Need4grid

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Need4grid

Bericht door Shrek » 07 sep 2016 17:56

De Franse netbeheerder RTE heeft een app gelanceerd: Need4grid. Hier moet je zelf hoogspanningslijnen aanleggen en zo dorpen van stroom voorzien. Ik heb em nog maar pas, maar het ziet er een leuk spelletje uit. Let wel: overdosis aan chats en triangles

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Need4grid

Bericht door Shrek » 07 sep 2016 23:58

Ik ben intussen al wat verder geraakt en het is wel interessant. De netbeheerder probeert via dit spel uit te leggen wat voor uitdagingen ze allemaal tegenkomen en wat ze daaraan doen. Misschien niet heel spannend qua gameplay, maar zeker wel heel interessant om hun visie te bekijken.

Voor Android en Iphone te downloaden via http://www.need4grid.com/

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Need4grid

Bericht door Hans » 08 sep 2016 08:18

Eindelijk heeft iemand gebouwd waar ik het jaren terug met Jacob al eens over had. Dank voor de tip.

Een niet nader te omschrijven jeugdig medegezinslid bekend van de bouwblogs was een jaar of acht geleden fanatiek bezig met Rollecoaster Tycoon, een spel waarvan de opzet wel enigszins lijkt op het bovenstaand geschetste. (Destijds) Jacob en ikzelf hebben ons als examenscholieren toen al wel eens afgevraagd waarom er geen spelletje was waarin het transportnet géén bijzaak is, maar de hoofdzaak. Eentje waarbij je een transportnet in de lucht moet houden, compleet met aanleg, lange doorlooptijd van procedures, opregeltijd van centrales, onvoorspelbaar hernieuwbaar vermogen, beperkte pompmeercapaciteit en zo nu en dan een willekeurig probleem zoals een helikopter in de draden, een actiegroep of politieke wispelturigheid. Maar zoiets is alleen interessant om te bouwen als je een budget, een visie en een grote groep gebruikers kan aantrekken met voornamelijk dezelfde taal hebt. En RTE heeft dat.

Zoals Shrek al zegt, of dit spelletje qua gameplay complex genoeg is om de fanatiekere figuren te boeien is de vraag. (Opregeltijd, lange vergunningsprocedures, een technische no-go als je 1000 kilometer AC-zeekabel probeert aan te leggen of weersinvloeden op het gevraagde vermogen die per dag en seizoen wisselen zullen er wel niet in zitten, het is waarschijnlijk minder uitgebreid dan Rollercoaster Tycoon.) Maar het is wel een slimme zet om zich hiermee op jongeren te richten en inderdaad een idee te geven van wat hedendaags netbeheer is.

Wie weet mik ik iets op de voorpagina. Kan wel leuk zijn om even aandacht aan te geven.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Need4grid

Bericht door Shrek » 08 sep 2016 10:08

De lange vergunningen en snel wisselend vermogen van hernieuwbare productie zitten er wèl in hoor
Leuk detail: wil je in het nederlands spelen moet je het belgisch vlaggetje selecteren

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Need4grid

Bericht door Hans » 08 sep 2016 11:07

Shrek schreef:Leuk detail: wil je in het nederlands spelen moet je het belgisch vlaggetje selecteren
Dat is wel handig inderdaad. Gewoon Belgischtalig.
Nog geen idee hoeveel toeters en bellen erop zitten, maar dat moet de komende week maar eens uitgevonden worden. Eerst de tutorials eens op mijn gemak doorlopen. Als dit inderdaad een spelletje met genoeg 'inhoud' blijkt te zijn, dan heeft RTE een gouden greep gedaan waar wij in Nederland en België mooi van kunnen meeprofiteren.
tutorial doorlopen.JPG
tutorial doorlopen.JPG (20.76 KiB) 14744 keer bekeken
Eerst maar eens leren hoe de zaak werkt bij RTE.
Wel een goeie dat we dankzij Bas precies hun koppelnet mooi op de kaart hebben staan tegenwoordig.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Need4grid

Bericht door Shrek » 09 sep 2016 00:24

Ik ben intussen tot aan de hogere levels geraakt en ik moet mijn mening bijstellen: de gameplay is zeker nog wel te pruimen. Al die windmolenparken op tijd aansluiten terwijl je rekening houdt met de lokale bewoners, gemakkelijk is het niet.

Het is zeker een aanrader

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Need4grid

Bericht door Shrek » 17 sep 2016 09:27

Ik heb even de highscore van de kaart "la douce france" gehaald. Wie doet beter?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Need4grid

Bericht door Hans » 19 sep 2016 14:54

Held.
Uitdaging aangenomen, hoewel ik inmiddels wel heb gemerkt dat er enkele lastige dingen in de grafische vormgeving zitten m.b.t. kleurenzicht. Al zijn het geen fatale belemmeringen.

Ik vind het zelf in elk geval erg leuk dat RTE en Elia dit ding hebben laten bouwen, hoewel je aan het aantal downloads van de android-app wel kan zien dat het spel (een jaar oud nu) niet erg populair is: 500 installaties is erg schraal.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Need4grid

Bericht door arie » 21 sep 2016 14:08

ik heb nu highscore met "An electric odyssey" als arieh

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Need4grid

Bericht door Shrek » 21 sep 2016 14:21

Hans schreef:Ik vind het zelf in elk geval erg leuk dat RTE en Elia dit ding hebben laten bouwen, hoewel je aan het aantal downloads van de android-app wel kan zien dat het spel (een jaar oud nu) niet erg populair is: 500 installaties is erg schraal.
Ik vind het ook een prachtig initiatief. In het bekend maken hiervan is misschien voor ons wel een kleine rol weggelegd? Een menutje ergens op de site?
arie schreef:ik heb nu highscore met "An electric odyssey" als arieh
Mooi zo

Plaats reactie