Duo-tonmasten Helmond

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Peter » 06 jun 2012 16:50

Afgelopen weekend was ik met de trein nog even in Helmond maar van het duo-ton project was nog erg weinig te zien.

Afbeelding
De situatie lijkt onveranderd te zijn maar twee dingen vielen me op. In het maïsveld lijkt een strook richting de hoogspanningsmast te zijn vrijgehouden en wie goed kijkt ziet dat van de twee verhoogde masten op de plek waar de 380kV lijn de 150kV lijn kruist een mast zijn GSM-ontvangers is kwijtgeraakt. De mast mist nog wel zijn topstuk. De GSM-ontvangers zijn overgezet op een aparte mast naast de hoogspanningslijn (nu de rest nog ). Zo te zien zijn er dus toch een paar voorbereidende werkzaamheden geweest!

Afbeelding
In de richting Eindhoven is de situatie nog onveranderd. Deze foto is gemaakt vanaf de Vaarleseweg en bij de mast op de voorgrond moet straks de 150kV lijn worden ingelust onder de 380kV lijn. Ik had eigenlijk wel verwacht dat men hier met de fundering van de nieuwe masten bezig zou zijn maar ik heb nergens nieuwe funderingen kunnen ontdekken, misschien dat men verderop in de wijk Brandevoort al met de funderingen bezig is maar daar ben ik niet geweest.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Peter » 16 jul 2012 23:21

Vandaag vond ik het volgende bericht uit het ED:
http://www.ed.nl/regio/helmondstad/1137 ... gelegd.ece

Gelukkig hoeft de ombouw dus niet te worden stilgelegd van de rechter Op de foto is te zien dat Tennet wel degelijk aan het werk is met de masten. Zo te zien is men hier bezig met het verstevigen van het broekstuk van een 380kV mast. Anderhalve maand geleden heb ik zelf gezien dat uit één van de masten de GSM-ontvanger was verwijderd en overgezet op een (tijdelijke?) mast er vlak naast.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Knarvel » 17 jul 2012 23:03

Peter schreef:Leuke foto! Ik weet waar die is gemaakt Dit zijn de enorme combinatiemasten die te zien zijn aan het einde van de BAB31 bij Bottrop.

Duidelijk te zien is dat er ruimte is voor nog eens twee 380kV circuits waarmee deze masten in totaal geschikt zijn voor 4 circuits 380kV en twee circuits 110kV. We kunnen deze masten dus classificeren als onvolledig benutte ton-ééneven combinatiemasten
Niet helemaal... De duitse TSO's hebben een zeer informatief en prima bruikbaar dokument gepubliceerd als onderdeel van het nieuwe net-ontwikelingsplan, zie: http://www.netzentwicklungsplan.de/site ... ten_A4.pdf Helaas is dit een beetje verontreinigt met grote labels, maar doordat er verschillende kaarten zijn vind je er altijd wel eentje waar de plek van belang niet weggelabelt is. Hier zien we dan dat het Station behorende bij deze lijn "Nordlicht" heet, en dat de konfiguratie van deze lijn het nummer 73 heeft, rechts onderaan lezen we dat dit staat voor: Mast gebouwd voor 4x 380kv en 2x 220kv en in gebruik met: 2x 380kv en 2x 220kv. Ik heb het hele lijstje ff overgeschreven en hier als .pdf bijgevoegd.
Bijlagen
HS-mastconfiguratie-DE.pdf
(43.27 KiB) 491 keer gedownload

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Hans » 19 jul 2012 14:27

De Duitsers zijn meesters in combinatiemasten. Hier hebben we nooit meer dan twee spanningen gecombineerd. Wanneer we valse combinatiemasten niet meerekenen (immers, die herken je niet aan de buitenkant of op een foto) hebben we op dit moment (19 juli 2012) slechts twee soorten combinaties in gebruik: donau + ééneven en drie-even + ééneven. De wintrack-combi's en de ton + éénevenmasten zijn immers nog niet in gebruik.

Wat me opvalt is dat Tennet weinig ruchtbaarheid aan dit project geeft - opvallend, omdat er een 380 kV-verbinding van de landelijke ring tijdelijk voor uit gebruik moet worden genomen. En wel zodanig dat de hele verbinding stilvalt. Geen redundant circuit meer, de ring wordt tijdelijk verbroken.
Dat heeft gevolgen voor de netstabiliteit en de transportcapaciteit en normaliter zou je verwachten dat hier enige tamtam om gemaakt zou worden. Maar misschien komt dat nog zodra men een datum heeft vastgesteld waarop de verbinding wordt afgeschakeld.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Peter » 19 jul 2012 23:01

Ik vind het wel grappig dat een paar kilometer over de grens bij Gronau al enkele combinatiemasten te vinden zijn met zowel 380kV, 220kV en 110kV circuits. In het Ruhrgebiet zijn ook de mooiste combinaties te vinden maar toch zijn volgens mij masten met meer dan twee verschillende spanningen in Duitsland ook nog wel vrij zeldzaam.

Ik denk dat het afschakelen van de 380kV verbinding Maasbracht - Eindhoven voornamelijk in het weekend gaat gebeuren waarbij één mast per weekend omgebouwd wordt en dit dan een aantal weken achter elkaar. Alleen de hoekmast zal waarschijnlijk wat langer gaan duren.

Plaats reactie