Nieuwe netkaart ENTSO-E (met nieuwe opzet)

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Nieuwe netkaart ENTSO-E (met nieuwe opzet)

Bericht door Hans » 01 apr 2016 08:02

ENTSO-E heeft de de oude manier van netkaarten herzien. Naast de enormen PNG-afbeeldingen voor aan de muur hebben ze nu ook een interactieve kaart van het gesynchroniseerde ENTSO-net, een beetje naar IJslands model. Nog steeds staan alleen de koppelnetten erop, maar toch is het al een heel stuk verbeterd. Met name op gebied van de productielocaties.

Het lijkt nog wel work in progress, omdat de tekstballonnen na aanklikken nog nauwelijks iets vermelden. Maar het is dus wel duidelijk dat wij zelf niet de enige zijn die momenteel een professionaliseringsslag maken op netkaartebied.

Neem eens een kijkje op de site van ENTSO-E. (Nee, dit is geen aprilgrap.)

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Nieuwe netkaart ENTSO-E (met nieuwe opzet)

Bericht door BaDu » 01 apr 2016 11:07

Leuke kaart, maar idd zo te zien nog een WIP
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Nieuwe netkaart ENTSO-E (met nieuwe opzet)

Bericht door Knarvel » 01 apr 2016 13:46

Hans schreef: (Nee, dit is geen aprilgrap.)
Nou, ik krijg in mijn Firefox helemaal niets te zien... een wit vlak met alleen de navigatie buttons...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuwe netkaart ENTSO-E (met nieuwe opzet)

Bericht door Hans » 01 apr 2016 14:26

Dat zou kunnen in Firefox. Er is namelijk iets mis met het veiligheidscertificaat. Kijk maar eens wat er in Chrome gebeurt in de browserbalk. Wellicht dat Firefox nog strakker is afgesteld en voor de veiligheid helemaal niets laden wil?

In elk geval, dit is het beeld (van de Duitse kabelspaghetti).
Aanblik nieuwe ENTSOE-kaart.jpg
Aanblik nieuwe ENTSOE-netkaart in Chrome, met beveiligingswaarschuwing
Aanblik nieuwe ENTSOE-kaart.jpg (291.67 KiB) 12223 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Nieuwe netkaart ENTSO-E (met nieuwe opzet)

Bericht door Mark » 10 apr 2016 12:12

Heb er een beetje dubbel gevoel bij. Enerzijds is het prettig dat de interface is verbeterd en meer informatie wordt geboden. Anderzijds vind ik het jammer dat ze een duidelijk schematisch weergegeven net plotten op een gedetailleerde kaart. Want bijvoorbeeld in Nederland zijn de afwijkingen die zo ontstaan fors (Crayestein ligt opeens in de Biesbosch, Dodewaard opeens bij Ewijk, Wateringen bij Wassenaar etc.). Hoop dat dit nog aangepast wordt.
Schermafbeelding 2016-04-10 om 12.10.42.png
Schermafbeelding 2016-04-10 om 12.10.42.png (500.46 KiB) 12185 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Nieuwe netkaart ENTSO-E (met nieuwe opzet)

Bericht door Shrek » 10 apr 2016 20:54

Een 380kV-station in Kallo? Een lijn met 2 draadstellen tussen Villeroux en Aubange? En tussen Meerhout en Van Eyck?
Laten we zeggen dat onze netkaart een pak correcter is

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Nieuwe netkaart ENTSO-E (met nieuwe opzet)

Bericht door Ot » 17 apr 2016 09:28

Ja ze zijn wel heel erg kort door de bocht gegaan, zuidwest 380 staat er ook al in Nederland. Nou dat mocht Tennet willen.
Maar ze gebruiken nog wel steeds dezelfde productie icoontjes met een kleur blokje en een diagonaal als het een hernieuwbaar is of onvoorspelbaar is terwijl het blokje horizontaal loopt als de energiebron controleerbaar is. Het is ook iets veranderd bij de vorige legenda maar ik vind dat wel een handig systeem die we zelf ook kunnen gebruiken. Diagonaal zegt dan meteen oh oh hernieuwbaar maar ook los van de dagelijkse gang zonder dat er woorden nodig zijn.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Nieuwe netkaart ENTSO-E (met nieuwe opzet)

Bericht door Knarvel » 17 apr 2016 19:14

Lijkt mij een goed idee om in onze kaart een soortgelijke systematiek voor symbolen van de centrales te gebruiken, vraag me alleen af of we een symbool per productie-eenheid op de kaar kunnen krijgen zonder dat het te druk en vol wordt.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuwe netkaart ENTSO-E (met nieuwe opzet)

Bericht door Hans » 17 apr 2016 20:37

Daar maak ik me niet zoveel zorgen over.
We kunnen straks vanaf V5.0 de iconen immers hoogte-afhankelijk weergeven. Stel dat je voor productiecapaciteiten hetzelfde kiest als voor stationsnamen, maar dan een besluit neemt om de stationsnamen (net als de netten) pas vanaf verschillende hoogten weer te gaan geven, zoals we dat nu met de netten al gaan doen.
Een grote dikke zware STEG op 380 kV komt dan eerder in beeld dan een lokale kleine gasturbine. Zelfde voor een windpark van een paar honderd megawatt ten opzichte van een lokale streng windmolens op een 10 kV-kabeltje. Hoe dieper zoomen, hoe meer detail. Verder zijn we straks de obsolete trafo kwijt.
Alleen zoveel icoontjes als ENTSO-E hanteert zie ik niet zitten. Als we ons eerst beperken tot E01 t/m E12, plus zo nodig wat varianten zoals pompmeren (nodig in België) zijn in eerste instantie vast wel voldoende. Maar de discussie daarover moeten we eigenlijk doen in het topic dat daarvoor bedoeld is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie