Wintrack masten
Re: Wintrack masten
Is dit nu het idee van kinderziektes?
je gaat toch denken van hoe zouden die bretels het houden als dat rare weer van begin dit jaar daar in hans zijn achtertuin zich zou herhalen in het westen, met dansende draden en heel veel ijsgewicht? Of die plaksneeuw van 2005?
Voor mijn idee knakken ze er dan zo af vlakbij de mast
je gaat toch denken van hoe zouden die bretels het houden als dat rare weer van begin dit jaar daar in hans zijn achtertuin zich zou herhalen in het westen, met dansende draden en heel veel ijsgewicht? Of die plaksneeuw van 2005?
Voor mijn idee knakken ze er dan zo af vlakbij de mast
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: Wintrack masten
Naja,nogmaals het ontbreken van traversen zorgt er gewoon voor dat die bretels/isolatorkettingen veel meer kracht op hun donder krijgen aan beide kanten.Plus komt erbij dat er 2-circuits afgesloten moeten worden ipv 1.Omdat de draden zo dicht bij elkaar staan,lijkt het mij niet veranwoordelijk lijkt om 1 circuit op spanning.Dus hoe mooi ze het ook zeggen op hun wintrack-sierende website;de masten zijn onderhoudsvrij,komt niet geheel uit de verf.Maar we zullen zien.Ot schreef:Is dit nu het idee van kinderziektes?
je gaat toch denken van hoe zouden die bretels het houden als dat rare weer van begin dit jaar daar in hans zijn achtertuin zich zou herhalen in het westen, met dansende draden en heel veel ijsgewicht? Of die plaksneeuw van 2005?
Voor mijn idee knakken ze er dan zo af vlakbij de mast
- Bijlagen
-
- Ton-Mast-comic-Bipolair.png (67.75 KiB) 10974 keer bekeken
Re: Wintrack masten
ze zullen vast nog wel meer gebreken gaan ontdekken, kan je niet aan ontkomen bij zo'n nieuw type. Ben wel benieuwd waardoor het is gekomen. Misschien deugt er iets niet in de ophanging en dan moeten ze dat onderdeel op alle hoekmasten gaan vervangen...en misschien zelfs ook wel voor de lijn Zoetermeer Beverwijk.
Re: Wintrack masten
Goedenavond,
Deze week reed ik langs zowel de Randstad Noord en -Zuid verbinding. Ik zag dat er bij de Randstad Noord twee extra leidingen halverwege de masten zijn gemonteerd. Bij een 25 kV bovenleiding worden deze draden als equipotentiaalleidingen aangemerkt. Dit duidt erop dat deze draden eventuele spanningsverschillen in de aarding moeten opheffen. Ter illustratie:
Hier op deze foto van Randstad Noord (Vijfhuizen - Bleiswijk) zijn de extra leidingen te zien:
Hier is een foto van Doetinchem-Wesel (Gemaakt door Tom) waar deze leidingen ook zijn gemonteerd:
Bij deze opname kun je duidelijk zien dat de equipotentiaalleiding ophoudt bij de grensovergang.
En ook op deze foto van Randstad Zuid (Bleiswijk - Pijnacker) zijn de leidingen te zien:
Maar op deze foto van Michel van Randstad Zuid (Wateringen - Delft) ontbreken de leidingen:
Mijn vragen zijn nu:
- Wat is precies de functie van een equipotentiaalleiding (En is dat wel de juiste naam)?
- Waarom zijn ze alleen aanwezig op de Wintrack trajecten?
- Waarom ontbreken ze juist op het traject Wateringen - Delft en het Duitse deel van Doetinchem - Wesel?
Vriendelijke groeten,
Bas
Deze week reed ik langs zowel de Randstad Noord en -Zuid verbinding. Ik zag dat er bij de Randstad Noord twee extra leidingen halverwege de masten zijn gemonteerd. Bij een 25 kV bovenleiding worden deze draden als equipotentiaalleidingen aangemerkt. Dit duidt erop dat deze draden eventuele spanningsverschillen in de aarding moeten opheffen. Ter illustratie:
Hier op deze foto van Randstad Noord (Vijfhuizen - Bleiswijk) zijn de extra leidingen te zien:
Hier is een foto van Doetinchem-Wesel (Gemaakt door Tom) waar deze leidingen ook zijn gemonteerd:
Bij deze opname kun je duidelijk zien dat de equipotentiaalleiding ophoudt bij de grensovergang.
En ook op deze foto van Randstad Zuid (Bleiswijk - Pijnacker) zijn de leidingen te zien:
Maar op deze foto van Michel van Randstad Zuid (Wateringen - Delft) ontbreken de leidingen:
Mijn vragen zijn nu:
- Wat is precies de functie van een equipotentiaalleiding (En is dat wel de juiste naam)?
- Waarom zijn ze alleen aanwezig op de Wintrack trajecten?
- Waarom ontbreken ze juist op het traject Wateringen - Delft en het Duitse deel van Doetinchem - Wesel?
Vriendelijke groeten,
Bas
Re: Wintrack masten
In het stuk over Doetinchem - Wesel staat wat uitleg over de "retourstroomgeleider".
Het heeft inderdaad te maken met het afleiden van aardstromen.
viewtopic.php?f=11&t=480
Het heeft inderdaad te maken met het afleiden van aardstromen.
viewtopic.php?f=11&t=480
Re: Wintrack masten
Ik ben niet enorm goed thuis in de materie, maar dit is hoe ik het begrijp:
De wintracks zijn in eerste instantie ontworpen door Movares/Holland railconsult (voorheen het ingenieursbureau van de nederlandse spoorwegen).
Het voordeel van wintrack is zoals al vaker aangehaald de veel minder brede strook waarbinnen het magnetisch veld de waarde van 0,4 microTesla overschrijdt. Waardoor het aantal beïnvloede woning en gebouwen flink verlaagd wordt en de lijn makkelijker kan worden ingepast in de omgeving.
In de oude vakwerk tijd bestond deze regelgeving nog niet en was inpassing een minder groot probleem doordat er meer ruimte en minbder aandacht was voor mogelijke gezondheidseffecten van hoogspanningslijnen.
Voor het duitse deel is het simpel: In Duitsland hanteert men een andere grenswaarde tav de magnetisch velden (deze ligt veel hoger) en daardoor is de noodzaak voor deze geleider er veel minder. De 0,4 microtesla grens die wij in NL hanteren is bij mijn weten de strengste ter wereld en zoals vaak zijn wij hier het beste jongetje van de klas (in ons dichtbevolkte landje niet heel gek natuurlijk).
De functie is zoals tom aan geeft het reduceren van aardstromen én het reduceren van het magnetisch veld van de verbinding. Het totaal effect is dat ook de EMC (Elektromagnetische compatibiliteit, maat voor de elektromagnetische verstoring die de verbinding veroorzaakt) van de verbinding verbeterd wordt.- Wat is precies de functie van een equipotentiaalleiding (En is dat wel de juiste naam)?
Deze equipotentiaalleiding is het gevolg van een EMC-verbeterd ontwerp. Deze wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij 25kV bovenleidingen.- Waarom zijn ze alleen aanwezig op de Wintrack trajecten?
De wintracks zijn in eerste instantie ontworpen door Movares/Holland railconsult (voorheen het ingenieursbureau van de nederlandse spoorwegen).
Het voordeel van wintrack is zoals al vaker aangehaald de veel minder brede strook waarbinnen het magnetisch veld de waarde van 0,4 microTesla overschrijdt. Waardoor het aantal beïnvloede woning en gebouwen flink verlaagd wordt en de lijn makkelijker kan worden ingepast in de omgeving.
In de oude vakwerk tijd bestond deze regelgeving nog niet en was inpassing een minder groot probleem doordat er meer ruimte en minbder aandacht was voor mogelijke gezondheidseffecten van hoogspanningslijnen.
Voor wat betreft Wateringen-Delft zou ik het eerlijk gezegd niet weten, het verrast me.- Waarom ontbreken ze juist op het traject Wateringen - Delft en het Duitse deel van Doetinchem - Wesel?
Voor het duitse deel is het simpel: In Duitsland hanteert men een andere grenswaarde tav de magnetisch velden (deze ligt veel hoger) en daardoor is de noodzaak voor deze geleider er veel minder. De 0,4 microtesla grens die wij in NL hanteren is bij mijn weten de strengste ter wereld en zoals vaak zijn wij hier het beste jongetje van de klas (in ons dichtbevolkte landje niet heel gek natuurlijk).
KML-generator generator
Re: Wintrack masten
Hoi Tom, Bas,
Bedankt voor jullie antwoorden. Wat mijn laatste vraag betreft, die kan ik nu zelf beantwoorden met Bas' (BaDu) antwoord. De compensatieleiding dient ook om het Electromagnetisch veld te reduceren. De Wintracks van Delft - Wateringen lijken een stuk hoger te zijn uitgevoerd waardoor de stroomdraden ook hoger hangen. Omdat de veldsterkte omgekeerd evenredig is met de hoogte van de leidingen is het veld zodanig zwakker dat een compensatieleiding hier niet nodig is.
Nu blijft alleen de vraag waarom voor Delft - Wateringen een hoger type Wintrack is gebruikt ...
Vriendelijke groeten,
Bas
Bedankt voor jullie antwoorden. Wat mijn laatste vraag betreft, die kan ik nu zelf beantwoorden met Bas' (BaDu) antwoord. De compensatieleiding dient ook om het Electromagnetisch veld te reduceren. De Wintracks van Delft - Wateringen lijken een stuk hoger te zijn uitgevoerd waardoor de stroomdraden ook hoger hangen. Omdat de veldsterkte omgekeerd evenredig is met de hoogte van de leidingen is het veld zodanig zwakker dat een compensatieleiding hier niet nodig is.
Nu blijft alleen de vraag waarom voor Delft - Wateringen een hoger type Wintrack is gebruikt ...
Vriendelijke groeten,
Bas
Re: Wintrack masten
De Wintracks tussen Delft en Wateringen zijn de eerste combimasten met 150 en 380 kV. Ik meen mij te herinneren dat door een slimme combinatie van klokgetallen geen compensatieleiding nodig was om de magneetveldzone te beperken.
Blijkbaar is dat bij de nieuwste lijnen niet gelukt, of is men tot het inzicht gekomen dat een compensatieleiding desondanks noodzakelijk is.
Blijkbaar is dat bij de nieuwste lijnen niet gelukt, of is men tot het inzicht gekomen dat een compensatieleiding desondanks noodzakelijk is.
Geboren en opgegroeid in Papendrecht, met prachtige 50, 150 en 380 kV vakwerkmasten.
Re: Wintrack masten
Volgens mij heeft dat er vooral mee te maken dat dit betrekkelijk korte traject 4 viaducten over de A4 moet kruisen.Nu blijft alleen de vraag waarom voor Delft - Wateringen een hoger type Wintrack is gebruikt ...
Geboren en opgegroeid in Papendrecht, met prachtige 50, 150 en 380 kV vakwerkmasten.
Re: Wintrack masten
Bij de nieuwere leidingen is het weer de afvoer van aardstromen waardoor toepassing van de retourleiding gekozen is, niet zozeer het magnetisch veld.Blijkbaar is dat bij de nieuwste lijnen niet gelukt, of is men tot het inzicht gekomen dat een compensatieleiding desondanks noodzakelijk is.
In de nieuwste RIVM richtlijn voor het berekenen van magneetvelden mag de gunstige invloed van niet-stroomvoerende geleiders niet worden meegerekend dus in die zin wordt (rekentechnisch) niet het onderste uit de kan meer gehaald.