Geertruidenberg - Borssele.
Geertruidenberg - Borssele.
De laatste paar weken heb ik mij bezig gehouden met de 380kV-lijn die tussen Geertruidenberg en Borssele loopt. Dit mede door de bedreiging van het tracé in Zeeland, hier gaat vooral om het bochtige tracé door de Zak van Zuid-Beveland.
We gaan terug naar 1972 toen de lijn voor het eerst op de kaarten verscheen als een geblokte lijn. Zeeland kreeg in de jaren '60 en '70 een industriële boost. In die jaren kreeg Zeeland haar 150kV-lijnen. In 1966 kwam vanuit Roosendaal de 150kV-lijn die hedendaags aanwezig is. Deze sloot in Goes aan op de 150kV-lijn naar de centrale in Vlissingen. In de jaren '70 werd de Sloehaven buiten Vlissingen aangelegd wat ook de bouw betekende van de kerncentrale bij Borssele. Om de stroom te transporteren van deze kern- en kolencentrale die naast elkaar werden gebouwd werd er vanaf 1976 een 380kV-lijn gebouwd naar de 380kV-ring. De lijn sloot aan op het 380kV station van Geertruidenberg wat tevens aansluiting gaf op de Amercentrale en de lijnen naar Krimpen en Eindhoven.
De bouw van de lijn duurde drie jaar, dit had mede te maken door het gecompliceerde tracé, vooral bij de Oosterschelde. De lijn liep grofweg van Geertruidenberg richting Moerdijk via Oud Gestel, Halsteren en Bergen op Zoom naar Zeeland. De lijn kreeg een uiteindelijke lengte van 99,5 km wat de een na langste lijn werd na Maaasbracht-Dodewaard en de twee na langste lijn na de komst van Zwolle-Meeden. Maar dit was wel de lijn met de meeste masten. In totaal bestond de lijn uit 261 masten. De lijn staat bekend om zijn variatie, de lijn heeft maar liefst 15 verschillende types steunmasten! en 12 verschillende types hoekmasten! Qua nummering bestaat de lijn uit drie delen, het PNEM gedeelte, de Oosterschelde gedeelte en het PZEM gedeelte. Het deel in Noord-Brabant heeft de lijn de nummers 1 t/m 137, bij de Oosterschelde kreeg de lijn de nummers O2-O20 wat van begint bij O20 bij mast 137 en eindigt bij O2 in Zeeland bij mast 300. Het Zeeuwse gedeelte kreeg de nummering 300 t/m 405, wat opvallend is dat in dit gedeelte de nummers 360 en 361 ontbreken.
Vanaf 1979 tot het heden heeft de lijn bijna geen veranderingen gekend. In 1984 zijn de masten 303 en 304 vervangen door twee hoekmasten toen de aftak naar het Belgische Zandvliet kwam. Met de bouw van de HSL-Zuid werd mast 32A tussen mast 32 en 33 geplaatst. In de eind '00 werd eindmast 405 bij Borssele vervangen door een portaal vanwege de uitbreiding van het 380kV-station van Borssele.
Nu genoeg tekst, nu tijd voor plaatjes die ik op 25 mei en 5 juni 2017 heb geschoten.
De komende tijd zullen meer foto's volgen van deze zeer bijzondere, fraaie en variabele lijn!
Cheers Ruben.
We gaan terug naar 1972 toen de lijn voor het eerst op de kaarten verscheen als een geblokte lijn. Zeeland kreeg in de jaren '60 en '70 een industriële boost. In die jaren kreeg Zeeland haar 150kV-lijnen. In 1966 kwam vanuit Roosendaal de 150kV-lijn die hedendaags aanwezig is. Deze sloot in Goes aan op de 150kV-lijn naar de centrale in Vlissingen. In de jaren '70 werd de Sloehaven buiten Vlissingen aangelegd wat ook de bouw betekende van de kerncentrale bij Borssele. Om de stroom te transporteren van deze kern- en kolencentrale die naast elkaar werden gebouwd werd er vanaf 1976 een 380kV-lijn gebouwd naar de 380kV-ring. De lijn sloot aan op het 380kV station van Geertruidenberg wat tevens aansluiting gaf op de Amercentrale en de lijnen naar Krimpen en Eindhoven.
De bouw van de lijn duurde drie jaar, dit had mede te maken door het gecompliceerde tracé, vooral bij de Oosterschelde. De lijn liep grofweg van Geertruidenberg richting Moerdijk via Oud Gestel, Halsteren en Bergen op Zoom naar Zeeland. De lijn kreeg een uiteindelijke lengte van 99,5 km wat de een na langste lijn werd na Maaasbracht-Dodewaard en de twee na langste lijn na de komst van Zwolle-Meeden. Maar dit was wel de lijn met de meeste masten. In totaal bestond de lijn uit 261 masten. De lijn staat bekend om zijn variatie, de lijn heeft maar liefst 15 verschillende types steunmasten! en 12 verschillende types hoekmasten! Qua nummering bestaat de lijn uit drie delen, het PNEM gedeelte, de Oosterschelde gedeelte en het PZEM gedeelte. Het deel in Noord-Brabant heeft de lijn de nummers 1 t/m 137, bij de Oosterschelde kreeg de lijn de nummers O2-O20 wat van begint bij O20 bij mast 137 en eindigt bij O2 in Zeeland bij mast 300. Het Zeeuwse gedeelte kreeg de nummering 300 t/m 405, wat opvallend is dat in dit gedeelte de nummers 360 en 361 ontbreken.
Vanaf 1979 tot het heden heeft de lijn bijna geen veranderingen gekend. In 1984 zijn de masten 303 en 304 vervangen door twee hoekmasten toen de aftak naar het Belgische Zandvliet kwam. Met de bouw van de HSL-Zuid werd mast 32A tussen mast 32 en 33 geplaatst. In de eind '00 werd eindmast 405 bij Borssele vervangen door een portaal vanwege de uitbreiding van het 380kV-station van Borssele.
Nu genoeg tekst, nu tijd voor plaatjes die ik op 25 mei en 5 juni 2017 heb geschoten.
De komende tijd zullen meer foto's volgen van deze zeer bijzondere, fraaie en variabele lijn!
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Geertruidenberg - Borssele.
We beginnen met het 1e deel van de lijn, we beginnen uiteraard bij Geertruidenberg en we werken onze weg richting Moerdijk.
Cheers Ruben.
Dit was het 1e deel van de lijn.Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Geertruidenberg - Borssele.
Prachtige fotoserie, en je had er mooi zonnig weer bij! Met deze foto's kunnen we ook een paar grauwweer foto's op de netkaart vervangen
Re: Geertruidenberg - Borssele.
een van de mooiste 380 kv lijnen. ondanks de wat plompe uitstraling van de masten past de lijn mooi in het landschap.
is de zandvliet afftak weer aangesloten lijkt het op de foto?
is de zandvliet afftak weer aangesloten lijkt het op de foto?
Re: Geertruidenberg - Borssele.
@Peter, dank je wel! Die twee dagen dat ik de lijn afging heb ik schitterend weer gehad!
@voltron, het is zeker een fraaie lijn om te zien! Qua plomp heid vind ik het nog meevallen, de lijn straalt zijn eigen karakter uit. De aftak Zandvliet is allang weer aangesloten.
Cheers Ruben.
@voltron, het is zeker een fraaie lijn om te zien! Qua plomp heid vind ik het nog meevallen, de lijn straalt zijn eigen karakter uit. De aftak Zandvliet is allang weer aangesloten.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Geertruidenberg - Borssele.
Knappe onderneming deze reportage, het is niet heel dichtbij huis tenslotte.
Bij deze lijn denk ik ook aan de extreem brede boventraverses en dito lange isolatorkettingen. Maar dat past toch in zekere zin wel bij het meestal wijdse landschap waar hij doorheen loopt. Mooi in beeld gebracht.
Edit: je verslag is doorspekt met jaartallen, bij de bouwtijd heb ik wel een vraag: want volgens de SEP-jaarverslagen zou de lijn pas in 1979 gereed zijn gekomen en de bouw zou in 1976 zijn aangevangen. Welke bron heb je gebruikt voor jouw jaartallen?
Bij deze lijn denk ik ook aan de extreem brede boventraverses en dito lange isolatorkettingen. Maar dat past toch in zekere zin wel bij het meestal wijdse landschap waar hij doorheen loopt. Mooi in beeld gebracht.
Edit: je verslag is doorspekt met jaartallen, bij de bouwtijd heb ik wel een vraag: want volgens de SEP-jaarverslagen zou de lijn pas in 1979 gereed zijn gekomen en de bouw zou in 1976 zijn aangevangen. Welke bron heb je gebruikt voor jouw jaartallen?
Laatst gewijzigd door Tom op 06 jun 2017 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geertruidenberg - Borssele.
@TomBorger, nee dit was toch een aardige onderneming om deze lijn in zijn geheel te fotograferen, zelf had ik er meerdere dagen voor gegeven. 25 mei heb ik van Lage Zwaluwe vanaf mast 32 tot Krabbendijke bij mast 321 in totaal zo'n 83 km gefietst. De foto's van 5 juni heb ik met de auto gedaan doordat ik met het Pinksterweekend in Zeeuws-Vlaanderen zat en de auto tot mijn beschikking had. Toen heb ik de masten 1-31 en 322-405 gefotografeerd.
Cheers Ruben.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Geertruidenberg - Borssele.
Ok, handig zo'n auto.
Let nog even op de vraag hierboven.
Let nog even op de vraag hierboven.
Re: Geertruidenberg - Borssele.
In de tekst staat ook het volgende:
"Om de stroom te transporteren van deze kern- en kolencentrale die naast elkaar werden gebouwd werd er vanaf 1976 een 380kV-lijn gebouwd naar de 380kV-ring. De lijn sloot aan op het 380kV station van Geertruidenberg wat tevens aansluiting gaf op de Amercentrale en de lijnen naar Krimpen en Eindhoven. De bouw van de lijn duurde drie jaar, dit had mede te maken door het gecompliceerde tracé, vooral bij de Oosterschelde."
De datum van 1972 heb ik van de kaarten van ET afgeleid.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Geertruidenberg - Borssele.
Ok, nu lees ik het ook, dan zijn we het eens .