Doetinchem - Wesel 380

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Nico uit Gouda » 23 mar 2017 16:05

...er komen ook net zoals in de noordring rood-wit gestreepte masten! Lees http://www.doetinchem-wesel380kv.nl/ove ... tte-banden en zie daarnaast ook https://www.facebook.com/doetinchemwese ... =3&theater Houd ook https://www.facebook.com/doetinchemwesel/?fref=ts in de gaten voor het laatste nieuws. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Tom » 23 mar 2017 21:04

De rood-witte banden zijn in het inpassingsplan voor de 380 kV-verbinding vastgelegd door de minister van Economische Zaken. Reden hiervoor is de nabijheid van vliegverkeer dat over de hoogspanningsverbinding vliegt op/vanaf de luchthaven voor ultralight vliegtuigen aan de Stakenborgweg in Voorst. De luchthaven heeft een (provinciale) vergunning voor 100 vliegbewegingen per jaar.
Nou, bij Schiphol of een andere grote luchthaven kan ik het me voorstellen, maar bij een vliegveldje dat niet eens op Google earth te zien is, lijkt me dit wel wat overdreven. Je zou ook het "advies" van de ILT kunnen bediscussiëren en betogen dat de witte masten zonder obstructieschildering al voldoende opvallen.

Wel typisch dat beide mastparen van een rood-witte beschildering worden voorzien in tegenstelling tot bij Spaarnwoude. Zouden ze de kritiek daarop ter harte hebben genomen?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 25 mar 2017 23:23

Onderweg naar enkele fotolokaties voor het treinenspotten heb ik een aantal zaken kunnen zien. Vanaf de N317 richting Etten zag ik dat men met het trekken van de geleiders momenteel bezig is met het mastvak 18 t/m 21. Vanaf mast 28 t/m ergens richting mast 39 zijn de geleiders klaar en hebben deze nu de definitieve ophanging gekregen. Ook zijn in de vierbundels de afstandhouders aangebracht. De bretels zijn natuurlijk nog niet aangebracht in de hoekmasten.

Vanaf de N335 viel het me op dat de draden van de passive loop erg laag hangen! Ook was de passive loop voorzien van de bekende varkenskrullen.

Verderop in Duitsland zag ik bij Millingen dat nog niet alle vakwerkmasten van de nieuwe verbinding gebouwd zijn, de 21 t/m 23 liggen al wel grotendeels klaar voor montage. Mast 24 en 25 zijn al wel gebouwd. Ook is men voor zover ik het kon zien nog niet begonnen met het trekken van de geleiders. Ik heb nog geen 380kV buismast gezien. Wel zag ik dat de 110kV lijn naar Isselburg momenteel wordt afgebroken. De masten stonden er "draadloos" bij ter hoogte van de A3. De oude 110kV lijn tussen Millingen en Pkt. Wittenhorst is volledig verdwenen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Hans » 26 mar 2017 11:07

Hoe wordt Isselburg momenteel eigenlijk van vermogen voorzien? Het dorp zit op een 110 kV steeklijn. Als die momenteel niet kan worden gebruikt vanwege de reconstructie moet het vermogen door het plaatselijke 10 kV MS-net heen. (Kennelijk kan dat daar dus, maar je zou het in Nederland niet zo snel zien bij een situatie die langer duurt dan enkele dagen of de lengte van een calamiteit.)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 26 mar 2017 13:51

Goede vraag Hans! Ik neem aan dat Isselburg dan verbonden wordt d.m.v. een 110kV grondkabel maar daar kan ik zo niks over vinden op internet, laat staan een tracé.

Ik vond nog wel dit artikel:
https://www.nrz.de/staedte/emmerich-ree ... 57127.html
De 380kV buismasten zitten er nu wel aan te komen! De eerste zijn in delen al aanwezig en men wil in mei beginnen met de montage van de eerste buismasten, in het Duits dus Vollwandmasten genoemd.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door maurice » 31 mar 2017 21:30

Een paar foto's van vandaag. Allereerst een rijtje met 2x380 kV steunmasten die afgelopen dagen zijn geplaatst. Achteraan mast 46, daarvoor de rood-wit geschilderde masten 47, 48 en 49.
IMG_20170331_120844.jpg
Mast 46 t/m 49
IMG_20170331_120844.jpg (1.56 MiB) 7124 keer bekeken
Mast 50 werd vandaag geplaatst, met een afwijkende constructie voor de bovenste fase.
IMG_20170331_140154.jpg
Mast 50.
IMG_20170331_140154.jpg (1.43 MiB) 7124 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Tom » 31 mar 2017 22:31

Ok, ik zie ook dat de bovenzijde van de mast geen "topstuk" bevat als de reguliere masten. In dat opzicht lijken ze wel op de masten in Vijfhuizen - Beverwijk. Maar dan de hogere WHS450-versie. Waarom is er bij mast 50 een afwijkende ophanging toegepast?

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door maurice » 01 apr 2017 21:13

Dat is om instabiliteit van de V-brace bij ongelijke winddruk te voorkomen.
Als je een lang vak hebt (gedeelte tussen twee hoekmasten), dan kan het voorkomen dat het in een deel van het vak wat harder waait dat in de rest. De windsnelheid zal immers niet overal exact gelijk zijn.
Stel dat de winddruk in de ene helft 100% is van de waarde uit de norm en in de andere helft pak 'm beet 80% en dat de wind loodrecht op de lijn staat, dan resulteert dat in een longitudinale kracht in de lijn. De V-braces van de steunmasten zullen dan een stuk verdraaien.
Afhankelijk van de lengte van het vak en de mate van ongelijkheid in wind, kan het dan voorkomen dat de V-brace 90 graden omklapt en dan heb je dus een kortsluiting.
Er zijn aannames gedaan over de mate van ongelijkheid en dat is voor de hele lijn uitgerekend en het bleek dat in het vak van mast 45-54 en ook alleen voor de bovenste fase (omdat de winddruk nu eenmaal toeneemt met de hoogte) er instabiliteit zou kunnen optreden.

Om hiervoor een oplossing te bieden is de oplossing bedacht zoals te zien op de foto. Dit is een stalen uithouder in de vorm van een V-brace, waar bij de geleidermontage een hangende afspanning zal worden gebouwd. Hierdoor is er een vast punt in de lijn, waardoor de instabiliteit niet kan optreden.

Andere oplossingen zijn ook mogelijk (bijvoorbeeld het vak opdelen in twee vakken met een afspanmast), maar zijn veel duurder en dat zou ook leiden tot een hogere mast wat landschappelijk ook minder fraai is. Vandaar dat deze oplossing is gekozen.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Tom » 01 apr 2017 21:51

Bedankt voor de uitgebreide toelichting!
Goed dat dit is onderkend. Op basis van wat je meestal ziet bij harde wind, met sterke laterale uitzwaai, zou ik niet hebben ingeschat dat die longitudinale verplaatsing zo groot kan zijn dat de V-brace instabiel kan worden. Als dat zo is vraag ik me af tussen welke hoeken de V-brace mag roteren totdat hij instabiel gaat worden.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Nico uit Gouda » 02 apr 2017 17:04

...en zie ook de foto's op https://www.facebook.com/doetinchemwese ... =3&theater Nico.

Plaats reactie