Wintracks en crossings in het Westland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Wintracks en crossings in het Westland

Bericht door Hans » 09 jul 2012 20:47

Peter is er flink op uit geweest de laatste paar weken. Maar hij is niet de enige. Ook Hans is maar eens op tour gegaan.

In dezelfde tijd als Peter ben ik eropuit geweest in het westen van Overijssel (gebied Olst) en afgelopen vrijdag naar het gebied tussen Den Haag, Rotterdam en het Groene hart, waarover dit topic gaat. Voor insiders die kaarten lezen aan de hand van hoogspanningslijnen:

Afbeelding

De primaire reden om richting dat gebied te gaan had met iets anders te maken. Twee dingen die ik eerder die dag in Den Haag en Delft moest doen en die beiden op dezelfde dag te combineren waren. Voor elk ding afzonderlijk ding had ik de reis niet over gehad, maar omdat ze nu te combineren waren lag dat uiteindelijk anders. In de onweerchasemobiel- eh, de auto dus, en op naar Den Haag.
Je komt dan vanuit Wageningen over de A12 heen. En bij Veenendaal trok dit de aandacht.

Afbeelding

Op het oog een gewone kruising van een snelweg met een hoogspanningslijn, hier die van Veenendaal naar Lage Weide. Maar let eens op de hoeveelheid gevarenbordjes aan de lantaarnpalen - hoezo bezuinigingen!

Verderop, bijna bij Den Haag, kom je langs Zoetermeer en Bleiswijk, waar de nieuwe wintracks staan. Het was helaas niet mogelijk ze goed te bekijken. Ik kon het niet slechter treffen. Pal voor Bleiswijk werd het verkeer opeens enorm hectisch omdat er een beste regenbui losbarstte. Nu ben ik al jaren onweerchaser, dus voor dit flutbuitje draaien we onze hand niet om. Maar wat wél nieuw was, was een dergelijke bui op een snelweg met hectisch verkeer op vier banen waarbij iedereen links, rechts en bijkans zelfs over de vluchtstrook probeert in te halen terwijl ik gewoon 100 reed net als de helft van de andere weggebruikers. Beide handen aan het stuur, radio zelfs uit en alle aandacht erbij houden om er heel uit te komen. Nu snap ik waarom mensen de trein nemen...

Het was zo hectisch dat ik slechts een vluchtige blik werpen kon. Jammer, maar ik nam mezelf voor om dadelijk op de terugweg beter te kijken. En dat hielp. Het weer knapte tijdens de uren in Delft en Den Haag flink op. Toen ik Den Haag weer uit kon (met bijna een hartverzakking van alle hectiek) was de grond droog en de lucht blauw met dikke wollige groeiende stapelwolken. Prima! Bij Bleiswijk van de snelweg af en op naar het trafostation.

Afbeelding

Inmiddels (lees: sinds Peters bezoek) is ook aan de andere kant van het trafostation een straat wintracks verschenen. Het interessante is dat de wintrack een eigenschap heeft die geen enkele andere hoogspanningsmast heeft: wintracks zijn van dichtbij veel subtieler en in het landschap passender dan van vanaf grotere afstand. Bij vakwerkmasten is dat andersom.

Afbeelding

Van dichtbij zijn de wintracks bescheiden en ondanks hun omvang elegant. Maar van veraf zijn de pinakels met draden juist verstorend en ongeorganiseerd. Heel dubbel dus.

Afbeelding

Merk op hoe dicht de geleiders bij elkaar hangen. Nog dichterbij was inderdaad niet mogelijk geweest, zonder het risico op contact of boogvorming door uitzwaai te groot te maken. Het magneetveld wordt werkelijk tot een minimum beperkt. De geleiders zijn overigens ook veel strakker gespannen dan normaal gesproken het geval is. Toch is het veld tussen de masten niet korter.

Afbeelding

De masten kleurden om beurten wit of grijs, afhankelijk van of er een wolk voor de zon zat. Een verrassend en eigenlijk best leuk bijeffect.

Afbeelding

Soms moet je genoeg ballen hebben om op je eigen mening te durven terugkomen. Ik ben nog steeds iemand die vakwerkmasten veel interessanter vindt dan buismasten, maar de wintrack heeft wel een onverwacht goede indruk gemaakt. Althans, de draagmasten dan. De hoekmasten waren een heel ander verhaal.

Afbeelding

Zie ze eens kromtrekken in de hoek! De twee balken aan de zijkant zijn pijlers van het HSL-viaduct en ik mag aannemen dat die rechtop staan. Wel, als we het van zulke kromme masten moeten hebben, dan gaan we nog wat beleven bij de eerste de beste stevige ijzel.

Afbeelding

Zonder die bretels (deze is nog niet af) lijkt het nog aanvaardbaar. Maar zodra die dingen erop zitten zijn de hoekmasten de afknappers van de wintracklijnen. En over afknappers gesproken...

Afbeelding

Beveiligingsbedrijven die niet kunnen spellen helpen je nekharen ook redelijk goed overeind. 'Beveiligd dit terrein.' Dat wekt vertrouwen.

Hmm, vier uur pas, en zo vaak kom ik niet in dit landsdeel. Ik heb de atlas uit het dashboardkastje geplukt en ben eens gaan kijken of er wat te zien viel in de nabije omgeving. Als je er dan toch bent... Dat bleek het geval, want het onvolprezen Land der Crossings lag om de hoek.

In het zuidwestelijk rivierengebied staan nogal wat torenhoge riviercrossings. Dat moet maar eens bekeken worden. De dichtstbijzijnde crossing lag bij Krimpen en het enige wat ik daarvoor hoefde te doen is de hoogspanningslijn vanuit Bleiswijk richting Krimpen te volgen. In Nesselande (kilometer of wat verderop)werd het tijd voor een ouderwets eindje sjouwen door de wijk, om de indruk van een 380 kV-verbinding door een Vinexwijk heen eens te ervaren.

Afbeelding

Die was niet verkeerd. De masten van deze verbinding hebben een kenmerk waarvan ik tot een maand of wat geleden niet eens wist dat het in Nederland bestond: een niet-taps bovenste torendeel. Al met al maken de masten een indruk die de "standaard" 380 kV-mast niet maakt: ze komen wat plomp en meer diehard industrieel over.

Afbeelding

De andere kant op (richting Bleiswijk) zien we deze Hollandse hoekmast met kattenoren en -hee, da's apart- driedubbele afspanisolators. Inmiddels is de oorzaak duidelijk, de zeelucht en het vocht nabij de kust zijn er de reden van dat men de isolatorkettingen in de hoekmasten extra zwaar uitvoert. Blijkbaar is de beraamde corrosie aan de kust groter.

Afbeelding

De atlas weer op schoot. Op naar de rivier, tijd voor een crossing. De kaarten vertelden dat er ten zuiden van Krimpen (overigens een machtig trafostation) een 380 kV-crossing zit.

Afbeelding

Hier zien we de zuidelijke crossingsmast. Interessant is dat deze aanzienlijke torens het aanzien van het hele dorp eronder deerlijk domineren. Niet verkeerd om daar te wonen. Hoewel, wel een beetje druk. Toen ik omkeek vanaf de dijk verscheen om de bocht een soort Vinexwoud van joggers, hondenuitlaters, fietsers en wielrenners. Mijn (___), ik dacht dat ik gek werd.

Richting Krimpen begon de lucht steeds donkerder te zitten, hoewel de regen op wat spatterbuitjes na niet goed door wou komen. Doorrijden naar een ander stuk bekijks vlakbij. Een kilometer of zes (en heel wat gedraai en gedwaal in de woonwijken verder) staat een oude lijn deltamasten uit de tijd dat het 150 kV-grid nog de top of the bill was. Merk op dat het ontwerp van deze deltamasten verschilt van dat van de exemplaren in de Flevopolder.

Afbeelding

Maar dit is nog niks. Draaien we ons op de plek van de foto om, dan zien we daar het summum van de Nederlandse deltamast staan. 's Lands grootste katapulten, kant en klaar uitgestald. Je hoeft ze alleen nog maar even te fotograferen!

Afbeelding

Dat moest van dichterbij bekeken worden. Hopla, de dijk op en - wel (___), alweer zo'n kluit mensen. En ze staan ditmaal nog stil ook, precies bij de crossing die ik bekijken wou. Stik. Is er een ongeluk gebeurd ofzo, of ben ik opeens komen crashen op een spontane bijeenkomst van medemastengekken?

Afbeelding

Nee dus. Zo te zien een spontane bedrijfsbarbecue aan de andere kant van het water.

Geen doorkomen aan. Ik heb het bijltje erbij neergegooid en heb de atlas weer gepakt. Want er zijn nog meer crossings in de buurt. Het werd tijd voor het klapstuk, de hoofdprijs en de jackpot ineen: Lekkerkerk I en Lekkerkerk II.
Nog geen tien kilometer verderop en daar waren ze. Net zo als op de foto van ET, maar dan van onderaf gezien. Dat de masten groot zouden zijn had ik wel verwacht, maar dit was een ordegrootte meer dan ik aan had voelen komen.

Afbeelding

Vanaf grote afstand werd de lucht gedomineerd door enorme torens, kattenoren en hangende kabels. Maar pas als je er werkelijk onder staat komt het volledige gevoel voor de schaal van deze torens tot hun recht.

Afbeelding

Na vele jaren deze hobby ben ik niet zo heel snel meer onder de indruk, maar hierbij moest ik toch even op de motorkap gaan zitten om dat ding op me in te laten werken. Hij is werkelijk een stuk hoger dan de crossing bij Dodewaard.

Afbeelding

Maar aan alles komt een eind, ook aan een dagje uit. De zon zakte gestadig achter de oplossende buienwolken omlaag en het was nog een best eind naar de eindbestemming deze dag, Holsloot in Drenthe. Binnendoor, door het Groene Hart heen, naar Gouda om de rivier over te steken. Bijna tien kilometer bij de Lek vandaan was een rotonde waar ik verkeerd reed (malle turbinerotondes ook). Omdraaien op een landweggetje dan maar. Dat bleek nog niet zo verkeerd te zijn. Over de lege velden was het zicht precies richting Lekkerkerk, en ondanks de forse afstand torenden daar nog steeds vier bekende jongens hoog boven het landschap uit.

Afbeelding

...maar aan de andere kant van de weg was echter iets heel anders te zien. Het andere uiterste, namelijk een straatje van de kleinste bovengrondse masten van Nederland.

Afbeelding

Natuurlijk, Gouda. Ik had niet verrast moeten zijn.

Terug bij de A12 zat het erop voor deze dag. Zoals in Enschede en omgeving al geconstateerd: ik ben niet heel veel drukte op de wegen gewend als Drent, en zoveel hoogspanning op het asfalt was me bijna teveel van het goede. Maar qua elektrische hoogspanning was het zeker de moeite waard!
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Wintracks en crossings in het Westland

Bericht door voltron » 09 jul 2012 21:21

mooie foto's. ben je ook bij het station in krimpen geweest?

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Wintracks en crossings in het Westland

Bericht door bas380 » 09 jul 2012 21:37

prachtige crossings, hans.
het laat zien dat ze echt af zijn... gewoon zoals een crossingsmast hoort te zijn.

ik ga met je mening mee over die wintrack hoekmasten... yuk , dan vind ik die hoekmasten bij wateringen een veel mooiere zware ontwerp hebben.

over die drukke wegen... tja, als een van oorsprong gooise groninger ben ik het maar gedeeltelijk gewend, maar het blijft ook bij ons een gevalletje "roadrage" zeker met de zomervakantie nabij.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Wintracks en crossings in het Westland

Bericht door elo » 09 jul 2012 22:41

Ja, het is druk hier in het westen. Kwam gistermiddag zelf in een zware hoosbui op de A12 bij Zoetermeer terecht. Levensgevaarlijk! Sommige autos stoppen bijna, andere rasen door met 50 meter zicht.

Mooie foto's! Wel dagelijks kost hier

Maar, je ben helemaal niet in het Westland geweest (ter informatie, het Westland is de gemeente tussen Den Haag, Delft, Maassluis en Hoek van Holland). Even verder gereden op de A4 en je had de nieuwe lijnen rond station Wateringen gezien (eerste wintracks met 4 circuits en de verbouwde lijn naar Westerlee).

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Wintracks en crossings in het Westland

Bericht door Mark » 09 jul 2012 23:13

Leuke serie, gelijk een soort van avontuur verhaal hoe iemand de Randstad verkent .
elo schreef:Ja, het is druk hier in het westen. Kwam gistermiddag zelf in een zware hoosbui op de A12 bij Zoetermeer terecht. Levensgevaarlijk! Sommige autos stoppen bijna, andere rasen door met 50 meter zicht.
Had ik gisteren ook maar dan op de A15 en A27 nabij Gorinchem. Daar heb ik ook nog wel, ondanks de regen, beetje kunnen genieten van de crossings bij Sliedrecht die ook 's nachts goed zichtbaar is met ieder 6 rode lampen op de mast.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintracks en crossings in het Westland

Bericht door Peter » 09 jul 2012 23:41

Prachtige fotoreportage Hans!

Die batterij aan lantarenpalen op de A12 heb ik een paar weken terug ook gezien. Hier bij knooppunt Azelo staan ook veel van die korte lantarenpaaltjes onder de 380/110kV combinatielijn dus dat beeld ken ik wel

Afbeelding
Het valt me op dat bij het opstijgpunt de isolatorkettingen aan beide kanten op verschillende hoogte zitten, zo te zien is dit om het opstijgpunt een scherpere hoek te geven. Zo te zien moeten behalve de bretels de afstandhouders ook nog geplaatst worden.

Wat betreft jouw mening over lattenmasten ga ik ook met jou mee. De wintracks zijn niet lelijk maar geef mij maar lattenmasten, zeker als het gaat om zware 380kV lijnen. Het maakt gewoon meer indruk

Afbeelding
Mooie foto! Laat goed zien hoe de wijk om de hoogspanningslijn heen is gegroeid. Verder zijn die "Duitse" afstandhouders ook grappig om te zien in een Nederlandse lijn.

Afbeelding
Of de driedubbele isolatorketting met de zeelucht en het vocht te maken hebben weet ik niet. De 220kV lijn tussen Harculo en Zwolle Hessenweg (ook met vier geleiders per fasedraad) had dit ook en dat ligt een stuk verder landinwaarts. Deze Streetview laat dat mooi zien. Wellicht speelt het gewicht van de geleiders ook een rol. Verder zijn de bretels zo te zien niet vastgezet met keramische isolatoren zoals standaard maar lijken dit dezelfde dunne kunststof isolatorkettingen te zijn die nu ook voor de wintrack masten worden gebruikt.

Tot slot zijn de foto's van de Lek-crossings prachtige oer-Hollandse plaatjes geworden

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Wintracks en crossings in het Westland

Bericht door Mark » 10 jul 2012 15:54

3 Isolatorkettingen komen ook voor bij de lijn Maasvlakte - Crayensteijn.

Afbeelding

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Wintracks en crossings in het Westland

Bericht door voltron » 10 jul 2012 16:13

3 isolatorkettingen zitten op alle "Zuid Hollandse" 380 kV lijnen (de nieuwe lijnen in aanbouw niet meegeteld)

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Wintracks en crossings in het Westland

Bericht door Max » 12 jul 2012 18:02

leuk dat je eens in de buurt was hans!
als ik me mijn rijbewijs heb ga ik ook een keertje naar jullie toe om foto's te maken


al met al mooie reportage. Alle masten zijn voor mij een bekend gezicht.
het is zeker even om stil van te worden als je de crossings in het echt ervaart.

de deltamasten (kwam ik pas laatst achter!) zijn inderdaad verschillend. als ook naar de hoekmasten gekeken hebben hebben deze een veel slanker uiterlijk de de meeste andere. vooral van de zijkant is de bovenkant een stuk slanker.

Afbeelding
het viel me trouwens op dat er gelijk achter de crossing een wisselmast zit! heb je deze ook gezien?

ik heb iig met plezier gelezen! ik ga binnenkort ook weer een ronde maken in het westland maar dan meer in de buurt van spijkenisse.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Wintracks en crossings in het Westland

Bericht door Paullus » 12 jul 2012 20:44

Geweldige reportage is dit.
De voortgang van de 380 kV Randstad Zuidring is een stuk verder gevorderd dan de 380 kV Noordring.
Verder ook machtig om de foto's te zien van de overige verbindingen. Met name de indrukwekkende crossings.

Plaats reactie