.jpg (945.12 KiB) 9119 keer bekeken
- 2017 Bischofsheim 4.jpg (1.77 MiB) 9119 keer bekeken
De 380-kV-lijnen naar noorden: de westelijkse circuits met verwijderde namen, en de oostelijkse 380 kV Kelsterbach Nord
- 2017 Bischofsheim 5.jpg (2.41 MiB) 9119 keer bekeken
- 2017 Bischofsheim 6.jpg (1.2 MiB) 9119 keer bekeken
-
BaDu
- Berichten: 2075
- Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
- Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg
Bericht
door BaDu » 13 jul 2017 07:33
Inderdaad ook in DLD heeft de energiewende enorme wijzigingen in de netten tot gevolg.
De netkaart kan het amper bijhouden
KML-generator generator