Dat zou mij sterk lijken, de masten zijn amper 50m hoog.arie schreef:mooie foto's
vraag hebben de hogere masten ook hoogte verlichting
(want daar kunnen de zonnen panellen voor zijn )
Het land van Stevin
Re: Het land van Stevin
Re: Het land van Stevin
Ik zag in het overzicht van Elia dat de nieuwe compacte 380kV mast standaard 48 meter hoog is, net zo hoog overigens als een standaard 380kV donaumast in Nederland
Toch mooi om te zien dat het al flink opschiet en dat men aan de andere kant ook al bezig is met het trekken van de geleiders.
Toch mooi om te zien dat het al flink opschiet en dat men aan de andere kant ook al bezig is met het trekken van de geleiders.
Re: Het land van Stevin
zo'n mast zou prima in zeeland passen ipv windtracks
Re: Het land van Stevin
Zo'n Borssele type maatje XXL.voltron schreef:zo'n mast zou prima in zeeland passen ipv windtracks
Re: Het land van Stevin
We vervolgen de reportage aan station Gezelle.
Om te beginnen een foto die ik begin dit jaar maakte op deze plaats: Intussen is er al veel veranderd: masten 1, 2 en 3 zijn afgewerkt en de eerste kabels worden gespannen. Het station zelf vordert ook goed. Hier hebben we een 380kV-GIS en enkele compensatiespoelen (380kV verkabelen geeft immers heel wat elektrische neveneffecten die gecompenseerd moeten worden). De rechterkant van de post (van hieruit gezien) is uitgebreid om een extra kabel te kunnen aansluiten, deze zal dienen om de Nemo-kabel op aan te sluiten. De werken hiervoor zijn echter nog niet begonnen. Vanuit de post Gezelle gaan de kabels ondergronds tot aan de post Maerlant. De oversteek van het kanaal Brugge-Zeebrugge gebeurt door een grote betonnen tunnel. Hier een zicht op de toegangsput van deze tunnel. Begin jaren '50 zat men met exact hetzelfde probleem als vandaag: de verbinding van noord-West-Vlaanderen met de rest van België moest dringend versterkt worden. Het antwoord toen was de 150kV-lijn Langerbrugge - Brugge. Deze lijn zal nu één van de slachtoffers worden van het Stevin-project. Hier 2 fotos van de crossing over het kanaal. Wat verder doemt het 380kV-kabeltracé weer op. Tijdens de werken is dit een 50m brede zone begrensd door een hoge aarden wal. De buitenste wal is voor de opslag van de bovenste grondlaag. De landbouw wil deze na de werken immers weer bovenaan hebben.
Vervolgens is er een werfweg en de eigenlijke sleuf. In de sleuf wordt een speciaal soort warmtegeleidend zand aangevoerd. Bij een ondergrondse lijn kom je een heleboel obstakels tegen. Hier de kruising met een hogedruk-gasleiding. De hoogspanningslijn moet onder de gasleiding komen, hier moet dus heel voorzichtig gegraven worden. Nadat de kabels gelegd zijn plaats Elia een stevige plaat bovenop de kabels om eventuele graafmachines te waarschuwen niet dieper te graven.
Om te beginnen een foto die ik begin dit jaar maakte op deze plaats: Intussen is er al veel veranderd: masten 1, 2 en 3 zijn afgewerkt en de eerste kabels worden gespannen. Het station zelf vordert ook goed. Hier hebben we een 380kV-GIS en enkele compensatiespoelen (380kV verkabelen geeft immers heel wat elektrische neveneffecten die gecompenseerd moeten worden). De rechterkant van de post (van hieruit gezien) is uitgebreid om een extra kabel te kunnen aansluiten, deze zal dienen om de Nemo-kabel op aan te sluiten. De werken hiervoor zijn echter nog niet begonnen. Vanuit de post Gezelle gaan de kabels ondergronds tot aan de post Maerlant. De oversteek van het kanaal Brugge-Zeebrugge gebeurt door een grote betonnen tunnel. Hier een zicht op de toegangsput van deze tunnel. Begin jaren '50 zat men met exact hetzelfde probleem als vandaag: de verbinding van noord-West-Vlaanderen met de rest van België moest dringend versterkt worden. Het antwoord toen was de 150kV-lijn Langerbrugge - Brugge. Deze lijn zal nu één van de slachtoffers worden van het Stevin-project. Hier 2 fotos van de crossing over het kanaal. Wat verder doemt het 380kV-kabeltracé weer op. Tijdens de werken is dit een 50m brede zone begrensd door een hoge aarden wal. De buitenste wal is voor de opslag van de bovenste grondlaag. De landbouw wil deze na de werken immers weer bovenaan hebben.
Vervolgens is er een werfweg en de eigenlijke sleuf. In de sleuf wordt een speciaal soort warmtegeleidend zand aangevoerd. Bij een ondergrondse lijn kom je een heleboel obstakels tegen. Hier de kruising met een hogedruk-gasleiding. De hoogspanningslijn moet onder de gasleiding komen, hier moet dus heel voorzichtig gegraven worden. Nadat de kabels gelegd zijn plaats Elia een stevige plaat bovenop de kabels om eventuele graafmachines te waarschuwen niet dieper te graven.
Re: Het land van Stevin
Vervolgens komen we bij het station Maerlant. Ook hier vinden we een 380kV-GIS, Elia wil immers te allen tijden de kabels kunnen schakelen in geval van defecten.
De aankomst van de kabels is al bijna gereed. Het bedje van warmtegeleidend zand is duidelijk zichtbaar. Aan de andere kant van de hoogspanningspost vertrekt de luchtlijn richting Eeklo. Het portaal oogt heel modern. Vanaf deze stoere eindmast is de lijn tot aan mast 58 al helemaal klaar. Bij mast 69 zijn er na de bouw enkele onderdelen overgebleven. Wanneer ik dat bij een Ikea-kast voorheb is dat meestal geen goed teken. Hier kan het blijkbaar geen kwaad. De nieuwe kabels blinken prachtig in het herfstzonnetje. De nieuwe masten passen harmonieus in het landschap en passen goed bij de bestaande lijn Eeklo Noord-Brugge. De nieuwe lijnmasten zijn sober, dat geeft ze een rustige uitstraling in het landschap.
De aankomst van de kabels is al bijna gereed. Het bedje van warmtegeleidend zand is duidelijk zichtbaar. Aan de andere kant van de hoogspanningspost vertrekt de luchtlijn richting Eeklo. Het portaal oogt heel modern. Vanaf deze stoere eindmast is de lijn tot aan mast 58 al helemaal klaar. Bij mast 69 zijn er na de bouw enkele onderdelen overgebleven. Wanneer ik dat bij een Ikea-kast voorheb is dat meestal geen goed teken. Hier kan het blijkbaar geen kwaad. De nieuwe kabels blinken prachtig in het herfstzonnetje. De nieuwe masten passen harmonieus in het landschap en passen goed bij de bestaande lijn Eeklo Noord-Brugge. De nieuwe lijnmasten zijn sober, dat geeft ze een rustige uitstraling in het landschap.
Re: Het land van Stevin
Met deze 10 fotos besluit ik deze reportage, hopelijk hadden jullie er wat aan
De fotos van deze prachtige masten behoeven geen verdere uitleg denk ik.
De fotos van deze prachtige masten behoeven geen verdere uitleg denk ik.
Re: Het land van Stevin
de "voetprint" van deze masten in de omgeving is in het echt zelfs nog kleiner dan op die digitale impressies van een tijd terug.
Re: Het land van Stevin
Beter dan dit ga je het niet krijgen denk ik. Prima ontworpen masten, Elia heeft het goed voor elkaar.
En uiteraard een fraaie fotoserie. Fijn weer eens wat te zien van dit mooie project!
En uiteraard een fraaie fotoserie. Fijn weer eens wat te zien van dit mooie project!
Re: Het land van Stevin
Nou en of we hier wat aan hebben.
Het begrip 'lijnfietsen' krijgt zo langzaamaan met al die reizen van diverse fietsers hier een heel ander begrip.
Een prachtig verslag dat de stand van zaken rondom Stevin weer van een actueel beeld voorziet. Eigenlijk zaten we (ook vanuit het oogpunt van de mainsite) daar best wel verlegen om. Stevin is een zeer interessant project en een van de weinige houvasten voor vakwerkliefhebbers, zodat het hoog tijd wordt om daar op de voorpagina weer eens iets mee te doen. Van de drie grote klussen die nu in Nederland en België lopen (Doetinchem-Wesel, Randstad Noordring en Stevin) is Stevin naar mijn persoonlijke smaak het spannendst vanwege de grote variëteit aan stations, verbindingen, constructies en wijzigingen in de nettopologie die er plaatshebben. Nu er weer actueel materiaal is, maak ik daar graag gebruik van voor een nieuw bericht op de voorpagina.
Of dat morgen al lukt weet ik niet (vanaf halverwege de dag zit ik in Heusen bij een stormchaserconference, na enkele jaren beter bekend als 'de Ramp van Heusden'), maar anders wordt het zondag.
Verder moet ik zeggen dat je een smaakvol gevoel voor fotocompositie hebt, voor zover ik denk daar iets van verstand van te hebben. Foto 4324 is om een moeilijk te verwoorden reden erg intrigerend. Qua hoogspanning en detail is het lang niet de meest gedetailleerde foto, maar er komt op indrukwekkende wijze een gevoel uit naar voren.
Dank voor het werk en het delen met ons, en dat zeg ik niet in het laatst ook omdat dat 'delen' nog steeds niet voorzien is van een batch uploadfunctie. Een suggestie die je al meer dan een jaar geleden hebt gedaan en die ik niet ben vergeten. Al hangt het momenteel even in de wacht om behandeld te worden bij de opwaardering van de forumsoftware.
Het begrip 'lijnfietsen' krijgt zo langzaamaan met al die reizen van diverse fietsers hier een heel ander begrip.
Een prachtig verslag dat de stand van zaken rondom Stevin weer van een actueel beeld voorziet. Eigenlijk zaten we (ook vanuit het oogpunt van de mainsite) daar best wel verlegen om. Stevin is een zeer interessant project en een van de weinige houvasten voor vakwerkliefhebbers, zodat het hoog tijd wordt om daar op de voorpagina weer eens iets mee te doen. Van de drie grote klussen die nu in Nederland en België lopen (Doetinchem-Wesel, Randstad Noordring en Stevin) is Stevin naar mijn persoonlijke smaak het spannendst vanwege de grote variëteit aan stations, verbindingen, constructies en wijzigingen in de nettopologie die er plaatshebben. Nu er weer actueel materiaal is, maak ik daar graag gebruik van voor een nieuw bericht op de voorpagina.
Of dat morgen al lukt weet ik niet (vanaf halverwege de dag zit ik in Heusen bij een stormchaserconference, na enkele jaren beter bekend als 'de Ramp van Heusden'), maar anders wordt het zondag.
Verder moet ik zeggen dat je een smaakvol gevoel voor fotocompositie hebt, voor zover ik denk daar iets van verstand van te hebben. Foto 4324 is om een moeilijk te verwoorden reden erg intrigerend. Qua hoogspanning en detail is het lang niet de meest gedetailleerde foto, maar er komt op indrukwekkende wijze een gevoel uit naar voren.
Dank voor het werk en het delen met ons, en dat zeg ik niet in het laatst ook omdat dat 'delen' nog steeds niet voorzien is van een batch uploadfunctie. Een suggestie die je al meer dan een jaar geleden hebt gedaan en die ik niet ben vergeten. Al hangt het momenteel even in de wacht om behandeld te worden bij de opwaardering van de forumsoftware.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd