Bezoek aan Groningen

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Bezoek aan Groningen

Bericht door Tom » 29 jan 2017 20:44

In het kader van een schaatsuitje kon ik afgelopen vrijdag ook mooi een aantal van de hoogspanningsmasten in de noordelijke provincie vastleggen. Zo vaak kom ik daar tenslotte ook weer niet. Onderwerp was eigenlijk de lijn Groningen Hunze tot Heveskes of wat daar nu nog voor doorgaat in verband met vele opsplitsingen. Uiteraard kwam ook de grote combilijn Eems - Mee aan bod. Maar als eerste vanaf het bevroren Paterswoldsemeer de herdenkingsmast Groningen 1040, met de vlammetjes op de "omgekeerde" traverse. Gezien de huidige bevingsproblematiek zou je denken dat deze mast toch zijn langste tijd hier wel heeft gehad.
DSCH5023-b1.jpg
DSCH5023-b1.jpg (759.02 KiB) 8965 keer bekeken
Na een paar rondjes over het meer snel in de auto en richting het mastenwalhalla bij het Schildmeer. Maar eerst aandacht voor de typische Groningse 110 kV-hamerkoppen. Bij het dorp Lageland aan de weg tussen Harkstede en Overschild. een rijtje 110 kV-masten. Richting Groningen, mast 30 en verder afnemend in nummering. De masten kenmerken zich door vrij verticale toren met plots verbredend broekstuk. De traverse heeft een klein oplopend knikje in de bovenrand. Het ontwerp stamt uit eind jaren vijftig.
DSCH5057-b1.jpg
DSCH5057-b1.jpg (472.44 KiB) 8965 keer bekeken
Met een typische "platte" afspanmast ertussen.
DSCH5060-b1.jpg
DSCH5060-b1.jpg (533.39 KiB) 8965 keer bekeken
Een zeer open landschap, dat zijn we in de Achterhoek niet gewend . De zeer lage masten passen hier natuurlijk prima.
DSCH5063-b1.jpg
DSCH5063-b1.jpg (667.09 KiB) 8965 keer bekeken
Dan bij Dannemeer, waar ik nog een schaatstochtje reed, staat deze mast met nummer 45. Het is een aftakpunt voor de NAM.
DSCH5071-b1.jpg
DSCH5071-b1.jpg (532.52 KiB) 8964 keer bekeken
Een detail van de isolatoren met hun ophanging. Een kort stukje staalprofiel vormt het feitelijke begin van de ophanging.
DSCH5077-b1.jpg
DSCH5077-b1.jpg (410.21 KiB) 8965 keer bekeken
Het nummerbord. De stationsaanduidingen zeiden me op dat moment niet heel veel.
DSCH5078-b1.jpg
DSCH5078-b1.jpg (417.14 KiB) 8965 keer bekeken
Nog een keer het lijnbeeld. Op de achtergrond zien we kabels al van de Eemskanaalkruising. Helaas stonden alle hoekmasten van de 110 kV-lijn steeds ver weg in een weiland.
DSCH5079-b1.jpg
DSCH5079-b1.jpg (532.51 KiB) 8965 keer bekeken
Dan niet ver van de 380/220 kV-lijn bij het dorp Overschild, bevindt zich deze situatie. Een aftakkingspunt bij mast 60 en een.. ja, wat is het eigenlijk? Volgens de netkaart (zeer informatie, hulde voor de makers!) is het een scheider.
DSCH5102-b1.jpg
DSCH5102-b1.jpg (499.91 KiB) 8965 keer bekeken
De scheider van dichterbij, op de achtergrond zeer duidelijk de RWE-kolencentrale met pluim:
DSCH5105-b1.jpg
DSCH5105-b1.jpg (599.91 KiB) 8965 keer bekeken
Einde deel 1/2.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Masten bij Schildmeer / Laskwerd

Bericht door Tom » 29 jan 2017 21:34

De 380 kV-lijn Eemshaven - Meeden eist door zijn omvang alle aandacht op, er zijn hier twee hoge kruisingsmasten te bewonderen over het Eemskanaal en er staan twee hoekmasten van de 4 meter hogere variant. Verder is er nog een groot portaal te zien waar de 220 kV-lijn naar Weiwerd op aansluit. Dit knooppunt Laskwerd is rondom vanuit alle richtingen zeer goed te fotograferen al kun je er vanaf openbaar terrein helaas niet al te dichtbij komen. Tenzij je de boer om toestemming vraagt dus met de telelens in de weer. Helaas werd nét op het moment dat ik hier aankwam de cirrus zo dik dat de zon volledig schuil ging. Jammer, want het licht staat hier in de middag zeer gunstig schuin op de lijnrichting, wat mooie foto's op kan leveren. Ondanks dat, was het nog steeds wel de moeite waard en ook een reden om nog eens bij betere omstandigheden terug te komen. Als eerste een panorama:
DSCH5109-Pano-bewerkt-b1.jpg
DSCH5109-Pano-bewerkt-b1.jpg (254.54 KiB) 8957 keer bekeken
Mast 37 bij De Groeve. Zonder twijfel een van de allergrootste en indrukwekkendste masten in Nederland . Hij paste maar net in beeld met de 55-200 tele in de 55 mm stand. Wat ik zo mooi vind aan deze hogere versie, is de zowel naar boven afnemende breedte van de mast en tegelijk ook geleidelijk oplopende helling van de diagonalen in de mast.
DSCH5118-b1.jpg
DSCH5118-b1.jpg (543.81 KiB) 8957 keer bekeken
Mast 36 en het grote portaal. Een wak zorgt voor een mooie reflectie .
DSCH5122-b1.jpg
DSCH5122-b1.jpg (447.83 KiB) 8957 keer bekeken
Het werd snel nog meer betrokken, ook een tijdje wachten leverde niks op. Dan maar richting de Eemskanaalkruising. Eerste keer dat ik hier ben geweest langs het kanaal dat duidelijk boven het landschap is gelegen. In het verleden stond hier een aanzienlijke populierenbegroeiing maar die is in verband met de sterkte van de dijk gerooid. En dat is voor het bekijken van de masten erg positief, want voorheen zorgde de bomenhaag voor een duidelijke scheiding in de zichtbaarheid van de lijn. De noordelijke kruisingsmast, nummer 34 staat het meest dicht bij het kanaal.
DSCH5159-b1.jpg
DSCH5159-b1.jpg (539.27 KiB) 8957 keer bekeken
Mast 35 met daarachter de twee hoekmasten. Deze staat een stukje verder van het kanaal in een heel saai stuk grasland. Daarvoor was een hoger standpunt niet echt nodig.
DSCH5160-b1.jpg
DSCH5160-b1.jpg (470.61 KiB) 8957 keer bekeken
Het broekstuk had ik nog nooit van dichtbij gezien, ik wist wel dat er kruisvormige profielen in voorkwamen (2x 20 cm schat ik, gelijk aan de hoekmasten van Zwolle - Meeden). Maar meer details in de constructie ervan bleven verborgen. Nu van dichterbij viel me op dat de diagonaal in het onderste vak opmerkelijk licht is, terwijl het tweede kruis juist bijzonder zwaar is. Die laatste moet een 25 cm groot hoekstaal zijn, de grootste beschikbare afmeting. Ook zag ik, en dat verbaasde me behoorlijk, dat de diagonalen in dat tweede kruis niet uit een doorlopende lengte bestonden maar waren onderbroken via een knoopplaat in het midden. Maar in tegenstelling tot het eerste kruis, ontbreekt een horizontaal verband op die plek . Dat lijkt me niet erg stabiel en zie je ook niet vaak, vergelijk maar eens met andere kruisingsmasten.
DSCH5169-b1.jpg
DSCH5169-b1.jpg (573.13 KiB) 8957 keer bekeken
Aan de andere kant was de mast 33 te zien, ook een hogere variant voor de aanloop tot de Eemskanaalkruising. Op de achtergrond mast 29, de hoekmast aan de weg tussen Groningen en Appingedam.
DSCH5161-b1.jpg
DSCH5161-b1.jpg (653.83 KiB) 8957 keer bekeken
Verderop bij Laskwerd is dit het uitzicht op de kruisingsmasten. De halfverankering heeft in Eems-Mee een wat kleinere hoek dan de eerste generatie 380 kV-masten en is daardoor wat minder uitgesproken naar mijn mening.
DSCH5177-b1.jpg
DSCH5177-b1.jpg (379.88 KiB) 8957 keer bekeken
Tenslotte nog een paar foto's vanuit oostelijke richting, in het licht van verder dalende zon. De cirrus zorgde hier toch nog voor wat sfeer. de Koloniemolen staat hier tussen alle masten op een nogal curieuze plek. Zoals de molenkenners zullen zeggen is de "molenbiotoop" wat aangetast .
DSCH5179-b1.jpg
DSCH5179-b1.jpg (498.4 KiB) 8957 keer bekeken
Snel vanuit de auto kon ik deze laatste plaat nog schieten. De terugweg verliep uitstekend, mede door de 4-strooksheid van de N33 vanaf Noordbroek helemaal tot aan Assen.
DSCH5184-b1.jpg
DSCH5184-b1.jpg (509.81 KiB) 8957 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bezoek aan Groningen

Bericht door Peter » 29 jan 2017 23:22

Mooie reportage van je bezoek aan Groningen, Tom!

Mooi dat je van de voormalige Heveskes-lijn de verschillende aftakken goed in beeld hebt gebracht, inclusief de netscheider bij Dellerweerden. De foto's in het weidse landschap zijn erg mooi. Ik heb meteen een aantal foto's meegenomen op de netkaart.

Het "klimrek" bij Laskwerd blijft toch ook wel een apart geval om te zien. Ik ben benieuwd wat men daar mee gaat doen als de verbinding naar Weiwerd ooit wordt opgewaardeerd naar 380kV. De molenfoto is toch wel erg mooi geworden met die sluierbewolking.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Bezoek aan Groningen

Bericht door Ruben » 30 jan 2017 07:57

Weer mooie plaatjes Tom!

Die hamerkoppen van de Heveskes lijn heb ik altijd al aparte masten gevonden, zeker als je kijkt bij de masten met de langere traversen nabij Hunze, hier hebben ze toch wel afgekeken van de IJsselmij, alleen vind ik die vorm die de EGD gedaan heeft minder geslaagd dan die van de IJsselmij.

Eemshaven-Meeden blijft een fantastische lijn om naar te kijken. De crossingmasten over het Eemskanaal kon ik vorig jaar mei al vanaf mast 62 zien staan. Ik vind dat heze een beetje uitloopt net als een S+21 van de Oostring, onderin de toren net voor het broekstuk nog een aardige knik in de randstaven.

De twee HA+4 bij Lakswerd vind ik ook zeer fraai te noemen, de hoekmasten ogen al lekker groot.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bezoek aan Groningen

Bericht door Hans » 30 jan 2017 12:45

Schaatsen combineren met een blik werpen op de lijnen in een ander gebied. Dat is een originele combinatie.
Leuk voor elkaar.

Wat betreft de Heveskeslijn (of inderdaad, wat daar tegenwoordig voor doorgaat) sluit ik aan bij Ruben. Ze zien eruit als een slechte afgeleide van wat de IJsselmij destijds al kon met hamerkoppen. Dat is jammer, want het mastje oogt daardoor bonkig, goedkoop en onzorgvuldig. De slordig ogende ophanging van de fasedraden draagt er ook al niet aan bij. Dat neemt verder toe als we de opmerkelijk grote hoek van de randstaven zien ten opzichte van de recht omlaag lopende heipalen. Bij de schakelbare aftak van Dellerweerden op foto 5071 is zelfs te zien dat de heipalen enigszins naar buiten gedrukt lijken te worden... Ik krijg er in elk geval geen prettig gevoel bij.
Volgens de netkaart
Je was ervan op de hoogte dat er momenteel (beta) aan een webversie wordt gewerkt? Gewoon toegankelijk vanaf de smartphone, altijd het net op zak.

De mammoetlijn trekt vanaf grote afstand de aandacht en heeft voor liefhebbers in deze zware tijden van grondkabels en wintracks een comfortabel soort lekker puh om zich heen hangen. Ik ga het niet ontkennen (want kom nou), een van de vele aspecten in waardering van een hoogspanningslijn is wel degelijk de bruutheidsfactor. En 4 x 2635 MVA vierbundels op een mastpositie van ruim zestig meter hangen, het geheel de bocht om slingeren met kolossen die honderd ton wegen, profielen van twintig centimeter nodig hebben en ruim 1200 isolators per exemplaar dragen, dat blijft een mooi gezicht.

Nu ben ik geen held met constructieberekeningen (alles wat ik weet is een combinatie van boerenverstand en enige ervaring met o.a. modelbouw), maar je opmerking over dat broekstuk van de verhoogde mast zet me hier ook aan het denken. Dit kruisblok met vier knoopplaten en onderbrekingen in de dikke hoekijzers wekt meer de indruk dat hij het moet hebben van materiaalsterkte door pure zwaarte van de profielen dan dat hij het moet hebben van vakwerksterkte.

Je zou zeggen, als er torsie op de toren komt te staan, dan kan die probleemloos omlaag door het tapse bovengedeelte, totdat het bewegingsmoment aankomt bij dit kruisblok. Daar gaan de vier randstaven zich door de combinatie van druk- en trekkrachten in de niet-stijve kruizen zich over de hele lengte schuin omlaag en concaaf naar binnen buigen (tenminste, als ik de animatie van een geforceerd torsend kruisblok en de effecten van alle twaalf daarvoor relevante staven tegelijk kan processen met mijn slechte biologisch-grafische kaart). Wordt die torsie te groot, dan raken we door de materiaalsterkte van de X-profielen heen en wordt er misschien wel gewokkeld. Gelukkig maar dat er geen enkele reden lijkt te zijn waardoor de toren op draaiing belast zou kunnen worden, maar een interne ruitvorm met twee trekschoren in een horizontaal kruis lijkt me inderdaad wel op zijn plek. Kennelijk toch niet dus: wat wisten ze daar bij de KEMA wat wij nu over het hoofd zien?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Bezoek aan Groningen

Bericht door BaDu » 30 jan 2017 15:08

TomBorger schreef:Dan niet ver van de 380/220 kV-lijn bij het dorp Overschild, bevindt zich deze situatie. Een aftakkingspunt bij mast 60 en een.. ja, wat is het eigenlijk? Volgens de netkaart (zeer informatie, hulde voor de makers!) is het een scheider.
De bijlage DSCH5102-b1.jpg is niet meer beschikbaar
De scheider van dichterbij, op de achtergrond zeer duidelijk de RWE-kolencentrale met pluim:
De bijlage DSCH5105-b1.jpg is niet meer beschikbaar
Het zijn iets meer componente dan alleen een scheider ben ik bang.
Er staan een half station hier, voor de onderdelen zie hieronder:
scheider.jpg
scheider.jpg (227.39 KiB) 8906 keer bekeken
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bezoek aan Groningen

Bericht door Tom » 30 jan 2017 20:56

Ok, Badu dat is een duidelijk verhaal. Hoewel ik deze componentbenamingen al vaker gezien heb, de vermogensschakelaar, de scheider de aarder, blijft het toch niet zo goed hangen. Ieder zijn vak zullen we maar zeggen. Toch nog maar een de info op de mainsite doorlezen .

Hans: je verhaal kan ik helaas maar moeilijk volgen. Misschien mag ik nog een poging doen om het constructieprincipe uit te leggen. Bij een kruisverband als dit wordt bij een dwarskracht op de mast (bijvoorbeeld bij wind haaks op de lijnrichting) een van de diagonalen op druk belast en de andere op trek. De staaf met een drukbelasting heeft de neiging om uit te knikken. Het knikken wordt echter tegengegaan door de op trek belaste staaf. Die wil immers als een kabel recht blijven staan. Door dit mechanisme is er toch een stabiele situatie, want zolang trek- en drukkrachten even groot zijn is er tot zekere hoogte evenwicht. Als echter beide diagonale staven tegelijk op druk belast worden, is er een probleem want dan is er geen steun meer en kan het middenknooppunt naar binnen in de mast weg knikken. Vandaar dus dat normaal gesproken (ook op basis van de NEN-norm voor staalconstructies) een horizontaal verband wordt toegepast, of beide staven lopen continu door. Want dan kunnen ze elk afzonderlijk hun drukbelasting opnemen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bezoek aan Groningen

Bericht door Hans » 31 jan 2017 11:01

Hier zien we echt het verschil tussen een geïnteresseerde die het een beetje in zijn hoofd probeert na te spelen en iemand die er ook echt voor gestudeerd heeft en het daardoor werkelijk begrijpt.

Het belasten en bezwijken van constructies komt bij mij zelden verder dan kijken waar drukbelasting zit en daarna kijken naar welke kant er wordt uitgeknikt. Dat lukt met landbouwmachines of houtbouw vaak vrij aardig, maar bij driedimensionale metalen vakwerken met driehoeksverbanden in alle drie dimensies is het een andere klus. Wanneer je zo'n kruisblok in je hoofd draait en hem dan op verschillende manieren probeert te belasten, moet je in je hoofd simultaan het overzicht houden op zestien latten die allemaal eh.. gerendered moeten worden terwijl de constructie vervormt en uiteindelijk bezwijkt. Professionals gebruiken daar computers of jarenlange ervaring voor.

Overigens zijn er nog steeds enkele dingen rondom vakwerken die ik niet goed begrijp of kan beredeneren, terwijl ik toch al naar ze kijk zolang als ik me kan herinneren. Wie weet is dat wel voer voor een apart topic.

Gelukkig heeft een goed student altijd wel ongekookte spaghetti in huis. Waar is de secondelijm?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Bezoek aan Groningen

Bericht door voltron » 01 feb 2017 13:11

mooie plaatjes. als die mammoet mastenlijn wordt geupgrade naar 4x 380 kv, hoe zouden ze dan de situatie met de eindmast bij station Meeden aanpakken? Lijkt me wel gecompliceerd met die in elkaar gepuzzelde configuratie die de mast nu heeft.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Bezoek aan Groningen

Bericht door Tom » 01 feb 2017 21:03

Wellicht is het huidige portaal onder de kabels bij mast 82 wel breed genoeg om een overgang naar 380 kV mogelijk te maken. Wel met een hek eromheen denk ik want de bretels hangen erg laag. Ook bij Laskwerd is een overgang naar 380 kV op die manier wel mogelijk. Ik neem aan dat er niet 4 x 380 kV naar Weiwerd hoeft te lopen maar enkel de twee oostelijke circuits? Moeten dan de 4-circuitmasten naar 2 x 380 kV worden omgebouwd? Of zal er een trafostation bij Laskwerd komen zodat niet de hele 220 kV-lijn hoeft te worden aangepast?
DSCF5357-b1 kl.jpg
Beeld van het portaal bij Meeden op 7 mei 2016.
DSCF5357-b1 kl.jpg (555.64 KiB) 8768 keer bekeken

Plaats reactie