PGEM project

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: PGEM project

Bericht door Shrek » 06 sep 2016 20:51

Die schaarmasten zijn echt mooi. Leuke reportage!

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 06 sep 2016 20:53

Mooie foto's Ruben, vooral die van de kruising van de Amsterdamseweg heb je mooi vastgelegd.

Als ik nog eens dit ontwerp om me in laat werken, blijft het toch wat typisch dat ze indertijd zo'n complexe mast hebben ontworpen, maar dan voor de traverses een simpel stalen balkje van U-profiel hebben toegepast.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: PGEM project

Bericht door Hans » 07 sep 2016 09:29

Aansluitend, mooie reportage inderdaad.
De relatieve complexiteit van de mast heeft mij ook wel eens verbaasd, maar (destijds en ook nu nog) door minder kennis gehinderd dan Tom was ik in de veronderstelling dat het omgekeerde het geval was: dat de complexe ontwerpen langzamerhand werden versimpeld tot een optimum qua prijs, moeite en materiaal. Maar dat is met de kennis van nu een onlogische gang van zaken, hoewel we het in de IJsselmijconcessie ook wel hebben gezien. (Beginnend met complexe donaumasten en uiteindelijk eindigend in het spitse, broekstukloze Duitse type.)

In de hoekmasten zien we een broekstuk of een aanzet daartoe, in de steunmasten zien we alleen de schaarvorm van twee tetraëders die tegen elkaar aan zijn gezet - een vorm en constructiewijze die zich hogerop in de mast nog eens herhaalt. Zeer sierlijk: het mastje staat dan ook hoog op de lijst om nog eesn te modelbouwen. Maar we zien ook dat de mast grotendeels geklonken is. Alleen de plekken waar de tetraëdervormen met een snijlijn aan elkaar grenzen is met een rij bouten aan elkaar gezet. Dat doet vermoeden dat de tetraëders niet on-site zijn vervaardigd, wat mogelijk een verklaring is voor de complexiteit van de mast. Als je de delen prefab kan laten maken en alleen een kraantje nodig hebt op de plek in kwestie, dan is een complexer ontwerp in het veld zelf niet zo'n bezwaar.

Dat neemt de vraag van het waarom nog steeds niet weg, maar wellicht komen we daar ooit nog eens achter. Al twee jaar zit het eraan te komen dat 900 meter PGEM-archief gedigitaliseerd wordt bij het Gelders Archief. Dat wordt een goudmijn die zijn weerga niet kent.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: PGEM project

Bericht door ElektroThriller » 07 sep 2016 11:44

Naar aanleiding van de hernieuwde belangstelling voor de PGEM-masten en ter compensatie van falend langetermijngeheugen van forumbezoekers plaats ik hier opnieuw het fraaie mastenoverzicht uit 1955. Ik weet dat ook Michel bij het PGEM-project is betrokken. Als inwoner van Flevoland (Oostelijk en Zuidelijk F was PGEM-gebied) heb ik weliswaar kleine steentjes bijgedragen, maar dit mega-overzicht in de maak overstijgt dit.
Gebruik de inzoomknop linksboven 2 x voor de kleinere - en fijnere - details.
PGEM-masten kopie.jpeg
Pagina 78 van 'De Provinciale Geldersche Electriciteits-Maatschappij [PGEM} 1940 - 1955'.
PGEM-masten kopie.jpeg (940.04 KiB) 9461 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 07 sep 2016 12:40

falend langetermijngeheugen van forumbezoekers
Edit: laat maar.

Ik denk ook dat de schaarmasten in delen zijn samengesteld op de bouwplaats. In de werkplaats hebben ze de geklonken verbindingen gemaakt. Dat zou dan verklaren waarom ze relatief simpele traverses hebben gemaakt in verhouding tot de gecompliceerde rest van de constructie.

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het PGEM-archief. Als dat beschikbaar komt wil ik wel eens neuzen in met name de tekeningen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 08 sep 2016 10:00

Dank jullie wel heren!

@voltron, zeker deze masten zijn net kunst, en dat voor de jaren '20.

@Peter, dit stukje van de 50kV-lijn was voor mij nog eigenlijk onbekend. Viel mij ook al op dat de masten goed in de verf staan en circuitkleuren hebben gekregen. Van mij mag jij deze in de netkaart zetten, ik ben druk bezig met de foto's.

@Shrek, gelukkig zijn deze schaarmasten er nog! De enige die nog over zijn.

@Tom, de kruising van de Amsterdamseweg vind ik wel een van de mooiste stukjes, en de half-verankering staat ze niet slecht.

@Hans, de complexiteit van de hoek- en steunmasten verbaasd bij ook. Als je ziet hoe Lent-Apeldoorn werd gebouwd en later ook in Nijmegen-Arnhem.

@ET, mooi om de oude kaart weer te laten zien! Inderdaad valt een deel van Flevoland ook nog onder het PGEM-gebied. Eventueel kan jij foto's maken van Zeewolde-Almere en de 150kV donaumasten!


Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 23 okt 2018 23:57

Na een lange stilte in dit topic ga ik toch weer een volledige lijn hier in woord en beeld laten zien. De lijn die ik nu ga beschrijven staat vooral bij ons bekend om zijn crossing bij Hurwenen, ja het gaat om Tiel-Zaltbommel.

De eerste keer dat Tiel-Zaltbommel verschijnt op de netkaarten is in 1972, dat gebeurde tegelijkertijd met Lochem-Borculo & Woudhuis-Hattem II, deze zijn alle drie van de derde generatie tonmasten uit de jaren '70. Het duurde maar liefst tot eind 1980 voordat Tiel-Zaltbommel in gebruik werd genomen. Dit kwam doordat de gemeente Rossum geen vakwerk tonmasten wilde als crossing bij de Waal & dat geen vakwerkmasten op hun grondgebied.

De uiteindelijke oplossing werden MaasWaal-masten als crossingmasten & ten zuiden van de Waal kwamen er buismasten te staan die gelijk zijn aan de exemplaren in de Achterhoek tussen Ulft, Dale & Winterswijk.

De lijn begint in Tiel naast de 50kV-lijn naar Culemborg. Eindmast 1 was een andere mast dan de overige in de lijn, mede doordat het een verlaagde type was. Bij hoekmast 2 maakt de lijn een bocht om parallel aan de A15 te lopen, deze rechtstand duurt tot mast 7. Daar maakt de lijn een paar bochten om met een boog om de parkeerplaats heen te gaan. Bij mast 12 maakt de lijn een hoek om de A15 te passeren die bij mast 13 weer wordt gecorrigeerd, zodat de lijn weer parallel aan de A15 loopt. Mast 13 is tevens de eerste wisselmast in de lijn.

Tot mast 20 loopt de lijn parallel aan de snelweg, daarna kiest het zijn eigen route door de Betuwe. Bij mast 22 wordt de Linge gepasseerd & tussen masten 25 & 26 de Betuwelijn tussen Tiel & Geldermalsen, niet op de PGEM manier, maar met een hoekmast en een verhoogde steunmast. Deze rechtstand eindigt bij mast 34 die tevens de tweede wisselmast al is in de lijn. Daarna begint er een langere rechtstand tot mast 45. Mast 44 is de laatste vakwerk tonmast in de lijn, met uitzondering van de eindmast bij Zaltbommel.

Bij mast 45 maakt de lijn een scherpe hoek voor de crossing over de Waal. Masten 46 & 47 zijn beide 80 meter hoge crossingmasten van het MaasWaal-type die in 1979 zijn intrede had gedaan tussen Teersdijk & Druten. Mast 48 is ook weer een MaasWaal mast die gelijk is aan mast 45 aan de noordkant. Vanaf mast 49 beginnen de buismasten aangezien het grondgebied van de gemeente Rossum is bereikt. Bij masten 56 & 62 zijn nog twee hoeken in de lijn opgenomen, bij mast 63 eindigt deze bijzondere lijn alweer. De eindmast hier in Zaltbommel is wel weer een vakwerkmast, dit komt omdat de mast en het station al gebouwd waren voordat de protesten begonnen.

De lijn kreeg in 1999/2000 zijn eerste verandering al toen de lijn werd aangepast met de komst van de Betuweroute. Masten 1 t/m 3 werden gesloopt. Mast 4 werd vervangen door een portaal & masten 5 t/m 7 werden vervangen door nieuwere tonmasten, hetzelfde gold voor mast 12. De lijn naar Culemborg werd ook aangepast.

In december 2007 kwam de lijn in de spotlight te staan toen er een apache-helikopter tegen de geleiders aanvloog tussen masten 46 & 47. Bij mast 47 begaven beide traversen het en bij mast 46 maar een traverse. 3 dagen zaten zo'n 50.000 huishoudens in de Tieler- & Bommelerwaard zonder stroom. In februari 2008 was de schade hersteld, hebben beide masten nieuwe traversen en deels een nieuwe toren gekregen.

In de jaren erna zijn er kleine wijzigingen geweest, in de afgelopen jaren zijn bij masten 42 & 43 de middelste geleiders voorzien van een afspanverhoging die veelvoudig is te zien in het PGEM gebied.

Na deze lap tekst is het tijd voor foto's van zaterdag 13 oktober, toen het uitzonderlijk warm was!
DSC_8562.jpg
Portaal 4 met masten 5 t/m 7. Het zijn vreemde eenden hier bij Tiel als je verderop de tonmasten uit de jaren '70 ziet. De steunmasten en hoekmasten van dit type zijn bijna gelijk aan elkaar.
DSC_8562.jpg (348.99 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8577.jpg
De lijn naar Zaltbommel begint nu bij portaal 4 & de lijn naar Culemborg bij portaal 7.
DSC_8577.jpg (440.66 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8588.jpg
Links mast 6 van de lijn naar Zaltbommel met rechts mast 9 van de lijn naar Culemborg. De donaumastjes hebben gelijkenissen met de masten bij Nijmegen als het gaat om de traversen. De tonmasten zijn alleen bij Tiel te zien.
DSC_8588.jpg (312.17 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8611.jpg
Hoekmasten 7 & 10 gebroederlijk naast elkaar. Het blijft een apart gezicht!
DSC_8611.jpg (436.6 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8614.jpg
Staatsieportret van steunmast 8. Duidelijk zijn de scheve isolatoren te zien voor de omleiding naar mast 7. Ook is de onderkant van de toren en de poten verzwaard.
DSC_8614.jpg (325.39 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8621.jpg
Hoekmast 9 samen met steunmast 13. Een groot verschil tussen beide masten.
DSC_8621.jpg (328.53 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8627.jpg
Nogmaals zicht op mast 8 met op de achtergrond mast 7. Duidelijk is de omleiding te zien.
DSC_8627.jpg (291.31 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8666.jpg
Hier zien we mast 10 als we richting mast 12 kijken die ook vernieuwd is in 1999. Bij mast 11 is ook een kleine lijnhoek aanwezig, maar niet zo groot als bij mast 8.
DSC_8666.jpg (288.67 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8669.jpg
Staatsieportret van mast 10 samen met mast 9. Hier zijn duidelijk de verschillen te zien tussen de steunmasten & hoekmasten.
DSC_8669.jpg (338.84 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8693.jpg
Steunmast 10 met zicht helemaal tot mast 5. Ook zijn de nieuwe masten duidelijk te zien!
DSC_8693.jpg (342.86 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8704.jpg
Links mast 13 voor de lijn naar Culemborg met rechts hoekmast 9. Hier zijn duidelijk beide omleidingen te zien.
DSC_8704.jpg (402.56 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8723.jpg
Staatsieportret van mast 11. Ook deze is verzwaard. De steunmasten met half-verankering hebben een vriendelijk beeld!
DSC_8723.jpg (287.99 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8731.jpg
Rechts de nieuwe mast 12 met links mast 13 met het vervolg naar mast 20.
DSC_8731.jpg (346.76 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8740.jpg
Staatsieportret van mast 12. Deze mast is weer iets anders dan masten 5 t/m 7.
DSC_8740.jpg (302.51 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8744.jpg
Staatsieportret van hoekmast 13 die tevens een wisselmast is & helemaal bijzonder het is een verhoogde wisselmast, iets wat je niet vaak ziet!
DSC_8744.jpg (342.33 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8753.jpg
Links mast 14 met het vervolg naar mast 20. Hier loopt de lijn mooi parallel met de A15.
DSC_8753.jpg (327.41 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8756.jpg
Hoekmast 13 & 12 mooi samen op de foto. Mast 13 blijft een fraaie mast om te zien!
DSC_8756.jpg (365.81 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8761.jpg
Mast 14 t/m mast 11. Duidelijk is de overspanning van de A15 te zien. Mast 12 blijft een vreemde eend.
DSC_8761.jpg (260.34 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8773.jpg
Na mijn pauze bij de grote gele M kon ik vanaf het terrein masten 17 t/m 20 op de foto zetten.
DSC_8773.jpg (291.1 KiB) 8324 keer bekeken
DSC_8776.jpg
Iets verder doorgefietst kon mast 16 mooi op de foto gezet worden. Dit is een verhoogde steunmast vanwege de afslag Tiel-West aan de A15.
DSC_8776.jpg (277.26 KiB) 8324 keer bekeken
Dit was het 1e deel van Tiel-Zaltbommel.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: PGEM project

Bericht door ElektroThriller » 24 okt 2018 11:28

Zoals altijd zijn de fotografie en de documentatie dik in orde. Nikons DX-instapmodel was de D3300 - die ik bezit - en de D600 is het FX-instapmodel. Dus full frame. Het verschil is er gewoon.
Ruben, heb jij ook qua forumsoftware problemen bij het uit samenstellen van uit meerdere foto's bestaande bijdragen?

Back on topic. Rossum doet mij denken aan dat dorp in Gallië van Asterix, dat een overmachtige omgeving trotseerde. Indertijd heb ik een bijdrage hierover op het forum geplaatst. Hierbij een foto van de prachtige noordelijke kruisingsmast, die helaas aan de vooruitgang werd opgeofferd.
Hurwenen.png
Hurwenen.png (667.1 KiB) 8299 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 24 okt 2018 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 24 okt 2018 12:09

Dank je ET!

Nu heb ik de D600 al een jaar en ik ben er altijd nog content mee! De kwaliteit is om te smullen!

Ik heb zelf geen problemen gehad met het uploaden van foto's zowel hier als in het Gelderland topic.

Als de gemeente Rossum geen been ervoor had gestoken was het denk ik een hele gave crossing met tonmasten van bijna 100 meter hoog! Maar nu met die MaasWaal masten ziet er ook fraai uit.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: PGEM project

Bericht door Hans » 24 okt 2018 15:10

ElektroThriller schreef:
24 okt 2018 11:28
Ruben, heb jij ook qua forumsoftware problemen bij het uit samenstellen van uit meerdere foto's bestaande bijdragen?
Kort tussendoor even hierop ingaand: hoewel ik geen Ruben heet heb ik zelf dit probleem ook gehad. Bijlagen hebben op meerdere manieren problemen. Bij het samenstellen, maar ook bijvoorbeeld bij de preview. In het nieuwe Alpentopic van een week terug verdwenen doodleuk alle bijlagen toen ik een systeemtest (voorbeeld) opvroeg. Ik heb het vermoeden dat de serie bijlagenproblemen er is sinds we de extensie met EXIF-data hebben draaien, maar Mark heeft daar meer verstand van dan ik. In elk geval, het is erg hinderlijk en m.i. ook niet wenselijk. Gij zijt niet alleen. We zullen aan de beheerzijde eens kijken naar een oplossing. Mogelijk kan dat betekenen dat we weer van de EXIF-plugin af moeten.

Plaats reactie