Ondergrondse hoogspanningsverbinding Bommelerwaard.

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Ondergrondse hoogspanningsverbinding Bommelerwaard.

Bericht door Nico uit Gouda » 20 dec 2016 19:08

Hallo iedereen. TenneT legt een ondergrondse hoogspanningsverbinding aan in de Bommelerwaard. Lees hierover op http://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/t ... elerwaard/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Moderator: ik kan de topic over deze stroomstoring niet vinden, ik hoop daarom dat je mijn bericht daarbij kan gaan zetten waarvoor hartelijk dank. En na 'verhuizing' van bovenstaande posting daar naar toe deze tekst verwijderen s.v.p.!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ondergrondse hoogspanningsverbinding Bommelerwaard.

Bericht door Peter » 20 dec 2016 23:16

Ik dacht eerst dat die kabel van Zaltbommel wellicht naar 's-Hertogenbosch zou gaan aangezien er lang geleden zelfs een 50kV verbinding is geweest tussen beide plaatsen maar ik zie dat deze kabel dus vanuit Wamel gaat komen. Wellicht kan TenneT dan ook de bovengrondse 150kV verbinding tussen Wamel en Druten van een tweede circuit voorzien.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ondergrondse hoogspanningsverbinding Bommelerwaard.

Bericht door Hans » 21 dec 2016 11:05

Voor dit project is een nieuw topic prima op zijn plek Nico.

De kabel die je wist dat zou komen, om het eens taalkundig volstrekt onjuist uit te drukken. Het derde circuit tussen Zaltbommel en Tiel staat al een aantal jaren in de planning, maar die leek telkens beraamd te worden als (tsja) gewoon een derde circuit tussen Zaltbommel en Tiel maar dan als grondkabel uitgevoerd. Een kopietje van Oterleek-Westwoud.

Dat er nu besloten is om het circuit vanaf opstijgpunt Wamel aan te leggen had ons eigenlijk niet mogen verbazen. Het is hetzelfde deelnet (dat is met Den Bosch niet het geval) en het levert dus geen problemen op met doortransport. De vraag is alleen wat de precieze netsituatie wordt: gaat men vanaf Wamel die kabel onder de Waal door boren om 'm met een nieuw kabelveld op Tiel aan te sluiten? Of wordt alleen het opstijgpunt op Wamel verdubbeld waarna zoals Peter al aangeeft het tweede circuit in de maaswaaltjes tot aan Druten kan worden gehangen, waardoor gewoon een soort splitsing ontstaat op Wamel? Of misschien wel beiden, waardoor er een klein schakelstationnetje zal verschijnen op Wamel?
In theorie is het zelfs mogelijk om quick and dirty hard te takken vanaf Wamel zelf. Al lijkt me dat laatste niet bepaald voor de hand liggend.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Ondergrondse hoogspanningsverbinding Bommelerwaard.

Bericht door captain007 » 12 jan 2018 10:39

Is er eigenlijk nog nieuws over dit project? Volgens de planning op de site van Tennet zou het werk in 2018 moeten beginnen. Vond wel nog een studie over de mogelijke trajecten (waar trace 1 uit is gekomen). Ook vraag ik mij net zoals Hans al eerder zich af vroeg of er dan mogelijk een tweede draadstel naar Druten komt.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Ondergrondse hoogspanningsverbinding Bommelerwaard.

Bericht door Knarvel » 15 jan 2018 22:39

Als je de tracee-studie leest, zul je zien dat er her en der over een verbinding Druten - Zaltbommel wordt gesproken. Dus mogen we er wel van uitgaan dat er een tweede circuit bijgehangen zal gaan worden.

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Ondergrondse hoogspanningsverbinding Bommelerwaard.

Bericht door captain007 » 19 sep 2019 08:24

Inmiddels is men al een hele tijd bezig met de aanleg van de ondergrondse verbindingen. Een groot deel wordt via open ontgraving aangelegd in een sleuf, maar er zijn ook tal van plekken waar gestuurde boringen nodig zijn onder sloten, wegen en onder het Kanaal van St. Andries. Tussen pakweg Rossum en Heerewaarden ligt een groot deel van de kabels al op hun definitieve plek. Tussen het opstijgpunt in Wamel en Heerewaarden moet nog flink wat gebeuren en ook op het eerste stuk tussen het trafostation bij Zaltbommel en Rossum is men nog druk bezig met de aanleg.

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Ondergrondse hoogspanningsverbinding Bommelerwaard.

Bericht door captain007 » 17 mei 2021 11:08

Zag vorige week dat de mastborden tussen Wamel en Druten recent zijn vervangen:
Afbeelding

Volgens mij is ook pas de inlussing bij Wamel op de nieuwe grondkabel vrij recent aangesloten. Heel lang stonden daar wel drie nieuwe aansluitpunten boven het maaiveld, maar waren de kabels nog niet aangesloten middels een harde aftak. Nu dus wel en zijn ook de mastborden aangepast, zodat die de situatie correct beschrijven.

Plaats reactie