fundering

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anneleen
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2016 14:08

fundering

Bericht door Anneleen » 30 jan 2016 15:27

heej,
Mijn eindwerk voor school gaat over hoogspanning.
Op dit moment ben ik een deel aan het schrijven over de onderdelen van de hoogspanningsmasten.
Mijn vraag is nu of jullie misschien weten welke krachten er nu juist allemaal op de fundering werken, want ik heb er al naar zitten zoeken maar vind het nergens.
Het zou echt een heel grote hulp zijn

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: fundering

Bericht door BaDu » 30 jan 2016 16:37

Welkom, leuk dat je je eindwerk in dit mooie vakgebied gaat doen.
Dit is echt een vraag voor TomBorger denk ik.

Ik heb wel ergens de voorschriften van TenneT op dat gebied, maar dan moet ik even spitten.
KML-generator generator

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: fundering

Bericht door maurice » 30 jan 2016 21:02

De krachten die op de fundering werken zijn de krachten vanuit de mast en die krachten komen voor een groot deel weer uit de geleiders.
De norm (NEN EN 50341) schrijft voor welke belastingssituaties je moet meenemen.

Denk daarbij aan weersomstandigheden (maximale windlast, maximale ijslast, minimale temperatuur en combinaties van die factoren) maar ook aan belastingssituaties tijdens bouw en onderhoud (bv een hoekmast waar de geleiders aan één zijde al zijn gemonteerd maar aan de andere zijde nog niet) of bij calamiteiten (geleiderbreuk).
Die belastingssituaties zijn voor een hoek/trekmast anders dan voor een steunmast.

Al die belasingssituaties moet je doorrekenen en daaruit volgt per situatie ook de kracht op de fundering. Uit die set krachten haal je dan de grootste druk en trekkracht en dat is de basis van het funderingsontwerp. In veel gevallen (zeker voor steunmasten) is trek maatgevend.
Bij wind haaks op de lijn heb je namelijk een grote kracht van opzij die de masten wil omduwen. De palen aan de zijde waar de wind vandaan komt worden dan op trek belast en moeten dus lang genoeg zijn om voldoende trekkracht te kunnen weerstaan. Als de fundering daaraan voldoet, dan voldoe je meestal ook aan de maximale drukkracht.

Plaats reactie