Hoogspanning op de Great Plains

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Hoogspanning op de Great Plains

Bericht door Hans » 08 jun 2017 16:11

9971 kilometer. 28 supercellen. Zestien dagen. Negen mafkezen. Zeven staten. En honderden hoogspanningslijnen.
De bijvangst van twee weken stormchasen op de Great Plains.


Stormchasing bijvangst hoogspanning (72).jpg
Houten powerline voor 10 kV met op de achtergrond de Atwood-supercel.
Stormchasing bijvangst hoogspanning (72).jpg (126.9 KiB) 10157 keer bekeken

Proloog. Inleiding en achtergrond

Dingen waar een hoge spanning omheen hangt zijn bijzonder interessant. Denk aan het vrouwelijk geslacht, elektriciteitstransport en onweer. Dat eerste ding is hier nog immer wisselstroom zonder vastrecht, maar de andere twee zijn zolang ik me kan herinneren een vaste waarde. Als jochie heb ik menig nacht op een stoel achter het raam zitten kijken naar de donderbuien. Kleine jochies worden groot en het vensterglas werd ingeruild voor een autoruit. Eerst als gozertje van vijftien met anderen mee die in Nederland en Duitsland joegen en zo het vak leren. Daarna wordt het roze papiertje binnengehaald en kan je er ook zelf op uit. Personen vinden elkaar, teams ontstaan en vriendschappen worden gesmeed die met een beetje geluk door dik en dun en voor het leven zijn.

Stormchasing is gaan waar de buien gaan. Je komt op talloze plekken, landschappen en situaties en ziet stiekem heel wat van de wereld. De avonturen die je beleeft en de herinneringen waar je met je chasematen jaren later nog over praat maken het tot veel meer dan wolkenkijken alleen. Een vaste community met teams, cult, verhalen en jargon. Een ei kapot gooien op de auto aan het begin van het seizoen is vrij standaard. Iedereen weet wat dingen als eets, takjes, mol0n, knalstreep, #NEEderland, faprun, LWA, nulinfo, moordaanslag en RUISCH betekenen. Iedereen kent iedereen.
Binnen het westerse cultuurblok kan men onweerchasen in Europa, Australië en Amerika. Men zegt dat juist de buien in Trumpland net als de mensen zijn: het dikst van allemaal. Chasers die het eens bekeken hebben (onder wie een teamgenoot vorig jaar) bevestigen dat. Maar het met eigen ogen controleren was iets dat in de verre toekomst nog eens moest gebeuren. Ooit. Jeweetwel. Dan.

De broer van een van mijn teamgenoten kreeg leukemie. Hij heeft het niet gehaald en overleed in februari. Zelf ben ik als jochie van dertien ook aan de beurt geweest met iets heel anders en ik ben weliswaar goed weggekomen, maar soms maakt het de nachten nog steeds lang. Dat soort dingen zetten je aan het denken over de betrekkelijkheid van alles, waar je het voor doet en ook dat het zomaar voorbij kan zijn. Haast tot onze eigen schrik keken we elkaar afgelopen winter wat onwennig aan. '…het zal toch niet nú in dit jaar al.. nee toch?'

Wallfred Butters Bats0n Helmholz OpaPeet Lakim Err01 Mexican Abrt.jpg
Jenaaithetsteeds crew 2017
Wallfred Butters Bats0n Helmholz OpaPeet Lakim Err01 Mexican Abrt.jpg (93.37 KiB) 10157 keer bekeken

Van links naar rechts: Wilfred ('Wallfred'), Hans ('Butters'), Michiel ('Baats0n' of 'De Belg'), Calvin ('Calvin Helmholz'), Peter ('Opa Peet'), Mikal ('Lakim' of 'Doge' en met het gaan der dagen steeds vaker 'Dikzak') en Erwin ('Err01' of 'Low-Topped'). (Steve ('Phteve' of 'Stupid Mexican') staat niet in beeld en Bart ('Abrt' of 'Loverboy') is de fotograaf en staat er ook niet op.) Peter is al wat ouder en heeft een ton ervaring met stormchasen in de States: iemand die weet hoe het werkt en die de do's en dont's kent is onmisbaar. Steve is een vriend van Peter, een Amerikaan met Mexicaanse voorouders en truckersvaring op de interstates.
En de bijnamen? Die heeft iedereen in de afgelopen jaren verkregen als collateral damage. In mijn geval omdat ik wat naïef ben, teveel met mijn handen friemel, aarzelend dingen als "eh.. is dat wel slim?" mompel en vrij vaak de schuld krijg. Combineer dat met een voorgeschiedenis als SouthPark fan, een veelvuldig gebruik van WTF en collegachasers met een vlijmscherp fileergevoel en verdere uitleg is onnodig.

In twee weken tijd hebben we twee maanden geleefd. We hebben bijna alles gezien van de ongeschreven bucketlist… maar geen tornado. Tja, dat kan gebeuren, it's all in the game. Een tikje lacherig was de conclusie dat we het verplicht zijn om opnieuw te gaan. Wat erg nou. ;-)

Afgelegde route globaal.jpg
Afgelegde route, uitvalsbasis Denver Colorado, globaal rechtsom afgelegd
Afgelegde route globaal.jpg (151.4 KiB) 10157 keer bekeken

Noot: hoogspanning is echt bijvangst

In bijna tienduizend kilometer is er veel hoogspanning als bijvangst. Maar wie gaat stormchasen weet dat onweersbuien het hoofddoel zijn. Het landschap en de geologie (bergen in Colorado, de Plains, de halfwoestijnen), de historie van de streek en ook de plaatselijke hoogspanning zijn onherroepelijk ondergeschikt aan het hoofddoel. Meestal was er geen tijd of mogelijkheid om de auto aan de kant te zetten en uiteraard zit je ook niet met acht andere pylon geeks in de auto. Daardoor zijn de meeste foto's rijdend gemaakt door een getint raam dat niet open kon. Reflecties, vlekken, regendruppels, bewegingsonscherpte, voorgrondobjecten en steevast een scheve horizon, men zal het allemaal voor lief moeten nemen...

Om er toch nog iets van te maken heb ik het fotoprogramma het contrast van de hele serie iets omhoog gezet en de foto’s iets lichter en minder blauw van kleur gemaakt om de effecten van beweging en getint glas aan te vechten. Bij de meeste foto's helpt dat, maar bij sommigen is het averechts.

In dit topic hoop ik de 9971 kilometer lange route globaal een beetje te volgen. Hoogspanningsinstallaties vormen de hoofdmoot, maar zo nu en dan waait er wel eens een buitje tussendoor. Want zelfs op een hoogspanningsforum zijn we niet volledige one-issue.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanning op de Great Plains

Bericht door Hans » 08 jun 2017 19:37

Dag 1. Opwarmer in Wyoming en Nebraska met een matig buitje

De landings- en opstelplaats was Denver. Een bewuste keuze die door meer onweerchasers gebruikt wordt. Niet alleen omdat de stad centraalwestelijk in het gebied ligt en daardoor de afstand tot zowel Texas als North Dakota precies binnen een dag reizen houdt. Maar ook omdat de Rocky Mountains aan de andere zijde van de stad liggen. Upslope wil het soms net wat sneller tot buien komen die zich daarna oostwaarts verplaatsen.
Verder is Denver handig als je een zogeheten deathridge treft: een hogedrukrug. Dat betekent dan een week knalzonnig weer zonder buien. Midden op de Plains sta je dan stom te kijken naar de pivotinstallaties, maar in Denver trek je plan B uit de kast en jaag je 'm hoplakee de bergen in. Of zelfs naar Yellowstone. Want als je er toch bent, maak je er wat van. Linksom of rechtsom.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (09).jpg
Bergen in Colorado
Stormchasing bijvangst hoogspanning (09).jpg (98.37 KiB) 10132 keer bekeken

Hier op de horizon zie je plan B lonkend liggen. Maar uiteindelijk bleek het bij ons niet aan de orde om 'm nodig te hebben. Meteen al bij aankomst waren er buien op zicht in de modellen, hoewel nog niet bijzonder zwaar van snit.

We konden daardoor op de eerste dag betrekkelijk rustig de jetlag afschudden en ons oriënteren op de kansen die gepakt moesten worden. Die lagen noordoostelijk, richting Wyoming en Nebraska. Met een prachtig uitzicht op de Rocky Mountains in een nu nog vredig blauwe lucht vertrokken we richting Sterling. De eerste paar dagen viel het hoogspanningsaanbod overigens tegen, zodat we dit topic relatief schraal starten.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (94).jpg
Tonmast in Denver
Stormchasing bijvangst hoogspanning (94).jpg (82.51 KiB) 10132 keer bekeken

En nu we het toch over schraal hebben... Op de Great Plains zijn heel veel dingen groter dan bij ons in het Oneindig Laagland (Marsman), maar dat geldt niet voor de netspanning. :jaleuk De Midwest is precies het gebied van Amerika waar je geen DC aantreft en waar ook de koppelnetspanning blijft steken op een opmerkelijk lage 345 kV. Driebundels, laat staan vierbundels á 2635 MVA op 400 kV zoals hier worden op de hele Plains nergens geëvenaard ondanks de lange afstanden. Zelfs niet rondom de grootste steden zoals Denver, Dallas en OK City.
Dat had ik niet verwacht, maar voor bruut geweld moeten we ons dus werkelijk tot de onweersbuien richten en niet tot de hoogspanning.

De spanningscascade is erg overzichtelijk: 115, 230, 345. :) Slechts heel zelden zie je iets anders en dan ook nog alleen in private netten. Verder zien we dat het 115 kV-materiaal gewoon is uitgevoerd met precies hetzelfde spul als de 110 kV hier en dat loopt op alles tussen 72,5 en 123 kV. Het enorme arsenaal van 115 kV dat zich over het hele land uitstrekt doet bevestigen dat dit netvlak inderdaad het meest gebruikte niveau op de wereld moet zijn.

De tonmasten in Aurora (Denver) zijn filmisch Amerikaans, maar tegelijk ook een beetje goedkoop. Zo nu en dan ontbrak er een exemplaar op plekken waar een reconstructie was geweest van de snelweg of wat anders. Men zette dan doodleuk een buismast in de verbinding, compleet met V-braces die zelfs nog een tonvorm hebben ook.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (97).jpg
V-brace met tonvorm
Stormchasing bijvangst hoogspanning (97).jpg (81.95 KiB) 10132 keer bekeken

Enige tijd met de verbinding meerijdend passeert een afwisseling van buis- en vakwerkexemplaren. Netjes is anders - maar zoals we later nog zouden merken, daar doet men niet moeilijk over in Trumpland. Een eindje buiten de stad kruiste een andere lijn de weg en leek het opeens de Achterhoek wel. (Tien dagen later in Colorado Springs zou het werkelijk 1:1 worden, maar dat wist ik bij het passeren van deze lijn natuurlijk nog niet.)

Stormchasing bijvangst hoogspanning (98).jpg
Het lijkt de Achterhoek wel
Stormchasing bijvangst hoogspanning (98).jpg (77.27 KiB) 10132 keer bekeken

Er doemden wederom buismasten op. Deze keer nieuwe exemplaren, de verbinding was pas net aangelegd. Driehoeksmasten en vlagmasten, voorzien van grote dikke plompe hoekmasten die door hun vadsige vorm echter niet krom trokken. Wel een ruim gezicht.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (112).jpg
Driehoeksmasten in buisvorm
Stormchasing bijvangst hoogspanning (112).jpg (101.09 KiB) 10132 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (113).jpg
Vlagmasten in buisvorm
Stormchasing bijvangst hoogspanning (113).jpg (114.27 KiB) 10132 keer bekeken

Merk ook op wat er op de voorgrond staat. Is dat een vierbundelgeleider voor laagspanning!? :phew:
Helaas - neen. Dit was gewoon een bovengrondse telefoonverbinding met gebundelde bundeladers. De afstandhouders voorkomen slechts dat ze tegen elkaar aan slaan. Maar toegegeven, verderop in Hays (komen we nog wel) bleken bundelgeleiders voor laagspanning toch te bestaan.

Losser? Nee hoor, Fort Morgan.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (114).jpg
Welkom in Losser
Stormchasing bijvangst hoogspanning (114).jpg (106.72 KiB) 10132 keer bekeken

Sterling bleek een slaperig stadje te zijn waar een aftandse Subway het hoogtepunt van gezond voedsel vormde. Naja, ik ben toch te mager, dus hupsakee een six inch baguette naar binnen schuiven onder het genot van borrelende cumuli en een houten middenspanningslijn.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (107).jpg
Amerikaans slaperig stadje met houten middenspanning
Stormchasing bijvangst hoogspanning (107).jpg (128.52 KiB) 10132 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (108).jpg
Paaltrafo's
Stormchasing bijvangst hoogspanning (108).jpg (94.28 KiB) 10132 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (09).jpg
Onscherpe foto van een Amerikaans straatje, waar de automatische bleekfunctie voor getint glas dus precies verkeerdom op werkt
Stormchasing bijvangst hoogspanning (09).jpg (132.21 KiB) 10132 keer bekeken

De paaltrafo's zijn anders van uitvoering dan in Duitsland of Scandinavië. Hier dragen ze geen koelvinnen en zijn ze steevast in ronde potten gestopt. Daardoor doet het straatje extreem Amerikaans aan, maar ja.. dat klopt dan ook. Net buiten het dorp zitten er dan dit soort transformators aan vast. De primare zijde doet iets van 30 kV tot 60 kV vermoeden, maar ik ben er bij dit exemplaar niet achter gekomen.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (115).jpg
Trafo met vakwerkjuk
Stormchasing bijvangst hoogspanning (115).jpg (153.6 KiB) 10132 keer bekeken

In Wyoming wordt het landschap snel slechter vanuit het oogpunt van zowel boerenzoons als stormchasers.
Niet voor niets dat men de badlands nauwelijks in cultuur heeft gebracht. Enorme kuddes Black Angus runderen lopen er rond; grote, sterke vleeskoeien die weinig nodig hebben en tegen een stootje kunnen. Maar verder tref je er alleen maar hoogspanningslijnen aan in de velden. Koeien, buien, hoogspanning en verder niets. Een prima habitat voor de Homo Sapiens Hoogspannicus.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (10).jpg
Baats0nboompje
Stormchasing bijvangst hoogspanning (10).jpg (83.97 KiB) 10132 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (11).jpg
Wyomings boompje
Stormchasing bijvangst hoogspanning (11).jpg (76.38 KiB) 10132 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (119).jpg
Portaalmasten in de berm
Stormchasing bijvangst hoogspanning (119).jpg (84.06 KiB) 10132 keer bekeken

Hier zijn we in de buurt van Scottsbluff aanbeland. Had er iemand katten besteld?

Stormchasing bijvangst hoogspanning (10).jpg
Uitzicht in zuidoostelijk Wyoming, vlakbij Scottsbluff
Stormchasing bijvangst hoogspanning (10).jpg (98.34 KiB) 10132 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (100).jpg
230 kV katten op de heuvels in Wyoming
Stormchasing bijvangst hoogspanning (100).jpg (83.38 KiB) 10132 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (110).jpg
345 kV op dikke delta's
Stormchasing bijvangst hoogspanning (110).jpg (90.97 KiB) 10132 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (11).jpg
Kat op de heuvel
Stormchasing bijvangst hoogspanning (11).jpg (100.21 KiB) 10132 keer bekeken

Uiteindelijk, na wat omzwervingen door de nog verrassend mooie badlands, hadden we tussen Lusk en Harrison een buitje te pakken.
Het is een piepklein, doch echt roterend supercelletje. Wat schattig, nietwaar? Het kleine ding had net een downburst losgelaten, te zien aan de witte 'zak' hagel die precies op het moment van de foto op de grond ploft. In een timelapse was dit nog mooier uitgekomen - en die hebben we, maar ik heb 'm zelf niet bij de hand en de prioriteiten op dit forum liggen ook anders.
We zien ook een verhipte hoge wolkenbasis en contrasten die wel gephotoshopt lijken, maar dat laatste is niet het geval. Het fototoestel in kwestie is een compactcamera, en die had grote moeite met de felwitte hagelkern en diepgrijze wolkenbasis. Hoewel ik moet zeggen dat de werkelijkheid er niet eens zo heel ver vanaf lag.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (12).jpg
Piepklein supercelletje
Stormchasing bijvangst hoogspanning (12).jpg (74.36 KiB) 10132 keer bekeken

Weer een paar kilometer verderop verdroeg Baats0n het niet langer dat dit piepkleine éénfase-powerlinetje in zijn beeld stond, zodat hij er verderop onderdoor wilde fotograferen. (De powerlineaversie van Baats0n, Wallfred en Loverboy zou in Texas nog tot een uitbarsting komen, maar daar belanden we vanzelf... :bang: ) Persoonlijk vond ik juist het lijntje an sich wel interessant. Zo sluit men hier de boerderijen dus aan: één fase op laagspanning wordt aangeleverd, samen met een nul. De aarding mag men zelf op de boerderij oplossen. Wisselstroom in al zijn simpelheid. :)

Stormchasing bijvangst hoogspanning (127).jpg
Laagspanningspalen met één fase
Stormchasing bijvangst hoogspanning (127).jpg (114.35 KiB) 10132 keer bekeken

Er werd een hotelletje in Sidney geregeld. Niet meteen om de hoek, maar vanwege de geografische positie van het targetgebied voor de dag erop was het verstandig om alvast een stuk zuidwaarts te gaan. En zo recht als de wegen zijn, zo krom staat de stroom af en toe. :phew:

Stormchasing bijvangst hoogspanning (128).jpg
Kromtrack V1.0
Stormchasing bijvangst hoogspanning (128).jpg (80.16 KiB) 10132 keer bekeken

Omdat het donker werd heb ik daarna geen foto's meer kunnen maken, maar ook met de camera in de tas is het een prachtig stuk rijden door landschappen die van god en beschaving verlaten zijn. Je bent zowaar blij als er weer lichtjes aan de horizon opdoemen en op de meest verlaten vlaktes zijn obstructielichten van ver verwijderde zendmasten soms je enige oriëntatiepunt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanning op de Great Plains

Bericht door Hans » 09 jun 2017 12:16

Dag 02. Opnieuw kleine buien in oostelijk Colorado en Kansas

De ochtend in Sidney begon met iets dat al snel tot het dagelijks ritueel zou gaan behoren: een brak ontbijt met waffels en een rondje modellen kijken. Tot mijn niet geringe verbazing wordt op de Plains allesbehalve laatdunkend gedaan over stormchasers. Andere hotelgasten, maar ook plaatselijke winkelmedewerkers, boeren en zelfs een Amerikaanse politieagent namen het serieus op en vragen daadwerkelijk geïnteresseerd om je visie over wat er te verwachten valt – meestal omdat ze ervan uitgaan dat onweerchasers vrij goed geïnformeerd zijn en weten waar een zekere situatie toe in staat is.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (17).jpg
Modellenronde
Stormchasing bijvangst hoogspanning (17).jpg (146.57 KiB) 10102 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (20).jpg
Baats0n gaat los op CFS-uitvoer
Stormchasing bijvangst hoogspanning (20).jpg (113.87 KiB) 10102 keer bekeken

Ondertussen was in de nacht het targetgebied verschoven. Het gebied waar de buien voorspeld werden was noordelijker terecht gekomen in de modellen, eigenlijk tot op de plek waar we nu reeds waren: noordoostelijk Colorado en west Kansas. Dat is een meevaller, maar ook lastig: opeens moet je een halve dag zien kwijt te raken op de plek waar je al bent.

Dan eerst maar shoppen bij de Wallmart. 8-)

Stormchasing bijvangst hoogspanning (23).jpg
Wallmart
Stormchasing bijvangst hoogspanning (23).jpg (173.25 KiB) 10102 keer bekeken

Voetballetje kopen, baseballetje halen, frisbee, chips, zonnebrand - ja ja, op chase, zonnebrand mee. Ik kocht een Rand McNally wegenatlas (die later onmisbaar zou blijken) en we verbaasden ons over wat er allemaal nog meer werd verkocht in dat enorme gebouw met airco. Gewichten voor powertraining (die wel in de smaak vielen bij Loverboy), kleding, verse bossen bloemen (maar geen verse groentes!), maar ook iets waar ik ter plekke onpasselijk van werd in de kille, vochtige aircolucht.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (21).jpg
Plastic rouwkransen, deze week in de aanbieding
Stormchasing bijvangst hoogspanning (21).jpg (159.77 KiB) 10102 keer bekeken

Plastic rouwkransen. Compleet met een lint waar al in gouden letters Dad op geschreven stond. Verkrijgbaar in drie kleuren en deze week in de aanbieding voor slechts $ 9,97.
Dit méén je niet. Ik heb een vrij sterke maag omdat de hersentrigger op rood (gevaar) bij mij om welbekende redenen mist, maar hier werd ik ter plekke misselijk van. Na deze foto heb ik de chips, de atlas en een kladblokje met stiften afgerekend en eerder dan de anderen het filiaal verlaten. Direct terug de warme buitenlucht in, kont op het hete asfalt. Zelden heb ik eerder zo’n soort ervaring gehad. Hou het maar op een cultuurshock.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (22).jpg
Stadsgezicht op Sidney
Stormchasing bijvangst hoogspanning (22).jpg (103.9 KiB) 10102 keer bekeken

Dan kijk je door de nogal brede hoofdstraat van Sidney heen en Amerika is opnieuw heel erg Amerikaans, inclusief de betonnen wegen en de grote reclameborden die op het eerste gezicht het gevoel geven dat we in de jaren 70 zijn blijven steken. Voetballen dan maar, tussen de dikke Amerikaanse auto’s. Nog steeds was de lucht gevaarlijk leeg voor mensen met een bleke huid op ruim een mijl hoogte. Geen wolken, dus duimendraaien.
Nieuwe run plus surface obs: Beste kans rondom Burlington. Dus die kant maar op, via Julesburg, Ogalalla en Benkelman. En onderweg bleek dat dit gebied rijk viswater was voor bovengrondse stroom.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (130).jpg
Middenspanning net buiten Sidney
Stormchasing bijvangst hoogspanning (130).jpg (119.18 KiB) 10102 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (135).jpg
115 kV in de berm
Stormchasing bijvangst hoogspanning (135).jpg (83.28 KiB) 10102 keer bekeken

En daar zijn ze weer, die stoere dikke delta's.
Deze had een hoekmastfunctie (met bouw van een hoekmast) maar zonder afspanning, iets wat we zelden zien in Nederland.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (137).jpg
Dikke vette deltamast met hoekfunctie zonder afspanning
Stormchasing bijvangst hoogspanning (137).jpg (115.23 KiB) 10102 keer bekeken

De plek in kwestie weet ik niet meer in detail. Maar op het eerste gezicht lijkt het nog heel wat met deze asymmetrische enkelcircuitmastjes...

Stormchasing bijvangst hoogspanning (141).jpg
Tikje mank gezicht, maar verder niets aan de hand
Stormchasing bijvangst hoogspanning (141).jpg (100.68 KiB) 10102 keer bekeken

...totdat de hoekmast in beeld kwam. :jaleuk

Stormchasing bijvangst hoogspanning (140).jpg
Monsterlijke afspanpaal
Stormchasing bijvangst hoogspanning (140).jpg (106.63 KiB) 10102 keer bekeken

Wat een gedrocht is dit. Totaal niet in lijn met de rest van de verbinding en het ding trekt vanaf grote afstand de aandacht, zelfs zo erg dat enkele van de andere jongens ernaar wezen en dingen mompelden als 'butters, wat is dat voor eets?' of 'Kijk, een obesimast!'.
Is ie soms tornadoproof of moest de staalindustrie van verkapte steun worden voorzien?

Nuja, door maar weer. Een berm verderop. En daar stonden ze - levensechte combinatiemasten. 115 kV bovenaan, MS onderaan. Precies zoals het hoort conform propere netstrategie, hoewel dit waarschijnlijk wel enig probleem oplevert met inductie bij onderhoud van de MS, vooral met de nuldraad die bij de middenspanning wordt meegeleverd (het zijn er vier, maar ze zijn alle vier op een isolator geschroefd zodat alleen op het einde van de verbinding te zien is welke draad nu eigenlijk een nulfunctie heeft).

Stormchasing bijvangst hoogspanning (147).jpg
Combilijn op houten palen
Stormchasing bijvangst hoogspanning (147).jpg (105.95 KiB) 10102 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (159).jpg
Schakelen op hoogte
Stormchasing bijvangst hoogspanning (159).jpg (62.38 KiB) 10102 keer bekeken

Hoewel dat schakelen op grote hoogte wel ongemakkelijk blijft. Ik mag hopen dat dit ding op afstand bedienbaar is.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (160).jpg
Kattenberg
Stormchasing bijvangst hoogspanning (160).jpg (96.48 KiB) 10102 keer bekeken

Nog een lijntje met katten verder kwamen we in de omgeving van Ogallala terecht in Kansas - een gebied dat vol stond met pivotirrigatieinstallaties (woordwaarde x3). Leuk voor de stormchaser, minder leuk voor de hoogspanningsfotograaf: die pivots combineren om begrijpelijke redenen absoluut niet met hoogspanningsmasten in de akkers. :phew:

Alleen de grootste en dikste lijnen wisten in dit gebied van ronde akkers nog hun dominantie te tonen over de pivots.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (163).jpg
Nog grotere delta's, tevens wat hogere variant
Stormchasing bijvangst hoogspanning (163).jpg (96.65 KiB) 10102 keer bekeken

De rest van de lijnen moest zich met enig gemopper en geslinger tussen de randen van de velden door te wringen.
Dust in the wind was niet eerder zo goed invoelbaar op de eindeloze platte vlakte, zeker omdat er tussenfase-afstandhouders aanwezig waren in enkele middenspanningslijnen zodat maar al te duidelijk is hoe hard het hier soms waaien kan.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (169).jpg
Dust in the Wind
Stormchasing bijvangst hoogspanning (169).jpg (86.1 KiB) 10102 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (171).jpg
Houten lijn met een wat sneu voorkomen
Stormchasing bijvangst hoogspanning (171).jpg (94.99 KiB) 10102 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (198).jpg
Middenspanning met tussenfase-afstandhouders. Dust in the wind in Kansas.
Stormchasing bijvangst hoogspanning (198).jpg (74.42 KiB) 10102 keer bekeken

Net ten zuiden van Grant leek de fut er wat uit te gaan. De wolken leken niet goed door te stoten.
En daar sta je dan op een dirt road een beetje frisbee te gooien terwijl het dertig graden is, maar er toch volop wind staat.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (151).jpg
Dirt road
Stormchasing bijvangst hoogspanning (151).jpg (100.72 KiB) 10102 keer bekeken

Opnieuw rijden dan maar weer. In Holyoke moesten we tanken terwijl de lucht in het westen begon te werken.
Daar stond de berm vol met deze knakkers.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (182).jpg
Asymmetrische lijn op stalen palen, klantaansluiting van de windfarm
Stormchasing bijvangst hoogspanning (182).jpg (83.68 KiB) 10102 keer bekeken

In de verte zien we tevens de voorbode van een groter feestje: een windfarm. En wat voor een. :o In Texas zouden ze nog groter blijken te zijn, maar ook dit exemplaar van rond de vijfhonderd machines had al een redelijke complexiteit. Omdat de windfarm zo groot is zouden de infieldverliezen te groot worden om alles met 20- of 33 kV op te lossen. De infieldspanning leek sterk op 66 kV of iets daar in de buurt. Meerdere strengen werden met grondkabels samengebracht naar een schakelveldje, waarna (zwaardere) 66 kV-luchtlijn vertrekken richting het centrale trafostation waar er maar liefst 345 kV van gemaakt werd. Vanaf daar gaat het vermogen dan eindelijk op export.

Opvallend was de manier waarop men die commerciële 345 kV-exportverbinding had aangelegd: met portaalmasten van houten palen!

Stormchasing bijvangst hoogspanning (190).jpg
345 kV op houten palen? Jawel!
Stormchasing bijvangst hoogspanning (190).jpg (89.34 KiB) 10102 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (195).jpg
345 kV opspaninstallatie voor de windfarm
Stormchasing bijvangst hoogspanning (195).jpg (109.86 KiB) 10102 keer bekeken

Amerika is het land waar de markt regeert. Prijs is dominant over leveringszekerheid en de netstrategie is -slim- ingericht op vlot herstel na verstoringen in plaats van op robuustheid om storingen te voorkomen. De kans dat je een storing krijgt is veel groter dan hier, maar als er wat stuk gaat is het door de goedkope simpele manier van aanleg ook weer sneller gefixt. Is dat een betere of slechtere strategie? Wie het weet mag het zeggen. :)

in Venago, net naast de windfarm, vierde de middenspanning hoogtij. Dit moet een ware nachtmerrie zijn als je er langs wil met een convoi exceptional, zoals met de onderdelen voor honderden windturbines. :engel:

Stormchasing bijvangst hoogspanning (204).jpg
Spaghetti-western
Stormchasing bijvangst hoogspanning (204).jpg (116.5 KiB) 10102 keer bekeken

In Holyoke zelf hebben we de auto getankt bij een piepklein tankstationnetje terwijl zich in een mum van tijd een bui opblies.
Net buiten het dorpje hebben we de bui afgewacht, maar dit exemplaar bleek niet door te zetten.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (19).jpg
Tankstationnetje in Holyoke
Stormchasing bijvangst hoogspanning (19).jpg (87.41 KiB) 10102 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (206).jpg
Weinig spannends
Stormchasing bijvangst hoogspanning (206).jpg (104.51 KiB) 10102 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (209).jpg
Jukken voor lijnenbouw
Stormchasing bijvangst hoogspanning (209).jpg (74.48 KiB) 10102 keer bekeken

Verderop stonden wat jukken voor de bouw van een nieuwe lijn. Uiteraard was er niemand aan het werk. Met buien aan de lucht en op een open vlakte, werkend met lange geleiders, mag ik toch aannemen dat lijnenbouwer op de Plains een uitstekend beroep is in Amerika: het zit nooit in de weg voor stormchasing, de overlap tussen beide bezigheden is nul. :)

Ook een tweede bui van de dag gaf gewoon een stevige partij onweer met wind, hagel en alle andere gebruikelijke dingen, maar hij deed weinig bijzonders in de zin van dingen die we in Nederland niet hebben.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (216).jpg
Je staat in elk geval veilig voor bliksem
Stormchasing bijvangst hoogspanning (216).jpg (73.85 KiB) 10102 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (219).jpg
Aftocht
Stormchasing bijvangst hoogspanning (219).jpg (52.74 KiB) 10102 keer bekeken

Tijd om ervandoor te gaan, richting het volgende hotelletje in Burlington. Morgen weer een dag met nieuwe kansen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hoogspanning op de Great Plains

Bericht door Shrek » 09 jun 2017 13:35

Wauw, leuke foto's !
De overmaat aan middenspanning is makkelijk te verklaren: ze hebben een tussenstapje meer dan wij. Met de armtierige 110v geraak je nog niet eens tot op het einde van de straat zonder storende spanningsvallen, dus moet er om de paar huizen een transfo hangen. Deze spanning (1000-2000v gok ik) is dan wel goed voor enkele straten, maar als je het op wijkniveau bekijkt moet je toch weer een middenspanningscabine van 20-30kV ergens hebben. En daarboven pas begint de hoogspanning met ook weer verschillende niveau's. Allemaal wel interessant om te zien, maar qua robuustheid allemaal niet zo efficiënt. Op dat vlak is het bij ons toch net iets beter georganiseerd ;)

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanning op de Great Plains

Bericht door BaDu » 09 jun 2017 14:01

Nais!!!
Mooie foto's, ook al is het bijvangst, van bijzondere mastconstructies die je hier niet snel tegenkomt. De tussenafstandhouders in de MS-lijn blijven bij mij wel hangen.

Verder een kleine duiding de trafo zoals in the USA gebruikt zijn een-fase exemplaren itt de veel meer gebruikte 3-fasen exemplaren in europa.
Je komt daar een-fase aansluitingen van meer dan 20kVA iets waarvoor in europa onmiddelijk een 3-fase aansltuing wordt opgeleverd, gaat daar gewoon op een fase. Kennlijk maakt men zich over de grote plas minder druk om assymetrie in het net.

Er komen daar ook andere aardingspincipes voor dan hier, hier in eu kennen we hoofdzakelijk TN en TT, daar komen exotische vormen als hotleg-delta en hotleg-wye voor (nee geen vrouwen benen). (ik wil nog wel een keer een stukje schrijven over de exacte verschillen)
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanning op de Great Plains

Bericht door Peter » 09 jun 2017 16:29

Schitterende foto's en zo'n reis naar de USA in het tornadoseizoen lijkt me een geweldig avontuur! Erg leuk om de soms bizarre mastontwerpen te zien, en te zien dat sommige mastontwerpen wel wat weg hebben van onze masten :)

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanning op de Great Plains

Bericht door Hans » 09 jun 2017 17:12

Dank voor de duidingen.
De middenspanning is visueel en waarschijnlijk technisch ook letterlijk wat meer houtje-touwtje dan bij ons. Maar een stap extra in de cascade klopt alleen als je per netvlak kijken wil. In Nederland en België hebben we laagspanningsnetten, maar die lijken in de stadjes op de Plains niet te bestaan: iedere aansluiting heeft er gewoon zijn eigen paaltrafo waardoor de netten met en middenspanning rond 10 kV feitelijk het laagste echte 'net' vormen. Per paaltrafo (die inderdaad telkens enkelfase zijn en bij een vraag naar draaistroom telkens per drie aan de paal hangen zoals op de detailfoto, al had ik dat even moeten noemen) heb je telkens gewoon een soort steeklijn op 110 V.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (236).jpg
Paaltrafo's, telkens enkelfase
Stormchasing bijvangst hoogspanning (236).jpg (89.09 KiB) 10079 keer bekeken

Wat Shrek daar zegt klopt slechts ten dele. Eerst zou ik het ermee eens zijn geweest, maar na een dagje Oklahoma City na een downburst (dag 05, we komen er vanzelf) moest ik die visie toch wat aanpassen. Het kan daar allemaal veel sneller kapot dan hier, maar ook is het sneller weer gerepareerd. We zullen dat nog tegenkomen op dag vijf in Oklahoma City, waar we een downburst troffen die de middenspanning er grondig van langs gaf. De lucht was vol powerflashes en de stad werd steeds donkerder. Maar de volgende dag waren de ongemakken bijna allemaal alweer gefixt. Juist door alles simpel uit te voeren ontstaat een heel andere vorm van robuustheid: het kan heel snel stuk, maar net zo snel is het weer te repareren en daardoor is het bijna onmogelijk om het net voor langere tijd hardwarematig helemaal op zijn gat te gooien.

BaDu schreef:
09 jun 2017 14:01
Er komen daar ook andere aardingspincipes voor dan hier, hier in eu kennen we hoofdzakelijk TN en TT, daar komen exotische vormen als hotleg-delta en hotleg-wye voor (nee geen vrouwen benen). (ik wil nog wel een keer een stukje schrijven over de exacte verschillen)

Daar zeg ik geen nee tegen. :) Het spijt me al bijzonder dat de twee teksten over aarding op trafostations niet vindbaar zijn en waarschijnlijk met het (zeldzaam!) wissen van een niet langer relevant topic over siteonderhoud mee zijn verdwenen. Maar kennis over aardingsprincipes in de verbindingen in binnen- en buitenland is niet te versmaden.

Peter schreef:
09 jun 2017 16:29
Schitterende foto's en zo'n reis naar de USA in het tornadoseizoen lijkt me een geweldig avontuur! Erg leuk om de soms bizarre mastontwerpen te zien, en te zien dat sommige mastontwerpen wel wat weg hebben van onze masten :)

De betere dagen in alle opzichten moesten hier nog volgen. Enkele delen verderop gaat het geweld los toen zo'n bui zich tot FL500 kilometer de atmosfeer in boorde, en wie wel eens echo tops bekijkt weet wat er dan aan de hand is. En in Texas, met alle private netten van oliewinningsbedrijven stonden de raarste constructies boven de grond.

Maar inderdaad, ik heb er geen spijt van. We troffen het met het weer (een relatief begrip :lol: ) en goeie teammaten zijn cruciaal. Gaandeweg ontstond er steeds meer cult, want we komen de Chaserbingo, Helga en 'CAPE!' nog wel tegen. Slechts één persoon heeft aangegeven dat het voor hem niet opnieuw hoeft, maar alle anderen zijn erover uit dat het alsnog scoren van die tornado in principe slechts een financiële kwestie is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanning op de Great Plains

Bericht door Hans » 09 jun 2017 21:20

Dag 03. Panhandles, klapstoelen, bingokaarten en weinig spanning

In Burlington was de openbare weg niet erg geschikt voor een ochtendwandeling. Samen met Loverboy heb ik rond een uur of zeven lokale tijd een klein blokje om door het dorpje gewandeld om wat tijd kwijt te raken en de stoep lijkt alleen bedoeld ter decoratie: hier en daar houdt ie zomaar op en mag je je weg vervolgen tussen auto’s als olietankers die zich over de straten verplaatsen met de gracieusheid en doelgerichtheid van een losgeslagen mammoet. Men is er duidelijk niet gewend aan voetgangers.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (11).jpg
Paar tasjes, een paar maar hoor
Stormchasing bijvangst hoogspanning (11).jpg (117.31 KiB) 10060 keer bekeken

Terug in het hotel waren twee dames bezig hun spullen in te laden. Hoeveel kan je bij je hebben. :lol:

Stormchasing bijvangst hoogspanning (04).jpg
Modeluitvoer
Stormchasing bijvangst hoogspanning (04).jpg (109.64 KiB) 10060 keer bekeken

Oh oh, het Bats0n-Janss0n weermodel kijkt moeilijk.
Dat betekent eufemistisch gesproken een uitdagende dag. De modellen waren van mening veranderd en deze keer werden de buien juist verder weg geprojecteerd in de Oklahoma- en Texas Panhandles. Ook de dag erna zouden ze daar zitten. Dat betekent dat het vandaag voornamelijk een reisdag zou worden. Opa Peet wist dat we vanaf Burlington beter eerst oostwaarts over de interstate naar Oakley konden rijden en dan pas zuidwaarts gaan, want die weg had hij vorig jaar nog gehad en die was beter van kwaliteit dan de weg vanaf Goodland. Mooie keuze, want op de netkaart (op crappy wifi opgedoken met Overpass Turbo) leek er een flinke 345 kV-verbinding parallel aan die weg te lopen. Vast goed zicht erop.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (14).jpg
Travel stop
Stormchasing bijvangst hoogspanning (14).jpg (115.01 KiB) 10060 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (132).jpg
Houten portalen, ontelbaar veel
Stormchasing bijvangst hoogspanning (132).jpg (89.66 KiB) 10060 keer bekeken
Stormchasing bijvangst hoogspanning (131).jpg
Hoekmast die verdacht veel weg heeft van de noodmasten in de Eemshaven
Stormchasing bijvangst hoogspanning (131).jpg (136.81 KiB) 10060 keer bekeken
Ondertussen, houten palen te over... Inclusief een hoekmast die verdacht veel gemeen heeft met de noodmasten in de Eemshaven. Maar helaas bleek de 345 kV-lijn al snel een deceptie. Hij bleek parallel aan de weg te lopen, maar permanent op twee kilometer afstand, zodat er precies twee rijen pivot fields tussen zaten. Weg was mijn potentiële tweehonderd kilometer dikke-deltafestijn in de berm. :evil:

Wat er wel gebeurde is dat we maar eens werk maakten van een grap die al voor vertrek was gemaakt: chaserbingo. Zet de verschijnselen maar op de kaart en kijk of we de bingokaart vol krijgen. Het kladblokje en de stiften kwamen goed van pas. Deze foto zelf is overigens een paar dagen later gemaakt. Hij verraadt dat we toen al heel wat dingen konden afstrepen. Ook zouden we niet genoeg hebben aan deze kaart alleen.

Chaserbingo.JPG
Chaserbingo
Chaserbingo.JPG (58.07 KiB) 10060 keer bekeken

Houten portaalpalen tot diep in de Oklahoma Panhandle. Ik heb ze niet meer gefotografeerd.
Maar met de radio op een lokale zender op volume tien door Kansas knallen met een fijn muziekje en met negen mafketels in een busje is ook zonder hoogspanning en buien een prima belevenis. Het is een snelkookpan voor ontzettend flauwe spelletjes (Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is… rood :wnkbrw: ) en door al het gehobbel op de betonnen wegen die zo nu en dan vol gaten en barsten zitten verandert het interieur al snel in een statiefusbende van omgevallen apparatuur, omgevallen chips en steeds meer gras en modder. De houten palen langs de weg veranderen in een cadans van kettinglijnen die buiging na buiging de weg volgen. Paal na paal na paal na paal... na paal na paal na paal... het gaat maar door en door en door.
Melig sfeertje erbij en half Kansas vliegt in een wip voorbij. :vlaming:

Stormchasing bijvangst hoogspanning (05).jpg
Paal na paal na paal na paal... en alle wegen lijken op elkaar, het is prachtig
Stormchasing bijvangst hoogspanning (05).jpg (74.35 KiB) 10060 keer bekeken

In Liberal (6700 zielen volgens het bord) was het ruim dertig graden en het was plaspauze. Nu had ik weinig noodzaak daartoe zodat ik lekker buiten bleef staan om wat hard-UV op te doen. Naast het tankstationnetje stond de uitgestalde etalage van de plaatselijke Winkel van Sinkel. Men verkocht er dixi's, jachthutten en ook aangepaste olievaten voor het maken van rookvlees.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (09).jpg
Rooktonnen
Stormchasing bijvangst hoogspanning (09).jpg (190.3 KiB) 10060 keer bekeken

Die dingen bleken ook daadwerkelijk gemaakt te zijn van oliebarrels. Ook Mexican keek wat raar op.
'You think these things are a good deal?' lachte hij.
'Only if you're cuckoo.' mompelde ik terug. 'Four hundred box for an empty barrel on legs and a monitoring device underneath it. Come on, even the current oil price is about fourty-five box for a whole barrel and then you even have it filled with oil.'
Stonden we dan te lachen. 'I quite catch te “wow” right now. Are they this crazy in Europe as well, or is it just us?'

In de Oklahoma Panhandle aangekomen bezochten we een restaurantje waar de airco veel te koud stond. De deur openen kwam ons te staan op een downburst tegen de voeten en condenswolken langs de bovenzijde van de deur. We aten wat, keken de modellen en de radar door, maar daarna gebeurdeer niet zoveel meer. Er groeide weinig buien en ook de hoogspanning was schaars tijdens het vervolg van de rit, Texas in. Daar werkte zich tussen Stinnett en Borger (jaja! :) ) uiteindelijk toch nog een bui de lucht in.

Stormchasing bijvangst hoogspanning (12).jpg
Radarscope, maar ik geloof dat deze van een andere dag was
Stormchasing bijvangst hoogspanning (12).jpg (114.86 KiB) 10060 keer bekeken

Eh, ho even. Zei iemand Texas?

Stormchasing bijvangst hoogspanning (06).jpg
Texas, dan meteen olie natuurlijk
Stormchasing bijvangst hoogspanning (06).jpg (74.97 KiB) 10060 keer bekeken

We waren nog niet koud de staatsgrens over of we werden meteen al in de olie gezet. In de komende dagen zouden we er letterlijk duizenden zien. Texas is Schoonebeek op steroïden. Alles is hier groter. (Behalve de koppelnetspanning, ik weet het, ik weet het. :roll: )
Ook de buien inmiddels. Deze was al wat dikker uitgevoerd dan de edities van de dagen ervoor en als je dit ding in Nederland zou scoren, dan had je de dagprijs al ruim binnen. De foto hierbeneden is gemaakt door Wallfred, die voorin zat en dus beter zicht had onderweg. Niet op de foto te zien is dat het ding fanatiek weerlichtte. Naderhand zijn we uitgestapt in het avondschemer en daar eens lekker van gaan genieten.

Blik door de voorruit vlakbij Stinnett, foto door Wallfred.JPG
Blik door de voorruit ter hoogte van Stinnett, foto gemaakt door Wallfred (die voorin zat)
Blik door de voorruit vlakbij Stinnett, foto door Wallfred.JPG (75.46 KiB) 10060 keer bekeken

De kansen voor morgen werden geprojecteerd tussen Stinnett en Oklahoma City in. Met het oog daarop werd in Pampa een hotelletje geregeld.
We wisten toen nog niet wat voor joekel van een bui we die dag zouden gaan tegenkomen en wat die zou gaan aanrichten in het middenspanningsnet van Oklahoma City...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hoogspanning op de Great Plains

Bericht door Tom » 09 jun 2017 21:39

Heel gaaf verslag, ik dacht eerst alleen een aantal foto´s van de verscheidenheid aan masttypes, maar het blijkt veel meer dan dat te zijn. Ik lees lekker mee en verbaas me ook over de vreemde constructies die je hier en daar ziet. Wat me vooral verbaast is de 345 kV op twee houten masten, maar ook de grote toepassing van kunststof-isolatoren. Met zoveel ruimte zijn de rechtstanden wel erg lang en is het volgen van de lijn eigenlijk wel een beetje saai.

De kat-masten zijn wel herkenbaar hoewel ik de Franse versies nog steeds wat eleganter blijf vinden, de wespentaille van deze Amerikaanse versie (niet passend bij de gemiddelde Amerikaan :lol: ) vind ik een minpuntje.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanning op de Great Plains

Bericht door voltron » 10 jun 2017 12:51

vind t wel mooie masten eigenlijk :mrgreen:

Plaats reactie