380 V, 4 pinnen en 5 pinnen combineren.

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teamspirit
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2016 09:25

380 V, 4 pinnen en 5 pinnen combineren.

Bericht door Teamspirit » 30 mar 2016 13:53

Voor een groot project op ons terrein moeten we equipment gaan huren om te voldoen aan het aantal verbruikers. (de hoeveelheid stroom beschikbaar is wel afdoende).

Het systeem wat op ons terrein is aangelegd is 380VAC, met 4 lijnen. 3 fases en een aarde. Op alle materialen (verdeelkasten) die we willen gaan huren zitten echter 5 stekkers (3 fases, 1 nul en 1 aarde).

Vraag: kunnen verdeelkasten veilig werken zonder dat er een nul lijn is aangesloten?

vraag 2: Voor de eindgebruikers (de lastrafo's) maakt het niet uit voor zover ik begrijp. Ze kunnen iig werken zonder een nul lijn. Is dit correct?

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 380 V, 4 pinnen en 5 pinnen combineren.

Bericht door BaDu » 30 mar 2016 17:16

Hoewel dit geen hoogspanning is, toch een (soort van) antwoord

Deze vragen gaan over een stuk elektrische veiligheid, deze is zeer belangrijk, er kunnen levens mee gemoeid zijn. Uit de vragen die je stelt maak ik op dat je niet elektrotechnisch geschoold bent. Ik adviseer je dan ook ten sterkste hiervoor een erkend elektrotechnisch installateur of ingenieursburo in de arm te nemen.

Zonder het systeem exact te kennen zou ik hier niet eens een antwoord willen neerpennen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: 380 V, 4 pinnen en 5 pinnen combineren.

Bericht door arie » 30 mar 2016 17:46

Je kan het veilig gebruiken zonder de nul aan te sluiten.
alleen kan je dan geen spullen aansluiten die wel een nul nodig heeft.
per machine moet je kijken of er geen nul nodig is

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: 380 V, 4 pinnen en 5 pinnen combineren.

Bericht door Knarvel » 30 mar 2016 19:04

Het zou theoretisch best wel kunnen, maar het is dom en je hangt potentieel een stop om je nek.
Als die zwerfkasten gehuurd gaan worden, selecteer dan een leverancier die wel kan bieden wat je nodig hebt, als klant ben jij de koning en als koning heb je gezworen dat je je onderdanen tegen elektrisch onveilige installaties zult beschermen

Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: 380 V, 4 pinnen en 5 pinnen combineren.

Bericht door Peter Forbes » 30 mar 2016 20:39

Technisch gezien kunnen verdelers zonder nul werken. Sluit je er per ongeluk daarna toch een gebruiker met nul op aan, dan heb je goede kans dat deze kapot gaat.

Er zijn lasapparaten die geen nul nodig hebben, er zijn er ook die wel een nul nodig hebben, vanaf hier moeilijk te zeggen.

Persoonlijk zou ik geen risico nemen met dingen waar ik geen verstand van heb en zeker niet blind varen op advies dat je terug krijgt van een forum. Als je lang genoeg googled, vind je altijd wel een antwoord dat je het meest aanstaat, dit hoeft echter niet altijd het juiste antwoord te zijn. Als het echt zo'n groot project is, kunnen de kosten om je even bij te laten staan door iemand met verstand van zaken er ook wel vanaf.

Gebruikersavatar
Teamspirit
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2016 09:25

Re: 380 V, 4 pinnen en 5 pinnen combineren.

Bericht door Teamspirit » 01 apr 2016 08:09

Het gaat er mij alleen om dat het technisch mogelijk is om een verdeelstation te gebruiken zonder een nul aangesloten te hebben. De eindgebruikers zijn al apparaten zonder nul, dus die gaan er geen last van hebben.

En het vragen aan een electrical engineer heeft geen zin, want die ruiken alleen maar geld is mijn bittere ervaring. Ze zeggen tot nu toe allemaal dat het systeem voorzien moet worden van een nul, wat technisch gezien helemaal niet hoeft.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 380 V, 4 pinnen en 5 pinnen combineren.

Bericht door BaDu » 01 apr 2016 11:05

Teamspirit schreef:En het vragen aan een electrical engineer heeft geen zin, want die ruiken alleen maar geld is mijn bittere ervaring. Ze zeggen tot nu toe allemaal dat het systeem voorzien moet worden van een nul, wat technisch gezien helemaal niet hoeft.
Niets in deze wereld is gratis, dus ook een electrical engineer niet, het zijn wel de mannen/vrouwen die ervoor gestudeerd hebben en verstand van zaken hebben. Je hebt er meerdere benaderd en zeggen ze allemaal hetzelfde.
Kennelijk vertrouw je het antwoord niet, in dat geval zou ik zeggen: vraag vooral door, waarom de nul nodig is, een goede electrical engineer zal je zeker een gefundeert antwoord geven. Jij betaald dan mag je ook een gefundeerd antwoord verwachten.
KML-generator generator

de knip
150 kV
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:51
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord 110kV

Re: 380 V, 4 pinnen en 5 pinnen combineren.

Bericht door de knip » 01 apr 2016 23:33

Gratis adviezen bestaan niet!
Wanneer in de verdeelkasten 230V verbruikers worden aangesloten hebben deze een "harde nul" nodig, die bij 3x400V en PE (aarde) niet aanwezig is.
Er zal dus hoogst waarschijnlijk een nul nodig zijn. Bij grote installaties kan een PEN leiding
(Protective Earthed Neutral) worden toegepast. Dit is een combinatie van PE (beschermingsleiding) vroeger aarde geheten en Nul.
Dit kan alleen met een geisoleerde geleider (als onderdeel van een kabel) die deze twee functies combineerd.
Deze PEN geleider dient dan een rechtstreekse verbinding te hebben met de voedingsbron b.v. trafo of generator. De PEN geleider zal meestal met het sterpunt van de trafo worden verbonden. Dit mag alleen in vast aangelegde installaties en dus niet in verplaatsbare buigzame leidingen. De PEN geleider dient minimaal een doorsnede te hebben van 10mm2 koper.
Conclusie: Laat je door een erkend elektrotechnisch installateur adviseren.

Plaats reactie