Uitbreiding station Middelharnis

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
power cut
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 jun 2015 21:48
Dichtstbijzijnde trafo: Middelharnis

Uitbreiding station Middelharnis

Bericht door power cut » 04 jul 2016 20:40

Zomaar een berichtje op de lokale nieuwssite: http://igo.nl/nieuws/actueel/artikel/17 ... ig-station

Vooral de artist impression van de uitbreiding komt op mij nogal ambitieus over. Voor de duidelijkheid het betreft dit station wat eerder al door Johan op de foto is gezet. Maar mogelijk is hierbij al een voorschot genomen op verdere uitbreiding van het windvermogen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Uitbreiding station Middelharnis

Bericht door Hans » 04 jul 2016 21:17

Apart ja. Ik dacht dat het ding net opgeleverd was, maar blijkbaar zijn er nog meer plannen.

Verder valt het op dat Delta blijkbaar al een voorschot neemt op de (wellicht negatieve) uitkomst van de laatste rechtszaak tegen de Splitsingswet. Ze hebben hun netwerkbedrijf reeds een soort van afgesplitst en het de fancy naam Enduris meegegeven. Dat past prima in het rijtje van gekunstelde namen zoals Enexis, Liander, Stedin, Infrax en Eandis.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Uitbreiding station Middelharnis

Bericht door Johan » 05 jul 2016 09:37

De plaatjes van het station zien er wel heel groot uit en is zeker niet gemaakt voor dit station.

Wat in het nieuwe station nodig zal zijn, twee inkomende kabelvelden, twee trafovelden, koppelveld en een klantveld voor het windpark.

De plannen voor het windpark Krammer hebben zeker mede een rol gespeeld bij de keuze voor de aanleg van de 150kV verbinding Geervliet Middelharnis.

Johan

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: Uitbreiding station Middelharnis

Bericht door de knip » 10 jul 2016 20:21

Johan is onderstaande info al eens geplaatst?
In onderstaande link veel info over de aansluiting van windpark Krammer op Middelharnis een enkel circuit lees ik,
PS Het zou me niet verbazen als t.z.t. een verbinding volgt met St. Maartensdijk op Tholen/ en of Bergen op Zoom.


https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... ap%203.pdf
Groet,
De Knip.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Uitbreiding station Middelharnis

Bericht door Johan » 11 jul 2016 10:11

Heel mooie en complete info over windpark Krammer, die volgens mij nog niet is geplaatst.

Wat betreft het plaatje van 150 kV Middelharnis moet ik mijn menig al heel snel herzien!
Dat komt door de nieuwe KCD van TenneT II op blz 10. Met deze info is het plaatje ineens wel juist.

Daar wordt gesproken over Windpark Krammer 126 MW en een verdere uitbreiding van het windvermogen via het 50 kV net naar 225 MW.
Daarvoor is een derde kabel van Geervliet naar Middelharnis noodzakelijk.
Verder wordt aangegeven dat die 225 MW via het 50 kV net van Stedin moet worden aangesloten, wat verzwaring van het 50 kV net naar Ooltgensplaat noodzakelijk maakt noodzakelijk maakt.
Om 225 MW via het 50kV net af te voeren zal verzwaring of uitbreiding van de twee 150/50 kV trafo's van 100MVA noodzakelijk maken.
Ik ben benieuwd naar de volgende KCD van Stedin, hoe die een en ander op gaan lossen, misschien komt de spanningsverhoging van de lijn Ooltgensplaat Middelharnis naar 150 kV wat korter bij.

Johan

Gebruikersavatar
power cut
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 jun 2015 21:48
Dichtstbijzijnde trafo: Middelharnis

Re: Uitbreiding station Middelharnis

Bericht door power cut » 11 jul 2016 22:02

Bedankt voor de link de knip, inderdaad heel veel informatie.

Johan, op blz. 159 van dezelfde KCD staat voor 2018 "Koppeling van 2 nieuwe transformatoren (150/50 kV)". Dat lost misschien al wel een deel van de vraag op.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Uitbreiding station Middelharnis

Bericht door Johan » 12 jul 2016 09:17

Power cut, zover was ik nog niet gekomen in de KCD, daar moet je wel een poosje voor uittrekken, zoals Hans al aangeeft, maar waar ik niet op zit te wachten, veel regen.

Vier 150/50 kV trafo's voor afvoeren van de windparken, het gebruik van heel het hele eiland zal niet veel meer zijn dan een kwart tot een derde van een trafo.
Zulke vermogens op het 50 kV net dat worden nog veel aanpassingen.

Johan

Gebruikersavatar
power cut
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 jun 2015 21:48
Dichtstbijzijnde trafo: Middelharnis

Re: Uitbreiding station Middelharnis

Bericht door power cut » 12 jul 2016 23:17

Knipsel.JPG
Wijzigingen locaties windenergie na inspraakprocedure
Knipsel.JPG (132.07 KiB) 11899 keer bekeken
Beste Johan,

Als we kijken naar de locaties welke nu zijn aangewezen voor uitbreiding windenergie dan liggen die nogal verspreid over het eiland. Ik kan me zo voorstellen dat een deel via de te verzwaren 50kV luchtlijn vanuit Ooltgenplaat naar Middelharnis getransporteerd zal worden. Zouden daar nieuwe geleiders ingehangen worden?
De nieuw te realiseren parken zullen dan wel een eigen 50kV kabel naar het station krijgen.
Het blijft wel vreemd dat het park Krammer een 150kV aansluiting krijgt en het te realiseren park in de Kroningspolder het dan met 50kV moet doen.

Maar hoe dan ook er zal de komende tijd genoeg te zien zien.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Uitbreiding station Middelharnis

Bericht door Johan » 15 jul 2016 10:35

Windpark Krammer heeft een aansluiting die groter is dan 100 MVA, deze aansluitingen moeten volgens de Netcode aangesloten worden door TenneT.

Hoe de verzwaring van Middelharnis Stellendam uitgevoerd gaat worden heb ik geen idee van. De lijn zal kort bij de 2 x 100 MVA geschikt zijn.

Wat er op aangesloten wordt is in ieder geval de Anna Wilhelminapolder met een vermogen van tussen de 18 en 40 MVA
Windpark Piet de Wit nu 21 MW zal later zeker vervangen worden en dan zal het vermogen zeker meer dan verdubbelen.
Bij windpark Hellegatsplein kan zo nog een molen worden bijgeplaatst.
Mogelijk worden ook de windparken bij Oude Tonge via de lijn aangesloten, Windpark Suyderland 12 MW en Blaakweg 15 MW.
De vermogens zijn voor mij ook wel een vraagteken, op internet is zoveel te vinden, met allemaal weer verschillende cijfers.

De uitbreiding van Middelharnis van twee naar vier trafo's heeft ook weer gevolgen voor het 50 kV schakelstation, een nieuw station erbij lijkt noodzakelijk, zeker als je kijkt naar de plannen rondom en naar het westen van het eiland. Het net naar het westen is zeker voor die vermogens niet geschikt.
De meeste bestaande 50 kV verbindingen zijn tussen de 25 en 40 MVA geschikt.

Johan

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Uitbreiding station Middelharnis

Bericht door BaDu » 19 jul 2016 20:52

Ik heb ivm m'n werk de beschikking over het primaire schakel schema van middelharnis. Zodra ik terug ben van vakantie zal ik kijken of ik de vragen kan beantwoorden.
KML-generator generator

Plaats reactie