Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Hans » 23 jan 2016 13:49

Kijk aan, mooie vondst Knarvel. Deze afbeelding wijst inderdaad weer in de richting van de huidige verklaring zoals we die nu op de website hebben staan - een uitleg die we overigens aan Elextro te danken hebben. Donau, Passau, Regensburg en de jaren 20.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 23 jan 2016 18:04

Oei, dat is wél erg interessant! De lijn Passau-Regensburg begon overigens aan het Kachletwerk maar de originele masten worden in 2014 helaas gedemonteerd en door nieuwe donaumasten vervangen. De Reichsbahn-masten kwanen uit ca. 1924-30 en stonden tot voor enige jaren nog aan vele bahnstrom-lijnen rondom München, ken ik nog goed uit mijn kindheit als familieleden in München gewoond hebben

Ja, de herkomst van de naam Donaumast heeft er wel zijn oorsprong...

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door voltron » 24 jan 2016 17:45

Dan is "donau mast" toch gewoon een merknaam van masten door dat bedrijf gemaakt. Zijn sowieso meerdere metaal bewerkingsbedrijven uit die tijd die "donau" in hun naam hebben.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Hans » 24 jan 2016 20:45

Zoiets zei ET ook al een keer. Op die manier bezien heeft de naam donaumast meer gemeen met de mannesmannmast dan met het Maaswaaltje. Gelukkig lijkt het niet zo te zijn dat er nog namenrecht rust op de aanduiding. Toch blijf ik het een mooi vraagstuk vinden waarvan het net zich slechts stukje bij beetje sluit: donau zou op die manier wel met de rivier te maken hebben, maar dan eigenlijk indirect via bedrijven die de riviernaam in hun bedrijfsnaam hebben gevat.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door voltron » 25 jan 2016 11:38

Hans schreef:Zoiets zei ET ook al een keer. Op die manier bezien heeft de naam donaumast meer gemeen met de mannesmannmast dan met het Maaswaaltje. Gelukkig lijkt het niet zo te zijn dat er nog namenrecht rust op de aanduiding. Toch blijf ik het een mooi vraagstuk vinden waarvan het net zich slechts stukje bij beetje sluit: donau zou op die manier wel met de rivier te maken hebben, maar dan eigenlijk indirect via bedrijven die de riviernaam in hun bedrijfsnaam hebben gevat.
Het gebeurt wel vaker, die beaubourg in Frankrijk is ook naar dat gebouw in Parijs vernoemd.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 25 jan 2016 17:16

Dit waren overigens de oorsprongelijke masten van de lijn Kachletwerk-Regensburg

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 25 jan 2016 18:47

Leuk dat de geschiedenis omtrent het woord donaumast steeds duidelijker wordt, zeker nu met de foto van de oorspronkelijke masten van de lijn Kachletwerk-Regensburg en dus ook de eerste lijn waar de donau-configuratie is toegepast.

@voltron: toen ik een paar jaar geleden in Parijs op vakantie was dacht ik bij het gebouw juist aan de masten...

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 04 jul 2016 23:14

Wat is nou eigenlijk dit voor een mast (links achter het bord)? Heb ik nooit gezien (wanneer het helemaal echt is).

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 06 jul 2016 11:20

Op de foto lijkt het een hybride mast, maar als ik in Google Earth ga kijken daar in die buurt kan ik de mast niet op deze manier terugvinden. Hybride masten, zoals de combinatie buis/vakwerk bestaan in elk geval wel en komen o.a. in Frankrijk voor.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 06 jul 2016 16:50

...dan is die mast wel nieuw! De foto's von Google Earth zijn van october 2015, dit foto is opgenomen 24. April 2016. Heb ik in Duitsland zo nooit gezien - wij vertrouwen schijnbar alleen nog op de vakwerkmast

Plaats reactie