Het land van Stevin
Re: Het land van Stevin
Pyloon 28 is inmiddels weer opgebouwd. Waar de 380kV de 150kV Eeklo Noord - Aalter overspant heeft Elia weer een originele constructie met kranen bedacht om de bestaande lijn te beschermen.
In Eeklo-Noord is inmiddels het 380kV-gedeelte grondig gerenoveerd: nieuwe scheiders en spanningstransfos en de vermogenstransfos zijn geschilderd. Helemaal klaar dus om snel weer in dienst te komen.
Wat verder opvalt: de nieuwe 380kV-masten zijn zeer laag, zelfs lager dan de 150kV eindmast van Brugge-Eeklo Noord.
In Eeklo-Noord is inmiddels het 380kV-gedeelte grondig gerenoveerd: nieuwe scheiders en spanningstransfos en de vermogenstransfos zijn geschilderd. Helemaal klaar dus om snel weer in dienst te komen.
Wat verder opvalt: de nieuwe 380kV-masten zijn zeer laag, zelfs lager dan de 150kV eindmast van Brugge-Eeklo Noord.
- Bijlagen
-
- IMG_2900.jpg (862.58 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_2902.jpg (764.37 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_2904.jpg (912.89 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_2906.jpg (849.71 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_2907.jpg (690.67 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_2908.jpg (924.11 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_2909.jpg (895.58 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_2911.jpg (821.27 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_2912.jpg (756.23 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_2913.jpg (916.36 KiB) 7476 keer bekeken
Re: Het land van Stevin
Mooie reportage! Inderdaad erg vreemd dat men tussen Eeklo en Horta wederom met een tweebundel werkt terwijl men de masten wel flink versterkt heeft. Wel een bijzondere constructie met de kranen om de 150kV lijn bij Eeklo te beschermen
Die nieuwe hoekmast ziet er inderdaad erg laag uit maar dat zal ook met het nieuwe type steunmast te maken hebben. Als ik naar de funderingen van de nog te bouwen steunmasten kijk wordt de veldlengte een flink stuk kleiner dan van het bestaande deel tussen Horta en Eeklo maar dat moet ook wel met compactere masten.
Die nieuwe hoekmast ziet er inderdaad erg laag uit maar dat zal ook met het nieuwe type steunmast te maken hebben. Als ik naar de funderingen van de nog te bouwen steunmasten kijk wordt de veldlengte een flink stuk kleiner dan van het bestaande deel tussen Horta en Eeklo maar dat moet ook wel met compactere masten.
Re: Het land van Stevin
Fraaie update!
Opmerkelijk van de tweebundelgeleiders. Tijdelijke situatie zou kunnen maar lijkt mij niet voor de hand te liggen. Dit achteraf aanpassen kost toch behoorlijk veel geld, tijd en moeite. Wellicht toch een plotselinge wijziging in de plannen?
Opmerkelijk van de tweebundelgeleiders. Tijdelijke situatie zou kunnen maar lijkt mij niet voor de hand te liggen. Dit achteraf aanpassen kost toch behoorlijk veel geld, tijd en moeite. Wellicht toch een plotselinge wijziging in de plannen?
Re: Het land van Stevin
Ik heb nergens iets gelezen of gehoord van gewijzigde plannen. Maar een tijdelijke situatie lijkt mij niet onmogelijk. De lijn Horta-Eeklo is in feite onmisbaar (de N-1 is nu niet helemaal meer verzekerd). Dus het zou kunnen dat ze die lijn echt zo snel mogelijk terug in gebruik willen hebben. Eens dat in orde is is er tijd genoeg om het eerste draadstel van Horta-Stevin te bouwen. Wanneer dat er is kan Horta-Eeklo Noord weer buiten dienst zonder dat het kritiek wordt om het tweede draadstel Horta-Stevin te bouwen.Mark schreef:Fraaie update!
Opmerkelijk van de tweebundelgeleiders. Tijdelijke situatie zou kunnen maar lijkt mij niet voor de hand te liggen. Dit achteraf aanpassen kost toch behoorlijk veel geld, tijd en moeite. Wellicht toch een plotselinge wijziging in de plannen?
Re: Het land van Stevin
Mooie update. Kan best zijn dat ik er weer een paar foto's van jat voor een nieuw bericht op de voorpagina. Da's mooier om tegenaan te kijken dan mega-eetstokjes.
En wat een mooi dik slagschip is de hoekmast. Er gaat een veelbelovende potentie van dat ding uit.
Alleen hoe heb je foto 2911 gemaakt? Ben je in een boom geklommen ofzo?
En wat een mooi dik slagschip is de hoekmast. Er gaat een veelbelovende potentie van dat ding uit.
Alleen hoe heb je foto 2911 gemaakt? Ben je in een boom geklommen ofzo?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Het land van Stevin
Enkele fotos erboven kan je het antwoord zien: de brug over de snelwegHans schreef:Mooie update. Kan best zijn dat ik er weer een paar foto's van jat voor een nieuw bericht op de voorpagina. Da's mooier om tegenaan te kijken dan mega-eetstokjes.
En wat een mooi dik slagschip is de hoekmast. Er gaat een veelbelovende potentie van dat ding uit.
Alleen hoe heb je foto 2911 gemaakt? Ben je in een boom geklommen ofzo?
Re: Het land van Stevin
We vervolgen in de richting van Damme. De masten in opbouw hebben een vreemde staaf die dwars op de bliksemtraverse zit. Het nut hiervan is me niet duidelijk. Zien jullie het?
Ter hoogte van het voormalig koppelstation in Maldegem is nu een bouwput voor de fundering van een mast. De eindmast van de frietenlijn lijkt niet in de weg te staan, dus er is geen hoogdringendheid om de frietenlijn te slopen. Maar nut heeft ze niet meer. Zeker wanneer de 150kV Eeklo-Brugge ondergronds gebracht wordt eindigt de frietenlijn helemaal nergens meer.
Ter hoogte van het voormalig koppelstation in Maldegem is nu een bouwput voor de fundering van een mast. De eindmast van de frietenlijn lijkt niet in de weg te staan, dus er is geen hoogdringendheid om de frietenlijn te slopen. Maar nut heeft ze niet meer. Zeker wanneer de 150kV Eeklo-Brugge ondergronds gebracht wordt eindigt de frietenlijn helemaal nergens meer.
- Bijlagen
-
- IMG_2915.jpg (925.31 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2916.jpg (910.82 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2917.jpg (987.71 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2918.jpg (839.49 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2920.jpg (768.21 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2921.jpg (738.9 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2926.jpg (855.14 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2927.jpg (936.99 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2928.jpg (717.98 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2932.jpg (820.64 KiB) 7406 keer bekeken
Re: Het land van Stevin
In de buurt van Damme wordt er al met trekkoorden gespeeld. Nog niet de echte vierbundels, maar het geeft al een idee hoe het eruit zou kunnen zien. Bij de mastarmen bestaande uit 2 isolatoren worden tijdelijke kabeltjes gespannen om de isolatoren in de juiste hoek te hangen. De variant met 3 isolatoren heeft dit uiteraard niet nodig.
Op het einde schakelstation Van Maerlandt (om van 2 naar 4 draadstellen te gaan) en de enorme sleuven die gegraven worden om 4 draadstellen 380kV in de grond te krijgen.
Op het einde schakelstation Van Maerlandt (om van 2 naar 4 draadstellen te gaan) en de enorme sleuven die gegraven worden om 4 draadstellen 380kV in de grond te krijgen.
- Bijlagen
-
- IMG_2934.jpg (777.51 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2936.jpg (715.54 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2938.jpg (810.3 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2939.jpg (785.53 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2940.jpg (754.65 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2941.jpg (883.13 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2942.jpg (800 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2943.jpg (984.45 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2944.jpg (973 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2946.jpg (966.13 KiB) 7406 keer bekeken
-
- IMG_2948.jpg (868.87 KiB) 7406 keer bekeken
Re: Het land van Stevin
Prachtige reportage! Het gaat nu in een rap tempo heb ik de indruk. Ik vind die steunmasten wel stoer zo en toch zijn ze compact. Ik kan haast niet wachten om ze straks met een vierbundel te zien
Nogmaals mooi dat je ons op de hoogte houdt!
Nogmaals mooi dat je ons op de hoogte houdt!
Re: Het land van Stevin
zijn die nieuwe masten 380 kv?? ze zijn kleiner dan die masten die er naast staan en die zijn 150 kv toch?