Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 13 apr 2016 13:31

Interessante krantenknipsels. Duidelijk waarom er geen lage ET-mast bij Hoogeveen stond omdat dit daarvoor een gewone hoekmast was en Hoogeveen pas later een aansluiting kreeg. Het eerste knipsel geeft in elk geval een goede indruk van hoe de lijn er in het begin uit heeft gezien. Is overigens de verbinding Hoogeveen - Veenoord al spanningsloos?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 13 apr 2016 16:10

Tot zover ik weet is die nog in bedrijf. Er zitten nog steeds uitsluitend vogels op de bliksemdraden.

De eerste de beste keer dat ik boodschappen doe in Veenoord wordt het tijd om eens even naar het trafostation te loeren. Als daar dingen los beginnen te hangen in de bretels en als de scheiders geopend staan ga ik me zorgen maken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 14 apr 2016 22:51

Hier is het vervolg van de reportage, met de aftak Coevorden. Zoals bekend wordt deze omgebouwd om een hoger vermogen te kunnen transporteren. De masten worden daarvoor aanmerkelijk verzwaard: de steunmasten krijgen nieuwe diagonalen met hoogwaardige bouten. Ook wordt de fundatie verstevigd. De hoekmasten krijgen dat ook, maar hebben daarnaast ook een randstaafverzwaring met een extra hoeklijn tegen de bestaande poot. Bovendien wordt de voetplaat met ankers geheel verstevigd met nieuwe ankerbouten en aangelaste stukken staal om de hogere krachten in te leiden. Naast de boerderij van de grondeigenaar van de eindmast waren grote aantallen hoekstalen uitgelegd, en een container van reeds vervangen onderdelen.
DSCF4343-b1.jpg
DSCF4343-b1.jpg (310.27 KiB) 6959 keer bekeken
Als belangstellende val je natuurlijk direct op, maar gelukkig kreeg ik in tegenstelling tot de gebruikelijke bevreemdende reactie een ritje op de trekker aangeboden naar de eindmast. Mijn oogjes glunderden daarvan en dat wilde ik dus wel. Als eerste een blik met de tele in lijnrichting.
DSCF4319-b1.jpg
DSCF4319-b1.jpg (197.63 KiB) 6959 keer bekeken
Deze eindmast wordt nogmaals verzwaard, de twee jaar geleden aangebrachte versterking is volgens de grondeigenaar niet afdoende beoordeeld, of de plannen zijn nogmaals gewijzigd dat nog meer verzwaring noodzakelijk is. Van dichtbij blijkt dat ook. Er is bijna geen onderdeel ongewijzigd. Of versterkt met een extra profiel of vervangen door een nieuwe. Knoopplaten zijn geheel vervangen door nieuwe.
DSCF4329-b1.jpg
DSCF4329-b1.jpg (303.32 KiB) 6959 keer bekeken
Hier zie je de nog aan te lassen verstevigingen van de voetplaat. Plaatdiktes tot 3 cm, serieus werk. De roestige zijdes worden geheel dichtgelast tegen de huidige voetplaat.
DSCF4339-b1.jpg
DSCF4339-b1.jpg (351.66 KiB) 6959 keer bekeken
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit efficiënter is dan nieuwbouw, er zullen wel andere redenen voor zijn. Op deze foto zie je dat er trekpalen zijn geboord achter de mast, ongetwijfeld om het kantelevenwicht te verbeteren.
DSCF4325-b1.jpg
DSCF4325-b1.jpg (396.07 KiB) 6959 keer bekeken
Nog een plaatje dat illustreert waar de mast zijn kabels heen brengt.
DSCF4335-b1.jpg
DSCF4335-b1.jpg (234.84 KiB) 6959 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 14 apr 2016 23:01

Verderop was er een blootgelegde fundatie te zien, interessant om te weten hoe die vier poertjes nu verder gaan in de grond. Er blijkt nog een balkrooster op de grote betonnen plaat te zitten. Deze fundatie zal dus ook wel met een boel beton worden verzwaard.
DSCF4347-b1.jpg
DSCF4347-b1.jpg (402.22 KiB) 6958 keer bekeken
De volgende hoekmast was men zo te zien ook aan het versterken. Links op de mast is te zien dat de randstaaf van een extra hoeklijn wordt voorzien, in ieder geval tot de ondertraverse.
DSCF4350-b1.jpg
DSCF4350-b1.jpg (155.96 KiB) 6958 keer bekeken
De andere kant op zag het er zo uit, aan de nieuwe betonfundaties te zien was men daar al klaar met de fundatie. Aannemer van het werk is Hoek bouw, een naam die we vaker zien zeker in Oost-Nederland. Helemaal op de achtergrond is op deze foto nog net de top te zien van de eindmast bij de lijn Hoogeveen - Veenoord. Opmerkelijk is dat de eindmast niet precies in het verlengde van de lijn staat, maar er iets naast.
DSCF4351-b1.jpg
DSCF4351-b1.jpg (167.81 KiB) 6958 keer bekeken
Bij station Coevorden is duidelijk te zien dat de eindmast extra brede traverses heeft ten opzichte van de gewone hoekmasten. Vanaf hier is nog niet veel te zien van de verzwaring die ook deze mast krijgt. De zon liet het hier even afweten, het moet het meest bewolkte deel van Nederland op dat moment zijn geweest.
DSCF4360-b1.jpg
DSCF4360-b1.jpg (188.96 KiB) 6958 keer bekeken
Van dichtbij blijkt echter al een heel aantal staven te zijn vervangen door nieuwe en is het werk aan de fundering al vergevorderd.
DSCF4374-b1.jpg
DSCF4374-b1.jpg (225.44 KiB) 6958 keer bekeken
Om de poeren is een nieuwe wapening gevlochten die straks de hogere belasting zal opnemen, samen met een nieuwe voetplaat. Die is al aangebracht, maar nog niet afgelast.
DSCF4377-b1.jpg
DSCF4377-b1.jpg (312.48 KiB) 6958 keer bekeken
Hier is nog een greep te zien van alle onderdelen die klaar lagen.
DSCF4384-b1.jpg
DSCF4384-b1.jpg (265.26 KiB) 6958 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 14 apr 2016 23:33

Interessante reportage Tom! Je hebt het mooi in beeld gebracht. Er wordt dus al aardig gewerkt aan dit lijngedeelte.

Die eindmast bij Veenhuizen, het blijft een lelijk ding dus daar kunnen ze van harte lust aan verbouwen, het maakt toch niet uit De verstevigingen zijn daarentegen wel indrukwekkend, zowel van de masten als van de funderingen. Men is idd aardig wat van plan met deze lijn. Mooie foto ook van de blootgelegde fundatie van een IJsselmij donaumast. Aangezien dit masttype voldoende voorkomt vind ik het niet erg dat ze worden verzwaard, is in elk geval weer een variant op dit masttype Ik hoop alleen dat ze niet te veel gaan verbouwen aan de traversen en al helemaal niet dat er railings in gaan komen zoals in de nieuwe masten bij de Hessenweg Ik ben in elk geval benieuwd naar het eindresultaat.

Ik moest tijdens het bekijken nog wel even aan het "ponypletten" denken...

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Mark » 15 apr 2016 07:49

Zeer interessante repo, met name doordat je onderdelen van een mast ziet die je anders nooit ziet (fundatie) en de werkzaamheden. We mogen wel concluderen dat (ik mag toch aannemen) deze lijn voorlopig nog wel blijft staan, want het zijn flinke investeringen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 15 apr 2016 08:45

Lekker op de trekker dus. Klinkt vrij herkenbaar.

Wie aan het gewicht van de nieuwe geleiders gaat rekenen (tot zover ik weer een AMS-620) en een veldlengte van meer dan driehonderd meter meeneemt, ziet dat het ponypletten zo dadelijk aardig vorm krijgt. De nieuwe draden (zes stuks) gaan in totaal net over vier ton heen. Een groot stuk van de bestaande marges in het ontwerp van dit kleine lichte mastje verdwijnen dan, zodat verzwaring van de toren en wellicht ook de traversen noodzakelijk is.

Met Tom ben ik zelf ook verbaasd dat men hier kiest voor verzwaring van de bovengrondse lijn in plaats van de tegenwoordig zo gebruikelijke verkabeling. Niet dat het erg is (iets met slapende honden), maar opmerkelijk is het wel. De grenzen van wat je kan doen met een Duits type IJsselmijtje worden aardig opgezocht en het is apart dat er niet is gekozen voor vernieuwbouw met een zwaarder mastontwerp of verkabeling.

In die context is de stagevacature die Liandon momenteel heeft openstaan toch nog relevant. (Ruben, deze is je op het lijf geschreven! Happen?) Bovengrondse hoogspanning van 50 tot en met 150 kV is misschien nog niet helemaal einde oefening als dit soort dingen toch nog gebeuren anno 2016.

Van het fundament en de toren krijgen we nu een goed beeld dankzij de foto's van Tom. Ondergetekende zal zelf proberen eens in de gaten te houden hoe dat straks gaat met de traversen. En anders moeten we maar even vriendelijk onze hoop vestigen op de eigenaar van de trekker, want iets zegt me dat we die ook kennen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 15 apr 2016 10:04

Net wat je zegt Hans, we mogen inderdaad blij zijn met dit project. Gezien de relatief korte afstand had men net zo goed voor verkabeling kunnen kiezen. Nu houden we een bovengrondse lijn. Wat betreft het gewicht van de nieuwe geleiders scheelt het in het aangezicht ook dat er geen scherpe hoeken in de verbinding zitten en dus niet zo bang hoeven te zijn voor sterk scheefstaande masten zoals tussen Vierverlaten en Hoogeveen. Ik denk wel dat de eindmast bij Coevorden flink verzwaard moet worden.

Gebruikersavatar
coevorden stroom
middenspanning
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 apr 2014 16:16

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door coevorden stroom » 29 jul 2016 21:42

Bij deze wil ik graag melden dat de werkzamheden Van de Lijn Coevorden zwinderen bijna ten einde zijn

Helaas was mast 209 toch niet goed berekend zodat er nog. Wat extra versteveging in gemaakt Moët worden


Het word dus nog wat zwaarder gemaakt als hij nu is
En voor de liefhebbers het ombouw van mast 97 word binnenkort in September verwijdert

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Peter » 29 jul 2016 22:14

Afgelopen week zat ik bij m'n kameraad in de auto en zag dat men met een hoogwerker nog bezig was met de bretels van eindmast 224. Voor de rest zag het er inderdaad bijna klaar uit. Het is goed te zien dat de geleiders aanzienlijk dikker zijn en volgens mij ook strakker zijn gespannen dan voorheen. Ook valt met name bij de eindmast de verzwaring op. Voor de rest is het mastbeeld redelijk gelijk gebleven.

Plaats reactie