Inmiddels zijn we weer enkele maanden verder en de operatie nadert zijn voltooiing.
Bij Veenoord zijn vorige maand de laatste fundamenten pal naast het trafostation uitgegraven. De twee betonnen platen van het laatste bokje en positie 93 van Hoogeveen-Veenoord waren vooralsnog achtergebleven om mij onbekende redenen. De rest was al eerder verwijderd.
- IMG_20170324_092350.jpg (52.93 KiB) 5228 keer bekeken
Wat er op station Veenoord zelf nog aan reconstructies moet plaatsvinden is niet bekend. De vermogensschakelaars staan er nog wel, maar voor de aansluitvelden lijkt niet direct een nieuwe bestemming voorhanden. Aan de andere zijde van de oude schakeltuin staan de plaatselijke distributietrafo's T111 en T112 nog chagrijnig te brommen, dus voorlopig zal men de oude schakeltuin wel gewoon aanhouden. Mogelijk biedt het toekomstige ruimte voor aansluiting van een nieuwe grondkabel, afhankelijk van de ontwikkeling van zware zonneparken die in de omgeving (mede door het windmolenprotest) opeens onvoorzien snel momentum hebben gekregen. Op de foto zien we overigens de 'verkeerde' zijde van het station. Het paardenschuurtje staat precies voor de oude aansluitvelden. Een betere actuele foto is momenteel niet voorhanden.
- IMG_20170324_092344.jpg (58.38 KiB) 5228 keer bekeken
Van Hoogeveen-Veenoord zijn in ieder geval vier mastposities in de oostelijke helft van de verbinding behouden gebleven. Twee stuks dragen een antenne en een derde exemplaar is van zijn traversen ontdaan en lijkt op eenzelfde nieuwe bestemming af te stevenen, maar er is nog geen antenne aangebracht. Eigenlijk is deze vorm van hergebruik alleen maar toe te juichen, want als men de broodnodige antennes in de voormalige masten van Hoogeveen-Veenoord hangt, blijft Zwolle-Meeden misschien wel antennevrij.
- IMG_20170213_105617.jpg (62.49 KiB) 5228 keer bekeken
Het vierde exemplaar staat in een natuurgebied waar het zelfs deze winter zo nat was dat men niet is begonnen aan sloop. Hier zien we hem op een zes weken oude foto, hij was met traversen en al blijven staan.
Last Pylon Standing, zogezegd. Geen enkele andere had nog traversen. Maar deze morgen op weg naar Wageningen bleek het toch anders te gaan. Vanaf de snelweg was nog net te zien dat de traversen inmiddels toch verwijderd leken te zijn en dat er een graafmachine bij stond. Het lijkt er dus op dat hij toch weg gaat of tenminste ook een antennefunctie krijgt. Een relictmast wordt het niet.
Verder valt op Zwolle-Meeden op dat de circuitbordjes tussen mast 98 en 118 inmiddels zijn vervangen door een nieuw kleurtje. Jawel, Coevordenstroom a.k.a. landeigenaar van positie 98 had gelijk: we hebben een paars circuit erbij gekregen.
Dat betekent dat de operatie elektrisch gezien afgerond is en dat Coevorden intussen van 65 MVA op een steeklijn naar 270 MVA plus aansluiting vanuit Hardenberg is opgeschaald. Een en ander moet nog aangepast worden op de netkaart en de maffe opbouw op mast 98 zal er wel weer af moeten worden gehaald.
Dat vraagt om een blik in Veenhuizen - en dat komt mooi uit, want ik moet nog wat documentatie terugbrengen die ik geleend had voor
ZLMEEEEMS20 vorig jaar. Ik zal wel een belletje doen.
Edit: 720 MVA moest natuurlijk zijn 270 MVA. Typootje.