TenneT bouwt 'black-start' bij centrale in Eemshaven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
TJ
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:25
Dichtstbijzijnde trafo: Vierverlaten

TenneT bouwt 'black-start' bij centrale in Eemshaven

Bericht door TJ » 23 mei 2016 11:53

Zie hier: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/163314/Te ... -Eemshaven

Het filmpje ga ik thuis even bekijken, ik was nog niet bekend met dit soort faciliteiten. Hebben we er meer van in Nederland ?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: TenneT bouwt 'black-start' bij centrale in Eemshaven

Bericht door Knarvel » 23 mei 2016 13:32

Dat wordt in het Geluidsfragment wel zo gezegd, zelfs 2 stuks.... Beetje gek, zou het aanwezige Windvermogen en / of de Norned-verbinding dit opstartvermogen niet kunnen leveren? Ook een beetje raar dat Nuon een centrale bouwt die niet op eigen kracht kan starten, en dan zijn afnemers de "startmotor" laat installeren...
Zijn de technische en financiële gegevens van dit project ergens beschreven?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: TenneT bouwt 'black-start' bij centrale in Eemshaven

Bericht door Shrek » 23 mei 2016 13:48

Zowel windturbines als een DC-AC convertor hebben een stabiel net nodig om vermogen aan te kunnen leveren. Die zijn dus absoluut ongeschikt als blackstart.
In België is de blackstart voorzien met de pompcentrale van Coo en enkele gasturbines. In het draaiboek blackstart worden deze dan gebruikt om de hulpsystemen van de kerncentrales te voeden zodat deze als tweede kunnen opstarten. Windvermogen komt pas daarna.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: TenneT bouwt 'black-start' bij centrale in Eemshaven

Bericht door Hans » 23 mei 2016 14:40

Op dit moment hebben we op het Amercomplex twee blackstart-units staan voor als heel Nederland eraf ligt. Geografisch klinkt het wel als een goede keuze om er op grote afstand vandaan nog eentje neer te zetten. Dichtbij die centrale-agglomeratie op de Eemshaven, dan weet je ook zeker dat je op het net tussen Geertruidenberg en de centrales in de Eemshaven (toch wel een afstandje met een aantal stations er tussenin) geen storende effecten van hogere harmonischen krijgt waardoor je stabiele netsignaal verstoord kan raken en de start van de centrales aldaar bemoeilijkt zou kunnen worden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
TJ
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:25
Dichtstbijzijnde trafo: Vierverlaten

Re: TenneT bouwt 'black-start' bij centrale in Eemshaven

Bericht door TJ » 23 mei 2016 17:47

Intussen heb ik ook even geluisterd. Met "hoeken" van het land zou je toch ook iets in het zuidoosten verwachten...? Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe je zo'n start zo uitvoert dat je in fase met de rest van het net komt.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: TenneT bouwt 'black-start' bij centrale in Eemshaven

Bericht door Shrek » 23 mei 2016 19:25

TJ schreef:Intussen heb ik ook even geluisterd. Met "hoeken" van het land zou je toch ook iets in het zuidoosten verwachten...? Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe je zo'n start zo uitvoert dat je in fase met de rest van het net komt.
Het specifieke aan een blackstart is net dat er geen rest van het net is...

Gebruikersavatar
vloktech
middenspanning
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2016 20:36

Re: TenneT bouwt 'black-start' bij centrale in Eemshaven

Bericht door vloktech » 23 mei 2016 22:59

Knarvel schreef:Ook een beetje raar dat Nuon een centrale bouwt die niet op eigen kracht kan starten, en dan zijn afnemers de "startmotor" laat installeren...
Er is geen enkele centrale in Nederland van serieus vermogen die zonder elektriciteit van buitenaf op kan starten. Wat dat betreft is de situatie aldaar niet vreemd. Juist omdat er door de koppeling in een landelijk net eigenlijk altijd wel spanning vanaf een andere centrale beschikbaar is heeft men niet voor een blackstart per centrale gekozen. Als ik me niet vergis heeft een gas-centrale ong. 10% van zijn netto output nodig als startenergie in de vorm van elektriciteit, voor kolencentrale's ligt dit percentage nog hoger. En met een kerncentrale die een blackout krijgt heb je helemaal een serieus probleem.

De keus om de blackstart bij de Magnum-eenheden te plaatsen zal mede ingegeven zijn dat deze eenheden waarschijnlijk met relatief weinig externe energie te starten zijn. Dat scheelt dan weer op het vermogen dat de blackstart moet kunnen leveren.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: TenneT bouwt 'black-start' bij centrale in Eemshaven

Bericht door Knarvel » 24 mei 2016 02:54

Op de Tennet website vinden we volgende mededeling: "Publication date: 23 maart 2010, TenneT en Nuon hebben een overeenkomst gesloten voor de bouw van een “black-start” faciliteit in Utrecht". Dus daar staat er ook eentje. Of is deze bij nader inzien uitgesteld en in Eemshaven gereïncarneerd?
Hebben we eigenlijk na de WO2 zo'n black out in Nederland danwel Europa meegemaakt? Kan het mij niet heugen, en hier vind ik ook niet veel..

Gebruikersavatar
TJ
middenspanning
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:25
Dichtstbijzijnde trafo: Vierverlaten

Re: TenneT bouwt 'black-start' bij centrale in Eemshaven

Bericht door TJ » 24 mei 2016 09:40

Shrek schreef:
TJ schreef:Intussen heb ik ook even geluisterd. Met "hoeken" van het land zou je toch ook iets in het zuidoosten verwachten...? Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe je zo'n start zo uitvoert dat je in fase met de rest van het net komt.
Het specifieke aan een blackstart is net dat er geen rest van het net is...
Maar toch wel verbindingen naar het buitenland? Los daarvan heb je nu 3 van die blackstart-units (of Europawijd nog meer), als je die allemaal tegelijk aanschopt zul je dingen toch ook netjes moeten synchroniseren. Dit schrijvende realiseer ik me trouwens wel dat dit altijd zal spelen als je een centrale start...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: TenneT bouwt 'black-start' bij centrale in Eemshaven

Bericht door Shrek » 24 mei 2016 11:23

TJ schreef: Maar toch wel verbindingen naar het buitenland? Los daarvan heb je nu 3 van die blackstart-units (of Europawijd nog meer), als je die allemaal tegelijk aanschopt zul je dingen toch ook netjes moeten synchroniseren. Dit schrijvende realiseer ik me trouwens wel dat dit altijd zal spelen als je een centrale start...
Inderdaad, elke centrale heeft een mechanisme om netjes in fase met het net te kunnen opstarten. Het specifieke aan de blackstartcentrales is net dat ze ook kunnen opstarten zonder dit mechanisme.
Maar zoals je zegt, quasi altijd zal er wel ergens in het frequentiegebied (heel continentaal Europa + Turkije) nog een stabiel net zijn van waaruit men één voor één andere centrales kan aanzetten zonder vanuit een echte blackstart te werken.

Plaats reactie