Het algemene weertopic

Schakel het circuit even af voor wat sociaal onderhoud in de OT-hoek
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Mark » 04 sep 2015 14:13

Fraaie plaat.

Over het roteren: sommige systemen (met name op iOS en OSX is dit flink ingeburgerd), camera's en programma's roteren de afbeelding "niet echt" maar voegen de rotatie toe in de metadata van de afbeelding waarin dan staat dat de foto eigelijk x-graden gedraaid moet worden. Dat is anders dan echt fysiek de foto roteren en zo opslaan in een reguliere fotobewerker like IrfanView of Photoshop ofzo. Alleen zijn er nog altijd (simpele)(web)programma's die de metadata niet als zodanig uitlezen en dan blijft de foto dus vrolijk gekanteld staan .

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Mark » 04 sep 2015 18:46

voltron schreef:hoe pak je zo'n situatie aan dan? die camera is geen probleem, maar wacht je zo'n bui op? of ga je als het wat minder hard regenen? Fotografeer je vanuit een auto of zo? of gewoon in de open lucht? Vind de apparatuur nogal duur om ermee in een hoosbui terecht te komen, daarnaast is er hier wel een mooi open veld in de buurt om mooie bliksemfoto's te maken met masten of de skyline van Den Haag te maken, maar tegelijkertijd 'lijkt me zo'n open veld nou niet de beste plek om met onweer te gaan staan. heb veel bliksemfoto's al maar ben een beetje moe van de ''skyline'' vanuit huis
Hans kan hier ongetwijfeld veel mooiere en betere verhalen over vertellen omdat hij echt een chaser is en ik meer een spotter, maar zal mijn best doen. Het begint meestal paar dagen van tevoren als het duidelijk wordt dat er een onweerssituatie voordoet. In hoeverre ik mij ervoor interesseer verschilt per situatie: dag of nacht, heb ik op dat moment vrije tijd of niet, heb ik op dat moment een auto of niet (heb geen eigen wagen), welk deel van het land etc. Als de dag waarop het verwachte noodweer zou moeten komen uiteindelijk aanbreekt, is het met een volle of halve aandacht de berichten volgen, radar in de gaten halen etc. Via WhatsApp heb ik tegenwoordig ook veel contact met andere (die-hard) liefhebbers dus zo blijf je snel op de hoogte.

Als het echt spannend gaat worden hangt het wederom veel van de situatie af en zijn radarbeelden ook erg essentieel. Dat er onweer komt is leuk, maar niet elke onweersbui is fotografisch even interessant of zelfs haalbaar om te fotograferen. Dit hangt af van allerlei factoren.
  • Dag of nacht. Dit maakt eigenlijk in eerste instantie het grote verschil tussen wat ik wil fotograferen. Foto's maken van fraaie ontladingen van bliksem overdag is zeer lastig en bovendien hebben deze vaak niet het dramatische effect zoals op mijn foto met de 380 kV crossing, omdat de ontlading overdag snel wegvalt tegen de achtergrond. Maar, overdag geeft wel mogelijkheden om randverschijnselen te spotten en vast te leggen die 's nachts ook optreden, maar dan stuk lastiger te zien zijn door gebrek aan licht. Ik heb het dan over bijzondere wolkenstructuren zoals shelfclouds of (beginnende) tornado's/wind-/waterhozen.
  • Regen & omgeving. Dit heeft vooral betrekking op bliksemfotografie. Het komt vrij vaak voor dat er een onweersbui aankomt, waarbij de kern van de bui die daadwerkelijk die prachtige bliksems genereert, diep in de bui zit. Dat wil zeggen, de kern is omgeving door een gebied van regen wat soms wel kilometers lang kan zijn. Dit zorgt ervoor dat het fotograferen van ontladingen in zo'n bui een lastig verhaal wordt omdat je nergens kan schuilen en jezelf + apparatuur letterlijk verzuipen. In sommige gebieden kan je nog wel eens schuilen onder een gebouw of viaduct maar waar ik woon is dat vrij lastig bij het gebrek aan. Sommige chaser/fotograferen hebben dit opgelost door een grote wagen te nemen met een flinke achterklep waaronder ze kunnen schuilen . Overdag spelen dit soort problemen minder, want dan ga je 9 van de 10 keer voor de randverschijnselen zoals shelfclouds, en deze zitten vaak vóór de regenzone.
  • Type onweer. De ene ontlading is de andere niet. Er zijn grofweg drie categorieën die aangeduid worden als IC, CC en CG. IC betekend "intracloud" en is bekend als weerlicht. Je ziet het flitsen, maar doordat de ontlading volledig aan het zicht is ontrokken door de wolken zie je geen duidelijke structuur. CC staat voor "cloud to cloud" en is een ontlading louter tussen de wolken die niet de grond raakt. De ontlading op de foto van mij is vooral een CC ontlading. Als laatste heb je de CG en is het spannendst (pun intended) en ook het gevaarlijkst. Dit zijn de "cloud to ground" ontladingen en de daadwerkelijke inslagen. Buien met IC ontladingen zijn in principe niet echt interessant om te fotograferen omdat je alleen een verlichte waas hebt. Dit is alleen mooi als je zicht hebt op een mooie losstaande onweerscel (zoals deze foto). CC en CG zijn stukken leuker om te fotograferen waarbij dikke CG's op de foto's zetten natuurlijk wel het gaafst is.
Met deze dingen in het achterhoofd kies beslis ik of ik op pad ga naar een mooie spot in de omgeving of niet. De condities van de buien van 30/31 augustus waren zeker in de late uurtjes van 30 augustus erg gunstig. De buien trokken grotendeels net ten zuiden van Spijkenisse langs zodat er mooi zicht op de ontladingen was. Helemaal droog was het helaas niet, maar gelukkig kan mijn apparatuur wel tegen een stootje en zijn mensen zelf niet van suiker gemaakt . Ik was met twee anderen op gegeven moment met als locatie van samenkomst vlak bij de 380 kV mast. De bui begon toen wat te activeren naarmate deze naar het oosten trok en zo ontstond de ideale situatie om de foto te maken zoals ik hem al graag wou maken (dit omdat de buien vaak meer in het westen manifesteerden eerst). Verder moet je natuurlijk net het geluk hebben dat er een ontlading voor je lens komt zoals je het wilt . Ik heb ook nog een iets andere plaat met een ontlading die ik nog wel keer zal plaatsen.

Zoals ik al eerder zei, overdag is het maken van bliksemfoto's een flink stuk lastiger dan als het donker is. Dit komt doordat de doodeenvoudige techniek om bliksem vast te leggen niet werkt. Immers, als je de sluiter van de camera zo'n 10 seconden open laat staan overdag, dan krijg je een gigantisch overbelichte opname. Overdag werk je met sluitertijden van grofweg 1/200 (0,005 seconden) en de kans dat je in dat tijdslot een bliksem voor de lens krijgt is gigantisch klein. Maar, er zijn oplossingen...
BaDu schreef:Mijn collega kwam met de volgende tip:
http://www.closeup.nl/nero-trigger-getest/
Hij is er zeer tevreden over, enige minpuntje is dat ie niet werkt op accu-penlights maar alleen gewone penlights.
...namelijk triggers zoals Badu aangeeft. Je hebt ze van diverse fabrikanten in diverse vormen en maten. Ik heb zelf een el cheapo eBay trigger die ik eigenlijk zelden gebruik maar er zijn wel echt goede op de markt die doen wat ze beloven. Met een trigger wordt het mogelijk om ook overdag bliksem met structuur en al vast te leggen. Het enige alternatief is om met een ND/neutral density/grijsverloop filter te werken waarmee je ook overdag sluitertijden van 10 seconden kan creëren zonder dat je afbeelding overbelicht is, maar dan krijg je wel dat wolken ook volledig uitgesmeerd zijn (tis net wat je wilt). Ook zijn triggers uiteraard in de nacht te gebruiken om het leven wat makkelijker te maken, al vind ik het persoonlijk voor 's nachts zelf redelijk overbodig omdat de traditionele technieken net zo goed werken en in zekere zin ook net wat meer controle over heb. Desondanks ben ik nog wel van plan om een trigger aan te schaffen (ooit) om overdag ontladingen vast te leggen.
Hans schreef:Mark, held. Zo'n foto zoeken we stiekem al jaren voor op de pagina over bliksemdraden.
Als je de foto wilt gebruiken geen probleem. Stuur anders even een pbtje .

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Het algemene weertopic

Bericht door voltron » 04 sep 2015 21:25

Wordt dat dan ook voorspeld wat voor type onweer het is, op zon site als buienradar ofzo? Merk de laatste tijd dat er hier vooral veel van die weerlichten zijn (die inderdaad niet echt bijzonder zijn, behalve die ene keer dat ik er 1 vanuit een vliegtuig had "gevangen" ).

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Peter » 05 sep 2015 00:12

Ik vind dat we de laatste tijd vaak hoogteonweer hebben en dat is fotografisch minder interessant. Buien met hoogteonweer geven vaak ook veel neerslag.

Ik heb zelf nog geen lightningtrigger maar heb al wel eens bliksems met de bulb-stand gefotografeerd vanuit m'n dakraam, al is dat natuurlijk niet ideaal. Overigens is het me 17 juli jl. nog gelukt om vanuit m'n dakraam met het licht van de vroege ochtend op reactievermogen een bliksem te fotograferen.

Misschien moet ik t.z.t. ook maar eens een leuk plekje opzoeken als een interessante onweersbui nadert, alleen is het seizoen nu bijna voorbij, al kan het in september nog steeds flink onweren.
Bijlagen
IMG_0095.jpg
IMG_0095.jpg (206.46 KiB) 7108 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Mark » 05 sep 2015 11:02

voltron schreef:Wordt dat dan ook voorspeld wat voor type onweer het is, op zon site als buienradar ofzo? Merk de laatste tijd dat er hier vooral veel van die weerlichten zijn (die inderdaad niet echt bijzonder zijn, behalve die ene keer dat ik er 1 vanuit een vliegtuig had "gevangen" ).
Er zijn wel factoren die hierop invloed hebben maar voor de details moet ik je echt naar Hans verwijzen, die heeft daarvoor geleerd .

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Het algemene weertopic

Bericht door BaDu » 17 okt 2015 14:24

Ik kwam op een andere plek deze link tegen:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_ ... id=2132042

Manman wat een platen zijn dat dan
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Shrek » 03 nov 2015 01:39

Vandaag had ik een vrije dag, dus dan trek ik erop uit met de fiets. Ik had de keuze tussen 2 interessante bestemmingen, het westen (Eeklo-Maldegem-Damme) of het Oosten (Coo-Malmedy-Butgenbach). Voor heel België werd er 15° en opklaringen voorspeld, mijn buikgevoel zei dat het richting kust over het algemeen toch iets beter weer is dan op de hoogvlakte. Ik dus vol goeie moed richting Eeklo om daar de ontwikkelingen rond Stevin vast te leggen.

Maar het weer deed niet wat het moest doen, de ochtendmist bleef hangen. Het resultaat was als volgt: masten van 60m hoog bij een zichtbaarheid van 50m. De magere oogst post ik nog wel in het betreffende topic, maar het lijkt voornamelijk op onderstaande foto.

En als overmaat van ramp: intussen was het in de Ardennen 18° onder een stralende zon.
Het kan verkeren...
IMG_2218.jpg
IMG_2218.jpg (205.65 KiB) 6978 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Ot » 09 nov 2015 20:32

Dit is anders wel een heel erg goeie voor het mastenzoekplaatjes topic.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Dave » 11 nov 2015 18:49

Shrek schreef:Vandaag had ik een vrije dag, dus dan trek ik erop uit met de fiets. Ik had de keuze tussen 2 interessante bestemmingen, het westen (Eeklo-Maldegem-Damme) of het Oosten (Coo-Malmedy-Butgenbach). Voor heel België werd er 15° en opklaringen voorspeld, mijn buikgevoel zei dat het richting kust over het algemeen toch iets beter weer is dan op de hoogvlakte. Ik dus vol goeie moed richting Eeklo om daar de ontwikkelingen rond Stevin vast te leggen.

Maar het weer deed niet wat het moest doen, de ochtendmist bleef hangen. Het resultaat was als volgt: masten van 60m hoog bij een zichtbaarheid van 50m. De magere oogst post ik nog wel in het betreffende topic, maar het lijkt voornamelijk op onderstaande foto.

En als overmaat van ramp: intussen was het in de Ardennen 18° onder een stralende zon.
Het kan verkeren...
IMG_2218.jpg
Dat heb je in de ardennen. in de ochtend is het bewolkt en na een paar uur trekt het open en is het helder

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Het algemene weertopic

Bericht door Shrek » 12 nov 2015 10:33

Dave schreef:Dat heb je in de ardennen. in de ochtend is het bewolkt en na een paar uur trekt het open en is het helder
Die dag ging het anders. Er zat een stevige temperatuursinversie op een meter of 300. Alles boven die hoogte heeft volgens mij zelfs 's nachts geen mist gehad.

Plaats reactie