220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Dank jullie wel ET en Tom!
@ET, ik ben zelf ook héél blij dat nu de gehele lijn is vast gelegd omdat, iedereen de lijn tocht kent maar Zeyerveen-Vierverlaten nooit volledig was vastgelegd.
Ja de concessiegrens ligt in Hoogeveen. Dat is nu nog te zien eigenlijk bij het voormalige 220kV-station aldaar. Vroeger was de situatie anders en eindige de EGD-lijn volgens mij met een steunmast als ik de foto's van Tom moet geloven in het naslagwerk over de EGD. Alleen is er nog geen goede foto van de overgang zelf van IJC-mast naar EGD-mast voor 1976.
@Tom, over de gehele rit van Hoogeveen naar Vierverlaten heb ik zo'n 7 uur en 45 minuten gereden. Toch heb ik redelijk de tijd genomen om de masten uit verschillende brandpunten vast te leggen, heb namelijk meer dan 300 foto's geschoten afgelopen zaterdag. De lange rechtstand wilde ik perfect vastleggen en dat is gelukkig gelukt!
Over de doorbuiging van de hoekmasten ben ik het volledig met je eens, ben benieuwd wanneer de rekgrens bereikt wordt van het staal, want het is toch behoorlijke kracht wat er toch om de hoek komt kijken, mede door de smalle toren kan het makkelijker doorbuigen. De IJsselcentrale-masten hebben daar weinig last van doordat, ze al voor een verzwaring waren ontworpen.
Blijf het toch jammer vinden dat de ophangingen gewijzigd is, Maurice heeft de reden eerder al goed uitgelegd. De hoekmasten vind ik het meest aangetast door de verandering, de steunmasten vind ik persoonlijk ook meevallen en zag ik ook liever de enkele kettingen en de half-verankeringen wat deze masten hadden. Toch wel een stukje openheid en vriendelijkheid. Nu zien ze er wel stoer en modern uit.
Cheers Ruben.
@ET, ik ben zelf ook héél blij dat nu de gehele lijn is vast gelegd omdat, iedereen de lijn tocht kent maar Zeyerveen-Vierverlaten nooit volledig was vastgelegd.
Ja de concessiegrens ligt in Hoogeveen. Dat is nu nog te zien eigenlijk bij het voormalige 220kV-station aldaar. Vroeger was de situatie anders en eindige de EGD-lijn volgens mij met een steunmast als ik de foto's van Tom moet geloven in het naslagwerk over de EGD. Alleen is er nog geen goede foto van de overgang zelf van IJC-mast naar EGD-mast voor 1976.
@Tom, over de gehele rit van Hoogeveen naar Vierverlaten heb ik zo'n 7 uur en 45 minuten gereden. Toch heb ik redelijk de tijd genomen om de masten uit verschillende brandpunten vast te leggen, heb namelijk meer dan 300 foto's geschoten afgelopen zaterdag. De lange rechtstand wilde ik perfect vastleggen en dat is gelukkig gelukt!
Over de doorbuiging van de hoekmasten ben ik het volledig met je eens, ben benieuwd wanneer de rekgrens bereikt wordt van het staal, want het is toch behoorlijke kracht wat er toch om de hoek komt kijken, mede door de smalle toren kan het makkelijker doorbuigen. De IJsselcentrale-masten hebben daar weinig last van doordat, ze al voor een verzwaring waren ontworpen.
Blijf het toch jammer vinden dat de ophangingen gewijzigd is, Maurice heeft de reden eerder al goed uitgelegd. De hoekmasten vind ik het meest aangetast door de verandering, de steunmasten vind ik persoonlijk ook meevallen en zag ik ook liever de enkele kettingen en de half-verankeringen wat deze masten hadden. Toch wel een stukje openheid en vriendelijkheid. Nu zien ze er wel stoer en modern uit.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
...en ik heb er weer eentje gejat voor de nieuwe Mast van de Maand.
Hoogeveen-Zeyerveen en Zeyerveen-Vierverlaten zijn nog nooit behandeld. Een uitgelezen kans nu.
Hoogeveen-Zeyerveen en Zeyerveen-Vierverlaten zijn nog nooit behandeld. Een uitgelezen kans nu.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Dank je wel Hans! Ook een mooie beschrijving erbij voor deze verbinding die toch aan een zijde draadje heeft gehangen tussen 1996 en 2008.
Zelf ben ik blij dat nu de gehele lijn is vastgelegd, iedereen kende natuurlijk het stuk van Hessenweg naar Hoogeveen en delen van Hoogeveen - Zeyerveen. Maar Zeyerveen-Vierverlaten was toch merendeels onbekend desondanks iedereen de lijn kent van de netkaarten en de nethistorie.
Cheers Ruben.
Zelf ben ik blij dat nu de gehele lijn is vastgelegd, iedereen kende natuurlijk het stuk van Hessenweg naar Hoogeveen en delen van Hoogeveen - Zeyerveen. Maar Zeyerveen-Vierverlaten was toch merendeels onbekend desondanks iedereen de lijn kent van de netkaarten en de nethistorie.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Bedankt voor de vele mooie foto's Ruben. De EGD masten vind ik zelf één van mijn favoriete masten, die opwaarding hebben de masten een serieuze look gegeven. Heel wat anders dan die lieve look van voor 2010.
Ik wist wel dat de eindmast bij Vierverlaten wat afwijkt van de rest, maar heb nooit gedacht dat de eerst EGD mast bij Hoogeveen een veel simpeler constructie bliksemtraversen heeft vergeleken met overige EGD hoek/afspan/eindmasten, iemand een idee waarom?
Ik wist wel dat de eindmast bij Vierverlaten wat afwijkt van de rest, maar heb nooit gedacht dat de eerst EGD mast bij Hoogeveen een veel simpeler constructie bliksemtraversen heeft vergeleken met overige EGD hoek/afspan/eindmasten, iemand een idee waarom?
Thuis in zijn EGD gebied
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Scherp opgemerkt, die bliksemtraverse wijkt inderdaad af van de eindmasten, maar lijkt ook anders dan de reguliere hoekmasten. Waarschijnlijk is deze mast van latere datum, namelijk 1976, toen de daarvoor nog doorgaande lijn tussen Hessenweg en Zeyerveen werd onderbroken door het 220 kV-trafostation van Hoogeveen.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Het laatste kruis in de toren is ook hoger dan in de andere hoekmasten. Bij de eindmast in Hoogeveen lopen de kruizen in de toren mooi mee helemaal tot bovenaan. Bij de andere hoekmasten is het bovenste kruis kleiner en daardoor de traverse ook lager dan mast 100.
Denk dat mast 100 inderdaad rond 1976 is geplaatst voor de bouw van het station aldaar, volgens de kaarten is van origineel mast 100 een steunmast, mast 99 een hoekmast en mast 98 een steunmast.
Misschien dat daar ooit een foto van opduikt, zover heb ik er nog geen gevonden en heb ik al in een aantal beeldbanken gekeken.
Cheers Ruben
Denk dat mast 100 inderdaad rond 1976 is geplaatst voor de bouw van het station aldaar, volgens de kaarten is van origineel mast 100 een steunmast, mast 99 een hoekmast en mast 98 een steunmast.
Misschien dat daar ooit een foto van opduikt, zover heb ik er nog geen gevonden en heb ik al in een aantal beeldbanken gekeken.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
In het verhaal over de IJsselcentrale heb ik eens geopperd dat deze mast nummer 100 misschien bij Hengelo Weideweg is herplaatst als eindmast in de lijn naar Marssteden.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Denk dan eerder mast 99. Dat was voor 1976 een hoekmast, mast 100 daar in tegen was een steunmast.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
De traversen van mast 100 zien er ook wat zwaarder uit dan de normale oudere EGD hoekmasten.
Als het toch nieuwer is dan de rest moet het een best geslaagde reconstructie zijn van het EGD-dennenboomhoekmast, ik heb het nu pas door als EGD mast liefhebber. O well, toen bestonden dingen als stompe traversen en hekjes nog niet denk ik. Dan kunnen ze bij Zwolle een puntje zuigen met die vier *uhum* Ijsselmijafspan-die-de-ET-moesten-vervangen-dingus.
Als het toch nieuwer is dan de rest moet het een best geslaagde reconstructie zijn van het EGD-dennenboomhoekmast, ik heb het nu pas door als EGD mast liefhebber. O well, toen bestonden dingen als stompe traversen en hekjes nog niet denk ik. Dan kunnen ze bij Zwolle een puntje zuigen met die vier *uhum* Ijsselmijafspan-die-de-ET-moesten-vervangen-dingus.
Laatst gewijzigd door bas380 op 04 apr 2016 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Eh ik vergis me een nummer, 99 uiteraard. Dat was de hoekmast die het tracé deed aansluiten op de lijn vanuit Hessenweg.