Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen
Zie ook update in vorige post!! De mast op de voorgrond was vanaf het begin een mast in Zaandam/Zaanstad en moet dus meegeteld worden.
In de stukken is sprake van de bouw van 13 fundamenten:
* 4 in het Zaandamse Westzijderveld. De mastnummers zijn 23 t/m 26.
* Op Zaandams grondgebied oostelijk van de spoorlijn: HB27, ZK28, ZK29, HB30, SO31, SO32, HA33, HA34, HA35* = 9 stuks
* Totaal dus 13 stuks.
* Mast 36 van de oude lijn, direct westelijk van de spoorlijn, is vervangen door een eindmast (EC). Het is aannemelijk dat hiervoor de bestaande fundering is gebruikt.
De mastnummering van de nieuwe lijn is 10 lager dan die van de oude lijn. De nummeringen beginnen/begonnen in Beverwijk, respectievelijk Velsen. De nieuwe nummering heb ik gecontroleerd via OpenStreetMap. Mast 5 is de eerste mast op Zaanstedelijk grondgebied, de N246 naar Buitenhuizen ligt tussen masten 17 en 18, en Assendelft ligt tussen de masten 12 en 13.
* De masten hebben een volgnummer, voorafgegaan door een typecode:
ZK -> Kruismasten voor de Zaan. Extra hoog.
HA -> Hoekmast type A.
HB -> Hoekmast type B.
SO -> Steunmast. Het 'doordeweekse' type voor lange rechte stukken.
EC -> Eindmast.
Wellicht kunnen de echte mastofielen deze codes bevestigen?
In de stukken is sprake van de bouw van 13 fundamenten:
* 4 in het Zaandamse Westzijderveld. De mastnummers zijn 23 t/m 26.
* Op Zaandams grondgebied oostelijk van de spoorlijn: HB27, ZK28, ZK29, HB30, SO31, SO32, HA33, HA34, HA35* = 9 stuks
* Totaal dus 13 stuks.
* Mast 36 van de oude lijn, direct westelijk van de spoorlijn, is vervangen door een eindmast (EC). Het is aannemelijk dat hiervoor de bestaande fundering is gebruikt.
De mastnummering van de nieuwe lijn is 10 lager dan die van de oude lijn. De nummeringen beginnen/begonnen in Beverwijk, respectievelijk Velsen. De nieuwe nummering heb ik gecontroleerd via OpenStreetMap. Mast 5 is de eerste mast op Zaanstedelijk grondgebied, de N246 naar Buitenhuizen ligt tussen masten 17 en 18, en Assendelft ligt tussen de masten 12 en 13.
* De masten hebben een volgnummer, voorafgegaan door een typecode:
ZK -> Kruismasten voor de Zaan. Extra hoog.
HA -> Hoekmast type A.
HB -> Hoekmast type B.
SO -> Steunmast. Het 'doordeweekse' type voor lange rechte stukken.
EC -> Eindmast.
Wellicht kunnen de echte mastofielen deze codes bevestigen?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen
Beste ElectroThriller,
Je bent mij voor geweest. Ik had nog geen gelegenheid om naar de site te gaan, maar inderdaad mast 35 is om één of andere duistere reden aan de andere kant van de toenmalige rijksweg 8 gebouwd, een stuk van de Rijksweg, dat in 1971 tot aan Zaandijk-West werd opgeleverd. Een prachtige foto ! Het betreft hier trekmasten om de bocht te kunnen maken. Heeft het er wellicht mee te maken, dat de masten een grotere draag/trekkracht hadden en tot aan Rijksweg 8 volstaan kon worden met één mast minder ?
Je bent mij voor geweest. Ik had nog geen gelegenheid om naar de site te gaan, maar inderdaad mast 35 is om één of andere duistere reden aan de andere kant van de toenmalige rijksweg 8 gebouwd, een stuk van de Rijksweg, dat in 1971 tot aan Zaandijk-West werd opgeleverd. Een prachtige foto ! Het betreft hier trekmasten om de bocht te kunnen maken. Heeft het er wellicht mee te maken, dat de masten een grotere draag/trekkracht hadden en tot aan Rijksweg 8 volstaan kon worden met één mast minder ?
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen
Op topografische kaarten van diverse jaren moet je - zij het met moeite* - kunnen zien waar de masten stonden. In dat opzicht is het vierkantenpatroon van 4 x 4 cm, dus 1 km bij 1 km, behulpzaam.
De upgrade van 150 kV naar 380 kV vond in 1973 plaats. In 1971 was de Coentunnelweg A8 al in gebruik. Gedurende een paar jaar werd dus de A8 door de oude en met ET-masten uitgevoerde lijn gekruist.
Intussen ben ik het tracé van de oude lijn tussen Zaandam (eindmast 36) en Velsen Noord (direct ten westen van de noordelijke uitgang van de Velser spoortunnel) aan het reconstrueren. Ik kan de mastnummering nog niet 100% reconstrueren. Op oudere topografische kaarten werden de masten niet helder aangegeven. Misschien kan een Noord-Hollandse forumbezoeker ons verder helpen?
* Uiteraard staat er een hoekmast bij een knik in de lijn.
De upgrade van 150 kV naar 380 kV vond in 1973 plaats. In 1971 was de Coentunnelweg A8 al in gebruik. Gedurende een paar jaar werd dus de A8 door de oude en met ET-masten uitgevoerde lijn gekruist.
Intussen ben ik het tracé van de oude lijn tussen Zaandam (eindmast 36) en Velsen Noord (direct ten westen van de noordelijke uitgang van de Velser spoortunnel) aan het reconstrueren. Ik kan de mastnummering nog niet 100% reconstrueren. Op oudere topografische kaarten werden de masten niet helder aangegeven. Misschien kan een Noord-Hollandse forumbezoeker ons verder helpen?
* Uiteraard staat er een hoekmast bij een knik in de lijn.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen
Hieronder vind je een detail van blad 25B uit 1969. Dus de situatie met de oude lijn en de gemeentegrens met Oostzaan lopend dwars door het klaverblad en de Jagersplas. De meest oostelijke mast, nog ten noorden van de spoorlijn naar Purmerend, stond in de gemeente Oostzaan. In 1973 (nieuwe lijn) is deze mast komen te vervallen.
In het gedeelte van Kogerveld oostelijk van de Gouw zit een knik in de lijn. Op dit punt liep het tracé vóór ca. 1960 naar het zuiden. Update. In dit naar het oosten verschoven detail van 25B uit 1969 zie je dat de oostelijke knik zuidwaarts niet te scherp is voor de ET-masten van de oude lijn, maar veel te scherp voor de 380 kV-masten. Voor de nieuwe lijn is deze mast komen te vervallen. Bij het verleggen van het tracé begin jaren '60 was het tracé van de A8 al bekend, mogen we aannemen. Het 380 kV-verhaal was toen nog niet bekend. Uitgaande van de situatie met de oude lijn was die scherpe hoekmast volslagen overbodig. De enige reden die ik bedenken kan is dat de nieuwe masten hoger zijn en dus een grotere doorhangmarge bezitten.
In het gedeelte van Kogerveld oostelijk van de Gouw zit een knik in de lijn. Op dit punt liep het tracé vóór ca. 1960 naar het zuiden. Update. In dit naar het oosten verschoven detail van 25B uit 1969 zie je dat de oostelijke knik zuidwaarts niet te scherp is voor de ET-masten van de oude lijn, maar veel te scherp voor de 380 kV-masten. Voor de nieuwe lijn is deze mast komen te vervallen. Bij het verleggen van het tracé begin jaren '60 was het tracé van de A8 al bekend, mogen we aannemen. Het 380 kV-verhaal was toen nog niet bekend. Uitgaande van de situatie met de oude lijn was die scherpe hoekmast volslagen overbodig. De enige reden die ik bedenken kan is dat de nieuwe masten hoger zijn en dus een grotere doorhangmarge bezitten.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen
Beste forumleden, hierbij mijn eerste posting. Hoop dat 'ie van belang/nut kan zijn bij dit topic.
Ik heb een foto gevonden waarop de oude 150kv Hemweg - Velsen staat, vermoedelijk gemaakt in begin 1979.
Komt uit het boek 'Nederland van de weg af gezien' dat in 1979 door Shell is uitgegeven, vermoedelijk voor klanten van de tankstations. Ik heb het boek geërfd van mijn opa en oma, omdat ik er vroeger altijd in zat te bladeren als ik bij hen was. Er staan meer foto's in met masten, maar heb nog geen andere opgeheven trajecten kunnen ontdekken in het boek (dat overigens een aanrader is voor (weg)bouwkundigen).
De foto concentreert zich rond de molens rondom Westzaan, maar je ziet de 150 kv mast vlak naast die van de 380 kv Hemweg - Beverwijk staan.
Graag jullie commentaar hierop en wellicht bestaan er nog meer (duidelijkere) foto's van de 150 kv? Wellicht in het gemeentelijk archief van Zaandam?
Groeten, Wouter
Ik heb een foto gevonden waarop de oude 150kv Hemweg - Velsen staat, vermoedelijk gemaakt in begin 1979.
Komt uit het boek 'Nederland van de weg af gezien' dat in 1979 door Shell is uitgegeven, vermoedelijk voor klanten van de tankstations. Ik heb het boek geërfd van mijn opa en oma, omdat ik er vroeger altijd in zat te bladeren als ik bij hen was. Er staan meer foto's in met masten, maar heb nog geen andere opgeheven trajecten kunnen ontdekken in het boek (dat overigens een aanrader is voor (weg)bouwkundigen).
De foto concentreert zich rond de molens rondom Westzaan, maar je ziet de 150 kv mast vlak naast die van de 380 kv Hemweg - Beverwijk staan.
Graag jullie commentaar hierop en wellicht bestaan er nog meer (duidelijkere) foto's van de 150 kv? Wellicht in het gemeentelijk archief van Zaandam?
Groeten, Wouter
- Bijlagen
-
- 110kV Westzaan 1979.jpg (658.05 KiB) 10300 keer bekeken
Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen
mooie foto,
ik zie inderdaad op de achtergrond de 150kv-mast, ik vermoed qua locatie dat het ongeveer hetzelfde ontwerp gehad heeft als deze.
ik zie inderdaad op de achtergrond de 150kv-mast, ik vermoed qua locatie dat het ongeveer hetzelfde ontwerp gehad heeft als deze.
- Bijlagen
-
- et-mast in noord-holland
- mast2.jpg (12.25 KiB) 10296 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen
Dat boekje heb ik in een ver verleden ook gehad. Er staat zelfs een apart stukje in over hoogspanningslijnen in Nederland met o.a. een foto van een aantal 380kV masten bij Diemen en van de Ketelmeercrossing.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen
De molen is de papiermolen De Schoolmeester.
Ik heb op het GAZ (GemeenteArchief Zaanstad) http://zaanstad.pictura-dp.nl/index.php een foto gevonden waarop de oude lijn en de nieuwe lijn staan. Vul in het zoekvenster ZAA091003796 in.
In 22.12946 zie je de nieuwe lijn en de eindmast van de oude lijn. In een van de gebouwen op de achtergrond woonde familie van mij.
Ik heb op het GAZ (GemeenteArchief Zaanstad) http://zaanstad.pictura-dp.nl/index.php een foto gevonden waarop de oude lijn en de nieuwe lijn staan. Vul in het zoekvenster ZAA091003796 in.
In 22.12946 zie je de nieuwe lijn en de eindmast van de oude lijn. In een van de gebouwen op de achtergrond woonde familie van mij.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 06 okt 2012 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen
oké, ik had het bijna goed, maar het gaat iig om een ander ontwerp ET-mast van noord-holland die je ook bij diemen kunt vinden.
Thuis in zijn EGD gebied
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Hoogspanningslijn Diemen-Oostzaan-Velzen
Ik heb het boek bij een internetantiquariaat besteld, dus volgende week staan die mastfoto's op het forumPeter schreef:Dat boekje heb ik in een ver verleden ook gehad. Er staat zelfs een apart stukje in over hoogspanningslijnen in Nederland met o.a. een foto van een aantal 380kV masten bij Diemen en van de Ketelmeercrossing.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013